Gå til innhold

Tvangsvaksinering?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Never mind. Det er allerede mulig å pålegge tvangsvaksinasjon i Norge. Det kommer frem av smittevernloven §3-8. Tolkningen av hva som er "allmennfarlig smittsom sykdom" er hva som avgjør om vi kommer til å få tvangsvaksinasjon eller ikke.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55

Sitat

Når det er avgjørende for å motvirke et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, kan departementet i forskrift fastsette at befolkningen eller deler av den skal ha plikt til å la seg vaksinere.

Ved et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom kan departementet i forskrift bestemme at personer som ikke er vaksinert

a)må oppholde seg innenfor bestemte områder,

b)skal nektes deltakelse i organisert samvær med andre, f.eks. i barnehage, skole, møter eller kommunikasjonsmidler,

c)må ta nødvendige forholdsregler etter kommunelegens nærmere bestemmelse.

Når det ved et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom er nødvendig å vaksinere befolkningen eller deler av den med en gang for at folkehelsen ikke skal bli vesentlig skadelidende, kan Helsedirektoratet påby vaksinering etter andre ledd og tiltak etter tredje ledd.

Her fremkommer det også at man kan fratas goder dersom man nekter å gjennomføre en pålagt vaksinasjon.

Så da kan vi vel slutte med foliehatt-tullet og faktisk tenke på at dette er en mulighet, eller?

Anonymkode: 4fa3f...534

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det har jeg vel heller ikke sagt noe om. Klart du får ta det valget selv, så fremst du setter alt i søkelyset ang vaksiner. Er du villig til ¨å ta alt ansvar som følger med å ikke vaksinere deg, så hver så god. Ikke for tvangsvaksinering, men heller ikke for egoisme og usamfunnsnyttige handlinger.

Anonymkode: 7568e...bc6

Dersom det kommer til at det blir tvangsvaksinasjon kan jeg jo ikke ta det valget selv. Det er det ordet tvang betyr. At man må gjøre noe man ikke vil. 
Jeg følger som sagt det vanlige vaksineprogrammet. Jeg er ingen antivakser, men jeg vil ikke ha en hastevaksine! 

• Liker 6
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det kommer til at det blir tvangsvaksinasjon kan jeg jo ikke ta det valget selv. Det er det ordet tvang betyr. At man må gjøre noe man ikke vil. 
Jeg følger som sagt det vanlige vaksineprogrammet. Jeg er ingen antivakser, men jeg vil ikke ha en hastevaksine! 

Dersom ikke vi oppnår høy nok immunitet I befolkningen så feiler vi i å beskytte de utsatte gruppene/de som ikke kan ta vaksinen av medisinske grunner. Det er nettopp samme grunnen til at barn bør følge barnevaksinasjonsprogrammet- for å beskytte de som ikke kan ta vaksinen. Flokkbeskyttelse, vet du. Når du ikke vil ta en «hastevaksine» av rene egosentriske grunner, har du indirekte skyld i unødvendige dødsfall. 

Gratulerer med dagen, egoist! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det blir litt vel mange spekulasjonstråder nå for tida. Kan vi vennligst få slippe å se alle disse en stund?

Anonymkode: 8bd04...38e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nasken skrev:

Dersom ikke vi oppnår høy nok immunitet I befolkningen så feiler vi i å beskytte de utsatte gruppene/de som ikke kan ta vaksinen av medisinske grunner. Det er nettopp samme grunnen til at barn bør følge barnevaksinasjonsprogrammet- for å beskytte de som ikke kan ta vaksinen. Flokkbeskyttelse, vet du. Når du ikke vil ta en «hastevaksine» av rene egosentriske grunner, har du indirekte skyld i unødvendige dødsfall. 
Gratulerer med dagen, egoist! 

Takk takk. Jeg regner med det kommer personlig takk av alle jeg har "reddet" når jeg må avlyse resten av mitt liv dersom jeg skulle få bivirkninger av denne uutprøvde vaksinen? 
Eller nei, det er ingen - ingen -  som bryr seg. 

Det er heller ikke bare for å beskytte de som ikke kan ta vaksinen at man følger barnevaksinasjonsprogrammet. Vi følger det fordi vi faktisk ikke vil ha de sykdommene programmet beskytter mot. Altså er jeg en egoist der også. Jeg vaksinerer meg fordi jeg ikke vil ha sykdommene, ikke fordi jeg skal beskytte andre mot dem.

Jeg tviler på at hovedmotivasjonen for de aller fleste når de tar en vaksine er at de skal beskytte andre.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk takk. Jeg regner med det kommer personlig takk av alle jeg har "reddet" når jeg må avlyse resten av mitt liv dersom jeg skulle få bivirkninger av denne uutprøvde vaksinen? 

Det er heller ikke bare for å beskytte de som ikke kan ta vaksinen at man følger barnevaksinasjonsprogrammet. Vi følger det fordi vi faktisk ikke vil ha de sykdommene programmet beskytter mot. Altså er jeg en egoist der også. Jeg vaksinerer meg fordi jeg ikke vil ha sykdommene, ikke fordi jeg skal beskytte andre mot dem.

Jeg tviler på at hovedmotivasjonen for de aller fleste når de tar en vaksine er at de skal beskytte andre.

Nei det kan du godt si, men for min del ser jeg på det å ta vaksiner som en plikt ovenfor mine medmennesker samtidig som det også beskytter meg og mine. Det at du nekter å vaksinere deg når vaksinen kommer sier meg at du bør få hodet ditt ut av ræva og faktisk tenke på andre. Du sier du ikke er antikvakser? Jo det er du på mange måter når du utviser det som er ubegrunnet skepsis. Dersom du faktisk leser deg opp på dette med svineinfluensavaksinen og dens bivirkninger, så er det mye som er usikkert her. Men jeg ser for meg at du er en som leser overskrifter på nettavisen og lar deg påvirke. 
Det er få ting som gjør meg så eitrende forbanna som egoister som deg, så jeg lar bare dette ligge før det ødelegger dagen min. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi skal ikke destrueres av myndighetene, hvor får du sånne ideer fra? Hvorfor skulle vi det?

Det blir ikke noe tvangsvaksinering, sånt driver vi heller ikke med her til lands.

Anonymkode: b74a0...470

Destrueres?  

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En vaksine er halvdøde virus, er begrenset hvor mange bivirkninger man kan få.  Hysterisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? De fleste jeg kjenner som pleier å ta influensavaksine gjør det fordi de enten jobber med, eller er i nær familie med noen som er i risikogrupper. Barnvaksinasjonsprogrammet var det jo mine foreldre som samtykket til, men i forhold til egne, friske barn tenker jeg også at hovedmotivasjonen min vil være å beskytte alle de barna som ikke kan ta vaksinen, feks de som har hatt barnekreft, immunsvikt osv. 

Og denne griningen om hastevaksiner kan dere vente med til det faktisk foreligger en vaksine, og vi kan se hvor godt testet den er. 

Anonymkode: e7c49...df6

AnonymBruker
Skrevet

Hva er høy nok imunnitet? Hvordan vite at vi har høy nok immunitet? 

Hvorfor skriver ikke avisene noe om mat som medisin og hva vi selv kan gjøre for å forbedre eget imunnsystem, eller er eneste måte å "forbedre" imunnsystem gjennom å ta koronavaksinen som i bun. Og grunn kan gjøre at folk dør som fluer?

Når jeg var liten, husker jeg at jeg ble at for eksempel appelsinjuice eller tranebær, kan være forebyggende på urinveisinfeksjon og nok  lindrende på forkjølelse/influensa

Anonymkode: acfb1...c99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Håper det blir tvangsvaksinering.

Anonymkode: d4f7e...1b5

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal vi respektere demokratiet når ikke regjeringen gjør det?

Anonymkode: 7146d...b91

Slutt å komme med sånt tull. Regjeringen kom med et forslag, det kom kritikk, og forslaget ble justert og godkjent på demokratisk vis.

Anonymkode: c1a7c...b81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette jallaviruset har høyst upålitelige dødsrater rundt om i verden også. Absolutt alle som har påvist coronasmitte når de dør regnes med i den statistikken.

Det har det, men overdødeligheten viser at det de fleste steder dør mange flere av det enn tallene som oppgis tilsier, ikke færre. De fleste som har fått hjerteattakk og dødd hjemme fordi Covid-19 gjør at blodet blir tyktflytende har f.eks. ikke blitt telt med.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var det jeg mente. 
Da er det ingen som belter folk fast med reimer og tvinger vaksinen i kroppen i folk, men det er likevel en form for tvang hvis man nektes retten til å delta i samfunnet på lik linje med de som har tatt vaksinen.

Folk som deg er virkelig ikke riktig navla. Du vet at det du preiker nå er som tatt rett ut fra verste Sovjet-tida? Forundrer meg ikke om nåtidens Rinnanbander dukker opp i hopetall fremover. Det er en helt sinnssyk tanke å skulle stenge av samfunnet for de som ikke tar alt som måtte komme av vaksine. Virker som folk helt har glemt at det finnes en haug med bakterier og virus man kan smittes av. Det er ikke sånn at man er trygg bare fordi folk får vaksine mot ett virus. Hva når koronaen muterer da, eller noe annet dukker opp? Det vil jo ingen ende ta. Ganske få tok svineinfluensavaksinen, likevel fortsatte samfunnet som før. Det var ikke noe (piss)preik den gangen om at man måtte ta den for å beskytte de i rissikogruppen. Hvorfor i helvete skal det være det nå?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har det, men overdødeligheten viser at det de fleste steder dør mange flere av det enn tallene som oppgis tilsier, ikke færre. De fleste som har fått hjerteattakk og dødd hjemme fordi Covid-19 gjør at blodet blir tyktflytende har f.eks. ikke blitt telt med.

Det du kommer med her er kun påstander. Uten obduksjon kan du ikke si at et hjerteinnfarkt skyldtes Korona. Og hvor er statistikken over økt dødelighet som indikerer betydelige mørketall?

Nesten hver gang jeg har lest om en eldre person som har dødd tidligere, så står det "døde etter kort tids sykeleie" eller "døde etter lang tids sykeleie". Og veldig ofte er grunnen lungebetennelse eller influensa hvis det ikke er kreft. Det er mao. naturlig at folk over 80 år dør, og det er gjerne en sykdom som er ufarlig for yngre folk som tipper dem over kanten. Og sykehus er jo kjent for å være "smittebomber" ironisk nok.

Unge folk som har alvorlige underliggende sykdommer som gjør dem utsatt er desverre også i rissikosonen for vanlig influensa, bakterier, eller til og med kraftige forkjølelser. Men før Korona gav folk stort sett en lang faen i å beskytte de? Om det hadde vært noe hold i det argumentet så burde folk ha gått med munnbind, sprita hendene 20 ganger om dagen, og holdt 2 meters avstand fra før av.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk som deg er virkelig ikke riktig navla. Du vet at det du preiker nå er som tatt rett ut fra verste Sovjet-tida? Forundrer meg ikke om nåtidens Rinnanbander dukker opp i hopetall fremover. Det er en helt sinnssyk tanke å skulle stenge av samfunnet for de som ikke tar alt som måtte komme av vaksine. Virker som folk helt har glemt at det finnes en haug med bakterier og virus man kan smittes av. Det er ikke sånn at man er trygg bare fordi folk får vaksine mot ett virus. Hva når koronaen muterer da, eller noe annet dukker opp? Det vil jo ingen ende ta. Ganske få tok svineinfluensavaksinen, likevel fortsatte samfunnet som før. Det var ikke noe (piss)preik den gangen om at man måtte ta den for å beskytte de i rissikogruppen. Hvorfor i helvete skal det være det nå?

Hvorfor skal vi f.eks. la en antivaxxer slippe inn på et sykehjem eller sykehus og risikere en haug med døde, bare fordi de har noen idiotiske ideer om hva som er farlig og ikke? Vi har ikke hatt noen så farlige og smittsomme sykdommer i Vesten på 100 år, så å bable om at det finnes andre farlige bakterier og virus også er meningsløst. Corona-viruset muterer i mye mindre liten grad enn influensa, så en vaksine vil mest sannsynlighet være effektiv i lang tid. Og hvordan er det mulig å si noe så dumt som at det ikke er vits i å beskytte folk mot Covid-19 siden svineinfluensa var såpass ufarlig? Har du levd under en stein siden nyttår?

Grunnen til at du mener det du gjør skyldes Dunning-Kruger-effekten. Du tror du er den som har forstått mest, når du i virkeligheten nesten ikke vet noe som helst.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du kommer med her er kun påstander. Uten obduksjon kan du ikke si at et hjerteinnfarkt skyldtes Korona. Og hvor er statistikken over økt dødelighet som indikerer betydelige mørketall?

Den er på internett. Du burde prøve å bruke det for å finne informasjon i stedet for å dikte opp din egen, det kan være veldig lærerikt. Det kalles excess mortality på engelsk hvis du mot formodning skulle ønske å prøve.

Gjest Tobias Juul Grythe
Skrevet (endret)

Tvangsvaksinering blir det ikke og ikke hadde det vært bra. Tvinge noen til å ta en vaksine og så tåler ikke den personen vaksinen for det kan skje med alle vaksiner at noen ikke tåler det og blir veldig dårlig. Heldigvis sjelden. Nei jeg er ikke imot vaksiner. Tenkte å ta den hvis det blir noe vaksine, selv om jeg ikke er i noe risikogruppe. Fordi jeg vil og kjenner folk i risikogruppa.

Endret av Tobias Juul Grythe
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når testene viser falsk positv oftere enn bare positiv, så ja, vi vet ikke. Kun overdødlighet i løpet av et år som vil vise til hva som var hva. Eller en test som er mer treffsikker enn den de nå bruker. – Om vi tester 750 personer med forkjølelsessymptomer vil vi få 44 positive tester. Syv vil være sanne positive, mens 37 vil være falske positive. Med andre ord vil 37 personer hver uke få beskjed om at de har koronavirus uten at de faktisk har det, forklarer smittevernoverlege Steinar Konradsen.

Anonymkode: 7568e...bc6

• Liker 2
  • Opprett ny...