AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 Det er så kjedelig å vaske... Har du noen lure løsninger eller triks? Kjerringråd? Generasjonshemmeligheter? Kanskje vi kan lære noe av hverandre sånn at det blir litt mindre tiltak å holde det rent og ryddig hjemme For å få tråden litt i gang: Jeg har noen stekebrett som ikke ser bra ut. Fulle av fastbrente flekker og skit. I morgen skal jeg prøve noe jeg leste at virket; nemlig å legge en oppvasktablett på stekebrettet, fylle det med varmt vann og la det stå i en time. Etterpå skal jeg visst bare skrubbe det litt før det blir skinnende rent. Leser også at mange får hjelp av bakepulver. Ellers har jeg slitt litt med å få dusjen så fin som jeg vil. Glassdørene blir lett skjoldete, og såpa legger seg som en hinne. Dusjen ble bedre da jeg begynte å vaske den med eddik og Zalo. Det samme gjelder belegget som la seg rundt vasken på badet; ingenting hjalp, verken skurekrem eller klor eller noe. Men eddik og Zalo gjorde susen med det samme Hva er dine tips? Anonymkode: ee497...3d9 2
lillesnillelilla Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 Lydbok, radio, musikk eller podcast men jeg holder på! Da unga var mindre skrev jeg lapper med en oppgave på hver og la dem i en bolle så trakk de en og en oppgave. 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #3 Skrevet 8. mai 2020 Jeg setter på en pod på ca 20 minutter, og tar en runde i huset hver morgen (eller rett etter jobb om jeg ikke har hjemmekontor). Har en stor kurv jeg tar fra meg fra rom til rom, legger ting oppi, setter på plass. Vasker overflater på kjøkken og servant på bad. Rer opp senga. Rydder i kjøleskapet. Bretter klær. Småting som må gjøres fra dag til dag. Hver torsdag skriver vi en punktliste over hva som må gjøres. Setter på god musikk, så jobber vi sammen i 1-2 timer og tar husvasken. (samme gjør vi om det er prosjekter i hage/garasje, samarbeid+musikk) Sparer ikke penger på utstyr som letter arbeidet. Har dampvasker, robotstøvsuger og trådløs dyson. Du nevner bakepulver. Dette er feil oversatt fra bakingsoda, som er natron. Natron er et godt middel for å fjerne lukt i oppvaskmaskin og vaskemaskin, blant annet. Anonymkode: 4b1f7...eef 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #4 Skrevet 8. mai 2020 Vaske badevasken med hendene når man er ferdig å vaske hendene etter håndvask. Tar litt såpe og vann med hendene og går superkjapt over et par ganger om dagen. Støv rekker knapt falle ned da før det blir skylt vekk. Tar meg 10 sek ekstra. Anonymkode: 12231...867 5
Gjest MadameDeRosa Skrevet 8. mai 2020 #5 Skrevet 8. mai 2020 Engangsmopp-kluter på trappevask. Engangs wipes på speil og flater. Fast plass til alle ting, minst mulig ting og pynt på gulvene.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #6 Skrevet 8. mai 2020 Stekebrettene ble mye bedre nå, vil anbefale teknikken til dere andre med skitne stekebrett Anonymkode: ee497...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 Jeg har også brukt en del oppvasktabletter i stekepanne og gryter km noe sitter godt fast. Heller på varmt vann og lar stå natten over. Funker bra! Har liten håndstøvsuger på kjøkkenet. Greit om deg kommer litt smuler osv på gulvet. Prioritering om jeg plutselig får gjester på kort tid. Tar en sminkeserviett og sveiper over vask/benk og evt toalett. Har 2etg og gjester er som regel bare i ene. Så da tar jeg kun støvsuging i den etasjen. Setter opp vinduer. Pga hund som røyter mye så fylles støvsugeren raskt. Jeg har to mopper. En med tørr mikrofiber som jeg sveiper over gulv og samler hår. Fjerner med hånden støv/hundehår og resten jeg ikke får opp blir støvsugd. Støvsuger også moppen. Bruker den 3 ganger før jeg vasker. Har en annen mobb til våtmopp som jeg bruker ved behov. Anonymkode: 0e89c...d7e 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 Vaskene vasker jeg med Ajax-bad. Fyller vasken med varmt vann og en slump Ajax, og lar det stå. Noen ganger 10 minutter, andre ganger til vannet er kaldt. Det kommer an på hvor skitten vasken er og hvor god tid jeg har. Kjøkkenvasken får bade lengst, for den er ekkel selv om den ser ren ut. Har et håndholdt feiebrett med kost på kjøkkenet som jeg bruker til å koste smuler fra benken og kjøkkenbordet i stedet for å bruke klut og skuffe det ned i hånda, ned i vasken eller inn i kluten. Hvis jeg driver og vasker kjøkkenet, hender det også at jeg tar en latmann og feier smulene ned på gulvet før jeg tar dem med støvsugeren. Skal jo støvsuge uansett. Liker egentlig ikke engangsmopper, men på badet og vaskerommet synes jeg det funker kjempebra. Sparer tid, men kanskje ikke så mye penger når jeg tenker meg om. Tørke over dusjveggene med en nal hver gang man har dusjet. Tørke opp søl på/under doringen, på/under dolokket og rundt do hver gang man har bommet på do eller grist med bæsj i stedet for å måtte gnikke det bort når badet vaskes. Mye hyggeligere å vaske over en grei do enn en ekkel en. Rydd opp saker og ting når man er ferdig med det, så går vaskingen mye lettere. Vi kan bruke to timer på å vaske overetasjen om vi har vært dårlige på det her, og da går en til halvannen time bort på rydding og sortering av ting som fint kunne vært ryddet opp for lengst. Backsplash på veggen bak koketoppen, særlig om man har panelvegg. Spesielt tomatsaus omtrent etser seg fast i malingen på panelet og sniker seg inn i sprekkene. Tørker vi av med en gang, blir det likevel stygge skjolder på veggen. Vi gleder oss til backsplash-en vår er på plass, det kommer til å bli såå mye enklere og gå raskere å vaske kjøkkenet da! Utskiftbar gummimatte i skapet/skuffen hvor søppelbøtter bor. Ekstremt mye enklere å hive ut den enn å skrape og skrubbe vekk inntørket drit som har blitt sølt på vei ned i søppelbøttene. Vurderer nesten å få festet en sånn til den ene veggen i søppelskapet vårt også, for det søles der og. Anonymkode: 778c2...ab1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 Supre svar! Keep'em coming 😁 Anonymkode: ee497...3d9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 Jeg putter en oppvasktablett i kaffekannen når den trenger en grundig vask. Fyller på meg kokende vann og lar den stå litt. Anonymkode: b8d0b...215
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 Jeg vil anbefale gruppen "vasketips, kjerringråd og andre glemte tips" på Facebook, og så en mengde kanaler på youtube som begge virker veldig motiverende, på meg ihvertfall 😊 Anonymkode: 68dee...5c2 1
Grønt blad Skrevet 11. mai 2020 #12 Skrevet 11. mai 2020 Skal følge med her, og stekebrettene skal få seg en vask. Mye enklere enn å ta kjedelige skippertak med masse gnikking 😊
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #13 Skrevet 12. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale gruppen "vasketips, kjerringråd og andre glemte tips" på Facebook, og så en mengde kanaler på youtube som begge virker veldig motiverende, på meg ihvertfall 😊 Anonymkode: 68dee...5c2 Er med i den gruppa, men synes det er så utrolig mye deling av de samme amerikanske korte videoene med vaskehacks som ikke virker om og om igjen. Og ikke minst all diskusjonen hver gang noen spør etter tips, og krangler om for eksempel hvorvidt eddik er bra for oppvaskmaskinen eller ikke. 😅 Anonymkode: 778c2...ab1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #14 Skrevet 12. mai 2020 Glassklut på dusjdørene. Blir så blankt at det er helt utrolig, og det uten såpe! Anonymkode: 9500d...0b7 1
Djungelvrål Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 Innbrente stekebrett er bare å glemme å få rene, kast dem og kjøp nye eller lev med det. Har du vært sløv med å vaske dusjen i åresvis får du heller aldri dusjen helt fri for kalkdråper uansett, ikke kast bort mer tid på det. Zalo kan brukes til absolutt alt av vask i hele huset, oppvask, bad, gulv, vegger. Bruk 1-2 ts bakepulver for å få kaffekanner rene,. Hiv i bakepulver og varmt vann og la stå i en time. Hvite topper som legges i 1/2 dl klor og 5 dl vann hvil skinnende hvite igjen. Salmiakkvann er det eneste som virkelig løser opp fett på kjøkkenet, f.eks på toppen av skap og i og under vifte. Det river i nesa og man må bruke hansker men det såå verdt det. Er også fantastisk til vindusvask. En dæsj eddik i skyllemiddelkammeret i stedet for skyllemiddel fjerner sur lukt i treningsklær, vanlige t-skjorter og sure sko. Putt en kopp vann i mikroen, la koke i 5 min og skitten sklir av uten å gnukke. 4
FluffyChix Skrevet 12. mai 2020 #16 Skrevet 12. mai 2020 Nylonvask fikser alt. Flekker i klær, skitne vindu, fastbrente matrester, u name it
cleangal Skrevet 12. mai 2020 #17 Skrevet 12. mai 2020 Har en glassklut/vindusklut på badet som jeg bruker til å tørke av speilet hver gang jeg har dusjet og det er dugg på speilet. Vasker dusjforhenget med vaskemiddel beregnet for oppvaskmaskin.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #18 Skrevet 13. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Glassklut på dusjdørene. Blir så blankt at det er helt utrolig, og det uten såpe! Anonymkode: 9500d...0b7 Bare med vann, eller tørr glassklut? Anonymkode: cec68...1fb
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #19 Skrevet 13. mai 2020 På 8.5.2020 den 7.16, AnonymBruker skrev: Jeg setter på en pod på ca 20 minutter, og tar en runde i huset hver morgen (eller rett etter jobb om jeg ikke har hjemmekontor). Har en stor kurv jeg tar fra meg fra rom til rom, legger ting oppi, setter på plass. Vasker overflater på kjøkken og servant på bad. Rer opp senga. Rydder i kjøleskapet. Bretter klær. Småting som må gjøres fra dag til dag. Hver torsdag skriver vi en punktliste over hva som må gjøres. Setter på god musikk, så jobber vi sammen i 1-2 timer og tar husvasken. (samme gjør vi om det er prosjekter i hage/garasje, samarbeid+musikk) Sparer ikke penger på utstyr som letter arbeidet. Har dampvasker, robotstøvsuger og trådløs dyson. Du nevner bakepulver. Dette er feil oversatt fra bakingsoda, som er natron. Natron er et godt middel for å fjerne lukt i oppvaskmaskin og vaskemaskin, blant annet. Anonymkode: 4b1f7...eef Bakepulver virker også, litt bakepulver og varmt vann renser feks kaffekanner. Først bakepulver, så vann og la stå litt. Cola i panner med fastbrent mat, la stå. Blir rent. Oksegallesåpe om det har kommet flekker på ulltøy. Anonymkode: 68628...119 1
GjestSiden2006 Skrevet 13. mai 2020 #20 Skrevet 13. mai 2020 11 timer siden, Apocalypte skrev: Innbrente stekebrett Stålull
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå