Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på utkikk etter bilstol nr. 2 til baby på 7 måneder, men blir så usikre i jungelen av alternativer. Noen med innspill? Bør helst være en stol barnet kan bruke bakovervendt lenge. Eller er det like greit å kjøpe en som er god nå, og så en ny om et par år når barnet er større?

De som kan snus mot døråpningen ser kjekke ut, men er det så kjekt som det ser ut? Kan de brukes like lenge som andre bilstoler?

Vil naturligvis ha en som har gode resultater i kollisjonstest.

Tenker å dra og prøve bilstoler i bilen, men greit å ha en viss pekepinn først.

Hjelp!

Anonymkode: 084f7...6ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De du snur mot døren er veldig praktiske. Og bedre for ryggen din. Men de varer som regel ikke ut perioden barnet sitter bakovervendt. Siden de er festet med Isofix. Isofix-stolene har begrensninger på vekt og høyde som er lavere enn de som beltemomnteres bakovervendt. De er godkjent for større barn.

Vi hadde en isofixstol som stol nr 2. Synes det var supert da den kunne gi god liggestilling, og man kunne endre helning ved et klikk, siden den stod på en base.

Veldig praktisk når de er så små! 

Så gikk vi over til beltemontert etterpå, når ungen vokste ut av sete nr 2.

Har dere økonomi til det sier jeg kjør på!

Anonymkode: a6c8a...5bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som varer lengst er britax maxway plus, axkid minikid og klippan century. (Kan være det er noen andre jeg ikke vet om) 

Jeg har britax maxway plus og britax maxway, og er strålende fornøyd! De fleste stolene med isofix går til 18 kg og 105 cm. Så om du har et langt barn varer de ikke lenge. Jeg hadde Cybex sirona m2 til min etter babystolen, men den varte faktisk bare til barnet var 2 år, så begynte det å blir ekstremt trangt for beina. Byttet til maxway plus (går opp til 25 kg og 125 cm) og det klager ikke lenger, har god benplass. Har mye å gå på i lengden på ryggen også (er 4 år nå, lang i ryggen). 

En annen fordel med beltemontert er at du kan justere helningen slik at den blir riktig i forhold til alderen på barnet. Det kan være en utfordring med isofix. I tillegg kan du justere beinplassen og helningen og dermed få bedre plass i passasjersetet foran (om det står bak det). 

Om dere har økonomi til det, så er det jo ikke noe i veien for å kjøpe et du kan snu mot døren, for så å bytte til beltemontert senere ☺️

Anbefaler gruppen bilstoler på Facebook, der kan du også se bilder som er lagt ut av bilstoler i forskjellige biler ☺️

Anonymkode: 56ca1...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Besafe izi plus holder lenge. Brukt fra 6 måneder til 5 år. Kunne brukt den et år til. 

Anonymkode: c9818...235

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde først isofixmontert besafe iZi x4, han satt fint i den til han var litt over 1 år. Synes stolen var veldig stor, trangt for oss foran og den er veldig høy i setet, så hadde problemer med å løfte han rett inn i setet uten å slå hodet i dørkarmen. Måtte på en måte holde han på skrå, ble veldig tungvindt jo tyngre han ble, men han satt fint i stolen når jeg først fikk han inn😝 Kjøpte så axkid minikid, den var et herk å montere for å få rett helning, men gikk tilslutt:) Han sitter veldig fint i den stolen ennå, er 4 år nå. Beltet har en tendens til å vri seg nede med beltespennen, kjent problem med stolen, har kanskje skjedd 10-15 x ila 3 år så en stor plage er det ikke. Har også hørt at noen klager på at beltespennen stramme over underlivet, min har ikke klagd på det sålangt. 

Har maxway plus i besteforeldrenes bil, han sitter veldig fint i den og de få gangene han har sittet der :)

Anonymkode: aaf4a...e7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har axkid minikid, er eigentlig ganske nøgd men synest det var dritt å montera. Ho liker seg godt i stolen og sitter kjempegodt der. Ville kjøpt axkid minkid igjen, montering er noko man må øva på uansett.

Vurderer å kjøpa reservestol, det blir då Concord Reverso Plus fordi den er lett å dra inn og ut av bilar.

Anonymkode: 46aa3...081

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har Cybex Sirona S i den ene bilen og Britax Max way i den andre. Liker Britaxen best. Det er praktisk med svingfunksjonen på Cybex, men barnet sitter ikke godt i den. Han er bare 2 år, men sier at han får vondt i rumpa. Vi bruker ikke den bilen så ofte, men når vi gjør det klager han hele turen omtrent. Så den må nok byttes ut snart, mens Britaxen ser ut til å holde lenge enda. 

Anonymkode: ab84a...f5f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...