Gå til innhold

Bruktbil, RAV4 eller S-MAX?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å kjøpe en bruktbil, 07-08 modell. Her jeg bor er det ingen til salgs av de to modellene jeg tenker mest på, slik at jeg ikke får prøvekjørt dem før jeg eventuelt reiser et godt stykke. Men ønsker å høre deres erfaringer fra disse to merkene om dere har prøvd dem eller eier dem.

RAV4, den lokker mest pga at man sitter høyt, som er greit mtp jeg har en dårlig rygg. 4WD er heller ikke dumt. Ellers er det en ganske driftssikker bil som jeg har forstått. MEN lite plass i bagasjerommet. Den er også lekker å se på...

S-MAX, er pen å se på, man sitter ganske høyt i den også, sammenlignet med personbil, er ganske driftssikker (tror jeg), har 7 seter og et digert bagasjerom.

Bilen skal brukes i hverdagen både til lange og korte turer, vi har en 12 åring og et barn på vei, og på sikt blir det en liten hund.

Hva er deres erfaringer fra disse bilene?

Anonymkode: 304f7...78c

Skrevet

Har ikke noen av dem, men 2 venner har RAV.   Raven er ikke god å kjøre langt med, jeg har kjørt en av dem en god del.  Begge har hatt en god del problem med bilene og dyre reprasjoner.  S-max vet jeg ikke noe om.

• Liker 1
Skrevet

Altså, bare med tanke på teknisk kvalitet så er det ingen kamp mellom Toyota og Ford. Kjøp grind så kan du stable bagasje til taket. Hadde valgt RAV4 100 av 100 ganger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

RAV RAV RAV. Et spørsmål med et åpenbart svar i min bok. Du kjøper ikke Ford hvis du heller kan velge en Toyota.

Anonymkode: 095a1...db8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Begge bilene er kjent for å være ganske problemfrie. En minivan er skikkelig praktisk. RAV4 har rykte på seg for å være kjedelig å kjøre, men jeg har aldri prøvd. Hva er budsjettet?

Anonymkode: f111d...09a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar!

Det er det jeg har lest, Toyota og kvalitet...Samtidig har jeg lest mange innlegg på VG debatt og Diskusjon at mange har slitt med disse, som toppakning, blokk, clutch, svinghjul... Flere som har måtte bytte motor osv. Også på 3 generasjon. Skrekkhistoriene skremmer litt, men den frister likevel.

Samtidig er det noe med S-MAX, har begynt å lese meg blind på tester på alle mulige bil og motor sider, samt erfaringer fra bileiere som har disse bilene. Det virker som at Ford har kommet seg mtp S-MAX, da den har fått mye skryt og scoret bra på driftssikkerhet.

Vi trenger en bil som man sitter litt høyt i pga rygg, i alle fall høyere enn en stasjonsvogn som vi har nå (Saab med sportsseter).

Komfort teller mye, da vi vil kjøre mye på langturer som å besøke familie som bor ca 50 mil unna, samt ferier. Gjerne plass til barnevogn og et mindre hundebur+++. Er der jeg er usikker på om RAV strekker til, plass. Man kan stable høyt i den ser jeg.

Mitt budsjett er dessverre ikke større enn ca 60 tusen, så derfor er driftsikkerhet og komfort det viktigste. Jeg kan ikke forvente meg all verden til den prisen annet enn 06-09 modeller som har gått 160-200 tusen km, og jeg er forberedt på at slitedeler må skiftes. Men ønsker gjerne likevel å kunne føle meg trygg på driftssikkerheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2007 rav4. Super bil, eu godkjent i år igjen med 0 feil. Har kjørt langt og synes den er veldig komfortabel til langkjøring (Ålesund-Bodø). Min har ikke kjørt 100.000km enda, men den har vært feilfri bortsett fra en gummilist som måtte byttes og vanlige slitedeler.

Har også hatt en S-max som leiebil i forb. med skoletur, den likte jeg ikke i det hele tatt. Ville valgt rav4 :) om den har litt for lite plass, sjekk ut mitsubishi outlander. 

Anonymkode: d0c1a...d12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har 2007 rav4. Super bil, eu godkjent i år igjen med 0 feil. Har kjørt langt og synes den er veldig komfortabel til langkjøring (Ålesund-Bodø). Min har ikke kjørt 100.000km enda, men den har vært feilfri bortsett fra en gummilist som måtte byttes og vanlige slitedeler.

Har også hatt en S-max som leiebil i forb. med skoletur, den likte jeg ikke i det hele tatt. Ville valgt rav4 :) om den har litt for lite plass, sjekk ut mitsubishi outlander. 

Anonymkode: d0c1a...d12

Er det diesel du har? Og hva var det med S-max du ikke likte?

Skrevet

Toyota har mange feil, men forhandler er flinke til å skule dei. Fantastisk ettermarked, men den dagen garanti er ute tørr jeg ikke tenke på en gang.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, LiseTV said:

Toyota har mange feil, men forhandler er flinke til å skule dei. Fantastisk ettermarked, men den dagen garanti er ute tørr jeg ikke tenke på en gang.

Hvilke feil var det vennene dine hadde med sine? Og var det 2 gen eller 3 gen?

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å kjøpe en bruktbil, 07-08 modell. Her jeg bor er det ingen til salgs av de to modellene jeg tenker mest på, slik at jeg ikke får prøvekjørt dem før jeg eventuelt reiser et godt stykke. Men ønsker å høre deres erfaringer fra disse to merkene om dere har prøvd dem eller eier dem.

RAV4, den lokker mest pga at man sitter høyt, som er greit mtp jeg har en dårlig rygg. 4WD er heller ikke dumt. Ellers er det en ganske driftssikker bil som jeg har forstått. MEN lite plass i bagasjerommet. Den er også lekker å se på...

S-MAX, er pen å se på, man sitter ganske høyt i den også, sammenlignet med personbil, er ganske driftssikker (tror jeg), har 7 seter og et digert bagasjerom.

Bilen skal brukes i hverdagen både til lange og korte turer, vi har en 12 åring og et barn på vei, og på sikt blir det en liten hund.

Hva er deres erfaringer fra disse bilene?

Rav4 er vel den totyotaen med mest feil,så når noen skriver at de vil ha toyota fremfor ford,så er det nok mer generelt,enn at de skryter opp rav 4,får jeg håpe. Er selv mekaniker, og kjenner rav veldig godt, jeg hadde valgt en annen toyota....eller så ville jeg helt klart gått for forden.

Anonymkode: 086fb...497

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Toyota er rimelig dritt sikkert men dyr å reparere når det først må gjøres.. 

Anonymkode: 6885f...f35

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en eldre rav til bil nr 2, og den er langt mindre problemer med enn vår nye Skoda. 

Men det er dårlig kjørekomfort og mye lyd fra den. Vår er 2011 modell. 

Anonymkode: 705d8...a8d

AnonymBruker
Skrevet

Rav4 helt klart. Vi har en 2005 modell, den går og går og går og går. Toyota er biler man alltid trygt kan kjøpe. HAr også en nyere toyota av liten klasse (5 år nå) aldri vært noe med den i heletatt. Kan ikke si det om noen andre biler vi har eid. Så her blir det toyota alltid.

Anonymkode: b7870...315

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For 60000 kr får du nok en bedre Ford enn en RAV, fordi sistnevnte er så populær. Prøv å finne en selger som med servicehefte og bilder kan bevise at de har tatt godt vare på bilen. Sett av i alle fall 10-15000 ekstra for nye dekk og småtteri som alltid fins på biler i den prisklassen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Rav4 er vel den totyotaen med mest feil,så når noen skriver at de vil ha toyota fremfor ford,så er det nok mer generelt,enn at de skryter opp rav 4,får jeg håpe. Er selv mekaniker, og kjenner rav veldig godt, jeg hadde valgt en annen toyota....eller så ville jeg helt klart gått for forden.

Anonymkode: 086fb...497

Gjelder dette også RAV4 3 generasjon diesel? Vet de hadde mye problemer med 116hk diesel fra 00-05 med clutch og svinghjul, men at dette ble fikset på 3 generasjon. Hvilke feil er det som går igjen på den?

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Rav4 helt klart. Vi har en 2005 modell, den går og går og går og går. Toyota er biler man alltid trygt kan kjøpe. HAr også en nyere toyota av liten klasse (5 år nå) aldri vært noe med den i heletatt. Kan ikke si det om noen andre biler vi har eid. Så her blir det toyota alltid.

Anonymkode: b7870...315

Jeg har lest at RAV4 bensin utgaven var meget bra, 2 generasjon. 

39 minutter siden, AnonymBruker said:

For 60000 kr får du nok en bedre Ford enn en RAV, fordi sistnevnte er så populær. Prøv å finne en selger som med servicehefte og bilder kan bevise at de har tatt godt vare på bilen. Sett av i alle fall 10-15000 ekstra for nye dekk og småtteri som alltid fins på biler i den prisklassen. 

Ja, det er uaktuelt å kjøpe noe uten at det er komplett servicehistorikk. Tenkte å kjøpe hos bruktbilforhandler, tenkte meg en liten buffer i tillegg for vedlikehold, selve bilen blir nok maks 60-65 tusen.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har en eldre rav til bil nr 2, og den er langt mindre problemer med enn vår nye Skoda. 

Men det er dårlig kjørekomfort og mye lyd fra den. Vår er 2011 modell. 

Anonymkode: 705d8...a8d

Komfort vil nok telle mye for min del, da ryggen er dårlig, og vi vil nok ha en del langturer..

Flott respons her :) Mange gode tips, som hjelper. Valget er vanskelig med et såpass lite budsjett. Jeg har lest meg blind på andres erfaringer, og jeg har lest meg opp litt på begge bilene det her er snakk om.

2 gen. RAV4 var så vidt jeg vet en trygg og driftssikker bil om man hadde bensin, diesel derimot slet med clutch, svinghjul og motor. Som jeg har forstått ble det brukt en annen type svinghjul på 3 generasjon og ting ble bedre. Likevel, jeg har lest på forum at flere har måtte bytte hele motoren selv også på 3 generasjon, deriblant noe med toppakning. I tester på nett, scorer den bra med masse god omtale, mens i forum er det mange eiere som klager over den, og jo mer jeg leser, jo mer blind blir jeg...

S-MAX har så vidt jeg har lest meg fram til, fått svært god omtale mtp komfort, driftsikkerhet og plass. Jeg vet at de slet noe i begynnelsen med 1.8l med gir, motor og elektronikk men at dette var barnesykdommer som ble fikset på 2.0l utgaven. Det er 2.0 med 131hk vi har vurdert mest. Av det jeg har sett på forum av erfaringer er det stort sett kun positiv omtale av den. 

Jeg har egentlig lagt mine øyne på RAV men etter jeg ble tipset om S-MAX fikk den min oppmerksomhet også, så det er disse to det nå står mellom. Siden budsjettet er lite, er jeg derfor forberedt på at ting kan skje og med tiden vil skje, men jeg håper da at jeg ikke skal slite med alvorlige feil og reparasjoner som koster skjorta, men heller vanlig slitedeler.

Jeg vurderer bilene med komplett servicehistorikk, samt 3 måneder garanti fra forhandleren, noe jeg ser mange av dem tilbyr. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke feil var det vennene dine hadde med sine? Og var det 2 gen eller 3 gen?

2 Cluts og svinghjul. dårleg drakraft på motoren + en del andre ting.

• Liker 1
Skrevet

Mener jeg har hørt noen ganske dyre historier om S-max og automatgir, det kan være verdt å sjekke dette litt nærmere. 

AnonymBruker
Skrevet

Toyota sliter som kjent med rust. Sjekk dette før du tar sjansen på en bruktbil.

Jeg ville også ha vurdert flere merker. F.eks. Subaru, Suzuki, Honda etc. Du kan finne gull her også.

Anonymkode: f5412...b61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...