AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #41 Skrevet 12. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er man bortskjemt fordi man har klart å bygge opp et samfunn hvor helse og utdanning er så og si gratis? Er det slik at man har stjålet de pengene fra noen andre for å få det slik? Eller er det fordi man også før Koronaen hadde en dugnadsånd og fellesskapsfølelse i dette landet som bidro til at man jobbet mot det målet? De som er bortskjemte er de som enten ved arv eller grundervirksomhet (i et land fullt av rike kunder) har så mye midler at helseforsikring for dem ville vært en liten kostnad i forhold til det de hadde spart på lavere skatt. De unner ikke "fattiglus" de samme godene hvis det betyr at de ikke kan kjøpe ny Porsche hvert år og samtidig ha to hytter og fett hus å bo i... og dem er det ganske mange av i landet... men også de vil merke det på pungen når hele landet blir satt bak til år 1900 i løpet av et par mnd... Anonymkode: 2defe...319 Det ville forutsatt at landet ble satt tilbake til 1900 på et par mnd. Hvilket altså ikke skjer. Dere må slutte å velte dere i elendighet. Vi er over dette om et år eller 2 og har da brukt 1000-1500 milliarder på det. Finnes ikke problem å hente inn igjen, om vi absolutt må. Men vi må altså heller ikke det. Anonymkode: 6db23...60f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #42 Skrevet 12. mai 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ville forutsatt at landet ble satt tilbake til 1900 på et par mnd. Hvilket altså ikke skjer. Dere må slutte å velte dere i elendighet. Vi er over dette om et år eller 2 og har da brukt 1000-1500 milliarder på det. Finnes ikke problem å hente inn igjen, om vi absolutt må. Men vi må altså heller ikke det. Anonymkode: 6db23...60f Du forutsetter altså at vi har 1000-1500 milliarder å svi av, og at vi bare kan kjøpe oss vekk fra elendighet som andre land kommer til å oppleve? Foreløpig ser det ut til at oljefondet er like mye verdt som før, men husk at krona har svekket seg ca. 10-20% mot dollar og euro allerede. Og når vi er avhengig av å kjøpe mat og varer fra utlandet så vil det si at den reelle verdien av oljefondet har svekket seg med 1k-2k milliarder kr i kjøpekraft allerede. Dette kommer i tillegg til alle milliardene vi har svidd av hittil, og det faktum at det vil ta lang tid å få fart på økonomien igjen, spesielt siden politikerne truer med lockdown igjen så fort det blir litt mer smitte. Liker ikke å male fanden på veggen, men dette er realiteten vi har med å gjøre pga. politikernes koronatiltak. En kan jo lure på hvor mange tusen som kommer til å daue pga. manglende ressurser til medisinsk behandling i årene fremover... da håper jeg dere som støtter disse koronatiltakene svetter lakenet fult av skamfølelse hver natt. Anonymkode: 2defe...319 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #43 Skrevet 12. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Brukes det ikke olje til å produsere el-biler og veiene de kjører på? Og er det noen biler som er fulle av plastikk så er det elbiler. Og hvor enormt mange vindmøller som ødelegger miljøet på land må til for å erstatte oljen som alle mener er så ille? Det er ikke så lett som å bare si at ting skal bli elektrisk og så ordner det seg. Elektriske fly som skal erstatte jetmotoren ligger nok laaangt lenger frem enn 10-15 år frem i tid. Hvis vi ser tilbake 10-15 år i tid så er ikke teknologien flere lysår bak det vi har i dag. På 50-tallet trodde folk vi kom til å sitte i flygende biler i år 2000. Anonymkode: 2defe...319 Og hvordan "ødelegger vindmøller miljøet på land"? Hvis det er et problem for deg kan de sikkert også settes ut i havet, slik de gjør i andre land.. Men samme hvor mye du måtte ha i mot vindkraft og annen fornybar energi - olje er en begrenset ressurs. Du kan bare pumpe opp/skivse ut så mye olje av bakken, og når forbruket overstiger produksjonskapasiteten har man et problem. Mange land har innsett dette etterhvert