Summ Skrevet 11. mai 2020 #1 Del Skrevet 11. mai 2020 I disse coronatider har jeg lest mye om historien om Norge, og da også om dets monumenter. Nå leser jeg om Nidarosdomen i Trondheim, og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har noen historier om dette? Eller sagn? Eller har hørt noe? Akkurat nå sitter jeg å leser litt om munken, og blir jo veldig nysgjerrig på hvem han egentlig var! Noen som sitter med en historie eller fler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Del Skrevet 11. mai 2020 Jeg vet ikke om de som trakk vinnerloddet så munken: https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/lGVK3/hva-med-en-overnatting-i-nidarosdomen Anonymkode: a7e46...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summ Skrevet 11. mai 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 11. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om de som trakk vinnerloddet så munken: https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/lGVK3/hva-med-en-overnatting-i-nidarosdomen Anonymkode: a7e46...174 Dette har jeg lest 👍 lest det meste av forsider på Google om saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Del Skrevet 11. mai 2020 8 timer siden, Summ skrev: I disse coronatider har jeg lest mye om historien om Norge, og da også om dets monumenter. Nå leser jeg om Nidarosdomen i Trondheim, og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har noen historier om dette? Eller sagn? Eller har hørt noe? Akkurat nå sitter jeg å leser litt om munken, og blir jo veldig nysgjerrig på hvem han egentlig var! Noen som sitter med en historie eller fler? Nidarosdomen var et av Europas aller viktigste og mest besøkte pilegrimsmål under middelalderen, bare slått av Peterskirken, Santdiago de compostela, og ett annet mål jeg ikke husker navnet på. Selv i dag er det tusenvis av euorpeiske pilegrimer som tar beina fatt til Nidarosdomen. Anonymkode: 08404...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesnillelilla Skrevet 11. mai 2020 #5 Del Skrevet 11. mai 2020 Nrk har en podcast om kroninger i Nidarosdomen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Del Skrevet 11. mai 2020 Det tøffeste med Nidarosdomen er den manglende mursteinen som den ene "figuren" holder, slik at Nidarosdomen aldri blir ferdig og dermed ikke vil skli ut i Nidelva, og det at ansiktet til erkeengel Micheal på toppen er Bob Dylans 😂 Anonymkode: 10d53...fa3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombibit Skrevet 11. mai 2020 #7 Del Skrevet 11. mai 2020 Nidarosdomen har mange hemmeligheter. Skjulte kapeller, rom og ganger bl.a. oppover ved galleriene. Jeg var heldig og ble vist rundt i domen hvor publikum ikke har adgang. Flott opplevelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summ Skrevet 11. mai 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 11. mai 2020 1 time siden, Bombibit skrev: Nidarosdomen har mange hemmeligheter. Skjulte kapeller, rom og ganger bl.a. oppover ved galleriene. Jeg var heldig og ble vist rundt i domen hvor publikum ikke har adgang. Flott opplevelse. Oi så heldig! Ble du fortalt historien om munken? Vet mange som er på omvisning der får høre historien, men jeg finner den ikke på nettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #9 Del Skrevet 20. mai 2020 Nidarosdomen har vært utsatt for brann en gang også. Anonymkode: 7bbe4...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå