Gå til innhold

Masker har liten eller ingen effekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det et poeng at det er en firehjulstrekker her?

Anonymkode: 0ca65...db3

Ja, for den bruker ekstra mye fossilt drivstoff. Så ved å bruke den bidrar jeg i den ekte dugnaden som sårt trengs i Norge; salg av olje.

Anonymkode: ec04a...bc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som ser ut til å tro at bruk av masker vil redusere smittespredningen betydelig. Sorry, dere tar feil. Smittevernmaske er stort sett meningsløst i Norge. I teorien kan bruk av maske redusere sannsynligheten for at du smitter andre, men i realiteten er det helt verdiløst. Folk bruker maskene feil (fester de feil, tar på ansiktet, flytter de opp og ned osv), de har kun en betydelig effekt når mange er smittet (svært få smittede i Norge) i tett befolkede områder, og de gir en falsk trygget som kan faktisk øke smittespredningen. 

Anonymkode: 83a5c...a1a

En liten quiz:

Finnes det forskning som direkte påviser at masker har null eller negativ effekt fordi folk bruker dem feil? 

(Hint: NEI!!) 

Finnes det bred forskning (modellforsøk, kontrollerte forsøk med mennesker, undersøkelser i befolkningen) som sier at selv enkle masker brukt av vanlige folk beskytter >60% mot smitte?

(Hint: Ja)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke helt. Det er enklere å vaske hender korrekt, det krever mindre fokus, det er over et meget kort tidsrom (tar ikke så mange sekunder). I motsetning så er masken på i lang tid, blir ofte bruk om igjen (bare der har vi en kjempefeil), blir brukt feil (mange skyver den opp for å prate, og dermed tar seg til ansiktet, tar på masken mm.).

Joda, utrolig nok, men det er langt vanskeligere å bruke maske korrekt, enn det er å vaske hender korrekt.

Masker gir dermed raskt en falsk trygghet, som faktisk fungerer mot sin hensikt.

Anonymkode: 15531...9cb

Likevel vasker de færreste hendene så grundig som det anbefales, og da har det ingenting å si hvor lang tid det tok. Hvis du mener at det ikke tar mange sekunder å vaske hendene riktig så gjør du det også feil. Det blir en følgefeil som tok kort tid å gjøre og gir falsk trygghet i lang tid.

Å ta seg på utsiden av maska er ikke noe mer alvorlig enn å ikke vaske hendene grundig nok. Tvert imot er det mindre farlig enn å ta seg i ansiktet hvis man ikke har maske, som mange har for vane å gjøre uansett om de har maske eller ikke. Bakteriene fra hendene vil da overføres til maska og ikke nese/munn.

Anonymkode: d9379...aba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som ser ut til å tro at bruk av masker vil redusere smittespredningen betydelig. Sorry, dere tar feil. Smittevernmaske er stort sett meningsløst i Norge. I teorien kan bruk av maske redusere sannsynligheten for at du smitter andre, men i realiteten er det helt verdiløst. Folk bruker maskene feil (fester de feil, tar på ansiktet, flytter de opp og ned osv), de har kun en betydelig effekt når mange er smittet (svært få smittede i Norge) i tett befolkede områder, og de gir en falsk trygget som kan faktisk øke smittespredningen. 

Nå har jeg lest dette ørten tusen ganger i norske medier siden pandemien kom: "Folk bruker maskene feil (fester de feil, tar på ansiktet, flytter de opp og ned osv". 

Anses nordmenn flest for å være stokk dumme? 

Jeg bor i et land der maske har vært påbudt en stund nå, og jeg skjønner bare ikke hva media og "eksperter" vrøvler om. Jeg og andre rundt meg fester ikke maskene feil. Vi tar oss ikke i ansiktet. Samme med resten av vrøvlet: Vi holder avstand selv med maskene på. Hvorfor: Fordi vi ikke er helt nedsnødde i hodet. 

Anonymkode: 0fc7f...9bf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lest dette ørten tusen ganger i norske medier siden pandemien kom: "Folk bruker maskene feil (fester de feil, tar på ansiktet, flytter de opp og ned osv". 

Anses nordmenn flest for å være stokk dumme? 

Jeg bor i et land der maske har vært påbudt en stund nå, og jeg skjønner bare ikke hva media og "eksperter" vrøvler om. Jeg og andre rundt meg fester ikke maskene feil. Vi tar oss ikke i ansiktet. Samme med resten av vrøvlet: Vi holder avstand selv med maskene på. Hvorfor: Fordi vi ikke er helt nedsnødde i hodet. 

Vel, folk dør jo ikke som fluer her i landet? Er det fordi vi er så nedsnødd at vi ikke kan smittes eller? Har kun sett noen urgamle folk samt en og annen hypokonder gå med maske her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, folk dør jo ikke som fluer her i landet? Er det fordi vi er så nedsnødd at vi ikke kan smittes eller? Har kun sett noen urgamle folk samt en og annen hypokonder gå med maske her.

Det er jo når nedstengingen nå opphører at dette kommer frem i dagen. Når absolutt ingen tok T-banen så ble ikke folk smittet uavhengig av maskebruk. Hvem skulle vel smitte andre da? Nesten tomme vogner smitter ingen.

Det er når samfunnet går tilbake til det vante at man får igjen for ikke å dekke til ansiktet. Helt utrolig at folk ikke ser denne sammenhengen. 

Blir nok påbudt her også, men politikerne må nok få en ukontrollert spredning før de svelger stoltheten sin. Tragisk skue! 

Anonymkode: 7d8dd...740

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo når nedstengingen nå opphører at dette kommer frem i dagen. Når absolutt ingen tok T-banen så ble ikke folk smittet uavhengig av maskebruk. Hvem skulle vel smitte andre da? Nesten tomme vogner smitter ingen.

Det er når samfunnet går tilbake til det vante at man får igjen for ikke å dekke til ansiktet. Helt utrolig at folk ikke ser denne sammenhengen. 

Blir nok påbudt her også, men politikerne må nok få en ukontrollert spredning før de svelger stoltheten sin. Tragisk skue! 

Dette handler ikke om at politikerne skal svelge stoltheten sin, det handler om frihet. De får holde seg til å gi råd, og så får folk velge selv. Vi er ikke små unger som eies av regjeringen. De som føler de er i faresonen har all rett til å sitte i karantene så lenge de vil. De vil faktisk nyte godt av at samfunnet åpner igjen, da blir det penger i kassa til å betale trygda til de utsatte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at masker hjelper i en pandemi... 

Anonymkode: fb2f7...47a

Akkurat! Men ekspertisen her inne mener visst noe annet.....

Anonymkode: e5576...d93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat! Men ekspertisen her inne mener visst noe annet.....

Anonymkode: e5576...d93

Er mange høyere instanser som mener det samme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mange høyere instanser som mener det samme.

Skal vi virkelig sette igang med "pappaen min er sterkere enn pappaen din" retorikk her inne? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åndedrettsvern og kirurgiske munnbind tar lang tid å lage. https://www.businessinsider.com/why-factories-cant-keep-up-demand-for-face-masks-coronavirus-2020-4?r=US&IR=T

Åndedrettsvern er de som også beskytter deg selv. Kirurgisk munnbind er det delte meninger om hvorvidt det beskytter deg selv, men det beskytter ihvertfall de rundt deg, hvis du har det på deg.

Anonymkode: a111e...aed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt vrøvlet om at munnbind fører til at folk tar seg mye i ansiktet og tar på feil og gir blaffen i andre tiltak osv. publiseres i media kun av en årsak: 

Et av verdens rikeste land (Norge) som har en befolkning på knøttsmå 5 millioner har ikke vært i stand til å skaffe nok munnbind. 

Det er direkte hjerteskjærende å lese at gamle og syke i risikogruppene må ta i mot hjemmehjelpere og hjemmesykepleiere som ikke har tilgang på munnbind. Og kom ikke å fortell meg at munnbind ikke hjelper mot smitte når man har nærkontakt med en bruker/pasient i hjemmetjenesten. Dersom det ikke hjelper mot smitte, er det jo veldig rart at det brukes på sykehusene....

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt vrøvlet om at munnbind fører til at folk tar seg mye i ansiktet og tar på feil og gir blaffen i andre tiltak osv. publiseres i media kun av en årsak: 

Et av verdens rikeste land (Norge) som har en befolkning på knøttsmå 5 millioner har ikke vært i stand til å skaffe nok munnbind. 

Det er direkte hjerteskjærende å lese at gamle og syke i risikogruppene må ta i mot hjemmehjelpere og hjemmesykepleiere som ikke har tilgang på munnbind. Og kom ikke å fortell meg at munnbind ikke hjelper mot smitte når man har nærkontakt med en bruker/pasient i hjemmetjenesten. Dersom det ikke hjelper mot smitte, er det jo veldig rart at det brukes på sykehusene....

Vel, du kan skylde på globalisme og nedleggelsen av omtrent all produksjon i Norge for mangelen på munnbind. Det hjelper ikke å være rik når hele verden er i manko på en vare. Da stenges grensene og produksjonslandet sørger for sine borgere først. Det samme skjedde med 120k liter håndsprit på vei fra Polen til Norge. Så vi får sørge for å sparke ut Høyre ved neste valg, de hater jo alt av produksjon i Norge.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser faktisk mange syklister og joggere her som bruker munnbind. Ære være dem; de puster og peser jo ekstra mye. 

Jeg kommer til å bruke det dersom jeg faktisk får tak i. Men sånn er det jo ikke akkurat nå. 

Anonymkode: 6ff21...39e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig dette med maske. Det virker visst i alle andre lang enn i Norge. Her blir man mobbet for maskebruk, her er det kun helsepersonell som kan bruke det og ha effekt. Samme med hansker. Nei forby om du bruker hansker og tror det hjelper.

Ja til munnbind og hansker.

Anonymkode: 68271...07b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Folk må gjerne bruke munnbind om de har lyst til det, men jeg kommer aldri til å bruke det. Det ser latterlig ut og har omtrent ingen effekt på smittespredningen.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk må gjerne bruke munnbind om de har lyst til det, men jeg kommer aldri til å bruke det. Det ser latterlig ut og har omtrent ingen effekt på smittespredningen.

Kilde på dette? 

(Og da godtar jeg ikke kilde fra norsk nettavis som siterer FHI....) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fjott...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan Norge starte produksjon av hudfargede (usynlige) munnbind?

Anonymkode: dbea5...f59

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde på dette? 

(Og da godtar jeg ikke kilde fra norsk nettavis som siterer FHI....) 

LOL, det var ikke meg du siterte, men dere som er så kildekåte er jaggu kravstore også. Når ikke engang FHI er en godtatt kilde, da lurer jeg på hva som er det? Kun kilder fra utenlandske offentlige organer som er uenige med FHI?

• Liker 3
  • Opprett ny...