AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 Først vil jeg bare si at hunden vår er en engel fra oven, så snill og tillitsfull, leken, sover godt, ble stueren i det han tråkket over dørkarmen. Det er en malteser, og jeg begynte smått med børsting på dag 1, og han takler stell godt selv om det er gøy å jage børste eller saks her og der. Men han er så stille og forsiktig, gjemmer seg mellom bena til eierne sine om han møter en (snill) hund eller av og til andre mennesker. Han ser ikke leker vi kaster eller snacks vi legger ved han. Eksempel på kasting: han fant en liten pinne ute og var så glad, jeg tok pinnen og kastet den 20 cm bort. Han ser seg rundtom etter pinnen i alle andre retninger enn rett foran seg hvor den faktisk havnet. Jeg ser at han begynner å gi opp, tar pinnen igjen, han logrer, jeg tenker at han er kanskje for liten til å skjønne logikken igjen, så vi kan begynne helt fra scratch. "kaster" så pinnen 2 cm, sent og tydelig, men igjen fant han den ikke. Når vi leker med fargerike hundeleker, må vi slepe dem langs gulvet veeldig sent, ellers skjønner han ikke hvor de blir av. Når han viser ønsket oppførsel, så får han godbit. Legger dem rett foran han, han følger etter med fjeset, men følger hånda opp igjen etter snacks er sluppet. Og han her elsker snacks. Er dette normalt for en 9 uker gammel valp? At noen kan være mer trege kognitivt og motorisk? Tror han vokste opp med bare ett søsken, og så har han fått mye pleie og kos da han hadde en liten skade, om dette har noe å si. Da hos en vanlig familie. Anonymkode: b4b0b...383
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Synes det høres mere ut som han ikke ser enn at han ikke skjønner. Kanskje dere bør få sjekket synet hans? Har han pels som blokkerer deler av synsvinkelen ennå, eller er valpepelsen for kort til det foreløbig? Sjekk med veterinær som kan øyne på hunder, en spesialist, om det er mulig å finne en i distriktet der dere bor. Anonymkode: 628eb...9fa 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Ville og sjekket synet! Anonymkode: d52aa...527 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Sjekk synet hos veterinær? Virker det som han har problemer med å «se» andre ting noen ganger, møbler, mennesker?? Det kan også hende at han bare ikke bryr seg om leker eller liker å løpe etter ting? Min hund elsker å hente ball eller pinne hvis vi kaster. Men hun hadde dårlig koordinasjon som valp og klarte aldri å fange ting f.eks i luften eller ha kontroll på hvor ting landet/befant seg i starten. Anonymkode: 00aa4...2c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes det høres mere ut som han ikke ser enn at han ikke skjønner. Kanskje dere bør få sjekket synet hans? Har han pels som blokkerer deler av synsvinkelen ennå, eller er valpepelsen for kort til det foreløbig? Sjekk med veterinær som kan øyne på hunder, en spesialist, om det er mulig å finne en i distriktet der dere bor. Anonymkode: 628eb...9fa Nå har jeg googlet i en evighet om hvordan det ser ut når det er for mye hår rundt øynene, men til ingen lykke. Skal prøve å få lagt inn et bilde senere så kan folk bedømme for meg. Hårene dekker jo ikke øynene, men han har litt "bryn". Anonymkode: b4b0b...383
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk synet hos veterinær? Virker det som han har problemer med å «se» andre ting noen ganger, møbler, mennesker?? Det kan også hende at han bare ikke bryr seg om leker eller liker å løpe etter ting? Min hund elsker å hente ball eller pinne hvis vi kaster. Men hun hadde dårlig koordinasjon som valp og klarte aldri å fange ting f.eks i luften eller ha kontroll på hvor ting landet/befant seg i starten. Anonymkode: 00aa4...2c1 Har ikke lagt merke til noe, er bare når ting går for raskt eller er for komplisert at jeg undres. Han liker å leke, spesielt drakamp, og å jage tennisball så lenger den triller sent og kort. Anonymkode: b4b0b...383
Troyamin Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 Den kognitive modningsprossessen når det kommer til syn, er ikke fullt utviklet vet 9 ukers alder. Ikke bekymre deg. Bytt heller lekene, i stedet for å kaste de neste ukene. Ha også fokus på å gi valpen godbiter/forkuler hver gang den tar kontakt med deg. Dette vil du få igjen for når innkallingen skal sitte senere. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 Vi har en malteser på 6 år som fortsatt er sånn. Hun er ikke interessert i å løpe etter leker vi kaster, skjønner ikke at hun skal komme tilbake med dem og ser ikke godbiter med mindre jeg legger dem rett foran henne. Det kan helt sikkert trenes hvis man legger ned litt tid, men det er kanskje ikke et instinkt hos maltesere siden de ikke er f.eks jakthunder Anonymkode: 76775...63e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 TS her. Uff jeg er helt hønemor etter noen dårlige opplevelser jeg og mannen har hatt i jakten på hunden vår. I dag er han kjempeflink, vi har en sånn knuteleke, og plutselig er han kjemperask og fokusert, og følger et raskere tempo når han skal jage den. Han måtte nok bare få bli vant og hvile, er så mange nye inntrykk hver eneste dag. Anonymkode: b4b0b...383 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå