AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #21 Skrevet 13. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 44bd2...998 Morsomt at folk som hele tiden har hatt trådstarters synspunkt nå plutselig kalles "etterpåklok". En klok leder klarer å bruke veldokumentert kunnskap slik som den TS påpekte til å ta besluttninger. Det som istedet skjedde var at man tok besluttninger med antagelse om at Norge hadde helt like forutsetninger som Italia. Alle som prøvde å si noe da ble kalt "kunnskapsløse idioter" og nå blir de kalt "etterpåkloke". Folk med ditt tankesett gidder jo ikke å tenke i det hele tatt, dere bare tuner inn på regjeringens frekvens og surrer rundt som statskontrollerte droner... Anonymkode: 18ca6...4d5 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #22 Skrevet 13. mai 2020 Enig med TS. Det beste er at de kaller hele idiotopplegget for "dugnad", som om jeg hadde vært med på dette med vilje. hele situasjonen har de jo tvunget på oss. Anonymkode: 3743b...c8c 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #23 Skrevet 13. mai 2020 2 hours ago, edwardnigma said: Hvor mye er et menneskeliv verdt for deg da? Er det verdt en halv milliard? Hva med de 770 som uansett dør hver uke? Mange av de kunne overlevd om en brøkdel av disse krisepakkene var brukt preventivt på å oppgradere helsevesenet. Mener du at de 770 som dødde er på grunn av at landet stengt ned i 5 uker? Gi deg. Anonymkode: 7853b...139 1
edwardnigma Skrevet 13. mai 2020 Forfatter #24 Skrevet 13. mai 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regjeringen klør jo i fingrene etter å få full rulle i økonomien igjen! Vi åpner helt opp, nå, så slutt å sutre. Så lei den der stadige sutringen. Anonymkode: cc5c9...be4 Det skulle aldri vært et behov for å åpne opp, for det skulle aldri vært stengt. Blir jo som å si at "jammen, nå sitter jo ABB i fengsel" dersom man før 22.7 visste at han skulle angripe. Du tenker bakvendt. Og nei, vi åpner ikke helt opp. Alt av festivaler og store arrangementer er avlyst ut året. Vet du hvor mye penger og arbeidsplasser bare dette er? 3
Gjest Tobias Juul Grythe Skrevet 13. mai 2020 #25 Skrevet 13. mai 2020 Er glad Norge ble stengt jeg. Det var rett valg å redde flest mulig liv og at helsevesenet ikke ble overbelastet. De er mennesker de også og fortjener ikke å jobbe seg i hjel pga så mange trenger hjelp samtidig. Jeg er glad sånne som kaller dette en liten forkjølelse og massehysteri ikke hadde en dritt å si om det skulle stenges eller ikke. Da hadde det blitt som de verst rammede landene her også. Stolt av Norges valg.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #26 Skrevet 13. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at de 770 som dødde er på grunn av at landet stengt ned i 5 uker? Gi deg. Anonymkode: 7853b...139 Nei, det vedkommende mente er at det hver dag dør i snitt 110 nordmenn året igjennom. Fordi det er naturlig at mennesker dør på et eller annet tidspunkt. Men aldri før har myndighetene vært villig til å betale 4-500 millioner kroner for å redde et liv. Det er de tydeligvis nå pga. Korona. Fordi det er den reelle kostnaden dersom man deler penger brukt på antall man kanskje reddet med tiltakene. Som iflg. TS er ca 1000 personer. Og det tallet er jeg enig i. 150k menneskeliv stod aldri i fare for Koronadøden i Norge. Italia som har 12 ganger flere mennesker enn Norge har knapt rundet 30k, og de er hardest rammet i Europa, og kanskje verden ift. folketall. Anonymkode: 18ca6...4d5 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #27 Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, Tobias Juul Grythe skrev: Er glad Norge ble stengt jeg. Det var rett valg å redde flest mulig liv og at helsevesenet ikke ble overbelastet. De er mennesker de også og fortjener ikke å jobbe seg i hjel pga så mange trenger hjelp samtidig. Jeg er glad sånne som kaller dette en liten forkjølelse og massehysteri ikke hadde en dritt å si om det skulle stenges eller ikke. Da hadde det blitt som de verst rammede landene her også. Stolt av Norges valg. Les HI da. Evner du ikke å innse at Norge har totalt forskjellige forutsetninger enn Italia, i Norges favør? Anonymkode: 18ca6...4d5 3
