AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 La inn bud på en bolig i dag. En bolig vist av eier det vi fikk klart inntrykk av at boligen har ligget ite lenge i markedet. Selger driver med oppussing og forteller på visning i dag at de nå skal ta nye bildet og starte salgsprosessen på nytt for å tiltrekke deg selgere. De virket nesten overrasket over vår interesse. Jeg la så inn et realistisk bud rett under takst. Overhode ikke skambud. Informerer meglet per tlf for å være sikker. Han «lyver» om at han skal i møte men at han skal snakke med selger kl da og da, og forteller så en litt merkelig historie om at det er noen andre interessenter. Jeg spør om denne potensielle kjøperen har finansiering, hvorpå jeg får info fra megler om at de var på kontoret hans nå og ordnet det, så det var nå i orden. Så noen timer senere og lenge før fristen vår gikk ut får jeg beskjed påmeldte fra megler om at det er lagt inn et bud litt over vårt. Men. Det som er merkelig er at dette budvarselet kommer fra meglers mobilnummer. Ikle via et felles nummer typ 0999. Jeg er uhyre skeptisk til eiendomsmeglere og føler alltid det er å gå i dialog med djelvelen, fordi jeg har tidligere blitt lurt til å by over meg selv av en meglet. Så spørsmålet er; er dette juks og fanteri. Jeg begynner å få en følelse av at det ikke finnes noen andre budgivere og at det er ugler i mosen.... noen som kjenner til eller har noen gode råd til meg? Anonymkode: b0589...ff8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 Det kan hende at megler sender melding fra eget nummer, om teknikken svikter eller man ikke er i nærheten av en PC for å gjøre det på korrekt måte. om dette er lureri i fra en megler, så vil han miste jobben på flekken. Jeg kjenner flere tilfeller der megler har mistet tillatelsen til å drive med eiendomsmegling og fått sparken for slikt for noen år tilbake. Dersom du blir kjøper, skal du uten opphold få tilsendt en budjournal. Her skal navn og nummer til den andre budgiveren stå. Da er det lett å sjekke opp i om budet er reelt eller ikke. Skulle budet være falskt, så mister megler jobben, og du har krav på erstatning. Mvh Eiendomsmegler Anonymkode: 6530a...55e 15
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan hende at megler sender melding fra eget nummer, om teknikken svikter eller man ikke er i nærheten av en PC for å gjøre det på korrekt måte. om dette er lureri i fra en megler, så vil han miste jobben på flekken. Jeg kjenner flere tilfeller der megler har mistet tillatelsen til å drive med eiendomsmegling og fått sparken for slikt for noen år tilbake. Dersom du blir kjøper, skal du uten opphold få tilsendt en budjournal. Her skal navn og nummer til den andre budgiveren stå. Da er det lett å sjekke opp i om budet er reelt eller ikke. Skulle budet være falskt, så mister megler jobben, og du har krav på erstatning. Mvh Eiendomsmegler Anonymkode: 6530a...55e Takk, Hvis det ikke er frekt; kan selgers sønn/datter/annen familie med annet etternavn osv by på boligen for å øke prisen og dermed fiske ut vårt budsjett. jeg forstår bare ikke hvor denne kjøperen kom fra. Snakket jo med selgerne selv og de virker helt desperate etter å få solgt boligen. Og alle visninger hadde gitt null resultater i lang tid. jeg syns det er underlig at megler plutselig klokken 18.00 en torsdagskveld får inn bud fra en annen potensiell kjøper ut av tynne lufta. Jeg er en ganske god menneskekjenner og denne megleren bader i hvite løgner det hører jeg på telefonen. vurderer å trekke meg ut hvis han begynner med sånn koseprat, kameratslig påtatt og sier navnet mitt slik han har lært for å få meg til å føle meg vel. Æsj. Anonymkode: b0589...ff8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det ikke er frekt; kan selgers sønn/datter/annen familie med annet etternavn osv by på boligen for å øke prisen og dermed fiske ut vårt budsjett. Det ville jo vært vedig risikosport for selger i så fall, og sannsynligvis blitt oppdaget relativt kjapt. Anonymkode: 1452b...072 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Takk, Hvis det ikke er frekt; kan selgers sønn/datter/annen familie med annet etternavn osv by på boligen for å øke prisen og dermed fiske ut vårt Anonymkode: b0589...ff8 Da vil den slektningen være bundet til å kjøpe huset. Så tvilsomt... Anonymkode: 6f820...fcb 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 Dårlig magefølelse hadde jeg fulgt ved en slik investering. Anonymkode: 118e1...e18 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 Det ville vært meget uheldig av selger å prøve seg på noe sånn. når du får en budjournal i hende, med navn og nummer til den som har bydd, så kan du ringe dem for å få bekreftet dette budet. Det er også et budskjema som skal ligge til grunn for for budet, og her skal budgiver legitimere seg. Så normalt sett så kan dette oppdages. men det finnes tenkte senarioer der bekjente med som ikke deler selgers navn eller direkte kan spores til selgersiden kan by for å drive prisen opp. Men det er risikosport for selger, og megler skal umiddelbart si i fra seg oppdraget, om han har beviser for at noe slikt foregår. det vil kunne finnes fremdeles tilfeller der slike ting kan skje. Alle tilfeller kan ikke loven, forskrift eller uærlige selgere/megler garantere for at ikke eksisterer. Men det skal være relativt trygt den dag i dag. mitt råd til deg, er å trekke deg ut av handelen/ikke by mer om du er usikker på at alt er som det skal være. Om ikke vil du ha den følelsen med deg videre i hele prosessen og videre. trist å høre at boligkjøpere opplever slikt, som er med på å skape usikkerhet. Anonymkode: 6530a...55e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det ville jo vært vedig risikosport for selger i så fall, og sannsynligvis blitt oppdaget relativt kjapt. Anonymkode: 1452b...072 Hvordan ville det bli oppdaget egentlig. Om selger heter eks Ola Berg og datter heter Anne Nordmann, så vil det vel ikke stå datter i parentes i budloggen? Anonymkode: b0589...ff8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det ville vært meget uheldig av selger å prøve seg på noe sånn. når du får en budjournal i hende, med navn og nummer til den som har bydd, så kan du ringe dem for å få bekreftet dette budet. Det er også et budskjema som skal ligge til grunn for for budet, og her skal budgiver legitimere seg. Så normalt sett så kan dette oppdages. men det finnes tenkte senarioer der bekjente med som ikke deler selgers navn eller direkte kan spores til selgersiden kan by for å drive prisen opp. Men det er risikosport for selger, og megler skal umiddelbart si i fra seg oppdraget, om han har beviser for at noe slikt foregår. det vil kunne finnes fremdeles tilfeller der slike ting kan skje. Alle tilfeller kan ikke loven, forskrift eller uærlige selgere/megler garantere for at ikke eksisterer. Men det skal være relativt trygt den dag i dag. mitt råd til deg, er å trekke deg ut av handelen/ikke by mer om du er usikker på at alt er som det skal være. Om ikke vil du ha den følelsen med deg videre i hele prosessen og videre. trist å høre at boligkjøpere opplever slikt, som er med på å skape usikkerhet. Anonymkode: 6530a...55e Takk for godt svar. Jeg vil så gjerne ha boligen, men overhode ikke for enhver pris og jeg hater å få den der følelsen av å bli lurt. Anonymkode: b0589...ff8
Stressafar Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 Ønsker deg lykke til om du går videre med bud. Krev budjornalen etter budaksept. Denne skal ikke være i anonymisert versjon om du er kjøper. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 13 minutter siden, Stressafar said: Ønsker deg lykke til om du går videre med bud. Krev budjornalen etter budaksept. Denne skal ikke være i anonymisert versjon om du er kjøper. Takk! Det skal jeg. Så håper jeg det ikke er noe snusk. Anonymkode: b0589...ff8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 Det er kanskje ikke så rart at det «plutselig» kommer et nytt bud - meglers førsteprioritet når dere først la inn et bud, må jo være å umiddelbart ringe til andre potensielle interessenter for å prøve å dra i gang en budrunde. Er jo mulig at det er andre som har sittet litt på gjerdet frem til de måtte reagere nå. Anonymkode: 15156...c77 15
