Gå til innhold

Spise mye fiber

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i lang tid hatt problemer med bløt avføring uten å finne ut av hva det skyldes. Sannsynligvis er det pga angst og stress. Jeg spiser en del grønnsaker og er veldig glad i blant annet bønner og søtpotet, så det blir nok en del fiber, men normalt skal vel kroppen bli vant til det over tid og avføringen bli normal? Jeg har jo forsøkt å spise annerledes uten at det ser ut til å hjelpe, så jeg tenker det ikke kan være kostholdet som er årsaken. 

Hvordan er det for dere andre? Har dere normal, fast avføring selv om dere spiser mye grønnsaker og fiber? Mange er jo vegetarianere eller veganere og den kjøttfrie trenden er jo økende, så det burde vel vanligvis gå bra? Hvordan ser kostholdet deres ellers ut?

Anonymkode: f6a0f...0b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fiber er ikke bra om du har IBS.

Anonymkode: 3764b...867

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke nødvendigvis fiber i seg selv du reagerer på. Feks søtpotet har spesielt høyt innhold av noen korte karbohydratkjeder som kan gi mageplager lett. Er selv veganer, men unngår å spise for store mengder med såkalt "oligosakkarider" av denne typen. :) Funker bra. (Søk gjerne opp om ibs, man behøver ikke ha det for at det skal hjelpe å kutte ned på den typen produkter.

Anonymkode: cfa51...93b

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke nødvendigvis fiber i seg selv du reagerer på. Feks søtpotet har spesielt høyt innhold av noen korte karbohydratkjeder som kan gi mageplager lett. Er selv veganer, men unngår å spise for store mengder med såkalt "oligosakkarider" av denne typen. :) Funker bra. (Søk gjerne opp om ibs, man behøver ikke ha det for at det skal hjelpe å kutte ned på den typen produkter.

Anonymkode: cfa51...93b

Å! Jeg har faktisk lurt på om det har vært verre noen dager jeg har spist ekstra mye søtpotet. Er det andre ting du har funnet ut du reagerer på eller det hjelper å begrense? Tusen takk for råd!!

Anonymkode: f6a0f...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...