Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mild funksjonshemning som påvirker meg lite i det daglige, men observante mennesker vil kunne se det. Vurderer å prøve ut datingsider men kjenner litt usikkerhet med tanke på diagnosen. 

På den ene siden kan jeg oppgi tilstanden min - jeg tror mange vil tenke det er værre enn det er å unngå meg. 

På den andre siden kan jeg la være å si noe i begynnelsen og vente til "det føles riktig". Noen vil kanskje oppdage det før jeg sier det, andre kan kanskje føle at jeg har forsøkt å lure de? 

Hva ville dere tenkt hvis daten hadde en lite betydningsfull men permanent skade eller funksjonshemning og oppga dette i profil? Og hva hvis det ble nevnt?  

Anonymkode: e1de3...d19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva ville dere tenkt hvis daten hadde en lite betydningsfull men permanent skade eller funksjonshemning og oppga dette i profil? Og hva hvis det ble nevnt?  

Jeg hadde tenkt at dette var noe som betydde veldig mye for personen, og som påvirket i stor grad, hvis det ble oppgitt på profil.

Anonymkode: da1a4...b73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hva hvis det ble nevnt?  

Skulle stå "Og hva hvis det ikke ble nevnt?".

Skrevet

Jeg hadde nok fortalt det etter litt chatting, gjerne før en eventuell date i tilfelle den personen ser det. 

Jeg var sammen med en som har CP, og det tok meg litt tid å se det. Hadde møtt han et par ganger før jeg la merke til en liten halting. Så slikt er ikke noe viktig for meg hvis jeg liker personen. Han var derimot et utro rasshøl så ble slutt ganske fort 🙈😅

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er en usynlig funksjonshemming ville jeg ikke oppgitt det i bioen. Har utlagt tarm selv og føler ikke for å broadcaste det på tinder. Dette påvirker ingen andre enn meg selv og blir ikke et tema å snakke om før evt sex blir et tema. Og da har man jo som oftest kjent hverandre en stund og rukket å bli trygg på hverandre. En date, et møte, trenger ikke å lede til noe seriøst og du skylder ingen hele legejournalen din. Det er privat og helt opp deg hvor mye du vil dele og når du vil dele det. Jeg er sikker på at det er mange som har forskjellige diagnoser og funksjonshemminger som ikke deler det med enhver, og det er fullt lov å holde privat!

Om du har noe synlig, som at du bruker rullestol for eksempel så er det kanskje greit å vise på et bilde så personen ikke blir så overrasket når dere møtes. Men fortsatt, helt opp til deg å dele☺️ 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at hvis du er som folk flest og dette ikke hemmer deg på noen måte så oppgir du det heller ved en date.

Hvis du er en slik person som på trygdedagen sitter utenfor kjøpesentret og er sur og bitter på alle rundt deg så oppgir du det i profilen. 

Regner med du ser forskjellen her. For det finnes folk med utfordringer som funker bedre enn vanligmannen i gata. Det ser ikke daten din før den evt. treffer deg.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg tenker at hvis du er som folk flest og dette ikke hemmer deg på noen måte så oppgir du det heller ved en date.

Hvis du er en slik person som på trygdedagen sitter utenfor kjøpesentret og er sur og bitter på alle rundt deg så oppgir du det i profilen. 

Regner med du ser forskjellen her. For det finnes folk med utfordringer som funker bedre enn vanligmannen i gata. Det ser ikke daten din før den evt. treffer deg.

Er flere ting jeg reagerer på her, men mest «vanligmannen i gata». Vet du ikke hvor vanlig det er å ha en diagnose/sykdom/funksjonshemming? Vi er ikke unormale bare fordi en del av kroppen er blitt syk. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Er flere ting jeg reagerer på her, men mest «vanligmannen i gata». Vet du ikke hvor vanlig det er å ha en diagnose/sykdom/funksjonshemming? Vi er ikke unormale bare fordi en del av kroppen er blitt syk. 

Oiii har jeg sagt at det var unormalt?

Bare se i instabobla i dag så der du hva de fleste folk strekker seg etter. I A4 bobbla er det ikke plass til de som skiller seg ut på noen måte. Derfor blir du sett rart på være seg om du mangler et bein eller bare er godt trent. 

I min verden er vi alle like, men jeg tilhører ikke A4 og prøver heller ikke å være der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å vurdere dette uten å vite hva funksjonshemningen er. Folk er forskjellige, og for mange er det helt ubetydelig om du er døv eller mangler enn arm, men vil oppleve det som en dealbreaker at du har aspergers, sitter i rullestol eller er allergisk mot nøtter.

Anonymkode: 1b401...5f6

Skrevet
1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Oiii har jeg sagt at det var unormalt?

Bare se i instabobla i dag så der du hva de fleste folk strekker seg etter. I A4 bobbla er det ikke plass til de som skiller seg ut på noen måte. Derfor blir du sett rart på være seg om du mangler et bein eller bare er godt trent. 

I min verden er vi alle like, men jeg tilhører ikke A4 og prøver heller ikke å være der.

Ja, når du antyder at noen med funksjonshemming ikke er vanligmannen i gata så er det jo akkurat det du gjør. Nå vet ikke jeg hvem du følger på insta, men i min feed er det både folk med utlagt tarm, folk som mangler bein, folk som er åpne om at de har både adhd, bipolar og epilepsi. At det ikke er plass til å skille seg ut vet jeg heller ikke hvor du har fra, det har jo aldri vært så mye aksept og åpenhet som i dagens samfunn.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, ikkevoksen skrev:

Ja, når du antyder at noen med funksjonshemming ikke er vanligmannen i gata så er det jo akkurat det du gjør. Nå vet ikke jeg hvem du følger på insta, men i min feed er det både folk med utlagt tarm, folk som mangler bein, folk som er åpne om at de har både adhd, bipolar og epilepsi. At det ikke er plass til å skille seg ut vet jeg heller ikke hvor du har fra, det har jo aldri vært så mye aksept og åpenhet som i dagens samfunn.

Jeg tviler på at de du følger er de som topper lista ref. media selv om det var de som burde ha gjort det. 

Jeg følger veldig få på insta. Kun de rundt meg. 

Det jeg ser så er vi ikke uenige, men du ser ikke hva jeg mener bare.

Skrevet
4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg tviler på at de du følger er de som topper lista ref. media selv om det var de som burde ha gjort det. 

Jeg følger veldig få på insta. Kun de rundt meg. 

Det jeg ser så er vi ikke uenige, men du ser ikke hva jeg mener bare.

Ei av de jeg følger, har samme sykdom som meg og utlagt tarm/stomi og har 200 tusen følgere. Hun er kjent i media både som youtuber, talsperson og forfatter. 

@serikkesykut er ei norsk jente som også er åpen om å leve med usynlig sykdom, har nettopp kommet ut med sin første bok. 

De er begge kjente og det finnes mange flere som også deler om sine utfordringer. Å si at disse ikke er a4, normale eller innafor i instabobla blir da feil synes jeg.

BD022AF4-7932-4B16-A129-FEDDF21E82A9.jpeg

D766AC57-3272-41B4-B43E-280FA6622510.jpeg

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Ei av de jeg følger, har samme sykdom som meg og utlagt tarm/stomi og har 200 tusen følgere. Hun er kjent i media både som youtuber, talsperson og forfatter. 

@serikkesykut er ei norsk jente som også er åpen om å leve med usynlig sykdom, har nettopp kommet ut med sin første bok. 

De er begge kjente og det finnes mange flere som også deler om sine utfordringer. Å si at disse ikke er a4, normale eller innafor i instabobla blir da feil synes jeg.

👏👏

Serikkesykut er helt fantastisk! Fulgt henne lenge på instagram. Jeg følger også tarmbanden på snapchat, og blir så glad av deres åpenhet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Jeg vil gjerne ha flere synspunkter også dersom noen som er uenige med de som allerede har skrevet. 

TS

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. 

Jeg vil gjerne ha flere synspunkter også dersom noen som er uenige med de som allerede har skrevet. 

TS

Jeg tror nesten du må si hva det dreier som om hvis du skal få noen fornuftige svar. Er det ikke litt det anonymfunksjonen er der for?

Personlig har jeg en kronisk autommun sykdom, men ville aldri nevnt den i en datingprofil. Det er litt fordi de er personlig, og litt fordi jeg ikke ser for meg at det skulle blitt noe problem i en sånn situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv det i profilen din. Da vil du oppleve at noen forhåndsdømmer deg og velger deg vekk pga det. Du er ikke forpliktet til å legge fram hele livshistorien med en gang vet du. Bli kjent med noen og fortell det etterhvert, når du føler deg trygg på at de liker deg såpass godt at dette ikke blir en deal breaker. :) 

Anonymkode: 548e6...bef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...