Gå til innhold

Anbefal meg en morsom bok


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 8.5.2020 den 10.05, Guile skrev:

Boka til sjaman Durek. 

 

Anonymkode: 3c5a3...ef6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på hva slags humor du liker. Hvis du liker britisk subtil og sofostikert humor kan jeg varmt anbefale bøkene i Discworld-serien av Terry Pratchett. 

Til å begynne med kan det virke som fantasybøker, men det en satire på vår egen verden i lett forkledning.

Det er ikke sånn at man ler hele tida, det er mye livsfilosofi der.

Anonymkode: eab72...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2020 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Triologien Kjærlighet og arv av Fay Weldon. Første bok heter Huset Dilberne.

Gamle bøker, men anbefaler også Garp`s bok og Hotel New Hampshire av John Irwing. 

Anonymkode: 0694f...658

Disse tenkte jeg også umiddelbart på når du bar om morsomme bøker, de er utrolig vittige! Ikke fall for fristelsen med å se filmene før bøkene, for filmene yter ikke bøkene et snev av rettferdighet. Hotell New Hampshire er ganske mørk, men som jeg lo da jeg leste den. 

Anonymkode: 08c41...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Zenobia said:

Haikerens guide til galaksen.

Ja!! Hele serien, helt genial! ❤️ Jeg kommer ikke over da jeg leste at skipet tok selvmord pga. roboten, det er sjeldent jeg ler høyt av bøker, men den serien der får meg til å flire.

Anonymkode: c9015...d34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Zenobia said:

Haikerens guide til galaksen.

Blir ikke bedre enn en trilogi på fem bøker!

Anonymkode: c9015...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det kommer an på hvilken humor man liker.

Kan ta TV-programmer som eksempel: Dem som ler så de griner av Monty Python, er ofte ikke de samme som ler av Karl&Co. 

Selv liker jeg absurd og litt svart humor.  Da jeg var ung, lo jeg så jeg skrek av Sven Hazel. Nå har jeg lest Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna to ganger denne våren, og ler like godt hver gang. 

Anonymkode: 06708...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke bedre enn en trilogi på fem bøker!

Anonymkode: c9015...d34

Jeg har bare lest én :ninja: Til gjengjeld har jeg lest den tre ganger (minst!) Hva heter de andre fem?? Hva i all verden har jeg gått glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Zenobia said:

Jeg har bare lest én :ninja: Til gjengjeld har jeg lest den tre ganger (minst!) Hva heter de andre fem?? Hva i all verden har jeg gått glipp av?

"Retauranten der universet slutter", "Livet, universet og alt mulig", "Ha det, og takk for all fisken" og "Stort sett harmløs". Den første boka er, etter min mening, den beste, men de fire siste er også helt fantastisk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Zenobia said:

Jeg har bare lest én :ninja: Til gjengjeld har jeg lest den tre ganger (minst!) Hva heter de andre fem?? Hva i all verden har jeg gått glipp av?

Det kom svar (er fem bøker totalt, samt nå er det kommet en til, men den er ikke skrevet av Douglas Adams (som da lå i grava)).

Men må bare skyte inn at Adams har lest inn bøkene til lydbøker selv. Er litt ekstra sjarm når forfatteren gjør det, så kan anbefale de! På engelsk da, naturlig nok.

Hvis man trives med engelsk, så anbefaler jeg virkelig disse bøkene på originalspråket, det er en del ting som forsvinner i oversettelsen, selv om de har gjort en god jobb med den.

God lesing, du har mye å glede deg til. 

Anonymkode: c9015...d34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...