Gå til innhold

Slutte med alkohol på hverdager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alt for glad i øl, å det blir en del øl midt i uka, spesielt dem siste mnd med korona å operert kone. Jeg blir ikke full å annerledes så er ikke noe problem slik, men har ofte lyst på en øl midt i uka å da kjøper jeg en sixpack å ofte blir den tom bare fordi jeg har.

jeg har lyst å holde meg til helg, men finner alltids en unnskyldning for å dra å kjøpe meg øl, om jeg er sliten, trenger å slappe av eller fordi kona har lyst på ett glass vin, hun kan gjerne ta seg ett glass midt i uka, da tar jeg gjerne to. 

hvordan skal man motivere seg til å holde seg unna på hverdager ? 

fredagspilsen etter en lang uke på jobb var bedre før da jeg ikke drakk øl midt i uka 😂

mann38

Anonymkode: 4d72a...f71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare bestemme deg for å ikke drikke noe i uka, og bestemme deg på forhånd hvor mye du skal ha i helga :) Du må jo ikke kjøpe sixpack hver gang. Hvis det er en øl eller to i helga du vil ha, så kjøp 2-4 øl, men ikke mer. 

At kona drikker et glass betyr ikke at du trenger å drikke noe. Av og til tar vi et glass sammen, av og til vil bare den ene ha. 

Motivasjonen din må bare vært sterk nok, og du kan ikke dra ut for å kjøpe øl rett og slett. Kjøp bare på fredag eller lørdag, og kjøp kun antall du skal drikke i helga. Ikke la det være noe til overs, og ikke ha noe hjemme.

Og kanskje det viktigste er å si ifra til din kone, så hun kan minne deg på det om du skulle glemme deg :) 

Anonymkode: 1bf79...52d

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare bestemme deg for å ikke drikke noe i uka, og bestemme deg på forhånd hvor mye du skal ha i helga :) Du må jo ikke kjøpe sixpack hver gang. Hvis det er en øl eller to i helga du vil ha, så kjøp 2-4 øl, men ikke mer. 

At kona drikker et glass betyr ikke at du trenger å drikke noe. Av og til tar vi et glass sammen, av og til vil bare den ene ha. 

Motivasjonen din må bare vært sterk nok, og du kan ikke dra ut for å kjøpe øl rett og slett. Kjøp bare på fredag eller lørdag, og kjøp kun antall du skal drikke i helga. Ikke la det være noe til overs, og ikke ha noe hjemme.

Og kanskje det viktigste er å si ifra til din kone, så hun kan minne deg på det om du skulle glemme deg :) 

TS

akkurat det samme jeg ville sagt til en kamerat, å det høres så enkelt ut, kona har vell sagt i fra noen ganger at hun synes det er litt mye, men når jeg spør om å dra å kjøpe meg så skjønner hun det fordi jeg gjør så mye i hjemmet å er sliten, hun burde sette ned foten 😂 

har planer om å holde meg til fredag no, håper jeg får til det 😄

takk for svar 😀

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

akkurat det samme jeg ville sagt til en kamerat, å det høres så enkelt ut, kona har vell sagt i fra noen ganger at hun synes det er litt mye, men når jeg spør om å dra å kjøpe meg så skjønner hun det fordi jeg gjør så mye i hjemmet å er sliten, hun burde sette ned foten 😂 

har planer om å holde meg til fredag no, håper jeg får til det 😄

takk for svar 😀

Si til kona at hun fremover SKAL sette ned foten, og at du trenger at hun er streng med deg nå til du har fått tilbake bedre vaner :) Finn andre måter å belønne deg selv på. Kanskje se en episode av en tv-serie du liker? Kanskje det er en treningsøkt? Kanskje det er en liten sjokoladebit? :)

Lykke til! Du får til alt du virkelig vil :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver høres uskyldig ut, men som avhengig kjenner jeg igjen argumentasjonen. Du er på vei ut i avhengighet.
Du må rett og slett ikke ha øl i hus i uka. Punktum finale. Hvis du ikke ønsker å drikke øl på ukedagene, så må du faktisk late som du mener det på ordentlig. Skal du ikke drikke, trenger du ikke ha øl i hus.

