Gå til innhold

Ekstrem kvinnediskriminerende kultur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig bare lyst å dele noe jeg har på hjertet.

Jeg er født inn i en muslimsk og kulturell familie. Kan stryke over "muslimsk", fordi det er ikke det som er problemet. Jeg tror virkelig kulturen jeg er født inn i er den mest kvinnediskriminerende noensinne, og jeg har lyst å dele noen punkter som jeg tror vil være sjokkerende for mange. 

1. Kvinnen skal ta seg av all husarbeidet og oppdra barna så og si på egenhånd. Dersom det er kjent at en mann gjør husarbeid, blir han latterligjort. Dette er faktisk veldig strengt. Gutter som lager seg middag på egenhånd får mye kjeft. Det er kvinnens arbeid. Derimot i Islam skal begge fordele husarbeidet, men dette følger ikke folk. 

2. På bryllupet har ikke bruden lov til å snakke, spise eller sitte. Ingen unntak.

3. Mannen bestemmer hva du får lov til å gå kledd i. 

4. Når man er gift skal man ha nært forhold til svigerfamilien, spesielt svigermor. Hun er også din sjef og kan si hvordan du skal kle deg. Du skal besøke de ofte og lage mat til de.

5. Det er en skam å gå i bukse. Jepp. Uansett hvor løs buksen er, skal man gå med skjørt. Skjørtet kan være stramt, men ikke kortere enn til knærne. 

6. Når en jente gifter seg, skal hun pakke kofferter med tingene sine som svigerfamilien etterpå skal gå gjennom. Det skal inneholde gaver til svigerfamilien.

7. Kvinnen har ikke lov til å si noe imot mannen sin offentlig.

8. En skilt kvinne har fått et stygt kalleord, og det er svært få som ønsker å gifte seg med de. 

Alt jeg kom på nå, det er nok mye mer. Til og med i Norge følger de fleste av folk fra landet denne kulturen, og jeg mener det er helt utrolig. Slike ting kommer ikke frem. Mange jenter har dog gått til barnevernet fordi de ønsker frihet. Mange velger å holde ut med det fordi de ikke ønsker å miste familien sin, eller ødelegge deres rykte. 

Anonymkode: 1816b...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at du deler. Dette er veldig trist og kvalmt. Dette var ikke så sjokkerende for meg. Har fått med meg saker om streng sosial kontroll, tvangsekteskap, jenter som ikke får gå ut etter skoletid eller delta i gym og i verste tilfeller æresdrap. Men jeg kjente ikke til alle reglene du skrev om.

Det er ikke greit at dette er forholdene kvinner lever under og ihvertfall ikke i Norge. Det må være ekstra frustrerende å leve sånn her. Det er bra at du reagerer på dette. Dette rokker ved det grunnleggende menneskeverdet. Jeg synes samfunnet burde gjøre mer for kvinner i din kultur. Er det håp for at ting kan endre seg? 

Jeg har troen på andre og tredje generasjons innvandrerkvinner fra disse kulturene. Mange er flinke på skolen, har høy utdannelse, ingen språkproblemer, deltar i arbeidslivet, tjener sine egne penger og er oppvokst i dette landet. Det gir dem flere muligheter i utgangspunktet. Men jeg har forstått at kulturen og kjønnsrollene står like sterkt uansett om en kvinne er lege og jobber fulltid. Selv om hun er den mest utdannede, som tjener mest inn til familien må hun vel fortsatt følge alle disse hårreisende reglene og være den undertrykkede parten?
 

 

Endret av Klaratiara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer selv fra en kultur hvor mannen er den priviligerte på alle måter, og kvinner skal ta alt av husarbeid pluss barneoppdragelse. Dette er først blitt forandret de siste 20 årene faktisk. 

Enda henger litt igjen ang kjønnsroller, men det er jo mye verre det du beskriver! Tror du at det vil forandre seg mtp at dere bor her i Norge? Sånn med tiden? Det er jo ikke greit at kvinner blir behandlet sånn her! Og heller ikke at menn som vil endre på ting, får kritikk eller blir latterliggjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...