edwardnigma Skrevet 13. mai 2020 Forfatter #28 Skrevet 13. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Morsomt at folk som hele tiden har hatt trådstarters synspunkt nå plutselig kalles "etterpåklok". En klok leder klarer å bruke veldokumentert kunnskap slik som den TS påpekte til å ta besluttninger. Det som istedet skjedde var at man tok besluttninger med antagelse om at Norge hadde helt like forutsetninger som Italia. Alle som prøvde å si noe da ble kalt "kunnskapsløse idioter" og nå blir de kalt "etterpåkloke". Folk med ditt tankesett gidder jo ikke å tenke i det hele tatt, dere bare tuner inn på regjeringens frekvens og surrer rundt som statskontrollerte droner... Anonymkode: 18ca6...4d5 Nettopp. Det er på grunn av denne saueflokkmentaliteten at vi aksepterer kriseloven og at over halvannen million sa ja til konstant overvåking av alle sine bevegelser i opp til 30 dager mens mange ble forbudt å bruke den pga farene. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at de 770 som dødde er på grunn av at landet stengt ned i 5 uker? Gi deg. Anonymkode: 7853b...139 Nei, det dør statistisk sett 770 i uka i Norge. Hver eneste uke. Og likevel så har vi brukt/satt av 400 mrd til covid-19, som har krevd litt over 200 liv på 9 uker og spart kanskje 900-1000, hvorav de fleste er godt over 70 år. 1 minutt siden, Tobias Juul Grythe skrev: Er glad Norge ble stengt jeg. Det var rett valg å redde flest mulig liv og at helsevesenet ikke ble overbelastet. De er mennesker de også og fortjener ikke å jobbe seg i hjel pga så mange trenger hjelp samtidig. Jeg er glad sånne som kaller dette en liten forkjølelse og massehysteri ikke hadde en dritt å si om det skulle stenges eller ikke. Da hadde det blitt som de verst rammede landene her også. Stolt av Norges valg. Helsevesenet i Norge har generelt sett aldri hatt så lite å gjøre som de 9 siste ukene... Ja, det er noen som har tid til å skrike og skråle i media om hvor mye de har hatt å gjøre, men mange har sovet på nattevakt for første gang noensinne. Vi har nektet helsehjelp til alle det ikke var akutt livsnødvendig for i 9 uker! Vi har isolert mennesker! Det er et brudd på menneskerettighetene! 6
edwardnigma Skrevet 13. mai 2020 Forfatter #29 Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det vedkommende mente er at det hver dag dør i snitt 110 nordmenn året igjennom. Fordi det er naturlig at mennesker dør på et eller annet tidspunkt. Men aldri før har myndighetene vært villig til å betale 4-500 millioner kroner for å redde et liv. Det er de tydeligvis nå pga. Korona. Fordi det er den reelle kostnaden dersom man deler penger brukt på antall man kanskje reddet med tiltakene. Som iflg. TS er ca 1000 personer. Og det tallet er jeg enig i. 150k menneskeliv stod aldri i fare for Koronadøden i Norge. Italia som har 12 ganger flere mennesker enn Norge har knapt rundet 30k, og de er hardest rammet i Europa, og kanskje verden ift. folketall. Anonymkode: 18ca6...4d5 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Les HI da. Evner du ikke å innse at Norge har totalt forskjellige forutsetninger enn Italia, i Norges favør? Anonymkode: 18ca6...4d5 Godt å se at folk på KG faktisk har akseptable leseferdigheter og en egen kritisk sans. De fleste leser ikke det jeg skriver, de presenterer kun sitt standpunkt uten å ta inn over seg annen informasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #30 Skrevet 13. mai 2020 Min neste jobb (hvis det er noen jobber å få etter dette) skal iallefall være for det offentlige. Da kan jeg sitte på min høye hest og klage over at folk ikke tar smittevernet på alvor, mens jeg får full lønn inn på konto, og slipper å bekymre meg for permisjonsvarsler, boliglånet osv. Anonymkode: 5cb66...293
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #31 Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, edwardnigma skrev: Godt å se at folk på KG faktisk har akseptable leseferdigheter og en egen kritisk sans. De fleste leser ikke det jeg skriver, de presenterer kun sitt standpunkt uten å ta inn over seg annen informasjon. Jeg opplever det samme. Men det er et lite lys i tunnelen, det virker som en del folk begynner å tenke seg litt om ettersom hysteriet legger seg og folk får igjen gangsynet. Må berømme KG for at vi i det minste får lov til å debattere fritt her inne, enn så lenge. Det er uhyre viktig at folk får delt sine meninger slik at myndighetene ikke bare kan styre uten noe som helst kritikk. Den kritikken som burde finnes i media eksisterer jo ikke, avisene taler jo bare regjeringens sak (bortsett fra noen små filleting da). Men det finnes flere artikler der ute hvor både politikere og forsvarstopper åpent diskuterer blokkering av "fake news" og meninger som kan "svekke folkets tiltro til myndighetene" aka sensur. Så det forundrer meg ikke om det plutselig blir en bråstopp i muligheten for å ytre seg kritisk til det som skjer. Anonymkode: 18ca6...4d5 1
Gjest Tobias Juul Grythe Skrevet 13. mai 2020 #32 Skrevet 13. mai 2020 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les HI da. Evner du ikke å innse at Norge har totalt forskjellige forutsetninger enn Italia, i Norges favør? Anonymkode: 18ca6...4d5 Jeg har lest HI og mener fortsatt det er rett valg. Det var et helt nytt og dødelig virus som ingen visste så mye om. Liv er viktigere og mer verdt enn at folk sine lommebøker må være stappfull. Det er penger som får folk til å sutre nå. Endret 13. mai 2020 av Tobias Juul Grythe
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #33 Skrevet 13. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min neste jobb (hvis det er noen jobber å få etter dette) skal iallefall være for det offentlige. Da kan jeg sitte på min høye hest og klage over at folk ikke tar smittevernet på alvor, mens jeg får full lønn inn på konto, og slipper å bekymre meg for permisjonsvarsler, boliglånet osv. Anonymkode: 5cb66...293 Hehehe så sant, så sant. De som er ansatt i det offentlige har som oftest en totalt fraværende kunnskap om verdiskapning. De er vant med at pengene kommer inn på konto ihht. hvilket lønnstrinn de ligger på, og har aldri trengt å tenke på hvor disse pengene egentlig kommer fra. Det tydeligste eksempelet er jo landets statsminister, som atpåtil representerer Høyre. Så vidt meg bekjent har hun aldri vært bedriftsleder, og aldri hatt personlig ansvar for lønnen til sine ansatte. Hun har levdt på skattepenger hele sitt liv. Det er lett for henne å nekte andre folk å gå på jobb... Anonymkode: 18ca6...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #34 Skrevet 13. mai 2020 6 minutter siden, Tobias Juul Grythe skrev: Jeg har lest HI og mener fortsatt det er rett valg. Det var et helt nytt og dødelig virus som ingen visste så mye om. Liv er viktigere og mer verdt enn at folk sine lommebøker må være stappfull. Det er penger som får folk til å sutre nå. Du mener det er "sutring" når folks bedrifter går konkurs, når de ikke klarer å betale huslånet og hele livssituasjonen går i grus? Hva har du selv måttet ofre som følge av denne situasjonen? Anonymkode: 18ca6...4d5 3
edwardnigma Skrevet 13. mai 2020 Forfatter #35 Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, Tobias Juul Grythe skrev: Jeg har lest HI og mener fortsatt det er rett valg. Det var et helt nytt og dødelig virus som ingen visste så mye om. Liv er viktigere og mer verdt enn at folk sine lommebøker må være stappfull. Det er penger som får folk til å sutre nå. Det er altfor banalt å si at «liv er viktigere enn penger» når det er økonomien som avgjør om mennesker kan ha et verdig liv. Se på de fattigste landene i verden. Tror du levestandarden der hadde vært så elendig om de hadde hatt oljefondet tilgjengelig, og pengene ble benyttet i en velferdsstatmodell? Vi har nå kastet bort masse penger på ingenting, penger som kunne vært brukt på sykehus, sykehjem, skoler, veier, modernisering etc. Bedrifter har forsvunnet og folk har mistet livsgrunnlaget sitt. Dette fører faktisk til psykisk sykdom, og er ikke psyken en del av å ivareta et liv? Dere som føyer dere etter alt regjeringen sier ser ikke nyansene. Jeg er for at vi måtte gjøre tiltak, som å stenge grensene og beskytte de utsatte, men vi burde ikke ha veltet hele økonomien og holdt barn og unge hjemme fra skolen av den grunn. Kostnaden er altfor stor for å redde ca 1000 personer der 95 % er over 70 år. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #36 Skrevet 13. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik en etterpåklokskap har en sjelden sett😂 Anonymkode: 2c40c...7cc Captain Hindsight! 🤣 Anonymkode: 99f45...f34 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #37 Skrevet 13. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Captain Hindsight! 🤣 Anonymkode: 99f45...f34 Og du er Captain Unoriginal eller? Anonymkode: 18ca6...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #38 Skrevet 13. mai 2020 Jeg tenkte som dere i begynnelsen, og hadde mer tiltro til den svenske enn den norske tilnærmingen. "De blir ferdige først," tenkte jeg, "det er umulig å stoppe viruset, bare utsette det". Nå begynner jeg å tro at jeg har tatt feil. I Norge kan vi nå åpne opp og planlegge årets ferie, sykehusene tar nå inn pasienter for annet enn Covid som vanlig. Mange bedrifter starter igjen og tar igjen omsetningssvikt. I Sverige dør fortsatt oppimot hundre hver dag, kurven går bare ikke nedover. Mange er sinte over dårlig beskyttelse på sykehjem. Vil svenske myndigheter anbefale at folk holder seg hjemme i sommer? Godt mulig, for i mange distrikter har det vært lite smitte sålangt, og lokalbefolkningene der er neppe mer glade i stockholmere enn utkantfolk i Norge er i hyttefolk. Norge er diskusjoner med europeiske land om lette av reiserestriksjoner, så vi kan kanskje snart til og med reise utenlands. Jada, det kan komme en bølge til senere, det vet vi ikke. Gjør det det, vet vi mer om hva som er effektive tiltak mot viruset, og vi kan få til tiltak som er mindre økonomisk hemmende. Anonymkode: 4701e...850 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #39 Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte som dere i begynnelsen, og hadde mer tiltro til den svenske enn den norske tilnærmingen. "De blir ferdige først," tenkte jeg, "det er umulig å stoppe viruset, bare utsette det". Nå begynner jeg å tro at jeg har tatt feil. I Norge kan vi nå åpne opp og planlegge årets ferie, sykehusene tar nå inn pasienter for annet enn Covid som vanlig. Mange bedrifter starter igjen og tar igjen omsetningssvikt. I Sverige dør fortsatt oppimot hundre hver dag, kurven går bare ikke nedover. Mange er sinte over dårlig beskyttelse på sykehjem. Vil svenske myndigheter anbefale at folk holder seg hjemme i sommer? Godt mulig, for i mange distrikter har det vært lite smitte sålangt, og lokalbefolkningene der er neppe mer glade i stockholmere enn utkantfolk i Norge er i hyttefolk. Norge er diskusjoner med europeiske land om lette av reiserestriksjoner, så vi kan kanskje snart til og med reise utenlands. Jada, det kan komme en bølge til senere, det vet vi ikke. Gjør det det, vet vi mer om hva som er effektive tiltak mot viruset, og vi kan få til tiltak som er mindre økonomisk hemmende. Anonymkode: 4701e...850 Hva hindrer svenskene i å isolere seg da? Er folk så tafatte at de må få beskjed fra myndighetene om hva de skal gjøre? I Sverige er det større valgfrihet når det kommer til smittevern. Hvis folk der er sinte så kan de bare gå inn, låse døra, og sitte der til de føler det er trygt å gå ut. Smitten er jo ikke under kontroll i Norge heller, og den vil jo garantert blusse opp når samfunnet lukker opp igjen. Men om man fortsatt er redd så er det bare å sitte hjemme. Hva er problemet? Anonymkode: 18ca6...4d5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #40 Skrevet 13. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så enig! Reagerer også på makten politikerne tar. I stedet for å høre på fagfolkenes råd går de for det motsatte. Og hele greia med å kalle det dugnad. Det er jo ikke noen dugnad når man tvinges til det! Anonymkode: f7afc...e91 Uansett hva man mener om stengning vs ikke stengning - bruken av ordet «dugnad» burde vi ha droppet for lenge siden. Det er jo bare åpenbart et forsøk på å manipulere befolkningen. Dette er ikke en dugnad. Å rake løv i barnehagen eller male redskapsskjulet til borettslaget har ikke noe med stengte skoler, barnehager og butikker å gjøre. Anonymkode: 155f3...0f2 1
Anbefalte innlegg