Gå til innhold

Når mor og far er utslitte. Har du tips til avlastning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både mannen og jeg har vært gjennom en svært krevende tid det siste halvåret. Jeg ble sengeliggende i flere mnd pga sykdom og mannen måtte ta vare på hele familien alene. Heldigvis ble jeg frisk rett før korona-tidene, men når de stengte barnehagene og jeg fortsatte 100 % i jobb ble det lite krefter igjen.

Mannen er på grenseland til utbrenthet og jeg kjenner jeg ikke er langt unna jeg heller. Mye grunnet søvnmangel. Jeg tror ikke to gode netter på rad vil fikse alt vi har vært gjennom det siste halvåret. Dessuten så kan sykdommen min komme tilbake når som helst og virkelig slå beina ut under meg, og ikke minst familien vår og da må vi få mer hjelp slik at mannen ikke går helt i grøfta når han får fulle ansvaret for familien igjen.

Jeg lurer på om dere der ute har noe tips til hvordan vi kan avlaste oss selv?
Kan vi betale for noen tjenester for å ha en hyggeligere familie-tid under disse tøffe tidene?

Tiltak vi har gjort til nå er:
- Betale for å få huset vasket hver mnd
- Kjøpt nytt hus slik at vi slipper energi og tid på pusse opp
- Spurt besteforeldre om avlastning. Desverre har de ikke lyst til å hjelpe til uavhengig av koronatidene
- Barnevakt i ny og ne, dersom vi skal ut på kvelden. Blir lite av det i det siste, da vi er for slitne til å gå ut og kose oss
- Bestille mer takeaway via Foodora for å bruke mindre tid på å handle og lage mat
- Ha en bil hver. Det er en dyr gode men som gir oss frihet til å få løst tidsklemma i hverdagen
- Vurderer au pair for å få avlastning. Har et ekstra rom i huset
- Mer?

Anonymkode: 8e53b...d07

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange barn har dere? Alder på barna?

Anonymkode: c436a...508

AnonymBruker
Skrevet

Prøve å få opp energinivået er vel kanskje det viktigste så langt det går. Vi er også i samme situasjon, men har desverre ikke råd til hverken hushjelp, takeaway, aupair, familie, barnevakt eller lignende. Så alt vi kan gjøre er å jobbe med oss selv 😊

Gå turer/mosjonere/trene. Spise sunt som i mer grønt, frukt, bær og nøtter samt drikke en del vann. Være ute i solen. Ha alenetid hvor man gjør noe som gir energi. Være med venner som gir energi etc. 

Anonymkode: 5aaa7...264

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Avlasting gjennom BV?

Anonymkode: eedda...9f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange barn har dere? Alder på barna?

Anonymkode: c436a...508

Det er bare ett barn, men han er en svært krevende toåring med sterke meninger.

AnonymBruker
Skrevet

1. Trene opp barna til å være selvhjulpne. En 2-åring klarer fint å varsku om at hen skal på do, så sparre dre krefter på bleier. En 4-åring klarer å rydde bort klær, kle seg og smøre på sin egen mat dersom brødet er ferdig kappet. Et skolebarn klarer å handle og lage egen mat til skolen når det er 8-9 år gammelt, og på den alderen klarer de også å sykle tl treninger og fritidsaktiviteter så lenge dere ikke bor i et veldig nifst nabolag. Kort sagt; en sparer seg enormt mye tid på tull om en oppdrar barn som var dette 1980. 

2. lære barn å leke. Lek foregår ved hjelp av fantasi og noen få hjelpemidler. Og det sparer deg mye bry og mas med aktiviserende. Heldigvis lærer en barn å leke ved å la dem kjede seg over tid. Så der sparer en også tid, penger og krefter på aktiviteter og innkjøp av leker. Et barn som kan å anvende fantasien vil okkupere seg selv i timesvis ute i hagen eller i et madrassfort. 

3. bygge opp en solid kontaktflate. Dette er folka som skal kjøre barna til trening, ta dem med på hytta og sånt noe. Og du må selvsagt tilby noe i retur. Men har du en bred nok kontaktflate er det alltid noen som kan bistå. Bli en mester på gjenytelser - det er de som driver Norge. 

Anonymkode: fad71...a92

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøve å få opp energinivået er vel kanskje det viktigste så langt det går. Vi er også i samme situasjon, men har desverre ikke råd til hverken hushjelp, takeaway, aupair, familie, barnevakt eller lignende. Så alt vi kan gjøre er å jobbe med oss selv 😊

Gå turer/mosjonere/trene. Spise sunt som i mer grønt, frukt, bær og nøtter samt drikke en del vann. Være ute i solen. Ha alenetid hvor man gjør noe som gir energi. Være med venner som gir energi etc. 

Anonymkode: 5aaa7...264

TS her.

Takk for tipsene deres. Det gjør litt godt å høre at vi er flere i liknende situasjon. Håper dere får mer energi etterhvert dere også :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en syk mann de 4 siste årene. Har 3 barn og alt ansvaret har fallt på meg. Jeg tar meg av alt av hus,matlaging,rengjøring og det som trengs. I tillegg jobber jeg. Mannen min sitter stort sett i en stol den tid han er våken. Du var syk 6 mnd og mannen og du er på kanten til utbrenthet? Vel....klarer ikke helt forstå hvorfor dere er så på kanten etter så kort tid. Livet kan by på store utfordringer og eneste rådet er at man må kunne stå i stormen og tåle en støyt.

Anonymkode: 1a4d6...430

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

1. Trene opp barna til å være selvhjulpne. En 2-åring klarer fint å varsku om at hen skal på do, så sparre dre krefter på bleier. En 4-åring klarer å rydde bort klær, kle seg og smøre på sin egen mat dersom brødet er ferdig kappet. Et skolebarn klarer å handle og lage egen mat til skolen når det er 8-9 år gammelt, og på den alderen klarer de også å sykle tl treninger og fritidsaktiviteter så lenge dere ikke bor i et veldig nifst nabolag. Kort sagt; en sparer seg enormt mye tid på tull om en oppdrar barn som var dette 1980. 

2. lære barn å leke. Lek foregår ved hjelp av fantasi og noen få hjelpemidler. Og det sparer deg mye bry og mas med aktiviserende. Heldigvis lærer en barn å leke ved å la dem kjede seg over tid. Så der sparer en også tid, penger og krefter på aktiviteter og innkjøp av leker. Et barn som kan å anvende fantasien vil okkupere seg selv i timesvis ute i hagen eller i et madrassfort. 

3. bygge opp en solid kontaktflate. Dette er folka som skal kjøre barna til trening, ta dem med på hytta og sånt noe. Og du må selvsagt tilby noe i retur. Men har du en bred nok kontaktflate er det alltid noen som kan bistå. Bli en mester på gjenytelser - det er de som driver Norge. 

Anonymkode: fad71...a92

TS her.

Tusen takk for gode og beskrivende tips! Jeg tror vi kan ha spesielt godt av tips nummer to. Prøve å lære han å leke mer med seg selv for å få litt pusterom. 

Han har en tendens til å gjøre ulovlige ting dersom vi ikke gir han oppmerksomhet. Som for eksempel å stå og hoppe i sofaen for så å nesten dette ned. Ta leker opp og skrape de langs vinduet og annet herverk på huset. Vi kunne nok blitt flinkere å ta han med ut i barnehagene der det er lekeplassen er inngjerdet... hvis vi har lov til det i disse tider da.. Gi meg gjerne flere tips om du kommer på noe :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt en syk mann de 4 siste årene. Har 3 barn og alt ansvaret har fallt på meg. Jeg tar meg av alt av hus,matlaging,rengjøring og det som trengs. I tillegg jobber jeg. Mannen min sitter stort sett i en stol den tid han er våken. Du var syk 6 mnd og mannen og du er på kanten til utbrenthet? Vel....klarer ikke helt forstå hvorfor dere er så på kanten etter så kort tid. Livet kan by på store utfordringer og eneste rådet er at man må kunne stå i stormen og tåle en støyt.

For deg som ikke vet hva slags sykdom eller annet vi har vært gjennom så er det ganske sterkt utsagn å bare be oss stå i stormen.  

Jeg er på jakt etter tips for å hjelpe familien å få en hyggeligere tid sammen og ingenting av det du skrev gav svar på spørsmålet mitt. Dersom du ikke er interessert i komme med hjelp og tips til å få en bedre familie-hverdag kan du bare holde deg ute av denne tråden her. TS.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For deg som ikke vet hva slags sykdom eller annet vi har vært gjennom så er det ganske sterkt utsagn å bare be oss stå i stormen.  

Jeg er på jakt etter tips for å hjelpe familien å få en hyggeligere tid sammen og ingenting av det du skrev gav svar på spørsmålet mitt. Dersom du ikke er interessert i komme med hjelp og tips til å få en bedre familie-hverdag kan du bare holde deg ute av denne tråden her. TS.

Beklager,men du har bare et barn! En 2 åring som sikkert legger seg rundt 19 på kvelden.Da har du flere timer til egentid.Dere har vaskehjelp og kjøper ofte ferdigmat.Du vurderer også au pair for avlastning. Hvis du trenger avlastning de få timene fra man henter i barnehagen og frem til kveldstell og legging så er kanskje rådet fra en annen her i tråden om å kontakte bv om råd og avlastning riktig.

• Liker 48
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut til at dere har god økonomi. Da hadde jeg glatt hatt barnevakt en kveld, natt og morgen/formiddag. Jeg hadde tatt inn på et hotell, gått ut og spist på kvelden, relativt tidlig i seng. Sovet ut, men fått med meg hotellfrokosten før jeg dro hjem. 

Anonymkode: 8e0f3...b4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både mannen og jeg har vært gjennom en svært krevende tid det siste halvåret. Jeg ble sengeliggende i flere mnd pga sykdom og mannen måtte ta vare på hele familien alene. Heldigvis ble jeg frisk rett før korona-tidene, men når de stengte barnehagene og jeg fortsatte 100 % i jobb ble det lite krefter igjen.

Mannen er på grenseland til utbrenthet og jeg kjenner jeg ikke er langt unna jeg heller. Mye grunnet søvnmangel. Jeg tror ikke to gode netter på rad vil fikse alt vi har vært gjennom det siste halvåret. Dessuten så kan sykdommen min komme tilbake når som helst og virkelig slå beina ut under meg, og ikke minst familien vår og da må vi få mer hjelp slik at mannen ikke går helt i grøfta når han får fulle ansvaret for familien igjen.

Jeg lurer på om dere der ute har noe tips til hvordan vi kan avlaste oss selv?
Kan vi betale for noen tjenester for å ha en hyggeligere familie-tid under disse tøffe tidene?

Tiltak vi har gjort til nå er:
- Betale for å få huset vasket hver mnd
- Kjøpt nytt hus slik at vi slipper energi og tid på pusse opp
- Spurt besteforeldre om avlastning. Desverre har de ikke lyst til å hjelpe til uavhengig av koronatidene
- Barnevakt i ny og ne, dersom vi skal ut på kvelden. Blir lite av det i det siste, da vi er for slitne til å gå ut og kose oss
- Bestille mer takeaway via Foodora for å bruke mindre tid på å handle og lage mat
- Ha en bil hver. Det er en dyr gode men som gir oss frihet til å få løst tidsklemma i hverdagen
- Vurderer au pair for å få avlastning. Har et ekstra rom i huset
- Mer?

Hva er så vanskelig for mannen? Det er vel ikke verre enn for alle som er aleneforeldre med mindre du trenger veldig mye stell når du er syk. Dere har også råd til forenklede tiltak. Får dere au pair i tillegg så forstår jeg virkelig ikke behovet for mer avlastning. 

Anonymkode: f4e77...91d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

1) Vurder leilighet i borettslag? Det er helt avsindig mye mindre arbeid. Hvis dere kan bo slik at dere har gangavstand til jobb/barnehage har dere også løst en stor del av tidsklemmen. 

