Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei forrige uke fikk alle i blokka mi følgende melding fra utleier (et ganske stort firma i Oslo) 

"Håper alt står bra til med dere tross omstendighetene vi nå befinner oss i!

Vi ønsker å minne våre leietakere om deres vedlikeholdsplikt som er hjemlet i Husleielovens § 5-3 og som er informert om i leiekontrakten. Blant annet skal leietaker vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, varmtvannsbeholdere, hvitevarer og inventar og utstyr i boligen som ikke er en del av den faste eiendommen. Dersom vedlikehold ikke er regningssvarende påhviler utskiftning utleier.

Dette kan være lurt å rense filte i oppvaskmaskinen, kjøkkenvifte og avtrekksvifte på bad/våtrom. Leietaker må også foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og liknende av røykvarslere og brannslukningsutstyr. Leietaker er også ansvarlig for vedlikehold av vinduer, gulv, tak og vegger. I disse tider er det en god del utflytninger, og da kan det være lurt å huske på at vedlikeholdsplikten går ut på å opprettholde standarden som var der ved innflytt. Dette betyr at det er du som må male veggene eller legge ny tapet om det trengs. Det samme gjelder hvis gulvet må slipes eller lakkes. Dette kan være ting som er lurt å huske på før en eventuell utflytt for å unngå å få trekk i depositumet."

Jeg stusser litt på enkelte ting her. Det skal sies at det er varierende standard på leilighetene her, så jeg tar utgangspunkt i min. Der er det innebygget kjøleskap og oppvaskmaskin. Helt siden jeg flyttet inn for tre år siden har det vært problemer med det ene vinduet, og da jeg adresserte det sa vaktmester til meg at "det er fordi det har stått åpent når det regner - men hovedkontoret vil ikke bytte det ut".   Vel, jeg hadde til den dagen da han kom å så på det aldri hatt det åpent - men det var aldri ordentlig lukket. Det er en glippe der på ca 3-4 cm og det er konstant trekk. Første vinteren satt jeg med skjerf og lusekofte for ikke å fryse meg bort.  

Så til det jeg lurer på.  Dette med varmtvannsbereder. Jeg aner ikke hvor den er! Hvordan skal det komme innunder MITT vedlikehold? Og når det er innebygget hvitevare, om kjøleskapet ryker -må jeg altså sørge for nytt?  Og dette med gulv og maling - høres for meg helt rart ut. Jeg flyttet inn i en ganske sliten leilighet der hverken kjøkkenet eller badet var særlig godt vasket. Hun som var sånn kontaktperson for oss da har sluttet siden, og  hvordan skal jeg da få sagt noe om det?  Her om dagen da jeg hadde skikkelig vårrengjøring så så jeg en eske helt på toppen av et skap. Lånte stigen til naboen og   fikk se hva det var  og det var en gammel eske fra Get - med en gammel ruter oppi. Det hadde altså ikke vaskefolka tatt med, og jeg så det ikke nå før etter tre år.  Jeg fikk ikke noe kompensasjon da jeg flyttet inn, måtte pent vaske kjøkkenet selv... Ovnen var skitten, skapene var støvete og det var ikke særlig ordentlig vasket. 

Dessuten er vi plaget med majorstubillen hos oss. Den spiser seg gjennom klær og andre ting, men det vil de ikke høre på. Da venninnen min flyttet ut for et par mnd siden hyrte hun inn et vaskebyrå. Noen dager senere så var det kontroll av leiligheten med henne og vår kontaktperson. Da oppdaget de en sånn bille i kjøkkenskuffen og hun kontaktpersonen ble helt hysterisk!  Og så mente hun at de måtte vaske hele leiligheten om igjen, og trakk venninnen min 3000 kr for det. ....,*(det var et par dager før det kom inn en ny leietaker, men allikevel)   De trakk også 3000 kr fra en annen dame jeg kjente der, for de var ikke helt enig i at hun hadde vasket badet bra nok. 

Men når det kommer til depositum: er det ikke sånn at begge parter skal signere for at kontoen skal kunne åpnes for utbetaling?  For jeg hadde aldri i verden godtatt det. Da hadde jeg sagt at jeg ville vaske over en gang til, og så tatt en ny sjekk. 

Men har de sitt på det tørre? kan de altså kreve så mye av oss? 

Anonymkode: 2f97f...744

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva står i leiekontrakten din? Det kan være du finner løsningen på dine spørsmål der.

Når det gjelder varmtvannstanken, så har dere sikkert varmtvann inkl i husleia. Da står nok de i kjelleren, og da går jeg ut ifra at det er vaktmesteren som har det som ansvarsområde.

