AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 Hei Nevøen min fikk vannkopper og feber for 2 uker siden. Han har det bra nå. I det siste har vi møtt dem oftere og siden i går har dattera mi på 4 også fått vannkopper og feber. Jeg er gravid. Er 11+4 i dag og begynt å få 3 kviser/blemmer på magen. Jeg er sikker på at jeg ikke har fått vannkopper i hele mitt liv. Kan dette være skadelig for meg og fosteret siden jeg er gravid? Jeg har ennå ikke vært hos fastlegen pga covid19 kun hatt tlf samtale. Anonymkode: d5693...81f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2014/12.-virale-infeksjoner-hos-gravide/varicella/ Ja, det kan være farlig for fosteret. Ta kontakt med lege for behandling! Anonymkode: c2e60...d72 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2014/12.-virale-infeksjoner-hos-gravide/varicella/ Ja, det kan være farlig for fosteret. Ta kontakt med lege for behandling! Anonymkode: c2e60...d72 Jeg skl prøve å komme i kontakt med legen. Men stemmer det at det ikke er farlig hvis mor får vannkopper før uke 13? Ts Anonymkode: d5693...81f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Det kan være farlig for deg! Hvorfor dro dere på besøk når de.hadde vannkopper.i hus? I tillegg til korona og er gravid? Anonymkode: 926c1...103 21
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan være farlig for deg! Hvorfor dro dere på besøk når de.hadde vannkopper.i hus? I tillegg til korona og er gravid? Anonymkode: 926c1...103 Har ikke truffet dem på ca 3 måneder pga corona. Men barna ville leke så ja det var feil gjort av oss vi burde ikke ha dratt :( Anonymkode: d5693...81f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke truffet dem på ca 3 måneder pga corona. Men barna ville leke så ja det var feil gjort av oss vi burde ikke ha dratt :( Anonymkode: d5693...81f Visste du ikke på forhånd at smitte kunne være risikabelt for deg og barnet i magen? Anonymkode: bd812...550 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visste du ikke på forhånd at smitte kunne være risikabelt for deg og barnet i magen? Anonymkode: bd812...550 Nei :((((( Anonymkode: d5693...81f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 Legesenteret tar ikke opp tlf. Jeg er sååå stresset ts Anonymkode: d5693...81f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Legesenteret tar ikke opp tlf. Jeg er sååå stresset ts Anonymkode: d5693...81f Slapp av, stress gjør ingenting bedre. At noe KAN være skadelig betyr ikke at det blir det for deg. Tenk på alle de som drikker masse alkohol de første ukene av svangerskapet fordi de ikke vet at de er gravide. Det er de første 8 ukene det er aller mest risiko for skade ved alkoholbruk, og allikevel så fødes det en haug med unger hvor mor har drukket masse før de visste de var gravide og ingen skade har skjedd. Det er forskjell på individuell risiko og risiko på befolkningsnivå. Du kommer til å få oppfølging av lege, og det vil med all sannsynlighet gå helt fint. ❤️ Anonymkode: 9996b...6ac 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slapp av, stress gjør ingenting bedre. At noe KAN være skadelig betyr ikke at det blir det for deg. Tenk på alle de som drikker masse alkohol de første ukene av svangerskapet fordi de ikke vet at de er gravide. Det er de første 8 ukene det er aller mest risiko for skade ved alkoholbruk, og allikevel så fødes det en haug med unger hvor mor har drukket masse før de visste de var gravide og ingen skade har skjedd. Det er forskjell på individuell risiko og risiko på befolkningsnivå. Du kommer til å få oppfølging av lege, og det vil med all sannsynlighet gå helt fint. ❤️ Anonymkode: 9996b...6ac Tusen takkkkk for beroligende svar❤❤❤❤❤ Anonymkode: d5693...81f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skl prøve å komme i kontakt med legen. Men stemmer det at det ikke er farlig hvis mor får vannkopper før uke 13? Ts Anonymkode: d5693...81f Risikoen er minst står det i linken. Du må nesten sjekke kilden de oppgir eller finne en oppdatert for å få et svar du kan stole på. Anonymkode: c2e60...d72 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #12 Skrevet 11. mai 2020 Hei! Jeg lagde en tråd om samme tema, da jeg fikk det selv. Vannkopper hos mor i 1. trimester kan få alvorlige fosterskader og misdannelser hos foster. For vår del viste fostervannsprøven at det gikk bra, man kan risikere å ta senabort ved vannkopper hos fosteret fordi de skadene man kan få er uforenelig med liv. Du må komme deg raskt til fastlegen for å ta prøver av blemmene, samtidig som fastlegen bestiller blodprøver mtp antistoffer mot vannkopper. Viser det seg at du har hatt vannkopper tidligere og de kvisene på magen din er noe annet er du trygg, viser det seg at du har en pågående infeksjon med vannkopper så må du bli henvist til fostermedisiner ved regionsykehuset. Du vil komme inn til tidlig ultralyd, helst så snart som mulig. Den tidlige ultralyden vil ikke vise organskade de første ukene, men det er greit å se på antall foster og levedyktighet uansett for å kartlegge videre oppfølgning. I uke 16 vil du kunne ta fostervannsprøve for å se om smitten har gått videre til fosteret, sannsynligheten er lav (ca 3%) men konsekvensene kan være alvorlige. Bare spør meg om hva som helst TS, husker jeg gråt og gråt når jeg fikk vannkopper og var vanskelig fordi jeg måtte leve i usikkerhet i så mange uker. Anonymkode: 5a0db...1f3 10
