Gå til innhold

Slektsforskning - erfaringer og tips?

solskinn_

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynt å interessere meg for slektsforskning den siste tiden. Har laget bruker på MyHeritage, og satt opp et slektstre. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem, og hva man kan finne ut. Så det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer selv, eller noen tips de ønsker å dele. Hvordan gjør dere det i praksis, prøver dere å finne ut historien eller er det bare navn dere er ute etter? Fokuseres det kun på én side (for eksempel mor og mormors side), eller på alle kantene? Tar gjerne mot tips og erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har søkt litt på NB.no og funnet litt i bygdebøker . Da søker man så kommer det opp en bok. Så søker man i boken og kommer rett til sider som inneholder søkeord. Søkte på stedsnavn uvanlige fornavn foreninger mm. 

Anonymkode: 98138...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

edit : som er relevante for familien. 

Anonymkode: 98138...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker og folketellinger er alfa og omega, du finner de på nett :) anbefaler å ikke kopiere ting andre har lagt ut på nettet (f eks MyHeritage), men heller gå grundig til verks selv. Det er også flere aktive facebook-grupper man kan melde seg inn i for tips og hjelp (men ta høyde for høy snittalder på medlemmene 🙈).

Jeg har holdt på i noen år, veldig spennende! Jeg personlig er ikke noe glad i MyHeritage, velger heller å ha ting lokalt hos meg selv slik at jeg har kontroll over opplysningene selv. 

edit: skrivefeil 

Endret av Nuttinutta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker på nett. Der finner du informasjon om dåp/fødsel, bryllyp og dødsfall. 

Jeg har lite erfaring med slektsgransking, men har sett en del i kirkebøker på nett for å finne flere opplysninger om mine nærmeste forfedre. 

MyHeritage og liknende sider er ikke til å stole på. Jeg fant ut at et av søskenbarna mine hadde lagt ut opplysninger der om vår felles slekt som ikke stemte med kirkebøkene. 

Endret av Kniv & gaffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...