2) Spis sunt. Mosjoner ofte. Legge seg tidlig. (Ja, det er kjedelige råd, men det er kjedeligere å være utbrent.) Ta med ungen på misjoneringen. Gå en tur. Kanskje ungen kan ha balansesykkel eller liknende mens du løper/jogger? 

3) Hvis det funker med TV - la ungen se litt TV innimellom, så du får slappet av. 

4) Senk standard på hvor rent ting må være. 

Barnevakt på kvelden er fint, men det går også an å ha date hjemme. Tenn lys, åpne en flakse vin, sett på fin musikk. Voila. 😘 

Anonymkode: 3b4d1...d1d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1) Vurder leilighet i borettslag? Det er helt avsindig mye mindre arbeid. Hvis dere kan bo slik at dere har gangavstand til jobb/barnehage har dere også løst en stor del av tidsklemmen. 

2) Spis sunt. Mosjoner ofte. Legge seg tidlig. (Ja, det er kjedelige råd, men det er kjedeligere å være utbrent.) Ta med ungen på misjoneringen. Gå en tur. Kanskje ungen kan ha balansesykkel eller liknende mens du løper/jogger? 

3) Hvis det funker med TV - la ungen se litt TV innimellom, så du får slappet av. 

Barnevakt på kvelden er fint, men det går også an å ha date hjemme. Tenn lys, åpne en flakse vin, sett på fin musikk. Voila. 😘 

Skulle være «ta med ungen på MOSJONERINGEN». 😂😂😂

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Bare ett barn??? Som er friskt.  Og mannen er utslitt... 

Altså..  vi har hatt langt større utfordringer enn det der i årevis. Sykehusinnleggelser med barn flere ganger i året, diagnoser, mye oppfølgning,egen sykdom, egen bedrift, tre barn, lite egentid, lite søvn, lite kjæreste tid osv. Om jeg både får sove og kroppen ikke er et kadaver så er jeg fornøyd. Og vi aktiviserer barna mye. 

Anonymkode: f4e77...91d

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres ut til at dere har god økonomi. Da hadde jeg glatt hatt barnevakt en kveld, natt og morgen/formiddag. Jeg hadde tatt inn på et hotell, gått ut og spist på kvelden, relativt tidlig i seng. Sovet ut, men fått med meg hotellfrokosten før jeg dro hjem. 

Anonymkode: 8e0f3...b4c

TS.

Vi har grei økonomi ja :) Det høres helt fantastisk ut! Det skal vi vurdere, har snakket om det lenge bare aldri fått fingeren ut og gjort det :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sover dere på separate soverom? Hvis ikke, bør dere gjøre det en periode. Sover 2-åringen veldig dårlig om natta? Bytt på å stå opp. Legg dere senest 22.

Med barnehage og leggetid 19ish burde det jo være tid til avslapping...?

Jeg gjør omtrent alt av husarbeid mens barna er våkne, også slapper jeg av på kvelden. Nå feks, tar jeg meg et bad..

Anonymkode: b0431...826

• Liker 5
Skrevet

Om dere har noen nabounger på mellomtrinnet/ungdomskolen kan dere høre om de vil være "barnevakt" selv om dere er hjemme? For eksempel kan de ta med ungen ut og leke i hagen? Da er dere tilgjengelig om det er noe samtidig som dere får litt avlastning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her.

Ikke så dumt det med tips nr 1. Jeg merker det er myyye arbeid med enebolig med hage. Vi bor i nærheten av en haug med barnehager, men det så mye andre småbarnsfamilier her at barnehagevalget vi fikk var på 7. plass :P Så kjøring og logistikk må til. Forhåpentligvis får vi byttet barnehage om halvannet år :)

2. Helt enig! Legge seg tidlig og til samme tid er noe som har hjulpet oss i det siste. Helt enig med at det ikke er spesielt gøy, men er fullt nødvendig. Vi har en joggevogn vi kan sette han i som vi absolutt burde brukt oftere :)

3. Enig!

4. Her har vi nok også noe å jobbe med. Skal ta det med meg videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...