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #13 Skrevet 11. mai 2020 En venninne mistet barnet når hun var 5mnd på vei pga vannkopper. Anonymkode: 3807e...6f0 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #14 Skrevet 11. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En venninne mistet barnet når hun var 5mnd på vei pga vannkopper. Anonymkode: 3807e...6f0 Jeg tenker at slike ting er unødvendig å skrive når ts allerede har utsatt seg for vannkopper. Anonymkode: 1ae31...a84 21
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #15 Skrevet 11. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg lagde en tråd om samme tema, da jeg fikk det selv. Vannkopper hos mor i 1. trimester kan få alvorlige fosterskader og misdannelser hos foster. Anonymkode: 5a0db...1f3 I linken over her står det jo at det er minst fare før uke 13, som jo ts går under siden hun er under det. Anonymkode: 451ea...b80
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #16 Skrevet 11. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I linken over her står det jo at det er minst fare før uke 13, som jo ts går under siden hun er under det. Anonymkode: 451ea...b80 Kopiert fra samme link: Komplikasjoner Voksne har ofte et alvorligere sykdomsforløp enn barn. Gravide, spesielt i 3. trimester, er utsatt for pneumoni. Uten behandling: høy maternell mortalitet. Anonymkode: 245af...509
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #17 Skrevet 11. mai 2020 Man må skille mellom komplikasjoner hos mor og komplikasjoner hos foster. Risikoen for å utvikle congenital varicella syndrom er kun tilstede før uke 20, da fosterutviklingen og organutviklingen skjer før uke 20. De fleste studier estimerer risikoen for mellom 2-3% mellom uke 13-20 for dette og 0.5-1% før uke 13. Man får lavere immunglobuliner fysiologisk i 3. trimester dermed blir risikoen for at mor utvikler vannkopper pneumoni høyere i 3 trimester selv om den er tilstede tidlig også. Men da er det snakk om mors helse først og fremst. Risikoen er under 1% hvis jeg ikke husker feil. Anonymkode: 5a0db...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #18 Skrevet 11. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg lagde en tråd om samme tema, da jeg fikk det selv. Vannkopper hos mor i 1. trimester kan få alvorlige fosterskader og misdannelser hos foster. For vår del viste fostervannsprøven at det gikk bra, man kan risikere å ta senabort ved vannkopper hos fosteret fordi de skadene man kan få er uforenelig med liv. Du må komme deg raskt til fastlegen for å ta prøver av blemmene, samtidig som fastlegen bestiller blodprøver mtp antistoffer mot vannkopper. Viser det seg at du har hatt vannkopper tidligere og de kvisene på magen din er noe annet er du trygg, viser det seg at du har en pågående infeksjon med vannkopper så må du bli henvist til fostermedisiner ved regionsykehuset. Du vil komme inn til tidlig ultralyd, helst så snart som mulig. Den tidlige ultralyden vil ikke vise organskade de første ukene, men det er greit å se på antall foster og levedyktighet uansett for å kartlegge videre oppfølgning. I uke 16 vil du kunne ta fostervannsprøve for å se om smitten har gått videre til fosteret, sannsynligheten er lav (ca 3%) men konsekvensene kan være alvorlige. Bare spør meg om hva som helst TS, husker jeg gråt og gråt når jeg fikk vannkopper og var vanskelig fordi jeg måtte leve i usikkerhet i så mange uker. Anonymkode: 5a0db...1f3 Så trist å høre. Men er veldig glad for alt var bra med deg og babyen jeg ringte legen men fikk beskjed at hun er opptatt og skal kontakte meg. Har ikke kontaktet enda. Og klokka er over 15 nå. Hva skal jeg gjøre nå? Hjelper det å dra til legevakten? Jeg er jo ikke sikker på om jeg har blitt smittet av dattera mi eller ikke. Har bare 3 kviser på magen. Og har hodepine. Om det er vannkopper på vei eller om det er noe annet...det vet jeg ikke ts Anonymkode: d5693...81f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #19 Skrevet 11. mai 2020 Prøv å ring i morgen klokken 8, så får du øyeblikkelig hjelp time. Omså over telefon. Er ikke noe å gjøre på legevakten da blodprøvetakinga er som regel stengt og det er ikke akutt sykdom. Fastlege kan ikke gjøre så mye bortsett fra å bestille blodprøver å henvise deg uansett! God bedring og spis en paracet og ta en tidlig kveld, du er jo ganske smittsom hvis det er vannkopper så mulig du bør være mest mulig uansett. Anonymkode: 5a0db...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #20 Skrevet 11. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så trist å høre. Men er veldig glad for alt var bra med deg og babyen jeg ringte legen men fikk beskjed at hun er opptatt og skal kontakte meg. Har ikke kontaktet enda. Og klokka er over 15 nå. Hva skal jeg gjøre nå? Hjelper det å dra til legevakten? Jeg er jo ikke sikker på om jeg har blitt smittet av dattera mi eller ikke. Har bare 3 kviser på magen. Og har hodepine. Om det er vannkopper på vei eller om det er noe annet...det vet jeg ikke ts Anonymkode: d5693...81f Hodepinen kan nok skyldes stress, så prøv og slapp av resten av dagen også ringer du fastlegen imorgen tidlig og ber om akutt time. Anonymkode: 245af...509
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå