AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Del Skrevet 11. mai 2020 Jeg pleide å løpe en del før, er ca 7 år siden nå. Løp på tredemølle. Hadde ingen problemer med det da. Løp og gjorde en del styrketrening, og gikk ned 35 kilo til sammen. Nå skulle jeg ta opp løpingen blant annet fordi jeg kunne tenkt meg å gå ned noen kilo til. Men blir helt ødelagt i knærne! Noen som har tips? Bør jeg begynne med knebøy og heller gå litt før jeg begynner løpingen igjen? Er det alderen som har tatt meg? Kan ikke være vekta, jeg var jo mye tyngre før uten å ha problemer. Jeg savner å løpe 😥 Anonymkode: 1c412...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Del Skrevet 11. mai 2020 Du nevner ikke noe om sko. Har du nye, gode løpesko? Har du sjekket om du over/underpronerer? Det har en del å si Har du begynt veldig hardt på, eller bygger du deg langsomt opp? Styrketrening er uansett gunstig, men er ikke spesifikt knebøy som betyr noe her. Gjerne gå i ulendt terreng hvis du kan, og husk at du kanskje må starte helt på nytt med løpingen. 2, maks 3 ganger i uken når du ikke har jogget på lenge, og ikke for langt eller hurtig i starten. Du gjør rett i å lytte til smertene, ikke jogg nå før du har vurdert litt hva som kan være problemet. Anonymkode: 956f9...8db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løpegærn Skrevet 11. mai 2020 #3 Del Skrevet 11. mai 2020 Start rolig, ikke løp for langt om gangen, og pass på å ha variert underlag 😊 Og som forrige svar her skriver: Gode løpesko! Jeg får også fort knevondt, har en maksgrense på ca. 10 km på asfalt - da blir det vondt. Hvis jeg holder meg under det på asfalt, og i tillegg løper og går i variert terreng flere ganger i uken er alt tipp topp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Del Skrevet 11. mai 2020 Løp i terreng! Å løpe i oppoverbakker, og ta det rolig i nedoverbakker, reddet knærne mine. Dette bygger stabiliseringsmusklene rundt knærne slik at leddene ikke tar støyten. Det samme kan du oppnå med styrketrening. Knebøy og tåhev er supre øvelser som løper 🤙 Anonymkode: a262c...7ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Del Skrevet 12. mai 2020 Tusen takk for hjelp! Sko er et godt poeng, jeg har brukt de samme i ti år og kjøpte egentlig de billigste i butikken. Tenkte ikke over at det kunne ha innvirkning. Får prøve litt rolig i terreng og se hvordan det går 😊 Takk igjen 😊 TS Anonymkode: 1c412...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Del Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for hjelp! Sko er et godt poeng, jeg har brukt de samme i ti år og kjøpte egentlig de billigste i butikken. Tenkte ikke over at det kunne ha innvirkning. Får prøve litt rolig i terreng og se hvordan det går 😊 Takk igjen 😊 TS Anonymkode: 1c412...5f8 Sko er sammen med teknikk noe av der viktigste ved løping! Må aldri undervurdere gode løpesko - de tar vare på knær og rygg. Og har dessuten en «levetid» på x—antall km. Selv må jeg investere i mye par årlig (løper 50 km i uken) og har to par til ulikt terreng/bruk. Anonymkode: 9a0d6...886 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #7 Del Skrevet 12. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sko er sammen med teknikk noe av der viktigste ved løping! Må aldri undervurdere gode løpesko - de tar vare på knær og rygg. Og har dessuten en «levetid» på x—antall km. Selv må jeg investere i mye par årlig (løper 50 km i uken) og har to par til ulikt terreng/bruk. Anonymkode: 9a0d6...886 Ja, jeg har vel vært litt gnien på et område man helst ikke skal være det på. Setter pris på tilbakemeldingen 😊 TS Anonymkode: 1c412...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå