Min_hund_er_Grå Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 (endret) Litt nysgjerrig på hva brukeren her på KG bruker hundene sine til? Hva slags aktiviteter gjør dere? Hva fikk deg til å velge din hund og rase? Er det noen som driver på med noen hundesporter? Er det noen som kunne tenke seg å prøve en hundesport, evt en annen enn den du driver på med nå? Endret 10. mai 2020 av Min_hund_er_Grå staveleif.
FluffyChix Skrevet 10. mai 2020 #2 Skrevet 10. mai 2020 Psykolog og samtalepartner, turvenn, bestevenn, før i tiden jakt, sofakompis, før i tiden agilty og utstilling. De er gamle damer begge to nå, hhv 15 og 14 år og fuglehund. Det er mye energi i de, men de klarer ikke tempoet som før, det må soves litt mer, og man hører ikke like bra. Skal ikke ha hund igjen. 2
Tabris Skrevet 10. mai 2020 #3 Skrevet 10. mai 2020 Jeg har en japansk spisshund som er min "potethund". Med ham tester jeg ut ulike hundesporter og treninger for å finne ut hva jeg liker. Vi kom oss til Eliteklassen i rallylydighet men har pensjonert ham fra det fordi han er så miljøberørt og usikker. Vi trener og konkurrerer i smeller og i nosework (sistnevte har jeg ikke konkurrert i enda fordi det ikke har vært noen konkurranser her jeg bor. Men har tatt og bestått LGT-testen for klasse 1). Utenom det så trener jeg ham også i bruks og han er demohund på ulike kurs jeg har (valpekurs, hverdagslydighet del 1 og 2, nesearbeidskurs, rallylydighetskurs og introkurs til klikkertrening). Jeg valgte den rasen fordi jeg hadde vært noen år uten hund og ville ikke ta meg vann over hodet. Men hundeinteressen bare eksploderte så ser nå at valget ikke var det beste. Samtidig har jeg lært utrolig mye av å ha en slik hund. 2
Troyamin Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 15 timer siden, Min_hund_er_Grå skrev: Litt nysgjerrig på hva brukeren her på KG bruker hundene sine til? Hva slags aktiviteter gjør dere? Hva fikk deg til å velge din hund og rase? Jeg har en schæfer etter brukslinjer. Valgte denne da den er kjent for å være trygg, frisk og den passer inn i min hverdag. Er det noen som driver på med noen hundesporter? Driver på med IGP (av tysk Internationale Gebrauchshunde Prüfungsordnung = internasjonal prøveordning for brukshunder) er en konkurransesport der hund og fører (ekvipasje) prøves og konkurrerer i de tre hovedgruppene Gruppe A (Spor), Gruppe B (Lydighet), og Gruppe C (Figurantarbeid). Denne sporten krever at det løses RIK-lisens hos Norsk Kennel Klub. Denne lisensen ligger offentlig, slik at det kan sjekkes om fører og hund har lov til å trene/konkurrere. Er det noen som kunne tenke seg å prøve en hundesport, evt en annen enn den du driver på med nå? Skulle jeg gjort noe annet, ville jeg prøvd meg innen redningshunder. Det er kanskje ikke en sport, men det arbeidet som redningshundene gjør, er fascinerende og viktig. 1
Myrmica Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 Jeg har to jack russell terrier. Valget ble litt tilfeldig, da de er omplasseringshunder. Trodde ikke terrier egentlig var noe for meg, men trives kjempegodt med de jeg har 😁 Den ene er godkjent besøkshund hos Røde Kors. En stor hit på gamlehjem. Den andre har jeg gått på kurs med i lydighet, rallylydighet og agility. Vi driver kun på hobbynivå for moro skyld, da jeg ikke har noen interesse for å konkurrere. Det er nesten litt synd, for bikkja har kjempepotensiale! 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 Har en Border Collie jeg skulle bruke til agility. Dessverre skadet den seg som ung og tålte etter dette ikke belastningen. Nå nyter den livets glade dager som sofahund, turkompis og bestevenn ❤️ Heldigvis er den bedagelig anlagt så dette passer den utmerket Den er 11 år i år. Anonymkode: 3739e...e8d 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 Har en blandingshund på ett år som ble valgt på grunn av lynnet. Veldig spente på hvor rolig hun blir som utvokst i hodet, for selv som liten valp og i den verste tenåringsfasen var hun som smør. Ekstremt rolig, trygg på seg selv og akkurat passe selvstendig. Veldig bedagelig frøken, men sier ikke nei takk til en langtur, snuseoppgaver, lek eller utfordringer. Vi fikk henne for at hun skulle være turkompis og bestevenn. Mamma og pappa har lurt fælt på om vi ikke skulle undersøkt å få henne godkjent som besøkshund, og det tror vi hadde passet henne godt. Hun var mye med samboer på jobb på sykehjem som mini, og det var tydelig at hun storkoste seg med å rusle rundt og hilse på de eldre. Hun ville ikke hjem når vaktene var over og hadde nok flyttet inn om hun fikk velge selv. 😄 Snuta er også veldig god, og hun liker å få snuseoppgaver. Så snart lappen er i boks skal hun få være med på kurs og prøve seg på basic søk, tenker vi. Anonymkode: e17f8...