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da vil den slektningen være bundet til å kjøpe huset. Så tvilsomt... Anonymkode: 6f820...fcb Selger trenger ikke selge til den med det høyeste budet. En fiktiv kjøper kan være med og by opp prisen og så kan selger selge til TS som må betale mer enn nødvendig. Anonymkode: 2487b...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #14 Skrevet 8. mai 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Han «lyver» om at han skal i møte men at han skal snakke med selger kl da og da, og forteller så en litt merkelig historie om at det er noen andre interessenter. Jeg spør om denne potensielle kjøperen har finansiering, hvorpå jeg får info fra megler om at de var på kontoret hans nå og ordnet det, så det var nå i orden. Hvordan vet du at han "«lyver»" og hvorfor mener du at du er berettiget til å vite om andre potensielle budgivere har finansiering? 6 hours ago, AnonymBruker said: Så noen timer senere og lenge før fristen vår gikk ut får jeg beskjed påmeldte fra megler om at det er lagt inn et bud litt over vårt. Men. Det som er merkelig er at dette budvarselet kommer fra meglers mobilnummer. Ikle via et felles nummer typ 0999. Megler sender alltid melding fra sitt nummer. Hver er et nummer "typ 0999"? Anonymkode: cfd10...2cd 3
Rullerusk Skrevet 8. mai 2020 #15 Skrevet 8. mai 2020 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan vet du at han "«lyver»" og hvorfor mener du at du er berettiget til å vite om andre potensielle budgivere har finansiering? Megler sender alltid melding fra sitt nummer. Hver er et nummer "typ 0999"? Anonymkode: cfd10...2cd Berettiget til og med 😅 Endret 8. mai 2020 av Rullerusk
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #16 Skrevet 8. mai 2020 Budvarsel pleier å komme fra et langt nummer med info om eiendommen, bud, forbehold og frist mm. Anonymkode: d5580...6bc
newman01 Skrevet 8. mai 2020 #17 Skrevet 8. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Budvarsel pleier å komme fra et langt nummer med info om eiendommen, bud, forbehold og frist mm. Anonymkode: d5580...6bc Hvis budet fra den andre parten ankommer megler en torsdag kveld kl 18 er det ikke absolutt sikkert at megler sitter på kontoret pålogget datasystemet. Så kan det tenkes at megler informerte trådstarter om at det har kommet et bud på egen telefon? Og det er ikke mistenkelig i det hele tatt at det dukker opp bud. Folk er som sauer. Hvis ingen andre byr er selv folk som er interessert skeptisk, siden det ikke er noen som er interessert. Når første bud kommer inn er det bekreftet at det ikke er noe galt med boligen, og man kan by selv. Mange er ganske rare på det området. Mange føler at de har gjort et bedre kjøp når de kjøper 100k over takst og vinner en budrunde mot 10 andre, enn å kjøpe som eneste budgiver 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #18 Skrevet 8. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ville det bli oppdaget egentlig. Om selger heter eks Ola Berg og datter heter Anne Nordmann, så vil det vel ikke stå datter i parentes i budloggen? Anonymkode: b0589...ff8 Hoho, jeg kan love deg at det ville blitt oppdaget. Det er selvsagt folk som har prøvd seg på dette, og det er helt ulovlig og slås hardt ned på. Anonymkode: 765df...403 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #19 Skrevet 8. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk, Hvis det ikke er frekt; kan selgers sønn/datter/annen familie med annet etternavn osv by på boligen for å øke prisen og dermed fiske ut vårt budsjett. jeg forstår bare ikke hvor denne kjøperen kom fra. Snakket jo med selgerne selv og de virker helt desperate etter å få solgt boligen. Og alle visninger hadde gitt null resultater i lang tid. jeg syns det er underlig at megler plutselig klokken 18.00 en torsdagskveld får inn bud fra en annen potensiell kjøper ut av tynne lufta. Jeg er en ganske god menneskekjenner og denne megleren bader i hvite løgner det hører jeg på telefonen. vurderer å trekke meg ut hvis han begynner med sånn koseprat, kameratslig påtatt og sier navnet mitt slik han har lært for å få meg til å føle meg vel. Æsj. Anonymkode: b0589...ff8 Evt en som gir beskjed om interesse og at de skal gi beskjed når budrunden starter. Du har ikke noe rett til å få vite om den andre har finansiering i orden det er en sak mellom kjøper og selger +evt megler Anonymkode: ad441...d2b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #20 Skrevet 8. mai 2020 4 timer siden, Rullerusk skrev: Berettiget til og med 😅 Var det et vanskelig ord for deg? Det er ikke et uvanlig ord å bruke på den måten av gjorde Anonymkode: ad441...d2b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå