Gå til innhold

Dere som teller kalorier


Bayley

Anbefalte innlegg

- og måler hvor mange kalorier dere brenner gjennom fysisk aktivitet - spiser dere inn de kaloriene hver dag? Eller ser dere på det som en bonus?

Jeg er ikke veldig aktiv, brenner ca 400 kalorier gjennom aktivitet hver dag. Spiser 3 solide måltider og har i grunn ikke behov for mer mat - har derfor unngått å spise de 400 ekstra.

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei spiser ikke de kaloriene. 

Anonymkode: ad781...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo se det totale energiforbruket og det totale kcal-inntaket iløpet av et helt døgn. Ikke kun et isolert måltid eller en isolert treningsøkt. Hvis du spiser altfor mye i disse "solide" måltidene dine, så kan det hende denne treningsøkten på 400 kcal likevel blir "spist" opp. Skjønner? 

Anonymkode: 5058f...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forbrenne 400 kcal på en treningsøkt som varer i en liten time, og er nødt å spise inn en del for at jeg ikke skal gå ned alt for raskt. Jeg har også en jobb som er veldig aktiv, og om jeg skal følge lifesum uten å legge inn treningen skal jeg spise 1500 kcal daglig, når jeg har behov for kanskje 2800 kalorier en dag jeg er på jobb og har trent hjemme, så det sier seg selv at det blir et alt for stort underskudd og da blir man ganske fort enten veldig slapp eller at man får ulvehunger og går på en stor smell. 

Anonymkode: 9e49f...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg spiser ikke de ekstra forbrente kaloriene akkurat nå like før jeg når målet mitt, men vanligvis så hadde jeg vært rausere med meg selv HVIS jeg hadde vært sulten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vanligvis ikke kaloriene fra trening eller aktivitet. Unntaket er hvis jeg er veldig slapp eller sulten. 

Anonymkode: 5e5e0...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spiser vanligvis ikke kaloriene fra trening eller aktivitet. Unntaket er hvis jeg er veldig slapp eller sulten. 

Anonymkode: 5e5e0...545

Så med andre ord spiser du bare det du har i hvileforbrenning? Da blir det jo veldig lite om du er i aktivitet gjennom dagen.

Anonymkode: 9e49f...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde jo hvertfall ikke gjøre det når du ikke kjenner behov for det.

Anonymkode: 49b31...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å klare meg på så lite kalorier som mulig. Ofte mellom 1000-1400 per dag. Trener og holder meg aktiv utenom. Ingen kalorier ekstra uavhengig av trening

Anonymkode: aa2a7...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver verken å gå opp eller ned i vekt så jeg prøver å spise like mye som jeg forbrenner, i appen jeg bruker legger jeg inn treningen jeg gjør så de dagene jeg trener hardt spiser jeg litt ekstra eller tar en ekstra proteinshake. Men jeg er ikke veldig nøye på det, piner ikke meg selv om jeg spiser for lite eller for mye en dag, men vil helst spise for mye enn for lite for jeg føler meg fort veldig sliten og slapp om jeg går i underskudd.

Anonymkode: 8da35...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo se det totale energiforbruket og det totale kcal-inntaket iløpet av et helt døgn. Ikke kun et isolert måltid eller en isolert treningsøkt. Hvis du spiser altfor mye i disse "solide" måltidene dine, så kan det hende denne treningsøkten på 400 kcal likevel blir "spist" opp. Skjønner? 

Anonymkode: 5058f...716

Jeg spiser strikt 1500 kalorier til sammen ila en dag. Ikke 1 kalori over, heller noen under. Poenget med å bruke uttrykket «solid» var for å poengtere at jeg ikke er sulten/har behov for mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Det som betyr noe for meg er at jeg ligger i minus. I helgene ligger jeg ca 250 kalorier i minus, i hverdagene ca 500 kalorier i minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet gjør jeg ikke det. Men nå har jeg ikke telt kalorier på flere måneder, og jeg har gått jevnt ned i vekt før det stoppet litt opp for en liten stund siden. I helga begynte jeg å registrere igjen, og det viser seg jo at jeg har spist en god del av treningskaloriene i det siste. Ikke rart vektnedgangen har gått litt sakte de siste ukene. Nå er det tilbake til telling, og da skal jeg ikke spise dem med mindre jeg blir veldig sulten. I utgangspunktet skal jeg kunne spise meg god og mett på 1500 kalorier om dagen. 

Anonymkode: dc9b5...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så med andre ord spiser du bare det du har i hvileforbrenning? Da blir det jo veldig lite om du er i aktivitet gjennom dagen.

Anonymkode: 9e49f...b2f

Hvis jeg har vært veldig aktiv spiser jeg mer. Men jeg har dårlige erfaringer med å spise opp treningskaloriene, som regel gjør det at vekta ikke rører på seg. Enten har jeg lavere hvileforbrenning enn det kalkulatoren sier jeg har, eller så brenner jeg mindre på aktivitet enn smartklokka mi påstår. Nå går vekta endelig rette veien.Men viktig å understreke at jeg spiser hvis jeg kjenner at jeg blir veldig slapp, det er jo et sikkert tegn på at underskuddet er for stort. 

Anonymkode: 5e5e0...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fast daglig inntak som er uavhengig av aktivitetskaloriene. Hadde jeg trent, sånn, 10 timer i uken, så hadde det vært relevant, men når jeg bare er helt normalt aktiv (hvor jeg går minst 10.000 skritt daglig og trener med større intensitet et par ganger i uken) så er det ikke noe poeng å telle det når målet er vektnedgang. 

Anonymkode: 7b8ca...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller ikke calorier nei. Vet sånn ca. hvor mye mat jeg må spise. Bruker speilet og fettklype for å sjekke noe jeg gjør annenhver uke. Da får jeg ganske god kontroll på hvordan vekta ligger. Bommer skjelden med mere enn 2-300 gram hvis jeg gjetter. Nå har jeg ikke vært på vekta på flere mnd. Fettklypa sier at vekta er helt stabil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.5.2020 den 16.26, AnonymBruker skrev:

Prøver å klare meg på så lite kalorier som mulig. Ofte mellom 1000-1400 per dag. Trener og holder meg aktiv utenom. Ingen kalorier ekstra uavhengig av trening

Anonymkode: aa2a7...c38

Det er veldig lite, selv for en liten person. Spiser man under 1200 uansett hvor liten man er, kan det ødelegge forbrenningen på sikt, og klusse med hormonene.

Anonymkode: d016c...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til 1600 kalorier uansett hva. Eneste unntaket er om jeg går sånn 20000 steg i løpet av en dag og er på en himla tung fjelltur. Da kan jeg spise et par hundre kalorier ekstra. Målet er å gå ned i vekt og da spiser jeg ikke det jeg forbrenner... Og jeg stoler ikke på hvor mye klokka viser når det kommer til forbrenning.

Anonymkode: 93029...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lite, selv for en liten person. Spiser man under 1200 uansett hvor liten man er, kan det ødelegge forbrenningen på sikt, og klusse med hormonene.

Anonymkode: d016c...2b9

Hvordan skal man da klare å gå ned? Ifølge fitbiten min forbrenner jeg ca 1600 kcal på en dag jeg ikke trener. I går gikk jeg en times fjelltur I tillegg til 45 min med yoga, og da klarte jeg akkurat å bikke 2000 kcal forbrent. 
Så dette er veldig individuelt.

Anonymkode: 2e997...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...