Jeg har slitt med avhengighet, både av tobakk (storrøyker) og av sukker (sjokolade, smågodt, overspising). Jeg sluttet å røyke for fire år siden, og det var helt jævlig, men det gikk over. Jeg har akkurat sluttet med godterier nå, og det er også helt jævlig. Både med røyk og godteri prøvde jeg å "trappe ned", noe som ikke funket for meg. Hadde jeg noe i hus, så ble det konsumert. Bare fordi det gikk an. Når man gjør slik fordi det går an har man en usunn atferd. 

Anonymkode: 00d6c...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

takker for alle svar 🙂

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver høres uskyldig ut, men som avhengig kjenner jeg igjen argumentasjonen. Du er på vei ut i avhengighet.
Du må rett og slett ikke ha øl i hus i uka. Punktum finale. Hvis du ikke ønsker å drikke øl på ukedagene, så må du faktisk late som du mener det på ordentlig. Skal du ikke drikke, trenger du ikke ha øl i hus.

Jeg har slitt med avhengighet, både av tobakk (storrøyker) og av sukker (sjokolade, smågodt, overspising). Jeg sluttet å røyke for fire år siden, og det var helt jævlig, men det gikk over. Jeg har akkurat sluttet med godterier nå, og det er også helt jævlig. Både med røyk og godteri prøvde jeg å "trappe ned", noe som ikke funket for meg. Hadde jeg noe i hus, så ble det konsumert. Bare fordi det gikk an. Når man gjør slik fordi det går an har man en usunn atferd. 

Anonymkode: 00d6c...15c

Takk 🙂 slet med å holde meg unna i går da damen i huset var ute med en vennine å tok noen glass vin, tenkte at da kunne jeg også gjøre det. 

men bestemte meg for å holde meg unna å klarte det 👍

AnonymBruker
Skrevet

HUN burde sette ned foten? Ikke fraskriv deg ansvar for egen helse. Du er en voksen mann, ta tak selv før det er for sent.

Anonymkode: e5b8d...701

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HUN burde sette ned foten? Ikke fraskriv deg ansvar for egen helse. Du er en voksen mann, ta tak selv før det er for sent.

Anonymkode: e5b8d...701

Tar da tak, men om jeg setter frem en skål godteri så spiser hun av det selv om hun ikke tåler det 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også veldig glad i øl og bruker det som belønning eller kos, særlig i disse koronatider hvor man føler man har lov til å kose seg litt ekstra. 

Har nok tendenser til å bli avhengig/potensielt alkoholiker, så må regulere bruken bevisst. Å kutte ned forbruk starter jo i butikken, ikke handle inn øl i utgangspunktet hvis du ikke kan ha det stående. Nå kan jeg ha pils stående i kjøleskapet, men jeg hadde en periode hvor jeg hadde en lei tendens til å tømme det ganske kjapt, så da måtte jeg bare slutte å handle inn, eller handle inn veldig lite sånn at det fikk en naturlig stopp. Jeg har også kjøpt en del alkoholfri øl, for mye er bare mentalt her, det er liksom mer ritualet i å sette seg på balkongen i sola og ta en pils etter en lang arbeidsdag enn at jeg må ha en rus.

Og de gangene jeg gjør det for en liten buzz så går jeg over til alkoholfri øl etter et par halvlitere om jeg fremdeles er tørst på øl. Sånn at det å ta seg en pils ikke nødvendigvis betyr at jeg drikker hele sekspakningen hver gang.

Anonymkode: b81e7...3af

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje prøve å drikke No annet når øl suget starter? Et glass brus, isvann eller saft? Litt kos uten øl. 

Anonymkode: 6c006...06c

AnonymBruker
Skrevet

Har vært gjennom den samme. Etter årevis med jevn øldrikking i uken har jeg klart å kun gå over til en gang i helgen. Hvordan? Man må endre vaner. For min del var jobbytte akkurat det jeg trengte for å endre uvanen min. Da måtte jeg kutte i ukedagene.

Anonymkode: e72b5...471

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar da tak, men om jeg setter frem en skål godteri så spiser hun av det selv om hun ikke tåler det 😊

Men du må først og fremst ta ansvar selv. Akkurat nå legger du for mye av ditt eget ansvar for å slutte over på henne. 

Anonymkode: cf3d9...d7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...