AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Fikk akkurat en 8-16 jobb og hadde mine første 3 dager denne uken. Jeg kommer rett fra videregående uten tidligere arbeidserfaring. Tok friår året før dette. Jeg trodde at 10 eksamener på 5 skoledager, med tillegg av ekstra lekser og den faktiske undervisningen 8:15 - 15:45 var slitsomt, men da hadde jeg energi til å gjøre ting etter lekser/lesing/skole. Etter bare et par dager i det formelle arbeidslivet er jeg veldig sliten etter jobb. Er det kanskje slik at 8-16 er den lengste arbeidstiden som tilbys, og ikke noe som er vanlig for folk flest, og at jeg bare rett og slett jobber altfor mye, eller er det noe med arbeidslivet vs. skolelivet som gjør at du etter arbeid ikke orker å leve livet, men etter skolen orket du å feste hele natten før neste dag? Anonymkode: 4120e...f19
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Man blir sliten av å gjøre nye ting. Du er i et helt nytt miljø, med nye folk og arbeidsoppgaver som du skal gjøre. Mitt råd er å gi det en måned eller to. Du vil nok føle du har mer energi etterhvert Anonymkode: a8384...182 25
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 Det kan vel ha noe å gjøre med at du nettopp har startet i en ny jobb. Det er mye å sette seg inn i i starten, og da blir man sliten. Det blir lettere etter hvert. 🙂 Anonymkode: aa993...92e 7
andy capp Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Velkommen til voksenlivet. Det er normalt å jobbe 8 timer hver dag, eventuelt 7,5. Forskjellen mellom skole og jobb er vel at du på skolen kan bestemme litt selv hvor mye innsats du legger ned mens på jobb er det forventet innsats hele arbeidsdagen. På skolen har du også flere pauser. 16
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #5 Skrevet 6. mai 2020 Blir bedre etter hvert, de nye inntrykk sliter deg ut ☺️ Anonymkode: c05ab...743 8
Knirke Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 Hva er det du jobber med da? Det er stor forskjell på å sitte bak en skrivepult og på å løpe rundt i en butikk og ekspedere kunder (bare for å ta noen eksempler) 8-16 er forøvrig ikke en lang arbeidsdag, og jeg regner med du har fri i helgene. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 Helt normalt å være sliten etter en arbeidsdag når du ikke er vant til det. Har hendt at jeg har vært dødssliten etter første dag på jobb etter en ukes ferie Anonymkode: 80e97...5d5 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #8 Skrevet 6. mai 2020 Det er veldig normalt å være ekstra sliten i begynnelsen av en ny jobb. Det et mye nytt å forholde seg til, nye rutiner, nye mennesker, nye arbeidsoppgaver m.m. Det blir bedre. I en del yrker tar det lang tid med innkjøring. Da jeg begynte som lærer etter å ha studert jobbet jeg minst 60 timer i uka i 80% stilling hele det første året. Når jeg ikke jobba, tenkte jeg på eller drømte om arbeidsrelaterte ting. Det tok ca fem år før jeg følte at jeg mestret jobben. Det er mange yrker der man jobber mer enn 8 timer hver dag (40 timer i uka). Lærere har komprimert arbeidsår og jobber ca 42-43 timer i uka for å kunne avspasere. Fastleger jobber vel i snitt 50-55 timer i uka. Mange ledere har overtid bakt inn i stillingen, og jobber mer enn 40 timer i uka. Anonymkode: 0fa5f...edc 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 Det er helt normalt å være sliten etter jobb. Anonymkode: 1fd8f...82c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 1 hour ago, Knirke said: Hva er det du jobber med da? Det er stor forskjell på å sitte bak en skrivepult og på å løpe rundt i en butikk og ekspedere kunder (bare for å ta noen eksempler) 8-16 er forøvrig ikke en lang arbeidsdag, og jeg regner med du har fri i helgene. Sistnevnte ville nok vært en drømmejobb med tanke på å få tiden til å gå. 48 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mange yrker der man jobber mer enn 8 timer hver dag (40 timer i uka). Lærere har komprimert arbeidsår og jobber ca 42-43 timer i uka for å kunne avspasere. Fastleger jobber vel i snitt 50-55 timer i uka. Mange ledere har overtid bakt inn i stillingen, og jobber mer enn 40 timer i uka. Anonymkode: 0fa5f...edc Ja, men de får høyere lønn, har en mer variert arbeidsdag, og kan jobbe en time på kontoret, en time på kafe, og en time hjemme. Da blir det jo ''gøy'' i forhold til å være presset 8 av 8 timer om dagen. 47 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt normalt å være sliten etter jobb. Anonymkode: 1fd8f...82c Men hvordan skal jeg få overskudd til å gjøre ting etter jobb? Søvn: 00:00 - 05:30 Jobb: 07:30 - 16:00 Fritid 17-18:00 - 00:00 Hvis man regner med tid man bruker fra jobben og hjem, legge fra seg ting, spise og trene (hvis noen som jobber faktisk orker å trene (orket å trene mye før jeg begynte å jobbe)), så er det plutselig ikke mye igjen av dagen, kanskje bare 1, maksimalt 2 timer. Anonymkode: 4120e...f19
Sirah Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sistnevnte ville nok vært en drømmejobb med tanke på å få tiden til å gå. Ja, men de får høyere lønn, har en mer variert arbeidsdag, og kan jobbe en time på kontoret, en time på kafe, og en time hjemme. Da blir det jo ''gøy'' i forhold til å være presset 8 av 8 timer om dagen. Men hvordan skal jeg få overskudd til å gjøre ting etter jobb? Søvn: 00:00 - 05:30 Jobb: 07:30 - 16:00 Fritid 17-18:00 - 00:00 Hvis man regner med tid man bruker fra jobben og hjem, legge fra seg ting, spise og trene (hvis noen som jobber faktisk orker å trene (orket å trene mye før jeg begynte å jobbe)), så er det plutselig ikke mye igjen av dagen, kanskje bare 1, maksimalt 2 timer. Anonymkode: 4120e...f19 Sånn er det for alle - velkommen til voksenlivet. Du må legge deg tidligere. Hvorfor skal du stå opp 05:30? Har du så lang reisevei til jobb? Det er ellers helt normalt å være sliten etter jobb, spesielt i begynnelsen. Dette vil gå seg tid. 11
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sistnevnte ville nok vært en drømmejobb med tanke på å få tiden til å gå. Ja, men de får høyere lønn, har en mer variert arbeidsdag, og kan jobbe en time på kontoret, en time på kafe, og en time hjemme. Da blir det jo ''gøy'' i forhold til å være presset 8 av 8 timer om dagen. Men hvordan skal jeg få overskudd til å gjøre ting etter jobb? Søvn: 00:00 - 05:30 Jobb: 07:30 - 16:00 Fritid 17-18:00 - 00:00 Hvis man regner med tid man bruker fra jobben og hjem, legge fra seg ting, spise og trene (hvis noen som jobber faktisk orker å trene (orket å trene mye før jeg begynte å jobbe)), så er det plutselig ikke mye igjen av dagen, kanskje bare 1, maksimalt 2 timer. Anonymkode: 4120e...f19 Du blir mindre sliten av jobben etter et par uker eller måneder når du har blitt vant til den. Dr som jobber mer, gjør ikke det fordi de har en rolig arbeidshverdag der man sprer arbeifarbeidsoppgavene utover flere timer. Man er derimot presset 9 av 9 timer. Jeg tror livet som elev kanskje har gjort deg litt bortskjemt når det gjelder fritid. Trening er jo absolutt fritid, og må regnes som det. Det er vanlig å trene mer som student enn som vanlig arbeidstaker. Man får ofte mindre tid til venner etter man begynner å jobbe. Sånn til slutt vil jeg anbefale deg å sove mye mer enn 5,5 timer. Du bør ha sju-åtte timer søvn. Det er ikke rart du blir sliten om du ikke får ladet batteriene tilstrekkelig. Anonymkode: 0fa5f...edc 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #13 Skrevet 6. mai 2020 Det kan også være psykisk. Da jeg jobbet 100% så var jeg også sliten hele tiden. Jeg begynte å studere ved siden av jobben og da gikk det faktisk mye bedre. Grunnen til dette var at jeg følte at jeg hadde "god tid" etter jobb til å jobbe med skolen så kunne liksom ikke være sliten. Ble Ferdigutdannet i fjor og begynt å jobbe en annen plass, og fått den samme følelsen igjen. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal fylle dagene med etter jobb siden jeg ikke har noe jeg MÅ gjøre. Ender opp med at jeg går på jobb, kommer hjem, Netflix, sove, også det samme neste dag. Det er slitsomt. Jeg må nesten begynne å skrive en bok sånn at jeg har noe å gjøre på etter jobb 😅 Anonymkode: 325eb...61c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #14 Skrevet 6. mai 2020 Jeg er helt motsatt:P Har så mye energi og overskudd nå når jeg er i jobb i forhold til da jeg studerte. Men folk er forskjellige:) Og det tar tid å omstille seg til nye rutiner, nye mennesker, nye omgivelser osv. Så det går seg nok til ts:) Og så har man gode og dårlige dager, hvor godt man har sovet, andre byrder i livet som tar på. Jeg har hatt et dødsfall nylig i familien og er helt kake når jeg kommer hjem selv om jeg til vanlig ikke er det. Anonymkode: 07e8b...bf6 1
Alice123 Skrevet 6. mai 2020 #15 Skrevet 6. mai 2020 Jeg forstår ikke hva du mener med at 8-16 er "lang" arbeidsdag? Det er normalen, men en del turnusarbeidere jobber 10-14 timer per skift. I tilleggg er det en del jobber hvor man er på jobb 8-16, men har hjemmekontor og/eller er tilgjengelig på kveldstid og i helg/ferier. Alle nye jobber er slitsomme i begynnelsen, men det går seg til. Men du kommer aldri til å ha det slik du hadde det på VGS. Å jobbe kan ikke sammenlignes med å gå på skole eller studere. Jeg jobbet 8-16 i flere år før jeg studerte, og følte jeg hadde "enormt" med fritid med fulltidsstudier og 50% jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sistnevnte ville nok vært en drømmejobb med tanke på å få tiden til å gå. Ja, men de får høyere lønn, har en mer variert arbeidsdag, og kan jobbe en time på kontoret, en time på kafe, og en time hjemme. Da blir det jo ''gøy'' i forhold til å være presset 8 av 8 timer om dagen. Men hvordan skal jeg få overskudd til å gjøre ting etter jobb? Søvn: 00:00 - 05:30 Jobb: 07:30 - 16:00 Fritid 17-18:00 - 00:00 Hvis man regner med tid man bruker fra jobben og hjem, legge fra seg ting, spise og trene (hvis noen som jobber faktisk orker å trene (orket å trene mye før jeg begynte å jobbe)), så er det plutselig ikke mye igjen av dagen, kanskje bare 1, maksimalt 2 timer. Anonymkode: 4120e...f19 Ny jobb er bare slitsomt. Selv etter mange år i arbeidslivet merker jeg det godt når jeg skifter jobb eller stilling internt. Men det blir fort bedre! Jeg har overtid innbakt i stillingen, og har absolutt en spennende og variert hverdag (og en jobb jeg er glad for). Men må ødelegge illusjonen din om vi «koser» oss med rolige dager og tar med pc’en og setter oss på cafe. Sånn er det ihvertfall ikke der jeg jobber! Første møte er klokken 7, og siste er som regel i 15-tiden. Og så skal du ha gjort en masse jobboppgaver utenom møtene også. Jeg tror det vil være lurt å justere ambisjonene ifht fritid, 6 timer hver dag er mye når man jobber. Og litt mer søvn er gull verdt. Mitt beste tips er å utnytte helgene og ha fokus på jobb (og trening/hobby) i ukedagene. Men jeg er nok litt kjedelig av meg;) Anonymkode: 7a838...7eb 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #17 Skrevet 7. mai 2020 Ja jeg har hatt det på samme måte, har jobba mye lenger dager enn det også og med pendling i tillegg. Da skjønte jeg hvorfor folk setter så stor pris på ferier 😅 Men jeg elsker å jobbe også da, og privatlivet mitt er ikke spennende heller, så det har vert greit. Anonymkode: 54e05...893
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #18 Skrevet 7. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sistnevnte ville nok vært en drømmejobb med tanke på å få tiden til å gå. Ja, men de får høyere lønn, har en mer variert arbeidsdag, og kan jobbe en time på kontoret, en time på kafe, og en time hjemme. Da blir det jo ''gøy'' i forhold til å være presset 8 av 8 timer om dagen. Men hvordan skal jeg få overskudd til å gjøre ting etter jobb? Søvn: 00:00 - 05:30 Jobb: 07:30 - 16:00 Fritid 17-18:00 - 00:00 Hvis man regner med tid man bruker fra jobben og hjem, legge fra seg ting, spise og trene (hvis noen som jobber faktisk orker å trene (orket å trene mye før jeg begynte å jobbe)), så er det plutselig ikke mye igjen av dagen, kanskje bare 1, maksimalt 2 timer. Anonymkode: 4120e...f19 Sånn er det. Min hverdag ser nesen lik ut som din. Står opp 05.35. Jobb 08.00 til 15.30 Ekstrajobb (et par ganger i uka) 16.30 til 17.30 Hjemme 16.30 eller 17.30 Fritid fram til leggetid ca. 22.00. Anonymkode: 7f54d...254
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #19 Skrevet 7. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk akkurat en 8-16 jobb og hadde mine første 3 dager denne uken. Jeg kommer rett fra videregående uten tidligere arbeidserfaring. Tok friår året før dette. Jeg trodde at 10 eksamener på 5 skoledager, med tillegg av ekstra lekser og den faktiske undervisningen 8:15 - 15:45 var slitsomt, men da hadde jeg energi til å gjøre ting etter lekser/lesing/skole. Etter bare et par dager i det formelle arbeidslivet er jeg veldig sliten etter jobb. Er det kanskje slik at 8-16 er den lengste arbeidstiden som tilbys, og ikke noe som er vanlig for folk flest, og at jeg bare rett og slett jobber altfor mye, eller er det noe med arbeidslivet vs. skolelivet som gjør at du etter arbeid ikke orker å leve livet, men etter skolen orket du å feste hele natten før neste dag? Anonymkode: 4120e...f19 Velkommen til arbeidslivet. Her skal du være til du er gammel og grå 🥳 Nei det er slik det er for alle. Vi er alle slitne etter en arbeidsdag. Men en 8 timers dag er ikke en lang dag, de 12 timers vaktene jeg har, de er lange. Da kjenner du at du ikke har noe fritid. Opp: 04:50. Reisetid. Jobb: 06.00-18.00. Reisetid. Fritid: 19:00-20.00. Dusj. Søvn: 20:30-04:50. Men hvorfor legger du deg så seint? Og står opp så tidlig? Søvn er alfa omega for å ha nok energi. Hva meg å prøve å legge seg tidligere og ikke se om det vil hjelpe på hvor sliten du er etter jobb. Anonymkode: 3b4bf...663 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #20 Skrevet 7. mai 2020 TS, bare vent til du skal kombinere 8-16 jobb med å ha barn i tillegg 😁 Det er helt normalt å være sliten etter jobb. Da jeg hadde en jobb som var fysisk aktiv, var kroppen sliten men jeg hadde overskudd til leksehjelp, og omgås andre. Nå som jeg har en stressende kontorjobb som krever mye mentalt, orker jeg mer fysisk (husvask og slikt) men er kokt i hodet og vil helst bare være alene. Anonymkode: bed78...aca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå