Gå til innhold

Hvor store porsjoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke vokst opp med et normalt forhold til mat, men er frisk nå. Men porsjonsstørrelsene er jeg helt blank på. Lurte derfor på om de som er normalvektige, kan fortelle hvor store porsjoner dere spiser? De som spiser f.eks to fiskeboller og blir mette av det, trenger ikke å svare. Er ikke realistisk at jeg blir mett av det 😅 

Kyllinglår/kylling, fiskeboller, kjøttboller, kjøttdeig er det vi spiser sånn relativt ofte.. (Laks og annen fisk er ok, det klarer jeg bare et stykke av uansett.)

Hva med taco(tacolefser), og hjemmelaget pizza?

 

Håper på lærerike svar💓 

Anonymkode: 67eb6...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på hvor sulten jeg er, men jeg passer på å spise til jeg begynner å kjenne meg mett, og spiser ikke mer selv om det er godt. Det er viktig for meg, og jeg tror det er nøkkelen for mange :)  Jeg er normaltvektig, og har hele tiden vært det, men skal ned noen få kilo nå (gikk opp litt pga alvorlig skade). Har alltid fått kommentarer på at jeg spiser "mye" til å ha vært normalvektig hele livet, og enkelte tider i livet på grensen mot undervektig når jeg var veldig aktiv. Nå er jeg vel på 23 i BMI tror jeg. 

Kjøttkaker - spiser vel 2 eller 3, 2-4 poteter etter størrelse, litt saus og salat.

Kylling - ett kyllinglår eller én kyllingfilet, og tilbehør (ris beregnet til én person er 1,5 dl normalt sett, og har salat ved siden av).

Pizza - 3-5 stykker etter størrelse, men normalt sett 4. På kjøpepizza (pizzabakeren osv) spiser jeg kanskje 3 stykker, de er så store.

Tacolefser - blir stappmett av to med innhold :) Skulle helst hatt halvannen :P Lemper ikke på med sauser og sånn, har kanskje litt rømme på, men bare en teskje eller to. Aldri dressing på salat for meg, liker det ikke. 

Vet at jeg kommer billigere unna på en måte, siden jeg ikke liker dressing, og foretrekker lite saus osv :) Jeg spiser også sunne mellommåltid om jeg må, som en banan, en neve mandler osv. Snacker ikke på godteri. 

Anonymkode: 6c6a8...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalvektig, aktiv, kvinne; 

- frokost; to knekkebrød med magerost eller hummus. Eller en smoothie med rått egg+havregryn+linfrø. Eller eggerøre av to egg og to stykker gravet laks. 

- lunsj; omelett på tre egg med alt jeg finner av grønnsaker og gjerne litt ost om jeg har. Eller en grov lefse med avocado, skinke, salat og paprika. 

- middag; en kyllingfilet med mye grønnsaker. 200 g laks (eller hvilken som helst fiskefilet) med mye grønnsaker, gjerne med en rømmesaus eller smakssatt olje. 

Hjemmelaget pizza kommer jo an på, av de tynneste variantene kan jeg spise opp mot 1/2 langpanne. Men tykkere varianter blir det 3-4 mindre stykker. Er det tacotubs spiser jeg to. To store, grove fiskekaker, med mye grønnsaker. (om du med "kun to" tenker på hjertekaker og lignende som er full av mel hadde jeg aldri blitt mett på to). 

Kan alltids stappe nedpå ett pizza stykke til, en tub til, litt mer kylling, og så videre. Men spiser til jeg er passe mett, da jeg ikke liker følelsen av å bli smådårlig. Det vil si, det er godt mens man spiser det, men følelsen etterpå av å være stinn og småkvalm er ikke verdt de fem minuttene det tar å spise det. 

Som eksempel er jeg passe mett etter 1/2 grandis. Men kunne nok spist 3/4. 

Anonymkode: 970de...ea8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt et unormalt forhold til mat, kan du ikke ta utgangspunkt i hvor mett du blir, og slett ikke hvordan andre spiser. Du må eventuelt lære deg å kjenne igjen hvordan metthetsfølelse arter seg for deg. Metthet er uansett ikke fasiten. Hvor store porsjoner - av hva som helst - kommer an på hvor mye du mat trenger (kjønn, høyde, vekt, aktivitetsnivå) og hvor mye du spiser totalt i løpet av dagen. Når du holder normal vekt stabil over tid, spiser du passe mengde. 

Et spørsmål tilbake - hvordan har du klart å få et normalt forhold til mat (blitt frisk) uten å ha fått innsikt i porsjonsstørrelser?

Anonymkode: 15427...0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En potet, en laksebit, grønnsaker og saus. 3 pizzabiter. 2 brødskiver. 3 knekkebrød. to pølser i brød, 1 - 1,5 tacolefser, sånn ca.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hvor sulten jeg er, men jeg passer på å spise til jeg begynner å kjenne meg mett, og spiser ikke mer selv om det er godt. Det er viktig for meg, og jeg tror det er nøkkelen for mange :)  Jeg er normaltvektig, og har hele tiden vært det, men skal ned noen få kilo nå (gikk opp litt pga alvorlig skade). Har alltid fått kommentarer på at jeg spiser "mye" til å ha vært normalvektig hele livet, og enkelte tider i livet på grensen mot undervektig når jeg var veldig aktiv. Nå er jeg vel på 23 i BMI tror jeg. 

Kjøttkaker - spiser vel 2 eller 3, 2-4 poteter etter størrelse, litt saus og salat.

Kylling - ett kyllinglår eller én kyllingfilet, og tilbehør (ris beregnet til én person er 1,5 dl normalt sett, og har salat ved siden av).

Pizza - 3-5 stykker etter størrelse, men normalt sett 4. På kjøpepizza (pizzabakeren osv) spiser jeg kanskje 3 stykker, de er så store.

Tacolefser - blir stappmett av to med innhold :) Skulle helst hatt halvannen :P Lemper ikke på med sauser og sånn, har kanskje litt rømme på, men bare en teskje eller to. Aldri dressing på salat for meg, liker det ikke. 

Vet at jeg kommer billigere unna på en måte, siden jeg ikke liker dressing, og foretrekker lite saus osv :) Jeg spiser også sunne mellommåltid om jeg må, som en banan, en neve mandler osv. Snacker ikke på godteri. 

Anonymkode: 6c6a8...450

Takk for svar. :) er ikke helt på villspor ser jeg!

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Kan alltids stappe nedpå ett pizza stykke til, en tub til, litt mer kylling, og så videre. Men spiser til jeg er passe mett, da jeg ikke liker følelsen av å bli smådårlig. Det vil si, det er godt mens man spiser det, men følelsen etterpå av å være stinn og småkvalm er ikke verdt de fem minuttene det tar å spise det. 

 

Anonymkode: 970de...ea8

Så sant! Takk for svar.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har hatt et unormalt forhold til mat, kan du ikke ta utgangspunkt i hvor mett du blir, og slett ikke hvordan andre spiser. Du må eventuelt lære deg å kjenne igjen hvordan metthetsfølelse arter seg for deg. Metthet er uansett ikke fasiten. Hvor store porsjoner - av hva som helst - kommer an på hvor mye du mat trenger (kjønn, høyde, vekt, aktivitetsnivå) og hvor mye du spiser totalt i løpet av dagen. Når du holder normal vekt stabil over tid, spiser du passe mengde. 

Et spørsmål tilbake - hvordan har du klart å få et normalt forhold til mat (blitt frisk) uten å ha fått innsikt i porsjonsstørrelser?

Anonymkode: 15427...0c4

Noen ganger får jeg ikke metthetsfølelse. Så må øve meg på å spise normale porsjoner :) 

Fikk ikke hjelp fra helsevesenet(ikke noe feil med meg, sa psykologen). Stått på venteliste i flere år for kostholsveiledning på frisklivssentralen, skulle endelig sette i gang, men så kom korona. Får ikke begynt med det før høsten.

Så har min egen coach som hjelper meg med å endre vaner, men vi har jobbet med andre ting enn porsjonsstørrelse (dvs på generelt nivå har vi hatt det som tema da, men ikke konkret hvor mye av hva). 
 

Anonymkode: 67eb6...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig kvinne og spiser lignende som de andre ☺️

Anonymkode: 2c4f2...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger får jeg ikke metthetsfølelse. Så må øve meg på å spise normale porsjoner :) 

Fikk ikke hjelp fra helsevesenet(ikke noe feil med meg, sa psykologen). Stått på venteliste i flere år for kostholsveiledning på frisklivssentralen, skulle endelig sette i gang, men så kom korona. Får ikke begynt med det før høsten.

Så har min egen coach som hjelper meg med å endre vaner, men vi har jobbet med andre ting enn porsjonsstørrelse (dvs på generelt nivå har vi hatt det som tema da, men ikke konkret hvor mye av hva). 

Anonymkode: 67eb6...7e5

Trøst deg med at det er helt vanlig å ikke få "normal" metthetsfølelse - men forbered deg også på at det ikke er sikkert at du kan øve den noe særlig opp! Det du kan gjøre, er å lære deg hva normale porsjoner er, og for å kunne gjøre det, trenger du å vite at "normal" er et vidt spenn, og du er den som bestemmer hva som er normalt for akkurat deg. 

Det kan hende det er noe feil med deg, det kan hende det ikke er noe feil med deg, men være klar over at mange har problemer med mat uten at det ligger noe psykologisk under, matstellet hos befolkningen har sklidd litt ut, på generell basis. Fint å høre at du har fått hjelp, håper du får fortsette så fort som mulig. 

Anonymkode: 15427...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trøst deg med at det er helt vanlig å ikke få "normal" metthetsfølelse - men forbered deg også på at det ikke er sikkert at du kan øve den noe særlig opp! Det du kan gjøre, er å lære deg hva normale porsjoner er, og for å kunne gjøre det, trenger du å vite at "normal" er et vidt spenn, og du er den som bestemmer hva som er normalt for akkurat deg. 

Det kan hende det er noe feil med deg, det kan hende det ikke er noe feil med deg, men være klar over at mange har problemer med mat uten at det ligger noe psykologisk under, matstellet hos befolkningen har sklidd litt ut, på generell basis. Fint å høre at du har fått hjelp, håper du får fortsette så fort som mulig. 

Anonymkode: 15427...0c4

Vel, jeg tenker at jeg må prøve meg fram, men det er greit å ha noen referansepunkter. Derfor spør jeg her :)  
 

Takk for det. Er vanskelig å si, men opplevde det frustrerende der og da at jeg ikke fikk hjelp når jeg spurte om det. Men jeg fant en annen måte å håndtere det på, og det har funket så langt :)

Anonymkode: 67eb6...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det de andre har skrevet her høres ut som veldig fornuftige porsjoner- hvis du er omtrent middels høy. Jeg er også normalvektig (BMI på 22), og spiser nok mer enn alle de andre i denne tråden. Men jeg er 180 cm høy- og har dermed også litt høyere forbrenning enn gjennomsnittsdamen i Norge. 

Anonymkode: 7b48b...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg tenker at jeg må prøve meg fram, men det er greit å ha noen referansepunkter. Derfor spør jeg her :)  
 

Takk for det. Er vanskelig å si, men opplevde det frustrerende der og da at jeg ikke fikk hjelp når jeg spurte om det. Men jeg fant en annen måte å håndtere det på, og det har funket så langt :)

Anonymkode: 67eb6...7e5

Å spise sammen med andre kan være en grei måte å skaffe seg sånne referansepunkter. Men jeg skjønner at det kan være akkurat det som er problemet ditt, siden du sier du ikke har vokst opp med et normalt forhold til mat. Jeg kjenner det igjen, jeg kommer fra en familie med storspisere.

Jeg har også erfaring med at alternative og uventede metoder har funket vel så bra som det jeg først så etter.

Anonymkode: 15427...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser stort sett meg aldri stappmett :) litt vanskelig når det er favoritt mat som taco, pizza, kjøttkaker eller lapskaus 😂 🙈 spise nok litt mye til enkelte middager men kanskje 2-3 brødskiver /eller havregryn (grøt), frukt, stekt egg igjennom en dag :) har litt å gå ned i vekt men trimmer nesten hver dag ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs litt hva jeg spiser da. Men sånn et par poteter, en håndfull grønnsaker og to kjøttkaker, to små fiskefileer ol 

Er det fiskeboller derimot, kan jeg spise ganske mange, for det er litt lettere mat, akkurat som salat. Men jeg syns alltid det blir alt for mye mat ute på restauranter. Klarer aldri i verden å spise opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 tacolefser. 3-4 pizzastykker. I kylling- eller fiskefilet. Ubegrenset mengde grønnsaker. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...