og har begynt å satse på andre energikilder. Det kunne Norge også gjort, hvis man ikke hadde vært så utrolig fiksert på olje. Sol er det kanskje ikke så godt med men vind og regn har vi da så det holder. Ellers håper jeg vi aldri vil se flygende biler her til lands. Sikkert gøy så lenge du er en av 10 som eiier og bruker en. Hvis de ble allemannseie og gud og hvermann skulle prøve å manøvrere seg rundt i et tredimensjonalt luftrom uten skilting og kjørebaner ville jeg aldri turt å sette mine ben utendørs igjen i frykt for å få et bilvrak eller to i hodet. Er du klar over hvor mye som kreves bare for å lose et relativt lite antall fly, styrt av profesjonelle piloter med lang utdannelse, trygt inn over en flyplass og ned på bakken? Mens Noldus Jensen da helt alene skulle klare å ta seg opp og ned og fram gjennom et virvar av bilder i alle retninger til og fra hjem og jobb hver dag. Anonymkode: ee27b...50b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #44 Skrevet 12. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan "ødelegger vindmøller miljøet på land"? Hvis det er et problem for deg kan de sikkert også settes ut i havet, slik de gjør i andre land.. Men samme hvor mye du måtte ha i mot vindkraft og annen fornybar energi - olje er en begrenset ressurs. Du kan bare pumpe opp/skivse ut så mye olje av bakken, og når forbruket overstiger produksjonskapasiteten har man et problem. Mange land har innsett dette etterhvert og har begynt å satse på andre energikilder. Det kunne Norge også gjort, hvis man ikke hadde vært så utrolig fiksert på olje. Sol er det kanskje ikke så godt med men vind og regn har vi da så det holder. Ellers håper jeg vi aldri vil se flygende biler her til lands. Sikkert gøy så lenge du er en av 10 som eiier og bruker en. Hvis de ble allemannseie og gud og hvermann skulle prøve å manøvrere seg rundt i et tredimensjonalt luftrom uten skilting og kjørebaner ville jeg aldri turt å sette mine ben utendørs igjen i frykt for å få et bilvrak eller to i hodet. Er du klar over hvor mye som kreves bare for å lose et relativt lite antall fly, styrt av profesjonelle piloter med lang utdannelse, trygt inn over en flyplass og ned på bakken? Mens Noldus Jensen da helt alene skulle klare å ta seg opp og ned og fram gjennom et virvar av bilder i alle retninger til og fra hjem og jobb hver dag. Anonymkode: ee27b...50b Anbefaler deg å gjøre litt research på vindmøllers effekt på fugler, insekter, og andre dyr i naturen. Ja, jeg er absolutt klar over det. Mitt poeng var at det er ganske typisk å tro at teknologien bare magisk er veldig mye bedre "10-15 år frem i tid". Derfor trakk jeg frem eksempelet som var ganske vanlig å tro på for 50-60 år siden angående teknologien rundt år 2000. Jeg antar at de også tenkte at det innen da var blitt gammeldags å styre farkostene selv. Anonymkode: 2defe...319
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #45 Skrevet 12. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du forutsetter altså at vi har 1000-1500 milliarder å svi av, og at vi bare kan kjøpe oss vekk fra elendighet som andre land kommer til å oppleve? Foreløpig ser det ut til at oljefondet er like mye verdt som før, men husk at krona har svekket seg ca. 10-20% mot dollar og euro allerede. Og når vi er avhengig av å kjøpe mat og varer fra utlandet så vil det si at den reelle verdien av oljefondet har svekket seg med 1k-2k milliarder kr i kjøpekraft allerede. Dette kommer i tillegg til alle milliardene vi har svidd av hittil, og det faktum at det vil ta lang tid å få fart på økonomien igjen, spesielt siden politikerne truer med lockdown igjen så fort det blir litt mer smitte. Liker ikke å male fanden på veggen, men dette er realiteten vi har med å gjøre pga. politikernes koronatiltak. En kan jo lure på hvor mange tusen som kommer til å daue pga. manglende ressurser til medisinsk behandling i årene fremover... da håper jeg dere som støtter disse koronatiltakene svetter lakenet fult av skamfølelse hver natt. Anonymkode: 2defe...319 Selvsagt har vi 1000-1500 milliarder å bruke. Og mer til, om det trengs. En skal ikke mange årene tilbake før oljefondet var på 1000-1500 milliarder mindre enn i dag. Norge var verdens beste land og veltet seg i penger da også. Dette går veldig fint. 1-2% høyere skatt, så er vi raskt tilbake dit vi var. Jeg fatter ikke at dere gidder katastrofetenke mer på dette. Det er en hump på veien videre, knapt nok det. Å høre på media som omtrent spår dommedag, er så virkelighetsfjernt at det er ubegipelig at noen biter på. Anonymkode: 6db23...60f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #46 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt har vi 1000-1500 milliarder å bruke. Og mer til, om det trengs. En skal ikke mange årene tilbake før oljefondet var på 1000-1500 milliarder mindre enn i dag. Norge var verdens beste land og veltet seg i penger da også. Dette går veldig fint. 1-2% høyere skatt, så er vi raskt tilbake dit vi var. Jeg fatter ikke at dere gidder katastrofetenke mer på dette. Det er en hump på veien videre, knapt nok det. Å høre på media som omtrent spår dommedag, er så virkelighetsfjernt at det er ubegipelig at noen biter på. Anonymkode: 6db23...60f Vel, tiden vil vise. Hverken du eller jeg har en nøyaktig krystallkule for hånden 😉 Anonymkode: 2defe...319
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #47 Skrevet 12. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan "ødelegger vindmøller miljøet på land"? Hvis det er et problem for deg kan de sikkert også settes ut i havet, slik de gjør i andre land.. Men samme hvor mye du måtte ha i mot vindkraft og annen fornybar energi - olje er en begrenset ressurs. Du kan bare pumpe opp/skivse ut så mye olje av bakken, og når forbruket overstiger produksjonskapasiteten har man et problem. Mange land har innsett dette etterhvert og har begynt å satse på andre energikilder. Det kunne Norge også gjort, hvis man ikke hadde vært så utrolig fiksert på olje. Sol er det kanskje ikke så godt med men vind og regn har vi da så det holder. Ellers håper jeg vi aldri vil se flygende biler her til lands. Sikkert gøy så lenge du er en av 10 som eiier og bruker en. Hvis de ble allemannseie og gud og hvermann skulle prøve å manøvrere seg rundt i et tredimensjonalt luftrom uten skilting og kjørebaner ville jeg aldri turt å sette mine ben utendørs igjen i frykt for å få et bilvrak eller to i hodet. Er du klar over hvor mye som kreves bare for å lose et relativt lite antall fly, styrt av profesjonelle piloter med lang utdannelse, trygt inn over en flyplass og ned på bakken? Mens Noldus Jensen da helt alene skulle klare å ta seg opp og ned og fram gjennom et virvar av bilder i alle retninger til og fra hjem og jobb hver dag. Anonymkode: ee27b...50b Du tror seriøst at flygende biler aka droner ville blitt styrt manuelt av folk...? Anonymkode: 6db23...60f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #48 Skrevet 12. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, tiden vil vise. Hverken du eller jeg har en nøyaktig krystallkule for hånden 😉 Anonymkode: 2defe...319 Krystallkule trengs ikke. Dette er svært enkelt og logisk. Anonymkode: 6db23...60f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #49 Skrevet 12. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Krystallkule trengs ikke. Dette er svært enkelt og logisk. Anonymkode: 6db23...60f Hehe, vi får håpe du har rett da. Da hadde jeg faktisk blitt veldig glad. Anonymkode: 2defe...319
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #50 Skrevet 12. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hehe, vi får håpe du har rett da. Da hadde jeg faktisk blitt veldig glad. Anonymkode: 2defe...319 Det er ikke annen mulig måte. Samfunnet åpner igjen og ting går tilbake til det det var. Vi kommer aldri til å se samfunnet under ett stenges ned igjen pga corona. Kun stedvise tiltak her og der til nød. Anonymkode: 6db23...60f
Anbefalte innlegg