Gå til innhold

Krav til voksne hjemmeboende barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med en mann som har 2 voksne barn på 19 og 20 år. De bor hos sin mor og har vært lite hos oss. 

Selv har jeg en datter på 11 som bor fast hos oss. 

Nå vil hans eldste sønn på 20 år flytte inn hos oss fast- for å ta opp noen skolefag. 

Dette innebærer skole 2 dager i uken. 

Resten av uken er han uten jobb og skole. Dette kan naturligvis forandre seg, men med utgangspunkt i at han har sittet på gutterommet hos mor i et helt år og spilt PC hele natten, sovet hele dagen og røyket hasj hver helg, så er jeg skeptisk. 

Hans far unnskylder sønnen for d meste og stiller ingen krav. 

Nå kjenner jeg at jeg gruer meg veldig til han skal komme. 

Jeg tenker umiddelbart at han må betale 3-4000 kr i kost og losji. Dessuten at han må finne jobb eller ta flere fag hvis han skal bo her. 

Er det rimelig å akseptere å ha en voksen mann hengende i huset 5 av 7 ukedager? 

Som det er nå deler jeg og samboer alle fellesutgifter + mat 50/50. Dette er kanskje ikke rettferdig m tanke på at han da er med på å betale for mitt barn. 

Men samtidig det føles helt feil at jeg skal betale for hans voksne sønn. 

For meg er d stor forskjell på små og store (voksne) barn. Er jeg veldig urimelig her? 

Hvilke krav tenker dere er rimelig å stille for at han skal bo her? 

Anonymkode: be7b2...4a5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mer aktivitet enn to dager i uken, delta i husholdning med matlaging husarbeid osv, samt en husleie. 

Anonymkode: 2da22...3bc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare ett krav man stiller til voksne barn: Finn et eget sted å bo.

Anonymkode: 07e81...319

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde tatt med datteren min og funnet en egen leilighet, så får faren sitte det og forsørge sønnen sin så mye han vil.

At han ikke forstår at han gjør sønnen en bjørnetjeneste ved å ikke stille krav til ham får være hans problem, ikke ditt.

• Liker 10
Gjest Lasox
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er samboer med en mann som har 2 voksne barn på 19 og 20 år. De bor hos sin mor og har vært lite hos oss. 

Selv har jeg en datter på 11 som bor fast hos oss. 

Nå vil hans eldste sønn på 20 år flytte inn hos oss fast- for å ta opp noen skolefag. 

Dette innebærer skole 2 dager i uken. 

Resten av uken er han uten jobb og skole. Dette kan naturligvis forandre seg, men med utgangspunkt i at han har sittet på gutterommet hos mor i et helt år og spilt PC hele natten, sovet hele dagen og røyket hasj hver helg, så er jeg skeptisk. 

Hans far unnskylder sønnen for d meste og stiller ingen krav. 

Nå kjenner jeg at jeg gruer meg veldig til han skal komme. 

Jeg tenker umiddelbart at han må betale 3-4000 kr i kost og losji. Dessuten at han må finne jobb eller ta flere fag hvis han skal bo her. 

Er det rimelig å akseptere å ha en voksen mann hengende i huset 5 av 7 ukedager? 

Som det er nå deler jeg og samboer alle fellesutgifter + mat 50/50. Dette er kanskje ikke rettferdig m tanke på at han da er med på å betale for mitt barn. 

Men samtidig det føles helt feil at jeg skal betale for hans voksne sønn. 

For meg er d stor forskjell på små og store (voksne) barn. Er jeg veldig urimelig her? 

Hvilke krav tenker dere er rimelig å stille for at han skal bo her? 

Du har tydeligvis ikke fått det med deg at vi har en rekordhøy arbeidsledighet? Det å få tak i arbeid nå spesielt som ungdom er helt umulig idag. Det er ingen som investerer i nye arbeidsplasser. Da må han evt. på nav for å få mere penger. For å øke aktiviteten så kan han jo evt. prøve seg frivillig på noen arbeidsplasser, men det er høyest usannsynlig at han vil få noen jobb ut av det, men det å røyke hasj er absolutt en god nok grunn til å ikke ville ha ham der.

Føler forsatt at det er veldig mange som ikke har tatt det innover seg at det vi har en helt annen hverdag nå. Det er jo helt umulig for tenåringer som ikke har arbeidserfaring å vise til å få tak i arbeidsplass. Det å kunne studere gir ham ihvertfall noen små fordeler, men dette her blir et tapt 10-år for tenåringer som ikke var i jobb før krisen.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet

Syns det var unødvendig dyrt for å ha ham boende. Hadde nok takket nei, og heller leid enda dyrere privat av prinsipp. Man tar ikke penger av barn. Pc- spillingen burde ikke unnskyldes nei. Det er en uvane. Når man jobber og studerer, trenger man god søvn. 

Anonymkode: 5b8f2...d72

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg 21 år og hjemmeboende til jeg er ferdig med studiene. Syns absolutt det er på sin plass å kreve at han i det minste forsøker å finne seg jobb ved siden av. Skole to dager i uken, lekser og lesing på fritiden tar ikke så fryktelig lang tid hvis man er litt effektiv, så han har god tid til å bidra hjemme på fridagene sine. Kanskje kreve husleie når han har inntekt, og frem til da kreve at han bidrar hjemme med matlaging, husarbeid og slikt. Hadde aldri tolerert å ha noen boende hjemme som aldri bidrar, og jeg vet jeg hadde fått pent beskjed om å finne meg noe eget hvis jeg hadde oppført meg sånn.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns det var unødvendig dyrt for å ha ham boende. Hadde nok takket nei, og heller leid enda dyrere privat av prinsipp. Man tar ikke penger av barn. Pc- spillingen burde ikke unnskyldes nei. Det er en uvane. Når man jobber og studerer, trenger man god søvn. 

Anonymkode: 5b8f2...d72

Barn? Han er da voksen.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Han bør selvsagt få seg jobb men 3-4000 er jo blodpris.

Anonymkode: 1061d...0e3

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Lasox said:

Du har tydeligvis ikke fått det med deg at vi har en rekordhøy arbeidsledighet? Det å få tak i arbeid nå spesielt som ungdom er helt umulig idag. Det er ingen som investerer i nye arbeidsplasser. Da må han evt. på nav for å få mere penger. For å øke aktiviteten så kan han jo evt. prøve seg frivillig på noen arbeidsplasser, men det er høyest usannsynlig at han vil få noen jobb ut av det, men det å røyke hasj er absolutt en god nok grunn til å ikke ville ha ham der.

Han kan ta studielån, må vel ikke på NAV for å finansiere skolegang.

Gjest Lasox
Skrevet
Akkurat nå, SosialDistanse skrev:

Joa. Det går jo an.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SosialDistanse skrev:

Man har kun rett på studielån om man tar opp fag ved en institusjon som sonans eller bjørknes, og selv da har man ikke nødvendigvis krav på mer enn halvt studielån om man ikke tar opp mer enn 2 fag. 

NAV får han heller ikke penger fra om han er student. 

Ellers er jeg enig i at det ikke er bare bare å få jobb for unge akkurat nå. Selv dem med årevis med arbeidserfaring og utdannelse sliter til høsten når det kommer til jobbmarkedet.

PC-spillingen er absolutt noe dere kan sette krav om, men med en husleie på 3000-4000 så er det tvilsomt at han i det hele tatt klarer å få råd. Jeg ville teller tenkt at dere kan få han ut av huset og mer aktiv på andre måter. F.eks. lage en omfattende studieplan med daglig program og be ham om å lese på biblioteket, få han aktiv i frivillig arbeid eller i en organisasjon, konkrete plikter i hjemmet (gressklipping, lage middag x dager i uka, handling av mat, oppvask, støvsuging, vasking av bad, osv), om han ikke allerede trener så få ham til å jogge noen turer i uka 

Anonymkode: e671b...ffb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

3-4000 er kanskje litt mye. Samtidig tenker jeg det er skambillig i forhold til å skulle betale egen bolig og mat. Noe de fleste studenter faktisk gjør. 
At det er vanskelig å få jobb nå er nok også riktig. Men problemet her er at han ikke har gjort et eneste forsøk på å finne jobb det siste året! 
Så jeg har mine tvil om hvor motivert han egentlig er til å finne jobb nå... 

Må si jeg bare får en kjempe klump i magen av hele opplegget... 

Ts

• Liker 4
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har kun rett på studielån om man tar opp fag ved en institusjon som sonans eller bjørknes, og selv da har man ikke nødvendigvis krav på mer enn halvt studielån om man ikke tar opp mer enn 2 fag. 

Han trenger ikke fullt lån for å betale for seg hjemme hos faren.

Uansett er det helt urimelig at en voksen mann på 20 skal bo og spise gratis hos far og kun gå på skole noen dager i uka.

På tide å bli voksen. Undrer meg også på hvorfor far skal ta ham inn når han flytter hjemmefra.

Endret av SosialDistanse
  • Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville teller tenkt at dere kan få han ut av huset og mer aktiv på andre måter. F.eks. lage en omfattende studieplan med daglig program

Dette må han klare selv, han er tross alt voksen.

Skal man lage timeplan for en mann på tjue år? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SosialDistanse skrev:

Dette tenker jeg og! Grow up liksom!!! 
Men fordi han har skuslet bort et helt år på dop og PC er far veldig bekymret og vil naturligvis hjelpe ham opp og i gang. 
problemet slik jeg ser det er at den hjelpen far gir egentlig bare blir en bjørnetjeneste. Han blir aldri voksen og selvstendig hvis han bare blir dullet med. 
jeg mener han må få erfare hva det vil si å være voksen. Blant annet ved å betale for kost og losji. 
Ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt ham bo gratis, mot at han bidro med faste oppgaver i huset og fikk seg en jobb. Skal se det blir fart i jobbsøkingen da (og helt umulig er det virkelig ikke å få seg ekstrajobb, men man må stå på litt).

Anonymkode: 62927...5a4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville latt ham bo gratis, mot at han bidro med faste oppgaver i huset og fikk seg en jobb. Skal se det blir fart i jobbsøkingen da (og helt umulig er det virkelig ikke å få seg ekstrajobb, men man må stå på litt).

Anonymkode: 62927...5a4

Kan ikke se hvordan det å bo gratis gir motivasjon for å finne jobb 🤔 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SosialDistanse skrev:

Om man har et barn (familierelasjonen er fremdeles barn til far, man bryr seg om barna sine) som er dårlig strukturert og dermed heller bruker tiden sin på pc-spill så synes jeg absolutt at man kan sette seg ned sammen og utarbeide en timeplan om han trenger hjelp. Da tar man jo problemet med pc-spillingen i roten. 

Man blir ikke automatisk voksen i hodet bare fordi man bikker 18 leveår. 

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Om man har et barn (familierelasjonen er fremdeles barn til far, man bryr seg om barna sine) som er dårlig strukturert og dermed heller bruker tiden sin på pc-spill så synes jeg absolutt at man kan sette seg ned sammen og utarbeide en timeplan om han trenger hjelp. Da tar man jo problemet med pc-spillingen i roten. 

Man blir ikke automatisk voksen i hodet bare fordi man bikker 18 leveår. 

Nei, men man blir i hvert fall ikke voksen av å ikke bli stilt krav til.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...