Gå til innhold

Noen som kjenner Os kommune

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og jeg bor på vestlandet, Bergen, og mannen vil flytte til et sted som heter Os (forrige kommune, nå Bjørnafjord kommune). Er det noen som kjenner stedet godt? Hvordan er det å bo der? Hvordan er det med folk, jobber, å planlegge tur i/på byen. Hva gjør folk der ute på landet? 

Jeg sjelver bare med å tenke på det stedet, avstanden mellom byene og andre ting. Jeg er en by-kvinne, kan ikke tenke meg å bo på et sånt sted langt fra bysentrum og bryggen, puber, universitet, sykehus, storesentere, kontorer, firma, bedrift og laboratorier osv. Det står bare store stygge blokker mellom gård og kuer. VSG si meg at jeg tar feil! 

Anonymkode: 3045f...ed0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Os har både sentrum, kjøpesenter og flere serveringssteder. 
Ordfører fra FRP hadde de også. 
Det er jo ikke noe annerledes å bo der kontra i Åsane, bortsett fra at det er lengre reisevei til sentrum og lavere boligpriser.  Men de bygger jo ny, raskere vei dit som er ferdig om et par år. 
Mange bor på Os og jobber i Bergen. 

Anonymkode: 1b82f...534

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Os har både sentrum, kjøpesenter og flere serveringssteder. 
Ordfører fra FRP hadde de også. 
Det er jo ikke noe annerledes å bo der kontra i Åsane, bortsett fra at det er lengre reisevei til sentrum og lavere boligpriser.  Men de bygger jo ny, raskere vei dit som er ferdig om et par år. 
Mange bor på Os og jobber i Bergen. 

Hjertelig takk

Bor du i Os? Hvordan er det med sosial liv og møte steder? Hvordan er det med folk? Er transporten god? Hvor lenge tar det Ossentrum-Bergensentrum?

Jeg lurer på om du har noen personlige observasjoner eller inntrykk om stedet. Hva liker du/dere om å bo så langt? Er det livet tungt og slitsomt? Føler dere isolerte? 

AnonymBruker
Skrevet

Os er jo på størrelse med en liten by.
Øyro har mange spisesteder og ulike butikker. Det er kjøpesenter, flere treningssentre, Osbadet. Spa-muligheter på Solstrand. 
Når nye E39 åpner er det veldig kjapt å komme seg til Bergen. 
Ta turen ned og kikk. Avstand er også litt hva en er vant til. Bergen-Os er ikke langt. Det går ekspressbuss med få stopp til Bergen(sjekk Skyss for tider) Hvis en vil kan en ta hurtigbåt til Bergen eller Rosendal. 
De fleste bor jo i byggefelt eller leiligheter i Os også, det er ikke ytre-indre Langtvekkistan med 25 km til nærmeste nabo. 

Anonymkode: d522e...cd6

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Os er jo på størrelse med en liten by.
Øyro har mange spisesteder og ulike butikker. Det er kjøpesenter, flere treningssentre, Osbadet. Spa-muligheter på Solstrand. 
Når nye E39 åpner er det veldig kjapt å komme seg til Bergen. 
Ta turen ned og kikk. Avstand er også litt hva en er vant til. Bergen-Os er ikke langt. Det går ekspressbuss med få stopp til Bergen(sjekk Skyss for tider) Hvis en vil kan en ta hurtigbåt til Bergen eller Rosendal. 
De fleste bor jo i byggefelt eller leiligheter i Os også, det er ikke ytre-indre Langtvekkistan med 25 km til nærmeste nabo. 

Anonymkode: d522e...cd6

Mange hjertelige takk

Det finnes en mulighet jeg overdriver med bekymring (italiensk blod) og for nå føler jeg meg tryggere i forbindelse med Os. Kanskje jeg kan overleve og adaptere meg på det stedet, og bo der i et par år. 

Langtvekkistan? Det var på nippet at jeg tisset meg ut 😂😂😂 dette er nettopp det jeg trengte å vite: at det ikke er ei slags norsk redneck-landsbygd. 

Lykke til alle sammen 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Sele skrev:

Hjertelig takk

Bor du i Os? Hvordan er det med sosial liv og møte steder? Hvordan er det med folk? Er transporten god? Hvor lenge tar det Ossentrum-Bergensentrum?

Jeg lurer på om du har noen personlige observasjoner eller inntrykk om stedet. Hva liker du/dere om å bo så langt? Er det livet tungt og slitsomt? Føler dere isolerte? 

Pr i dag tar det 30-35 minutter fra Os sentrum til Bergen sentrum utenom rushen. Jeg bor ikke der, nei :) Jeg vil ikke bo mer enn ti minutter fra jobb :) 

Å føle seg isolert kan man like gjerne gjøre midt i Bergen sentrum også! 

AnonymBruker
Skrevet

Å føle seg isolert kan man like gjerne gjøre midt i Bergen sentrum også! 

Der er du riktig! 

Mmm 35 min? Da må jeg bli vant til å pendle eller bytte jobb. Det er ikke pent!

Takk for svaret. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet til et nytt byggefelt i Lysefjorden, Bjørnafjorden kommune. Når den nye veien er ferdig er vi vel 20-25 min fra Bergen.

Vi stortrives, et flott sted å bo, spesielt med barn. Flott natur, kjekke folk og generelt en bra kommune, med Ap-ordfører.

Det kommer jo an på hva du er ute etter? Det er ihvertfall ikke på landet. Folk er like oppdatert, moderne, oppegående, høyt utdanningsnivå osv om du var redd for at du ville bli for smart for sambygdinger dine.

Anonymkode: 2a0c5...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for dette svaret. Det svarer på mange spøsmål, men samtidig du har brukt et passive-aggressive språk i svaret ditt. Du mener at jeg kunne være en overlege person bare fordi jeg lurer på hvordan folk er der ute. Man trenger ingen utdanningsnivå for å forstå det. 

For å svare på deg: nei, jeg føler ikke smartere eller flinkere enn de andre. Punktum. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...