Gå til innhold

Bruktbil, RAV4 eller S-MAX?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er uaktuelt å kjøpe noe uten at det er komplett servicehistorikk. Tenkte å kjøpe hos bruktbilforhandler, tenkte meg en liten buffer i tillegg for vedlikehold, selve bilen blir nok maks 60-65 tusen.

Anonymkode: 304f7...78c

Jeg ser du har satt deg godt inn i dette allerede, og det spørs om du får så gode, nye svar her. Men hvorfor i alle dager skal du kjøpe hos forhandler med et så smalt budsjett? En bil til 60k hos forhandler er jo en 40k bil! Min fremgangsmåte med et slik budsjett er å søke hos private på Finn, opp mot 80k kr. Så blir det prutings. Så godt som alle biler på Finn er voldsomt overprisa. De siste bilene jeg kjøpte fikk jeg alle minst 20% avslag for, unntatt én. Og jeg handler i den prisklassen der, også for venner, 50-80000 kr.

Anonymkode: f111d...09a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ser du har satt deg godt inn i dette allerede, og det spørs om du får så gode, nye svar her. Men hvorfor i alle dager skal du kjøpe hos forhandler med et så smalt budsjett? En bil til 60k hos forhandler er jo en 40k bil! Min fremgangsmåte med et slik budsjett er å søke hos private på Finn, opp mot 80k kr. Så blir det prutings. Så godt som alle biler på Finn er voldsomt overprisa. De siste bilene jeg kjøpte fikk jeg alle minst 20% avslag for, unntatt én. Og jeg handler i den prisklassen der, også for venner, 50-80000 kr.

Vel, med mitt smale budsjett føler jeg bare at det er tryggere å kjøpe en litt dyrere hos forhandler om jeg får med 3 mnd garanti...Har lagt inn det på filteret på finn også, kun biler med garanti. Jeg forestiller meg bare at det er mindre ekkelt å klage hos en forhandler enn hos en privatperson :)

AnonymBruker
Skrevet

For 60k så kjøper du en joker nord. Altså kan du være heldig, men du kan også kjøpe et vrak. Å tro at en forhandler kommer til å dekke dyrere "slitedeler" er vel som å tro på julenissen.

Anonymkode: f5412...b61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, med mitt smale budsjett føler jeg bare at det er tryggere å kjøpe en litt dyrere hos forhandler om jeg får med 3 mnd garanti...Har lagt inn det på filteret på finn også, kun biler med garanti. Jeg forestiller meg bare at det er mindre ekkelt å klage hos en forhandler enn hos en privatperson :)

For det første dekker disse garantiene svært lite, for det andre er tre måneder utrolig kort tid. Du kjøper deg falks trygghet, til en høy pris. Det er i hvert fall mitt råd. :)

• Liker 3
Skrevet

Vi kjøpte s-max når vi ventet nr 3. Er så førnøyd 👏 Vi bor på Østlandet, og kjørte i sommer til Køben, gjennom Danmark opp til Hirtshals. Med campingvogn på slep, null problem. Ungene hadde masse plass hver.

Hatt den i 2 år, og har hatt lite problemer. Men rust som også blir nevnt over har vi hatt litt av. Men da pusset vi og flekker over. Ellers bare vanlig slitasje 😊 vi har 2002 modell, og det eneste jeg ikke liker er sensoren uten kamera, piper som en gærning når man er nærme noe men viser seg at man egentlig har mer plass å gå på 😅 

Mannen sliter med ryggen også, men han hadde ikke noe problemer med kjøreturen til Danmark 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2020 at 10:32 AM, Husfruen89 said:

Vi kjøpte s-max når vi ventet nr 3. Er så førnøyd 👏 Vi bor på Østlandet, og kjørte i sommer til Køben, gjennom Danmark opp til Hirtshals. Med campingvogn på slep, null problem. Ungene hadde masse plass hver.

Hatt den i 2 år, og har hatt lite problemer. Men rust som også blir nevnt over har vi hatt litt av. Men da pusset vi og flekker over. Ellers bare vanlig slitasje 😊 vi har 2002 modell, og det eneste jeg ikke liker er sensoren uten kamera, piper som en gærning når man er nærme noe men viser seg at man egentlig har mer plass å gå på 😅 

Mannen sliter med ryggen også, men han hadde ikke noe problemer med kjøreturen til Danmark 😊

Hvor stor motor har dere i bilen?

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar :) 

Er nok S-MAX vi går for (tror jeg).

Men ser at det er flere biler å velge i om man går for 2.0l med 116 hk enn det er av 131hk og 140hk...

Nå skal vi ikke trekke vogn men vi blir etterhvert 4 stk i bilen + hund, samt bagasje.

Ønsker at bilen skal være i stand til trygge raske forbikjøringer om nødvendig, og at man kan få en kjapp akselerasjon fra stille tilstand, særlig i kryss, rundkjøring etc. 

Er 116hk nok for dette? Har ikke mye peiling på om disse hestekreftene utgjør mye når det gjelder slike ting, eller om det dreier seg mest om trekkraft av vogn eller kjøring med tung last...

AnonymBruker
Skrevet

Var jeg deg ville jeg vurdert en velholdt Honda CR-V, fortrinnsvis fra 2007-modell eller nyere, også. Honda er et merke som holder høy kvalitet, men som ikke har vært særlig etterspurt de siste årene. Derfor kan du komme over gode kjøp. 

Ellers er jeg ikke helt uenig med den som sammenliknet bilkjøp i den prisklassen med superjoker nord. Man vet virkelig ikke hva man får. Bilene begynner å bli gamle, og har etterhvert gått ganske langt. Det gjør at det er en hel del risiko og ganske mange tilfeldigheter som spiller inn. Derfor er det viktigere at bilen er godt vedlikeholdt enn hvilket merke den har. 

Anonymkode: 52552...1b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

116 hk er for lite i dag. Ville definitivt ha gått for større motor. Spesielt i en minivan.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar :) 

Er nok S-MAX vi går for (tror jeg).

Men ser at det er flere biler å velge i om man går for 2.0l med 116 hk enn det er av 131hk og 140hk...

Nå skal vi ikke trekke vogn men vi blir etterhvert 4 stk i bilen + hund, samt bagasje.

Ønsker at bilen skal være i stand til trygge raske forbikjøringer om nødvendig, og at man kan få en kjapp akselerasjon fra stille tilstand, særlig i kryss, rundkjøring etc. 

Er 116hk nok for dette? Har ikke mye peiling på om disse hestekreftene utgjør mye når det gjelder slike ting, eller om det dreier seg mest om trekkraft av vogn eller kjøring med tung last...

116hk duger. Har ikke råsterk bil selv, men kommer fra A til B på samme tid som en med dobbelt så mye uansett, så det er ikke noe å bekymre seg over.

Anonymkode: 04007...aa0

Skrevet

Snakket med en tidlegere kollega i går. Han har en 12 år gammel RAV.  Verkstedutgiftene på 12 år har vert 112000. Trekk i fra slitedeler som bremsedeler og noe annet så blir det utgifter på ca 90000 på 236000 km.Han kjøper ikke ny bil av dette merket.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor motor har dere i bilen?

2,0 diesel 

131 hk

Skrevet
På 11.5.2020 den 11.33, AnonymBruker skrev:

På 11.5.2020 den 16.54, AnonymBruker skrev:

For 60k så kjøper du en joker nord. Altså kan du være heldig, men du kan også kjøpe et vrak. Å tro at en forhandler kommer til å dekke dyrere "slitedeler" er vel som å tro på julenissen.

Anonymkode: f5412...b61

På 12.5.2020 den 10.23, AnonymBruker skrev:

For det første dekker disse garantiene svært lite, for det andre er tre måneder utrolig kort tid. Du kjøper deg falks trygghet, til en høy pris. Det er i hvert fall mitt råd. :)

Meningsløst å kjøpe fra forhandler for en så rimelig bil. Du blåser potensielt ⅓ av budsjettet ditt på å få 3 mnd garanti.

Forhandler kjøper man typisk fra når det er snakk om bil til flere hundre tusen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med mitsubishi outlander? Jeg er også på utkikk etter bruktbil, og etter å ha lest og forhørt meg mye er jeg skeptisk til RAV4. Nissan qashqai er også en bruktbil jeg syns virker veldig grei. Anbefaler å lese om forskjellige biler på  "Brooms" bruktbilguide hvis du ikke allerede har gjort det :)

Anonymkode: b5655...d7b

AnonymBruker
Skrevet

Både Mitsubishi og Nissan er bilmerker som "går ut på dato" rundt 150-170000 km. Det er ikke noe du kjøper i 60000kr-klassen, med mindre du kan reparere ting selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/22/2020 at 8:54 PM, AnonymBruker said:

Hva med mitsubishi outlander? Jeg er også på utkikk etter bruktbil, og etter å ha lest og forhørt meg mye er jeg skeptisk til RAV4. Nissan qashqai er også en bruktbil jeg syns virker veldig grei. Anbefaler å lese om forskjellige biler på  "Brooms" bruktbilguide hvis du ikke allerede har gjort det :)

Anonymkode: b5655...d7b

Vurderte en stund Outlander også men ble advart mot å kjøpe den brukt, om man ikke reparerer selv og om bilen er eldre. Dette pga Mitsubishi har ekstremt dyre deler, gjerne opptil 3-4 ganger dyrere enn andre merke. Det er også vanskelig å bruke universal deler på den. Qashqai har vi også vurdert men etter å ha lest om den på Broom er ikke den så aktuell lenger... 

On 5/23/2020 at 10:19 AM, AnonymBruker said:

På Honest John kommer S-MAX best ut:

https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/ford/s-max-2006/

https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/toyota/rav4-2006/

Det er generell info om bilene på sidene, og også en del brukererfaringer.

Anonymkode: d8e6d...a8b

Flott.

Av alle nettsider med brukererfaringer og tester av disse bilene, tror jeg det er S-MAX som frister mest for oss nå. Hadde lyst på Rav4 men nå er det S-MAX som frister mest. Plass til alt man måtte ønske, samt man sitter høyt, bakseter som kan justeres hver for seg +++.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et godt valg, tut og kjør!

AnonymBruker
Skrevet

Rav!! Jeg  har hatt min i 6 år uten problemer. Hele familien kjøre rav! Beste som er 

Anonymkode: 8a297...7a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...