Gå til innhold

Tips til valpen min

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal melde meg på valpe kurs med min 4 måneder gamle valp. I mellomtiden trener vi på grunnleggende ting her hjemme.
Så langt tør jeg påstå at den har blitt stueren, et uhell skjer av og til, men da er det som regel min egen feil etter at vi har lekt lenge eller jeg ikke var nok oppmerksom. Helt i orden!

Vi øver på å gå pent i bånd. Her bruker vi stopp opp metoden, det fungerer best for oss. Har prøvd å gå andre veien for hver gang, men da blir den bare skikkelig gira. Virker som valpen skjønner poenget, men den glemmer seg ut mye, noe som er helt greit da det er en tidkrevende prosess.

Når det kommer folk og andre hunder så stopper valpen opp og nistirrer helt rolig, når de går forbi så prøver den å dra for å komme seg bort og begynner å lage lyder. Dette vil jeg unngå, noen gode råd? Vi øver på sitt overalt hvor vi er. Både hjemme og ute på tur. Men det er vanskelig å få til sitt kommandoen når det kommer andre "forstyrrelser" forbi. Prøver å lokke med godbiter og si navn også, men det er akkurat som den lukker ørene, hehe.

Ellers når naboene kommer ut så blir valpen usikker og begynner å bjeffe og knurre på dem. Har lest at man skal overse den slags oppførsel og at den andre parten ikke skal prøve å lokke hunden eller anerkjenne den på noen måte. Er dette en god måte å løse det på?

Trenger også noen gode råd for å få til en super innkalling!

Anonymkode: 0a498...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis din valp er veldig trygg på andre mennesker, så ville jeg trekt ut til siden når du passerte noen. Ha så stor avstand at valpen klarer å fokusere på å trene kontakt med deg uten at du må "mase" på den. 

Hvis valpen din viser tegn til å være usikker på folk, så bør den få omgås mange ulike mennesker på dens egne premisser, til den blir trygg. Hvis f.eks din valp bjeffer på naboen, slipp valpen løs, gå bort og prat med naboen og ignorer valpen. Be også nabo om å ign0orere. La valpen få komme bort og snuse og undersøke i eget tempo, uten lokking.

For en super innkalling:

1. Start med å finne det som er julaften for din hund. En egen belønning som hunden skal få hver gang du blåser i fløyten (og som den ikke skal få ellers. Leke vil gi mer fart og intensitet i innkallingen. Min hund er ikke så leken, så til ham har jeg valgt en porsjonspakke leverpostei.
2. Begynn med å få hunden til å assosisere fløytelyden med verdens beste belønning. Dvs, blås i fløyta når hunden er rett ved siden av deg (men ikke ser på deg og forventer noe) og gi den umiddelbart den kule belønningen. Gjenta 1-2 ganger om dagen (ikke to ganger på rad) i 3-4 dager.
3. Tren så når hunden er noen få meter fra deg, f.eks i hagen. Blås i fløyta, bruk så stemmen og ros og lokk masse til hunden er hos deg - så rett i super belønning. Rosen er viktig, for på dette steget er ikke fløyta helt innlært enda. Hvis du da bare blåser og ikke gjør noe mer, så er sjansen stor for at hunden bare vil se på deg og så gå videre og gjøre sitt. Gjenta 1-2 ganger om dagen (ikke to ganger på rad) i 3-4 dager.
4. Etterhvert kan du begynne å teste, ved å blåse i fløyta når hunden er litt opptatt, f.eks snuser på noe. Noen ganger kan du også blåse i fløyta og løpe fra hunden mens du lokker og roser, for å få enda mer fart inn.
5. Etter 7-10 dager med denne fremgangsmåten, skal du ha en svært god fløyteinnkalling. Det er viktig at du i denne innlæringsperioden ikke bruker fløyta utenom. Vent med å bruke den til du er ferdig å trene den inn.

Hver gang du bruker fløyta, hele hundens liv, så skal den ha julaften-belønningen som tilhører fløyta. Den skal bare få den spesifikke belønnningen når du blåser i fløyta, men den skal få den hver gang. Er du konsekvent med dette så får du en innkalling som er automatisert, dvs at hunden kommer uten å tenke seg om eller vurdere.

Video som viser fremgangsmåten: https://youtu.be/-MjQk_ly-yI

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Tabris skrev:

Hvis din valp er veldig trygg på andre mennesker, så ville jeg trekt ut til siden når du passerte noen. Ha så stor avstand at valpen klarer å fokusere på å trene kontakt med deg uten at du må "mase" på den. 

Hvis valpen din viser tegn til å være usikker på folk, så bør den få omgås mange ulike mennesker på dens egne premisser, til den blir trygg. Hvis f.eks din valp bjeffer på naboen, slipp valpen løs, gå bort og prat med naboen og ignorer valpen. Be også nabo om å ign0orere. La valpen få komme bort og snuse og undersøke i eget tempo, uten lokking.

For en super innkalling:

1. Start med å finne det som er julaften for din hund. En egen belønning som hunden skal få hver gang du blåser i fløyten (og som den ikke skal få ellers. Leke vil gi mer fart og intensitet i innkallingen. Min hund er ikke så leken, så til ham har jeg valgt en porsjonspakke leverpostei.
2. Begynn med å få hunden til å assosisere fløytelyden med verdens beste belønning. Dvs, blås i fløyta når hunden er rett ved siden av deg (men ikke ser på deg og forventer noe) og gi den umiddelbart den kule belønningen. Gjenta 1-2 ganger om dagen (ikke to ganger på rad) i 3-4 dager.
3. Tren så når hunden er noen få meter fra deg, f.eks i hagen. Blås i fløyta, bruk så stemmen og ros og lokk masse til hunden er hos deg - så rett i super belønning. Rosen er viktig, for på dette steget er ikke fløyta helt innlært enda. Hvis du da bare blåser og ikke gjør noe mer, så er sjansen stor for at hunden bare vil se på deg og så gå videre og gjøre sitt. Gjenta 1-2 ganger om dagen (ikke to ganger på rad) i 3-4 dager.
4. Etterhvert kan du begynne å teste, ved å blåse i fløyta når hunden er litt opptatt, f.eks snuser på noe. Noen ganger kan du også blåse i fløyta og løpe fra hunden mens du lokker og roser, for å få enda mer fart inn.
5. Etter 7-10 dager med denne fremgangsmåten, skal du ha en svært god fløyteinnkalling. Det er viktig at du i denne innlæringsperioden ikke bruker fløyta utenom. Vent med å bruke den til du er ferdig å trene den inn.

Hver gang du bruker fløyta, hele hundens liv, så skal den ha julaften-belønningen som tilhører fløyta. Den skal bare få den spesifikke belønnningen når du blåser i fløyta, men den skal få den hver gang. Er du konsekvent med dette så får du en innkalling som er automatisert, dvs at hunden kommer uten å tenke seg om eller vurdere.

Video som viser fremgangsmåten: https://youtu.be/-MjQk_ly-yI

Tusen takk for et kjempe utfyllende svar og mange gode råd! Skal skaffe meg fløyte på mandag og jobbe med dette. I dag har vi vært ute og fått hilst på masse mennesker og trygge hunder, noe som har gått veldig greit! Det har ikke vært bjeffing eller knurring i dag, litt forsiktig snusing og så har den blitt husvarm. Fikk løpt og lekt en masse med hundene i dag, så det har vært en veldig god dag.

Anonymkode: 0a498...e73

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...