Anonymkode: 7bd20...fc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei forrige uke fikk alle i blokka mi følgende melding fra utleier (et ganske stort firma i Oslo) 

"Håper alt står bra til med dere tross omstendighetene vi nå befinner oss i!

Vi ønsker å minne våre leietakere om deres vedlikeholdsplikt som er hjemlet i Husleielovens § 5-3 og som er informert om i leiekontrakten. Blant annet skal leietaker vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, varmtvannsbeholdere, hvitevarer og inventar og utstyr i boligen som ikke er en del av den faste eiendommen. Dersom vedlikehold ikke er regningssvarende påhviler utskiftning utleier.

Dette kan være lurt å rense filte i oppvaskmaskinen, kjøkkenvifte og avtrekksvifte på bad/våtrom. Leietaker må også foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og liknende av røykvarslere og brannslukningsutstyr. Leietaker er også ansvarlig for vedlikehold av vinduer, gulv, tak og vegger. I disse tider er det en god del utflytninger, og da kan det være lurt å huske på at vedlikeholdsplikten går ut på å opprettholde standarden som var der ved innflytt. Dette betyr at det er du som må male veggene eller legge ny tapet om det trengs. Det samme gjelder hvis gulvet må slipes eller lakkes. Dette kan være ting som er lurt å huske på før en eventuell utflytt for å unngå å få trekk i depositumet."

Jeg stusser litt på enkelte ting her. Det skal sies at det er varierende standard på leilighetene her, så jeg tar utgangspunkt i min. Der er det innebygget kjøleskap og oppvaskmaskin. Helt siden jeg flyttet inn for tre år siden har det vært problemer med det ene vinduet, og da jeg adresserte det sa vaktmester til meg at "det er fordi det har stått åpent når det regner - men hovedkontoret vil ikke bytte det ut".   Vel, jeg hadde til den dagen da han kom å så på det aldri hatt det åpent - men det var aldri ordentlig lukket. Det er en glippe der på ca 3-4 cm og det er konstant trekk. Første vinteren satt jeg med skjerf og lusekofte for ikke å fryse meg bort.  

Så til det jeg lurer på.  Dette med varmtvannsbereder. Jeg aner ikke hvor den er! Hvordan skal det komme innunder MITT vedlikehold? Og når det er innebygget hvitevare, om kjøleskapet ryker -må jeg altså sørge for nytt?  Og dette med gulv og maling - høres for meg helt rart ut. Jeg flyttet inn i en ganske sliten leilighet der hverken kjøkkenet eller badet var særlig godt vasket. Hun som var sånn kontaktperson for oss da har sluttet siden, og  hvordan skal jeg da få sagt noe om det?  Her om dagen da jeg hadde skikkelig vårrengjøring så så jeg en eske helt på toppen av et skap. Lånte stigen til naboen og   fikk se hva det var  og det var en gammel eske fra Get - med en gammel ruter oppi. Det hadde altså ikke vaskefolka tatt med, og jeg så det ikke nå før etter tre år.  Jeg fikk ikke noe kompensasjon da jeg flyttet inn, måtte pent vaske kjøkkenet selv... Ovnen var skitten, skapene var støvete og det var ikke særlig ordentlig vasket. 

Dessuten er vi plaget med majorstubillen hos oss. Den spiser seg gjennom klær og andre ting, men det vil de ikke høre på. Da venninnen min flyttet ut for et par mnd siden hyrte hun inn et vaskebyrå. Noen dager senere så var det kontroll av leiligheten med henne og vår kontaktperson. Da oppdaget de en sånn bille i kjøkkenskuffen og hun kontaktpersonen ble helt hysterisk!  Og så mente hun at de måtte vaske hele leiligheten om igjen, og trakk venninnen min 3000 kr for det. ....,*(det var et par dager før det kom inn en ny leietaker, men allikevel)   De trakk også 3000 kr fra en annen dame jeg kjente der, for de var ikke helt enig i at hun hadde vasket badet bra nok. 

Men når det kommer til depositum: er det ikke sånn at begge parter skal signere for at kontoen skal kunne åpnes for utbetaling?  For jeg hadde aldri i verden godtatt det. Da hadde jeg sagt at jeg ville vaske over en gang til, og så tatt en ny sjekk. 

Men har de sitt på det tørre? kan de altså kreve så mye av oss? 

Det er da vanlig at det blir normal slitasje i en bolig. Har aldri opplevd at leieboer må pusse opp før utflytting. Noe annet er hvis det f.eks har blitt masse hull i veggen etter stifter og skruer grunnet ting som har vært hengt opp. Da er det normalt og ordne opp i det ved utflytting. Men sliping av gulv og oppussing var da ekstremt.

Du skal da ikke kjøpe nytt kjøleskap om det som nå står i leiligheten ryker. Det inngår i leiligheten og er utleiers ansvar og fornye ved behov. 

Ellers er det helt innafor at leieboer er ansvarlig for å holde sluk og avløp åne, sjekke og bytte batteri i røykvarsel, rebgjøre div filtere og ellers ta vare på boligen. 

Anonymkode: 908ec...8fe

• Liker 6
Skrevet

Male vegger og legge ny tapet? Slipe/lakke gulv?

Dette høres veldig useriøst. Med mindre du bevisst har skadet vegger eller tak er du ikke erstatningspliktig for normal slitasje.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det står vedlikeholde hvitevarer. Ikke at du skal kjøpe nytt om det ryker. Altså må du smøre der det trengs, holde det rent. Støvsuge evt filter. At hvis det blir ødelagt pga manglende vedlikehold må du nok betale for nytt. Batteri til røykvarsler og dryppende kraner et det vanlig at leietager fikser. Maling og tapetsering,  samt sliping av gulv er noe annet, normal slitasje er ok. Men har du danset på furugulvet i stiletthæler er det nok forventet at du må fikse det ja.  Og har du laget hull i veggen etter å ha kastet mobilen der i sinne så ja.... 

Du kan bestride at de tar av depositum, då må de bevise til banken at de har krav på pengene. Bestrider du ikke kravet så får de.automatisk pengene etter xx dager. 

Skal du ikke flytte nå så ikke tenke mer på det, ta evt kampen om det blir ett problem! 

Anonymkode: 8e494...177

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leietaker er også ansvarlig for vedlikehold av vinduer, gulv, tak og vegger. I disse tider er det en god del utflytninger, og da kan det være lurt å huske på at vedlikeholdsplikten går ut på å opprettholde standarden som var der ved innflytt. Dette betyr at det er du som må male veggene eller legge ny tapet om det trengs. Det samme gjelder hvis gulvet må slipes eller lakkes.

Poenget er at leiligheten skal forlates i samme standard som den ble overtatt (i de fleste tilfeller minus helt normal bruksslitasje). Om leietaker har laget masse nye skruehull i veggen eller skrapet opp parketten, må dette fikses. 

Høres ut som utleiefirmaet fisker litt for å få folk til å fikse mer enn de egentlig trenger... 

Dette er også grunnen til at det er viktig å dokumentere alt som er feil/skjevt/skadet ved innflytting. Det lærte jeg på den harde måten... 

• Liker 2
Skrevet

Utleiers brev påpeker kun nødvendig vedlikehold for å oprettholde standaren. Du må kun erstatte ting du har ødelagt. Om du ikke har ødelagt noe så er det ikke noe problem. Grunnen til at de skriver dette er for at leietaker kan fikse ting selv samtidig som en leier og at boligen er klar for videre utleie fra dag 1 etter endt leieperiode. 

Det er forøvrig vanlig at leietaker må vedlikeholde tingene som beskrevet (vaske, rense etc). De ber deg ikke om å pusse opp boligen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å alltid ta bilde av alle rom når man flytter inn, få med alt av slitasje, feil, mangler, drit og lort som var der da man flyttet inn. Melder du inn feil underveis må du sørge for å gjøre dette skriftlig, slik at du senere kan dokumentere at du i god tid har sagt i fra om trekk fra vinduer, mugg eller lignende forhold.

Anonymkode: e4e9c...250

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som en skrekkutleier du har flyttet inn hos.  De vil prøve å få del i despositumet på den ene eller andre måten, bare de får litt ekstra penger.   Såfremt du ikke har slept noe tungt etter gulvet eller latt vannpytter stå er det jo bare normal slitasje.  Bytte av røykvarslerbatteri, vaske avtrekksfilter til komfyr i oppvaskmaskin, holde det rent og ryddig, erstatte døde lyspærer, smøre knirkete henglser og fjerne hår i sluk så er mye av det vedlikeholdet du som leietaker trenger å ta unnagjort.  Henger man ting fra listene i taket uten å ta hull i vegger for å feste ting er også den posten dekket.  Har selv måtte bytte integrert kjøleskap og vaskemaskin, fikk trekke det av på husleien mot at jeg scannet kvittering for det jeg hadde kjøpt inn.  Å være leietaker er vanligvis nokså behagelig om man har en fornuftig husvert, men jeg ser jo at noen erfarer dette som et helvete med utleiere som er grådige og opportunistiske i sin fremferd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...