Gå til innhold

Hva misliker du med Norge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt flere som lar youtube tenke for seg tror jeg.

Selvsagt er det mange ting man kan mislike med landet, men når slike ting dukker opp så ser jeg gjerne til utlandet og tenker "er det noe bedre andre steder?". Og da kommer jeg gjerne til konklusjonen at alt i alt, så synes jeg det er best her. Enkelte småting kan være bedre i andre land, men det har da gjerne en følge som er negativ. For eksempel: i mange land er det mindre skatt, men også da mindre velferdsgoder. Jeg kunne tenke meg å betale mindre skatt sånn enkelt tenkt, men jeg liker at vi har velferdsstaten, og dermed så veier den mer enn opp for den tanken.

Anonymkode: 62dcb...50c

Jo, kanskje du har rett der.

Jeg tror uansett at å like landet man bor i kan også ha noe med ''følelsen'' man får av å være i det landet, altså stemningen det gir.

Anonymkode: 32864...38d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror uansett at å like landet man bor i kan også ha noe med ''følelsen'' man får av å være i det landet, altså stemningen det gir.

Det spiller nok inn, det spiller inn hvor man er født også, for de fleste.

Selv har jeg bodd flere år i utlandet og fått oppleve førstehånd hva folk har sagt om sitt eget land målt mot Norge, noe som støttet oppunder tanken om at vi bor på et godt sted her i Norge. Kåringer, omdømme i utlandet og hva vi selv synes gir klare indikatorer på hvor fint vi har det. 

Men gresset er ALLTID grønnere på den andre siden, og selv om det er bra kan det alltid bli bedre. Det er derfor jeg prøver å ha sammenligningen med andre land i bakhodet, fordi ønsket om å ha det bedre og bedre stopper aldri. Noen ganger kan man rett og slett ta seg tid til å være fornøyd (ja, faktisk uten å være hjernevasket eller la mediene tenke for en).

• Liker 5
  • Hjerte 1
Gjest Lasox
Skrevet (endret)

- Fasadejaget (mange som blir "presset" til å handle ting man egentlig ikke har råd til, men for å opprettholde fasaden rundt omkring venner og familier så er dem nødt til å forbruke mere enn det dem egentlig har råd til.)
- Boligprisene
- Innvandringspolitikken
- Oljefondet (ikke pga. vi har godt med sparepenger, men pga. politikerne kan forsette å gjøre idiotiske valg pga. oljefondet) - underskuddet til budsjettet øker jo for hvert år nå fremover. Vi burde egentlig ikke ha tillatt oss å bruke pengene ifra oljefondet, og heller ha økonomien som om vi ikke skulle ha hatt oljefondet. Ved kriser så kunne vi evt. ha lånt pengene ifra oljefondet, men måtte ha betalt tilbake for nå ser det ut som om milliardene bare flyr av gårde i det reviderte statsbudsjettet.
- Infrastrukturen (etterslep på veier)
- Media
- Barnevernet
- Konspirasjonsteorier (altfor mange av dem der ute nå og enhver idiot tror jo på alt som blir sakt)
- Altfor høy husholdningsgjeld blant nordmenn
- Altfor høy forbruksgjeld blant nordmenn

Men, Norge er allikevel et av de bedre stedene jeg vil forsatt bli boende i for mange andre land har det mye verre.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller nok inn, det spiller inn hvor man er født også, for de fleste.

Selv har jeg bodd flere år i utlandet og fått oppleve førstehånd hva folk har sagt om sitt eget land målt mot Norge, noe som støttet oppunder tanken om at vi bor på et godt sted her i Norge. Kåringer, omdømme i utlandet og hva vi selv synes gir klare indikatorer på hvor fint vi har det. 

Men gresset er ALLTID grønnere på den andre siden, og selv om det er bra kan det alltid bli bedre. Det er derfor jeg prøver å ha sammenligningen med andre land i bakhodet, fordi ønsket om å ha det bedre og bedre stopper aldri. Noen ganger kan man rett og slett ta seg tid til å være fornøyd (ja, faktisk uten å være hjernevasket eller la mediene tenke for en).

Hva har dem sagt om sitt eget land? Fordi man kritiserer landet sitt, betyr det ikke at man hater sin egen nasjonalitet.

Det er faktisk en måte å forbedre seg på, da kan man rette på feil. Hvis alt hele tiden er perfekt, finnes det ikke mye forbedringspotensial tror jeg

Skrevet

Konformiteten. Blir uglesett hvis man skiller seg ut.

At folk dømmer andre veldig hardt etter ting som stil eller innredningen hjemme eller om de har en bh med dyremønster. 

• Liker 16
Skrevet

Vel misliker janteloven og rølpekultur

• Liker 2
Skrevet

Ons kulturen misliker jeg også

• Liker 2
Gjest Inverto
Skrevet
4 minutter siden, Cinnamondiva skrev:

Vel misliker janteloven

Janteloven var uansett ikke ment å skulle tas alvorlig

Skrevet

Vi har mistet fokus på hva som generelt betyr mest. Tror mange selv nederst på trygdeskalaen som klager kunne nyte livet og den fantastiske velferden vi har, hvis en klarte å se ting i perspektiv og fokus ikke var på hva alle andre har, men hva som gjør en selv fornøyd og lykkelig nok. Det sulter i hjel langt over 20.000 mennesker på kloden, hver dag. Her har alle mat på bordet og tak over hodet. All den materielle bruk og kast er virkelig en hån mot både planeten som ikke tåler det og de som levde før oss her i landet, som reparerte alt. Ikke at vi skal tilbake med stoppenål til alt, men det får være grenser. Det er aldri snakk om å prate om hva som er nok for å klare seg greit økonomisk og materielt. Vi kaster masse som er godt nok, og det er egentlig veldig trist hvor langt det har gått! Det skal rygg til å bære den økonomiske medgangen vil har hatt, slik er det gjerne. Men mens vi danderer landet og gjerne ødelegger landets natur med vindmøller og prater om bærekraft på den måten, så ser man ingen som går foran og peker på forbilder, som klarer seg med lite. Politikerne våre har gjerne ikke vært ute i arbeidslivet eller fått litt livserfaring, før "broilerne" klatrer i karrierestigene. Ser lite ekte idealisme og ekte solidaritet, men mye hykleri for å fremstå som god. Vi konkurrerer gjerne med nr 1 på skole som vel er Finland (fortsatt?), men at vi er det mest korrupte landet i Norden og bevist ser etter å bli dem med minst korrupsjon, har ikke jeg fått med meg, at det fokuseres på.  Sikkert lettere enn å bli best på skole

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rasisme...

Anonymkode: 522f1...a13

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rasisme...

Anonymkode: 522f1...a13

Med tanke på at skandinavere er det minst rasistiske folkeslaget på verdensbasis, så anbefaler jeg deg å ikke flytte. Da kan du få sjokk.

Anonymkode: d5866...d84

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.5.2020 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Du ser visst spøkelser ved høylys dag!

Anonymkode: cba62...01d

Det er matematikk. Ikke spøkelser. Men Norge er elendige i matematikk, så forstår godt at flere nordmenn ikke klarer å skille mellom de to.

Anonymkode: d5866...d84

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 12.5.2020 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Du ser visst spøkelser ved høylys dag!

Anonymkode: cba62...01d

Tror du bør fjerne skylappene dine gitt. 

Anonymkode: 4f7bc...7cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At vi har sluppet inn så mange innvandrere.

Ellers er jeg veldig fornøyd med landet mitt:-)

Anonymkode: d640d...6af

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 12.5.2020 den 20.34, Guile skrev:

Det kunne godt ha vært litt bedre vær. Snø i mai liksom, hva er det for noe?

Bodd i Norge helle livet, aldri opplevd snø i mai.

Anonymkode: 1137f...534

• Liker 2
Skrevet

at  straffen for dem som overgriper eller voldtar er for liten. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At vi har sluppet inn så mange innvandrere.

Ellers er jeg veldig fornøyd med landet mitt:-)

Hvorfor har vi gjort det? Mange ønsker jo tydeligivs død over oss, slik som den kommentaren over.

• Liker 3
Gjest Optimo
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bodd i Norge helle livet, aldri opplevd snø i mai.

Anonymkode: 1137f...534

Flaks for deg. Har opplevd det flere ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har vi gjort det? Mange ønsker jo tydeligivs død over oss, slik som den kommentaren over.

Feil politikk. Naive politikere.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

At man blir sett på som en avviker med en gang man kritiserer staten eller politiet. 

Anonymkode: 2c7ed...81a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...