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 Bruker hunden til å være hund - altså, gå rundt på gården, sier ifra når det kommer noen. Den er glad og oser kjærlighet, som jo er fint når man trenger det. Ellers bruker jeg egentlig ikke hunden til noe spesielt, men en "huskelapp", og godt påskudd for å gå tur er den jo. Anonymkode: fe9b6...2a1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 Har greyhound, konkurrerer i lure coursing og utstilling. Ellers er hunden et høyt elsket familiemedlem og turkamerat. Anonymkode: d2e10...feb 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 Valgte rasen fordi jeg liker at den kan gå lange og korte turer og ønsket en tur og treningskompis, er kjent for å være en vennlig rase så kosehund og psykolog er den også! Skulle ønske jeg kunne trent nosework, det skal jeg gjøre med neste hund. Anonymkode: 7d5f7...a12 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 Det er flere her inne som har grundig misforstått hva en psykolog gjør 😄😂 Anonymkode: fe9b6...2a1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #12 Skrevet 11. mai 2020 17 timer siden, Min_hund_er_Grå skrev: Litt nysgjerrig på hva brukeren her på KG bruker hundene sine til? Hva slags aktiviteter gjør dere? Hva fikk deg til å velge din hund og rase? Er det noen som driver på med noen hundesporter? Er det noen som kunne tenke seg å prøve en hundesport, evt en annen enn den du driver på med nå? Jeg var ung og dum, og valgte valp etter personlig kjemi. Rasen valgte jeg fordi jeg syntes den hørtes fin ut som førstegangshund, japansk spisshund. Det kan være en arbeidshund, om man ønsker det. Jeg gjorde jo det, men det ble aldri sånn. Jeg fikk en av de mer nervøse og verbale eksemplarene av rasen. Det var hormonelt, og selv om han var medisinert var han en skrue. Skeptisk til alle nye hunder, folk som ser annerledes ut, alle kjøretøy som gikk fortere enn gangfart, redd for statuer, fugler, katter. Han var en periode redd for store firkanter, som voksen. Søppelcontainere, uthus, garasjer, pappesker.. Så min hund ble egentlig mest brukt for å utfordre min tålmodighet, kreativitet, evne til å lære, til å planlegge og ta hensyn, til å lese signaler fra min og andres hunder. Og mye kos og moro. Psykolog var han ikke, for han bjeffet om jeg gråt 😂 Man får ikke alltid den hunden man hadde trodd man skulle få. Anonymkode: 7f60c...7c4 4
Kajo Skrevet 11. mai 2020 #13 Skrevet 11. mai 2020 Jeg har en liten kosehund med nok energi til å få meg ut på skikkelig tur hver dag. Hun er omplassert, en tibbe/chihuahua blanding, så ble litt mindre enn planlagt, men det har bare vært fint. Valgte en omplasseringshund da en valp ikke passet så godt på det tidspunktet, og jeg synes det er fint å gi et godt og varig hjem. Dette var andre gang hun ble omplassert. Liten hund, men mye energi og stimulibehov så hun levde nok ikke opp til forventningene til de tidligere eierne. Kaller henne min lille lykkepille. Har slitt med lette depresjoner og hatt mye negativt i livet i en del år, så godt med en liten krabat som alltid er blid og positiv, som lever i nuet og som jeg kan fokusere på å gi det hun trenger for å få huet mitt over på noe annet enn meg selv. Også godt med noe som lager struktur i dagene. Så hun er rett og slett min beste venn og et familiemedlem. Vi har gått agility kurs, og hun er en liten sirkushund som elsker å lære nye triks og jobbe for godbiter. Har også meldt oss på kurs for å bli besøksvenn med hund, da jeg er glad i eldre og hun har blitt rolig av seg med årene og elsker alle mennesker, oppmerksomhet og kos. 1
Hmmmmmm Skrevet 11. mai 2020 #14 Skrevet 11. mai 2020 Har jack Russel hund som tror han er kongen av haugen her på bruket:) Han er en omplasserings hund. Hans funksjon er å være kosegutt, først å fremst. Så er han flink til å si ifra når det kommer noen. 1
pia mater Skrevet 11. mai 2020 #15 Skrevet 11. mai 2020 Mine foreldres hunder brukes til utstilling, lydighet, blodspor og forhåpentligvis avl etter hvert. Jeg er med på en del av disse aktivitetene for å lære litt, da jeg vil ha en hund selv senere. 1
velociraptor Skrevet 11. mai 2020 #16 Skrevet 11. mai 2020 kosedyr, varmeflaske, mental valium og lykkepille, og turkamerat. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #17 Skrevet 11. mai 2020 Har en irsk setter. Brukes til fuglejakt, jaktprøver og utstilling. Turkompis, benvarmer når jeg sover i telt. Selskap, lek og moro. Ellers har jeg prøvd litt spor med han, og jeg syns det er veldig moro. Skal snart ha en hund til, og jeg tror det blir mer rettet mot søk og spor Anonymkode: 8d77d...080 3
pia mater Skrevet 11. mai 2020 #18 Skrevet 11. mai 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en irsk setter. Brukes til fuglejakt, jaktprøver og utstilling. Turkompis, benvarmer når jeg sover i telt. Selskap, lek og moro. Ellers har jeg prøvd litt spor med han, og jeg syns det er veldig moro. Skal snart ha en hund til, og jeg tror det blir mer rettet mot søk og spor Anonymkode: 8d77d...080 Sporsøk er utrolig gøy og spennende! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #19 Skrevet 11. mai 2020 Har to huskyer. Bruker de hovedsaklig til trekkturer, enten til fots, sykkel, kickbike eller ski. Er vi på langtur så bærer de kløv. Vi trener også litt søk og lydighet. Mange leketurer hvor de får løpe fritt. Utenom det det så står de i hundegård på dagtid og er sofahunder inne om kvelden / natten. Anonymkode: 2104c...20d 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #20 Skrevet 11. mai 2020 Border collie, den gjeter sauer, er arbeidskompis og sofapute. Med meg hele dagen. På vinteren fungerer den og som fuglehund og er med på elgjakta før sankingen starter. Anonymkode: bfe37...199 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå