Gå til innhold

Vekta har stoppet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp meg litt her. Jeg har 10 kg jeg vil ned , jeg har allerede klart 14 kg men tok så en pause da veldig mye skjedde. Jeg har nå begynt igjen , startet i januar og ikke snakk om at vekta flytt seg, kun opp. Jeg måler også og jeg går ikke ned. Jeg spiser helt vanlig mat, loggfører alt, drikker kun vann og kaffe, kanskje et glass Pepsi på lørdag. Jeg ligger konstant i kalloriunderskudd og dette begynner bli fryktelig slitsomt. Jeg sykler, går, jogger, trener litt styrke . Hva gjør jeg feil?

Anonymkode: 66bbb...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ligger ikke i kaloriunderskudd lenger. Har du beregnet kaloribehovet ditt på nytt etter at du gikk ned de 14 kiloene?

Anonymkode: 80e43...437

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nærmere man kommer målvekta, jo vanskeligere blir det. Mange må gjøre justeringer etter hvert som vekta går ned, blant annet fordi forbrenningen blir lavere. Da kan det å kutte et par hundre kalorier gjøre forskjell. Selv synes jeg det fungerer best å stramme inn på karbohydratene når vekta stopper opp. 

Anonymkode: 84a04...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må variere caloriinntakeet. Du regner alltid cal gjennomsnitt og ikke for hver dag. En dag spiser du f.eks. 1200 cal. mens neste dag spiser du 2000. Spis også fett. Riktig fett øker forbrenningen. 

Noen ganger står vekta litt fast mens den plutselig raser igjen. Dette er helt normalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo nærmere man kommer målvekta, jo vanskeligere blir det. Mange må gjøre justeringer etter hvert som vekta går ned, blant annet fordi forbrenningen blir lavere. Da kan det å kutte et par hundre kalorier gjøre forskjell. Selv synes jeg det fungerer best å stramme inn på karbohydratene når vekta stopper opp. 

Anonymkode: 84a04...170

Spise enda mindre🥺 ta feks en helt vanlig dag da. Starter gjerne med en liten porsjon havregrøt, lunsj hvis jeg er sulten er kanskje to grove skiver med pålegg, gjerne et eple før middagen som oftes er helt vanlig mat. Laks,kylling,kjøtt med salat,grønnsaker ,suppe. Måler alltid opp så jeg holder meg innenfor . Spis jeg pasta eller ros velger jeg 90% av gangene fullkorn. Men fyller geller opp med salat fels

Anonymkode: 66bbb...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Du må variere caloriinntakeet. Du regner alltid cal gjennomsnitt og ikke for hver dag. En dag spiser du f.eks. 1200 cal. mens neste dag spiser du 2000. Spis også fett. Riktig fett øker forbrenningen. 

Noen ganger står vekta litt fast mens den plutselig raser igjen. Dette er helt normalt.

Jo men nå har den stått fast i snart 5 mnd🙈 

Anonymkode: 66bbb...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever nesten det samme..har stoppet å gå ned selv om jeg ligger i kaloriundersudd.

Prøver å trene cardio 4-5 ganger i uka og kutte mest mulig karbohydrater 🙄🤞🤞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo men nå har den stått fast i snart 5 mnd🙈 

Anonymkode: 66bbb...998

Det er fordi du varierer for lite. Spis en del fett i kosten din. Ikke rusle de vanlige turene, men gå forskjellige turer hvis du er ute å går. Variere en del på alt opplegget. 

Lørdag er spisedag der du spiser det du har lyst på. Dette booster forbrenningen helt enormt. Bruk speilet mere enn vekta. Den kan være missvisende. Fettklype er good shit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Det er fordi du varierer for lite. Spis en del fett i kosten din. Ikke rusle de vanlige turene, men gå forskjellige turer hvis du er ute å går. Variere en del på alt opplegget. 

Lørdag er spisedag der du spiser det du har lyst på. Dette booster forbrenningen helt enormt. Bruk speilet mere enn vekta. Den kan være missvisende. Fettklype er good shit. 

Det er lurt å variere kaloriinntaket, ja. Google "calorie cycling" eller "calorie zigzagging" hvis du vil lese deg opp på det, TS.

Jeg vil derimot ikke anbefale "spis alt du har lyst på" - dager. Da kan man fort havne i en ond sirkel av overspising og underspising. Det er heller ingenting som tyder på at det "booster" forbrenninga. Man kan lese mer om det her: https://www.menshealth.com/nutrition/a19541029/how-cheat-days-affect-your-body/

Anonymkode: 84a04...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å variere inntaket av kalorier slik en over sier. Spis mer en dag og mindre en annen dag. 

Jeg ser med meg selv at jeg kan bli litt ivrig med trening. Når vekta står stille har jeg spist litt mer og trent litt mindre. Da har vekta sluppet taket. Det er verdt et forsøk.

Men trenger du virkelig å gå ned så mye? Hva med å ha 5 kg ned som mål i første omgang? Jeg har samme høyde som deg, og nesten samme vekt. Klart vi er forskjellig bygd, men jeg gjetter på at du sikkert ser bra ut nå, og at du vil se bra ut om du "bare" går ned 5 kg til 😊 Det krever jo enten veldig lavt kaloriinntak eller mye trening for å holde vekta såpass lav, spesielt hvis du har veid over 70 kg en stund før du slanket deg. 

Anonymkode: 24935...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv litt lavkarbo kan love det setter fart på sakene. 

Anonymkode: 92dd1...891

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å variere inntaket av kalorier slik en over sier. Spis mer en dag og mindre en annen dag. 

Jeg ser med meg selv at jeg kan bli litt ivrig med trening. Når vekta står stille har jeg spist litt mer og trent litt mindre. Da har vekta sluppet taket. Det er verdt et forsøk.

