Gå til innhold

Hvordan holde vekta!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 15 kilo og er veldig fornøyd med vekta nå.

Problemet er at jeg ikke klarer holde den! Spiser jeg litt mer går jeg rett opp, holder jeg meg til det jeg spiser nå så fortsetter jeg å gå ned. Jeg vil ikke bli noe mye tynnere enn jeg er nå, men vil heller ikke legge på meg mer.

Noen tips til hvordan jeg kan holde vekta på det den står på nå?

Anonymkode: fd751...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regn ut hva kroppen din trenger ift høyde, vekt og aktivitetsnivå, og hold deg til det en ukes tid. Om du går ned, spis 200 kalorier mer, om du går opp, kutter du litt ned

 

Anonymkode: 6a56c...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du ikke klarer å holde vekta? Klarer du ikke å regne ut ditt kaloribehov for nåværende vekt? Eller klarer du ikke å holde deg til det antallet kalorier? Eller er du bekymret for normale, uunngåelige men begrensede (vann)vektsvingninger? Eller?

Anonymkode: 2ff7a...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regn ut hva kroppen din trenger ift høyde, vekt og aktivitetsnivå, og hold deg til det en ukes tid. Om du går ned, spis 200 kalorier mer, om du går opp, kutter du litt ned

 

Anonymkode: 6a56c...fe7

Trenger da ikke å finregne sånn på kalorier vel...?  Jeg spiser meg mett for å  optimalisere  forbrenningen!

Anonymkode: efcee...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger da ikke å finregne sånn på kalorier vel...?  Jeg spiser meg mett for å  optimalisere  forbrenningen!

Anonymkode: efcee...a9b

Det er lurt å ha oversikt, da det gjerne er vanskeligere å holde vekten siden det foreligger en grunn for at man først gikk opp i vekt og trengte å gå ned. Den vanligste grunnen er jo at man spiste for mye, så om en ikke gjør en livsstilendring kommer jo en fort tilbake i gamle spor. Jeg har gjort det selv for 2 gang. Jeg er hakket for glad i mat, og derfor har jeg sakte men sikkert gått opp 20 kilo to ganger. 

Anonymkode: a8c7b...688

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til direkte tips, men øk kalorimengden litt og litt så merker du hvor vekten holder seg stabil. Så fortsetter du bare med det. Du kan jo lage spiseregler som å ikke spise mellom det og det klokkeslettet, aldri drikke kalorier etc. Når jeg er tilbake til målvekten min så planlegger jeg fortsatt å ha ukentlige veiinger for kontroll. Det er mye lettere å justere 2 kilo enn 20.

Anonymkode: a8c7b...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som noen allerede har sagt: øk kaloriene gradvis til vekta blir liggende stabilt. For eksempel med 100 kalorier i uka. 

Kroppen din er en utspekulert type og vil gjerne ha deg tilbake til den gamle vekta di. Det gjør den blant annet ved å øke apetitten. Derfor er det skummelt å gå etter metthetsfølelsen i denne perioden. Du skal selvfølgelig ikke sulte deg, men du kommer nok til å føle et sug etter flere kalorier enn du behøver. Mange synes den tyngste jobben starter etter at de har nådd målvekta. 

De som klarer å holde den nye vekta over tid er ofte ganske aktive (mosjon tilsvarende 1 times gåtur per dag), og de veier seg en gang i uka eller oftere. 

Lykke til! 

Anonymkode: 8fad0...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange utfyllende svar i denne tråden :) 

 

 

Anonymkode: 35616...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er da hvor høy er du, hvor aktiv er du og hva veier du og hva er kaloriinntaket ditt per i dag? 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, WhisperingWind skrev:

Spørsmålet er da hvor høy er du, hvor aktiv er du og hva veier du og hva er kaloriinntaket ditt per i dag? 

Jeg er 168cm, 54kg og normalt/under middels aktiv. Kaloriintaket mitt vil jeg anslå være rundt ca. 1500 pr dag.

ts

Anonymkode: fd751...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2020 den 9.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er 168cm, 54kg og normalt/under middels aktiv. Kaloriintaket mitt vil jeg anslå være rundt ca. 1500 pr dag.

ts

Anonymkode: fd751...f72

Kaloriforbruk på bare 1500kcal for å holde vekten når man har gjennomsnittshøyde ??

Anonymkode: efcee...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaloriforbruk på bare 1500kcal for å holde vekten når man har gjennomsnittshøyde ??

Anonymkode: efcee...a9b

Det er vel først og fremst vekta som avgjør hvilken BMR du har? Jeg synes 1500 høres nokså riktig ut for en under middels aktiv person på 54 kg. Selv veier jeg 55,5 kg. Hvis jeg spiser mer enn 1600 kalorier per dag, går jeg opp i vekt. Men jeg er også ganske lav, da. 

Anonymkode: 8fad0...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel først og fremst vekta som avgjør hvilken BMR du har? Jeg synes 1500 høres nokså riktig ut for en under middels aktiv person på 54 kg. Selv veier jeg 55,5 kg. Hvis jeg spiser mer enn 1600 kalorier per dag, går jeg opp i vekt. Men jeg er også ganske lav, da. 

Anonymkode: 8fad0...63f

Kaloriforbruket har vel mer med høyden enn vekta å gjøre?

Anonymkode: efcee...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaloriforbruket har vel mer med høyden enn vekta å gjøre?

Anonymkode: efcee...a9b

Sjekket i en BMR-kalkulator nå. En kvinne på 157 og 55 kg har en BMR på 1205 kalorier per dag. En kvinne med samme vekt på 170 cm har 1287. Så der er forskjellen på drøye 80 kalorier. 

Anonymkode: 8fad0...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket i en BMR-kalkulator nå. En kvinne på 157 og 55 kg har en BMR på 1205 kalorier per dag. En kvinne med samme vekt på 170 cm har 1287. Så der er forskjellen på drøye 80 kalorier. 

Anonymkode: 8fad0...63f

Så det er derfor det er så lett å holde vekten når jeg veier 10 kg mer enn idealvekten!

Anonymkode: efcee...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er derfor det er så lett å holde vekten når jeg veier 10 kg mer enn idealvekten!

Anonymkode: efcee...a9b

Jepp, da har du flere kalorier å rutte med. Pluss at kroppen er ganske gira på å legge på seg igjen etter vektnedgang, dessverre. Så når du endelig når "idealvekten" etter en tids slanking vil du produsere mer sulthormoner (grehlin) og mindre metthetshormoner (leptin). Det betyr ikke at det er umulig å vedlikeholde vekta etter slanking, men det krever en del jobb. Kanskje mer jobb enn selve vektnedgangen.

Anonymkode: 8fad0...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...