Gå til innhold

Takke nei til å bli intervjuet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Universitetet jeg studerer ved har spurt om å intervjue meg i forbindelse med rekruttering. Spørsmål de ønsker at jeg svarer på er spørsmål jeg ikke har gode svar på, sånn for skolens del. Det omhandler blant annet hvorfor jeg valgte akkurat den skolen (mange universitet/høgskoler i nærheten), og grunne til at jeg valgte dette universitetet er fordi jeg ikke kom inn på andre universitet😅

Jeg må begrunne hvorfor jeg ikke ønsker å bli intervjuet, men vet ikke hva jeg skal svare. Jeg har tidligere stilt opp på endel intervju med universitetet og «vist frem» skolen gjennom innlegg i lokalavisen osv, dratt på utveksling hvor jeg har frontet utvekslingsprogrammet og sittet som leder i student styret i 3 år.  

Anonymkode: 71a01...d03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet ditt til oss var? 

Anonymkode: b919c...723

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet ditt til oss var? 

Anonymkode: b919c...723

Spørsmålet er hva hun kan oppgi som begrunnelse for å ikke ville intervjues.

Skrevet

Men selv om du ikke egentlig ønsket dette universitetet har du kanskje blitt positivt overrasket? Eller liker du det fortsatt ikke?

Skrevet

Hvorfor må du begrunne at du ikke ønsker å intervjues? Høres veldig rart ut.... bare si at du ikke vil. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

har ikke tid

Anonymkode: 14202...6ae

• Liker 1
Skrevet

Det er flere enn ett svar på spørsmålet om hvorfor du valgte akkurat det universitetet. Det var neppe det siste studiet i verden, det du valgte å studere. ;) Dermed er det fullt mulig å svare noe annet enn at dette var det eneste stedet du kom inn. "Jeg valgte dette universitetet fordi de tilbyr studier i xx, noe jeg ønsket å lære mer om." Kanskje er det andre gode grunner også, f.eks "Flere venner hadde også valgt å søke seg til studier i denne byen. Jeg hadde dessuten hørt at det var et godt studentmiljø der, noe som viste seg å stemme."  

Hvis du absolutt ikke VIL svare, øv deg på å takke nei på en høflig måte. "Jeg er i innspurten av en stor oppgave nå/flere tunge eksamener i disse dager e.l. og har ikke anledning til å prioritere dette intervjuet, dessverre. Isteden vil jeg anbefale/foreslå at dere inviterer xx, som har sittet som nestleder i studentrådet til å besvare disse spørsmålene."   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke du kan miste plassen av å nekte å intervjues så trenger du strengt tatt ikke oppgi noen grunn selv om de sier at du må det.

Anonymkode: 67f3b...df1

AnonymBruker
Skrevet

«Nei takk, jeg har ikke lyst» 

Anonymkode: 96aec...903

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si du ikke ønsker å eksponeres på noe måte.

Anonymkode: 12165...a67

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si du ikke ønsker å eksponeres på noe måte.

Anonymkode: 12165...a67

Har du lest hovedinnlegget, egentlig? Eller forstår du ikke hva setningen du skriver egentlig betyr? 

Siden TS allerede har:
1. Stilt opp på intervjuer tidligere
2. Markedsført universitetet gjennom avisinnlegg m.v.
3. Markedsført utvekslingsprogrammet
4. Vært aktiv i studentdemokratiet
vil et svar som "Jeg ønsker ikke å eksponeres på noen måte" være selvmotsigende uti det totalt meningsløse. TS er eksponert. Den eksponeringen TS beskriver er sannsynligvis høyst selvvalgt, da dette er ting man ikke plutselig befinner seg i ved et uhell uten mulighet til å trekke seg ut av. Det er trolig i egenskap av at TS allerede er en eksponert person at universitetet ønsker at h*n stiller opp på dette intervjuet. 

Anonymkode: fb6be...285

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2020 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Universitetet jeg studerer ved har spurt om å intervjue meg i forbindelse med rekruttering. Spørsmål de ønsker at jeg svarer på er spørsmål jeg ikke har gode svar på, sånn for skolens del. Det omhandler blant annet hvorfor jeg valgte akkurat den skolen (mange universitet/høgskoler i nærheten), og grunne til at jeg valgte dette universitetet er fordi jeg ikke kom inn på andre universitet😅

Jeg må begrunne hvorfor jeg ikke ønsker å bli intervjuet, men vet ikke hva jeg skal svare. Jeg har tidligere stilt opp på endel intervju med universitetet og «vist frem» skolen gjennom innlegg i lokalavisen osv, dratt på utveksling hvor jeg har frontet utvekslingsprogrammet og sittet som leder i student styret i 3 år.  

Anonymkode: 71a01...d03

Dette er en situasjon der det er helt OK å fortelle en hvit løgn. Finn på noe som høres greit ut, med verdens beste samvittighet. 

Ellers synes jeg det høres veldig rart ut at du skal være nødt til å begrunne hvorfor du ikke har lyst til å være med på noe sånt. "Nei takk, det passer dårlig denne gangen" burde holde lenge. 

Anonymkode: 16b5d...952

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Jeg må begrunne hvorfor jeg ikke ønsker å bli intervjuet, men vet ikke hva jeg skal svare. 

Skjønner jeg godt, siden dette er en selvmotsigelse (omtrent av typen "kan jeg stille deg et spørsmål?") - allerede ved å svare på spørsmålet om hvorfor du ikke vil svare på spørsmål, innvilger du dem jo et slags intervju. Dessuten spør de ikke engang om du vil intervjues, de presser deg.

Anonymkode: 4d793...d7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...