Men trenger du virkelig å gå ned så mye? Hva med å ha 5 kg ned som mål i første omgang? Jeg har samme høyde som deg, og nesten samme vekt. Klart vi er forskjellig bygd, men jeg gjetter på at du sikkert ser bra ut nå, og at du vil se bra ut om du "bare" går ned 5 kg til 😊 Det krever jo enten veldig lavt kaloriinntak eller mye trening for å holde vekta såpass lav, spesielt hvis du har veid over 70 kg en stund før du slanket deg. 

Anonymkode: 24935...85e

Ja jeg veide 74 da jeg begynte Så jeg har jo gjort noe riktig he he problemet for meg da er at alt sitter igjen på magen. Verken lår eller rumpe er stor men skulle veldig gjerne gått med koen cm ved midjen . Vekta er nå en gang bare et tall men midjemålet vil jeg ha ned. Og ja man kan ikke punktslanke desverre😂😂

Anonymkode: 66bbb...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 16 kg i fjor på lavkcal, gått opp 6 av de igjen. Begynte på lavkcal igjen etter påske og har til nå gått ned 4 kg. Jeg har en dag innimellom hvor jeg koser meg med litt høyere kcal inntak (sikkert 2000 kcal). Har opplevd stopp på vekta, men aldri i lengre perioder før det løsner. 

Så vil anbefale en dag av og til hvor du spiser litt mer. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv litt lavkarbo kan love det setter fart på sakene. 

Anonymkode: 92dd1...891

Prøvde lavkarbo og gikk konstant med halsbrann, ble kjempeslapp samt gikk opp det dobbelte da jeg avsluttet. Og jeg vil ikke måtte leve på diett.  Jeg vil spise Sundt og vanlig. Ikke noe spesielle greier 

Anonymkode: 66bbb...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LatersBaby skrev:

Jeg gikk ned 16 kg i fjor på lavkcal, gått opp 6 av de igjen. Begynte på lavkcal igjen etter påske og har til nå gått ned 4 kg. Jeg har en dag innimellom hvor jeg koser meg med litt høyere kcal inntak (sikkert 2000 kcal). Har opplevd stopp på vekta, men aldri i lengre perioder før det løsner. 

Så vil anbefale en dag av og til hvor du spiser litt mer. 😊

Lørdag kan jo feks være en sånn dag da... men føler meg alltid så mislykket om jeg smeller på en sånn dag🙈

Anonymkode: 66bbb...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lørdag kan jo feks være en sånn dag da... men føler meg alltid så mislykket om jeg smeller på en sånn dag🙈

Anonymkode: 66bbb...998

I starten fikk jeg også dårlig samvittighet ovenfor meg selv for å ha spist "for mye", men det gjorde ingenting for vekta sin del, heller motsatt. 

Nå spiser jeg ikke mer hver eneste lørdag, men kanskje 2 ganger i måneden. Jeg prøver å holde meg helt unna godteri/chips, fordi det gir fort mersmak 🙄😂 Lager meg heller en ekstra god middag og tar et glass vin på kvelden. 

Kjæresten min lager noe helt utrolig god mat, som han fryser ned for meg, så på de dagene varmer jeg maten hans og nyter det 😂 

Og det er viktig og kose seg av og til, man kan ikke leve på diett resten av livet, men finne noe som funker for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forbrenningen har blitt dårligere. Det kan være du har slanket vekk muskelvev. Kroppen slanker like gjerne vekk det hvis man ikke trener for å beholde muskler. Tren styrke, og spis proteiner.

Anonymkode: 6a999...5d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde lavkarbo og gikk konstant med halsbrann, ble kjempeslapp samt gikk opp det dobbelte da jeg avsluttet. Og jeg vil ikke måtte leve på diett.  Jeg vil spise Sundt og vanlig. Ikke noe spesielle greier 

Anonymkode: 66bbb...998

Greia med lavkarbo er at man går fort ned i begynnelsen, først og fremst fordi man minster væske. Det er ikke en sunn livsstil. Kroppen trenger karbohydrater. Hjernen lever på fett og karbohydrater.

Jeg slanker meg nå ved å spise mer grønnsaker og frukt. Spiser de rå, for at de vannløselige vitaminene ikke skal oksidere. Ellers lettprodukter, men sjokolade på lørdager.

Anonymkode: 6a999...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noe for å finne ut hvor mye du forbrenner? Jeg kjøpte et Fitbit Charge aktivitetsarmbånd, og målet er å forbrenne 2200 kalorier pr dag. Da gikk jeg ned over 2 kg i måneden. Greide jeg ikke  2200 daglig, tok jeg det igjen en annen ukedag slik at det ukentlige ble minimum 15 000. Folk har forskjellig forbrenning, så helt nøyaktig er aktivitetsarmbånd ikke, men bra nok. Jeg behøvde ikke telle kalorier på det jeg spiste, hadde blitt altfor fiksert om jeg hadde gjort det. Jeg kuttet ut alle feite produkter, alkohol, og produkter med mye sukker. Bortsett fra Bamsemums på lørdager. Spiste mer grønnsaker, og drakk proteinpulver på grunn av styrketrening. 

Nå har jeg vært lat og sittet på ræva i 4 uker, så nå er det påan med trening igjen, ellers kommer jeg til å legge på meg. Jeg akter ikke slanke vekk muskelvev. Dersom jeg ikke er særlig aktiv forbruker jeg ca. 1400 kalorier daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på ei sånn pulsklokke. Ser det var endel på Finn nå.., kanskje det er tingen.. masse gode råd her. Skal prøve følge dem... spise enda mere grønt., men er pasta ,ris og poteter totalt fy fy?

Anonymkode: 66bbb...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...