Gå til innhold

Hvem bes med og uten +1?

Anbefalte innlegg

Gjest Løpegærn
Skrevet

Når det gjelder venner og kolleger, hvordan bestemmer dere hvem som skal bes med +1? Jeg vil gjerne ha et stort bryllup med mange gjester, men det er kanskje litt rart å på en måte be noen man ikke kjenner? Jeg kjenner jo ikke partneren til mange av kollegene mine. 

Nærmeste familie, søskenbarn og nærmeste venner bes selvfølgelig med partner. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du be noen, synes jeg det er både rett og rimelig at du ber med følge også. 

Anonymkode: c6a68...f9b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal gjøre akkurat det du føler for. Mange har som regel at de som er relativt close med deg og som er gift/har samboer kan ha med +1. Om du føler det blir for mange i bryllupet ditt, så er det ditt bryllup. Da er det helt innafor å kun invitere de du selv kjenner og føler for å ha med deg denne dagen. Hver gjest koster tross alt en del penger, så det er helt forståelig at ikke en kollega av deg får ha med seg kjæresten sin.

Samtidig er det heller ikke sett på som rart å la folk ha med seg en +1, kun veldig fint og gavmildt! 

Anonymkode: 2bf04...864

• Liker 3
Skrevet (endret)

Alle bes med. 

Endret av Yoshi
Alle.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Løpegærn skrev:

Når det gjelder venner og kolleger, hvordan bestemmer dere hvem som skal bes med +1? Jeg vil gjerne ha et stort bryllup med mange gjester, men det er kanskje litt rart å på en måte be noen man ikke kjenner? Jeg kjenner jo ikke partneren til mange av kollegene mine. 

Nærmeste familie, søskenbarn og nærmeste venner bes selvfølgelig med partner. 

Jeg opererte sånn som dette:

Familie med +1

Nærmeste venner med +1 (fordi de kjente vi stort sett godt alle sammen)

Utvidet vennekrets ble spurt om de ville ha med kjæreste/samboer/partner. Noen takket ja, andre nei. Vi er en ganske stor vennegjeng, og mange synes egentlig det var bedre å komme uten partner, siden ikke de alltid kjente verken oss eller de andre i bryllupet så godt.

Kolleger ble bedt solo. Vi arrangerte bryllupet midt i en stor by og bortimot alle hadde kort reisevei hjem. Hadde vi invitert på noe langt på landet (der det også var mer nærliggende med overnatting, f eks) ville vi kanskje tenkt annerledes

Ingen ble misfornøyde. 

Anonymkode: a84f1...c88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Minimumet er jo alle som er samboere.  Uansett relasjon. Jeg hadde jo ikke dratt i et bryllup min mann ikke kunne dratt til. Ville følt meg veldig ensom i en hyllest til kjærligheten uten kjærligheten min der. Så da hadde jeg takket nei

Anonymkode: c2710...f8c

• Liker 1
Skrevet

Men hvor stort bryllup skal du ha, da? Dvs. hvor mange kolleger dreier det seg om? Jeg synes det virker rart å ikke be med følge samtidig som jeg ser at det koster.

Men så lurer jeg også på om du virkelig har et så nært forhold til veldig mange kolleger at du vil be dem i bryllupet? Dvs. er det så mange at det vil utgjøre en for stor utgift?/ta plass fra andre? Jeg skjønner at man gjerne ber de nærmeste kollegene, men da har man gjerne i det minste møtt partneren også, med mindre det er noen spesielle omstendigheter.

Mulig jeg er sær, men jeg synes det virker rarere å invitere en haug mer eller mindre perifere kolleger uten partnere, enn noen få nære med partnere som man av en eller annen grunn ikke har rukket å møte.

Og angående venner, hvis det er perifere venner, da er det kanskje heller snakk om bekjente? 

Gjest Løpegærn
Skrevet
3 timer siden, ti10 skrev:

Men hvor stort bryllup skal du ha, da? Dvs. hvor mange kolleger dreier det seg om? Jeg synes det virker rart å ikke be med følge samtidig som jeg ser at det koster.

Men så lurer jeg også på om du virkelig har et så nært forhold til veldig mange kolleger at du vil be dem i bryllupet? Dvs. er det så mange at det vil utgjøre en for stor utgift?/ta plass fra andre? Jeg skjønner at man gjerne ber de nærmeste kollegene, men da har man gjerne i det minste møtt partneren også, med mindre det er noen spesielle omstendigheter.

Mulig jeg er sær, men jeg synes det virker rarere å invitere en haug mer eller mindre perifere kolleger uten partnere, enn noen få nære med partnere som man av en eller annen grunn ikke har rukket å møte.

Og angående venner, hvis det er perifere venner, da er det kanskje heller snakk om bekjente? 

Nei, det har ikke noe med hverken plass eller økonomi å gjøre. Jeg jobber på en sånn måte at det er mange jeg kjenner veldig godt, der jeg ikke kjenner partneren noe særlig. Noen har jeg ikke møtt. 

Jeg vil helst be alle med partner jeg, selv de partnerne jeg ikke kjenner, jeg bare lurer på om noen ville syntes det var rart.

Det blir sikkert 150 stk+ på gjestelisten uten at alle er regnet med partner. 

Skrevet

Jeg mener følgende er helg greit å be uten +1: kollegaer, vennegjenger (forutsatt at man ikke gjør forskjell på hvem som får ha med partner i samme gjeng) og generelt der noen får seg fast følge rett før eller rett etter bryllupsinvitasjonen er sendt ut.

En del folk har jo vennegjenger hvor man ikke omgås med partnere - barndomsvenner, studievenner, kanskje venner fra en hobby. Så jeg er blant dem som ikke synes slikt er så rart, eller at man dermed er bare bekjente. Vet mange på KG er uenige, men jeg skjønner virkelig ikke det store behovet for å være med i bryllupet til folk man aldri har møtt, eller for å ha med seg samboeren i bryllup hvor han ikke har møtt brudeparet (og knapt noen andre av gjestene heller).  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en gruppe fra en venninnegjeng. Eller en gruppe med kollegaer. Så er det helt innenfor å be uten følge. 

Mye koseligere for de som blir invitert og. Da slipper man å passe på at partneren har det bra, og introdusere han for alle. Så kan man heller kose seg med gode venninner/kollegaer på fest. Og også en veldig fin gest mot de som ikke har noen. 

Det som aldri er greit er å invitere noen med og noen uten fra samme "gruppe". Og la disse sitte sammen. Ikke så hyggelig å bli plassert alene blant diverse slektninger av brudeparet. 

Anonymkode: 7edc9...7ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle bes med partner. Ikke +1, det er ikke vanlig her i Skandinavia.+1 betyr at man kan ta med hvem man vil. Har man derimot en ektefelle, samboer eller seriøs kjæreste skal denne inviteres også.

Anonymkode: d1dc7...4ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri blitt med samboer i bryllupet til noen jeg aldri har møtt eller kjenner altså. Hadde heller aldri tatt han med andre veien heller. Kan jo fort bli klein stemning hvis en gjeng jobbkollegaer skal drasse med seg følge hvor ingen kjenner noen andre enn sin partner.

Anonymkode: c27e7...a00

• Liker 3
Skrevet

Tenker det er en ypperlig anledning til å endelig få hilse på venner og kollegaers partner. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...