Gå til innhold

Første jobberfaringen, sliten etter jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt normalt å jobbe fra 8-16. Det er også normalt å bli sliten når man er i ny jobb! Det er nye inntrykk, og man må sette seg i jobben. Selv jobber jeg turnus/skift, og noen ganger misunner jeg de som har en 8-16 jobb som slipper å måtte jobbe annenhver helg, ikke trenger å stå opp midt på natta for å begynne på jobb klokka 4-5 om morgenen, og som kan ha faste rutiner hver dag. Jeg pendler i tillegg. Men, jeg trives godt med det og ville ikke byttet det ut.😊 

lykke til i ny jobb, ts! Det går seg til etterhvert, skal du se.

Anonymkode: d4e90...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 til 16 er en vanlig arbeidsdag for de fleste. HeR jobber jeg ti timer om dagen og har fortsatt energi til andre ting etter jobb. I tillegg har jeg to barn. Du blir vant til det 😊 

Anonymkode: b9832...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke maktet å legge meg så sent som midnatt når jeg skulle opp igjen før kl seks neste morgen! Ikke rart du er utslitt, du får jo ikke nok søvn!

Legg deg klokken ti, så blir du mer uthvilt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sover for lite. 

Utover det er det bare å si som flere før meg i tråden, velkommen til voksenlivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sistnevnte ville nok vært en drømmejobb med tanke på å få tiden til å gå.

Ja, men de får høyere lønn, har en mer variert arbeidsdag, og kan jobbe en time på kontoret, en time på kafe, og en time hjemme. Da blir det jo ''gøy'' i forhold til å være presset 8 av 8 timer om dagen.

Men hvordan skal jeg få overskudd til å gjøre ting etter jobb?

 

Søvn: 00:00 - 05:30

Jobb: 07:30 - 16:00

Fritid 17-18:00 - 00:00

Hvis man regner med tid man bruker fra jobben og hjem, legge fra seg ting, spise og trene (hvis noen som jobber faktisk orker å trene (orket å trene mye før jeg begynte å jobbe)), så er det plutselig ikke mye igjen av dagen, kanskje bare 1, maksimalt 2 timer.

Anonymkode: 4120e...f19

Det er jo masse fritid! Bare vent til du får småbarn, da blir fritiden innskrenket til et par timer etter at ungene er i seng. Hvis de sover, selvsagt. 

Anonymkode: f20c9...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Sistnevnte ville nok vært en drømmejobb med tanke på å få tiden til å gå.

Ja, men de får høyere lønn, har en mer variert arbeidsdag, og kan jobbe en time på kontoret, en time på kafe, og en time hjemme. Da blir det jo ''gøy'' i forhold til å være presset 8 av 8 timer om dagen.

Men hvordan skal jeg få overskudd til å gjøre ting etter jobb?

 

Søvn: 00:00 - 05:30

Jobb: 07:30 - 16:00

Fritid 17-18:00 - 00:00

Hvis man regner med tid man bruker fra jobben og hjem, legge fra seg ting, spise og trene (hvis noen som jobber faktisk orker å trene (orket å trene mye før jeg begynte å jobbe)), så er det plutselig ikke mye igjen av dagen, kanskje bare 1, maksimalt 2 timer.

Anonymkode: 4120e...f19

Du har jo masse fritid. Du har jo til og med sammenhengende fri så du har full mulighet til å få 8 timers søvn. Og jeg regner med du har fri i helgene + ferie. 

Prøv å jobb rotasjon, du. 12 timer i døgnet (ikke sammenhengende), 7 dager i uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk akkurat en 8-16 jobb og hadde mine første 3 dager denne uken.

Jeg kommer rett fra videregående uten tidligere arbeidserfaring. Tok friår året før dette.

Jeg trodde at 10 eksamener på 5 skoledager, med tillegg av ekstra lekser og den faktiske undervisningen 8:15 - 15:45 var slitsomt, men da hadde jeg energi til å gjøre ting etter lekser/lesing/skole.

Etter bare et par dager i det formelle arbeidslivet er jeg veldig sliten etter jobb.

Er det kanskje slik at 8-16 er den lengste arbeidstiden som tilbys, og ikke noe som er vanlig for folk flest, og at jeg bare rett og slett jobber altfor mye, eller er det noe med arbeidslivet vs. skolelivet som gjør at du etter arbeid ikke orker å leve livet, men etter skolen orket du å feste hele natten før neste dag?

Anonymkode: 4120e...f19

Dette har med erfaring å gjøre. Du kan sammenligne det med trening - har du aldri trent før så er alle øvelsene helvete på jord hvis du pushes litt. Den samme påkjenningen blir etterhvert veldig enkel ettersom du bygger deg selv opp. Hilsen en som jobbet 60 timer i uken i en fase av livet.  Det gikk veldig greit når jeg tvang meg selv til å få 8 timer kvalitetsøvn hver dag.

Ellers kan jeg bare informere deg at den bekymringsløse fasen av ditt liv er over. Nå går det bare nedover, men tregt først i starten så ingen årsak til panikk enda.

Når ungene kommer så begynner det virkelig å gå til helvete - du har ikke lenger fritid men kun korte øyeblikk med hvile. Dette værer i 18 år pluss et par år hvor avkommet snylter på deg (dette er karma btw så ikke klag). Forresten det er 50% sjanse at du vil skille lag med din partner før ungene blir voksne - i denne tidsperioden så vil du ikke sove i det hele tatt og privatlivet vil bli komplisert noe innmari. Hvis du er kvinne ved 35 års alderen blir du litt desp hvis singel. Ved 40 årsalderen begynner kroppen så smått å streike. Ikke noe alvorlig, men nok til å kickstarte midtlivskrisen når du så smått innser at alle dine drømmer er døde. Ved 50 årene er jobblivet det viktigste i ditt liv siden det sosiale livet har begynt så smått å dø ut når ungene kom.  Blir du sparket (du vil oppleve økonomiske kriser hver 5-10 år og vil bytte mange arbeidsgivere frivillig eller ei) så sliter du voldsomt å komme inn i markedet igjen. Og etter helt liv med dette pensjonerer du deg men kroppen vil etterhvert opparbeide seg en imponerende liste av diagnoser slik at folk vil si at du er "aktiv" hvis du ved 80 års alderen kommer deg i butikken og klarer å handle selv.  Etter 85 er enhver dag du våkner opp bonus.

Så med andre ord "life sucks and then you die".

 

Anonymkode: b44f7...d0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk akkurat en 8-16 jobb og hadde mine første 3 dager denne uken.

Jeg kommer rett fra videregående uten tidligere arbeidserfaring. Tok friår året før dette.

Jeg trodde at 10 eksamener på 5 skoledager, med tillegg av ekstra lekser og den faktiske undervisningen 8:15 - 15:45 var slitsomt, men da hadde jeg energi til å gjøre ting etter lekser/lesing/skole.

Etter bare et par dager i det formelle arbeidslivet er jeg veldig sliten etter jobb.

Er det kanskje slik at 8-16 er den lengste arbeidstiden som tilbys, og ikke noe som er vanlig for folk flest, og at jeg bare rett og slett jobber altfor mye, eller er det noe med arbeidslivet vs. skolelivet som gjør at du etter arbeid ikke orker å leve livet, men etter skolen orket du å feste hele natten før neste dag?

Anonymkode: 4120e...f19

8-16 altså 8timer er helt standard timeantall

og ja det er vanlig å være sliten

Anonymkode: a5f1d...7d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk akkurat en 8-16 jobb og hadde mine første 3 dager denne uken.

Jeg kommer rett fra videregående uten tidligere arbeidserfaring. Tok friår året før dette.

Jeg trodde at 10 eksamener på 5 skoledager, med tillegg av ekstra lekser og den faktiske undervisningen 8:15 - 15:45 var slitsomt, men da hadde jeg energi til å gjøre ting etter lekser/lesing/skole.

Etter bare et par dager i det formelle arbeidslivet er jeg veldig sliten etter jobb.

Er det kanskje slik at 8-16 er den lengste arbeidstiden som tilbys, og ikke noe som er vanlig for folk flest, og at jeg bare rett og slett jobber altfor mye, eller er det noe med arbeidslivet vs. skolelivet som gjør at du etter arbeid ikke orker å leve livet, men etter skolen orket du å feste hele natten før neste dag?

Anonymkode: 4120e...f19

Helt normalt. Ble og sliten da jeg begynte i ny jobb. Går seg til men orker selvsagt ikke feste hele natta når jeg skal på jobb dagen etter.  Skole var ikke så slitsomt og man kunne gjerne bare ta igjen det man ikke fikk med seg i timene. På jobb går det utover alle andre om jeg skal halvsove meg igjennom arbeidstida

Anonymkode: 2bf55...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har med erfaring å gjøre. Du kan sammenligne det med trening - har du aldri trent før så er alle øvelsene helvete på jord hvis du pushes litt. Den samme påkjenningen blir etterhvert veldig enkel ettersom du bygger deg selv opp. Hilsen en som jobbet 60 timer i uken i en fase av livet.  Det gikk veldig greit når jeg tvang meg selv til å få 8 timer kvalitetsøvn hver dag.

Ellers kan jeg bare informere deg at den bekymringsløse fasen av ditt liv er over. Nå går det bare nedover, men tregt først i starten så ingen årsak til panikk enda.

Når ungene kommer så begynner det virkelig å gå til helvete - du har ikke lenger fritid men kun korte øyeblikk med hvile. Dette værer i 18 år pluss et par år hvor avkommet snylter på deg (dette er karma btw så ikke klag). Forresten det er 50% sjanse at du vil skille lag med din partner før ungene blir voksne - i denne tidsperioden så vil du ikke sove i det hele tatt og privatlivet vil bli komplisert noe innmari. Hvis du er kvinne ved 35 års alderen blir du litt desp hvis singel. Ved 40 årsalderen begynner kroppen så smått å streike. Ikke noe alvorlig, men nok til å kickstarte midtlivskrisen når du så smått innser at alle dine drømmer er døde. Ved 50 årene er jobblivet det viktigste i ditt liv siden det sosiale livet har begynt så smått å dø ut når ungene kom.  Blir du sparket (du vil oppleve økonomiske kriser hver 5-10 år og vil bytte mange arbeidsgivere frivillig eller ei) så sliter du voldsomt å komme inn i markedet igjen. Og etter helt liv med dette pensjonerer du deg men kroppen vil etterhvert opparbeide seg en imponerende liste av diagnoser slik at folk vil si at du er "aktiv" hvis du ved 80 års alderen kommer deg i butikken og klarer å handle selv.  Etter 85 er enhver dag du våkner opp bonus.

Så med andre ord "life sucks and then you die".

 

Anonymkode: b44f7...d0b

Mulig det var slik for deg. Men jeg opplevde at ting ble mindre bekymringsfullt da jeg ble eldre og kom meg ut i fast jobb.

barn er dessuten frivillig. Jeg har valgt et liv uten

Anonymkode: 2bf55...283

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg legger meg for sent, så må jeg jo nesten i seng nå, har jo såvidt kommet hjem fra jobb.

Modellen 8-8-8 merker jeg ikke. Jeg merker at de 8 timene på jobb går veldig sakte bare. De 8 timene jeg skal ha fri forsvinner bare plutselig, så er det kveld.

Anonymkode: 4120e...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

store mengder kaffe.

er alltid litt tyngre til å begynne med. merker det når jeg er tilbake etter bare fire uker ferie. man blir vant med det. 6 timer søvn greier seg, 7 er bedre. for min del 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg legger meg for sent, så må jeg jo nesten i seng nå, har jo såvidt kommet hjem fra jobb.

Modellen 8-8-8 merker jeg ikke. Jeg merker at de 8 timene på jobb går veldig sakte bare. De 8 timene jeg skal ha fri forsvinner bare plutselig, så er det kveld.

Anonymkode: 4120e...f19

I praksis får man dessverre ikke 8 timer fri. De 8 timene med fritid skal fordeles før og etter jobb. Mesteparten forsvinner i reise til og fra jobb, matlaging, spising, vasking, morgen- og kveldsstell m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg legger meg for sent, så må jeg jo nesten i seng nå, har jo såvidt kommet hjem fra jobb.

Modellen 8-8-8 merker jeg ikke. Jeg merker at de 8 timene på jobb går veldig sakte bare. De 8 timene jeg skal ha fri forsvinner bare plutselig, så er det kveld.

Anonymkode: 4120e...f19

Sånn er det å være voksen og i arbeid.

Jeg ville lagt meg 21:30 om jeg var deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg legger meg for sent, så må jeg jo nesten i seng nå, har jo såvidt kommet hjem fra jobb.

Modellen 8-8-8 merker jeg ikke. Jeg merker at de 8 timene på jobb går veldig sakte bare. De 8 timene jeg skal ha fri forsvinner bare plutselig, så er det kveld.

Anonymkode: 4120e...f19

Jeg står opp en time før deg og legger meg ca 21:30, det fungerer fint. Men så skal det heller ikke være så mye senere. Er ferdig på jobb i 16-17 tiden, og nå har jeg også hjemmekontor så synes jeg har masse fri:) Det er nok bare litt omveltning nå som du akkurat har begynt i ny jobb. Om et par uker/måneder vil du ha kommet inn i rytmen. 

Ellers støtter jeg tipset om mye kaffe;)

Anonymkode: 7a838...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på alle disse om har tvunget seg selv til å tro at alle må lide på den måten. Lær programmering/ ta it utdanning og du kan gå på jobb 8 timer om dagen, men jobber kun 5 timer av de. Finnes mange chille og avslappende jobber der man har mye pauser eller jobber litt her og der. Du må bare løfte blikket forbi de typiske 8-16 jobbene. Lær deg selv programmering, enten på nett (finnes masse gratis tutorials) og/ eller utdann deg innen IT

Anonymkode: 28a3e...b9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Grønt blad said:

I praksis får man dessverre ikke 8 timer fri. De 8 timene med fritid skal fordeles før og etter jobb. Mesteparten forsvinner i reise til og fra jobb, matlaging, spising, vasking, morgen- og kveldsstell m.m.

Ikke nødvendigvis noen i denne tråden, men generelt i samfunnet virker det nesten som enkelte forventer å få betalt for pendling, matlaging, butikk, vasking, barnepass etc. De tror tydeligvis at fritid betyr at man bare skal gjøre det man har lyst til.

Reality sucks:bond:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hør på alle disse om har tvunget seg selv til å tro at alle må lide på den måten. Lær programmering/ ta it utdanning og du kan gå på jobb 8 timer om dagen, men jobber kun 5 timer av de. Finnes mange chille og avslappende jobber der man har mye pauser eller jobber litt her og der. Du må bare løfte blikket forbi de typiske 8-16 jobbene. Lær deg selv programmering, enten på nett (finnes masse gratis tutorials) og/ eller utdann deg innen IT

Anonymkode: 28a3e...b9c

Haha. Ja, kanskje hvis du er -veldig- heldig med arbeidsgiver eller man har grunnlag nok for å drive for seg selv, slik at man da kan har mye mer styring over hvor mange prosjekter man tar på seg til enhver tid. 

De fleste av de jeg kjenner innen IT jobber derimot langt mer enn 40 timer uka, det er et enormt arbeidspress. Ofte titalls prosjekter på samme tid, korte frister og stort press på å få ting ferdig i går. 50-60 timer i uka er ganske vanlig, og noen av de jeg kjenner jobber opp mot 100 timer i uka. Man må også bruke mye tid på egenhånd for å lære seg nye ting og holde seg oppdatert, for det er slett ikke alle bedrifter som tilbyr kursing i arbeidstiden. Det er som regel ikke å anbefale dersom man ønsker en jobb med en del fritid. Jeg ser heller ikke så mange som blir gamle i typiske IT relaterte jobber. 

Men for å svare på TS sitt tema: Ja, det er normalt å være sliten etter jobb generelt, særlig når man er i ny jobb og ting skal læres, og siden man har ansvar for noe annet enn sitt eget arbeid er det også mer press. 

Anonymkode: 9d17d...469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2020 at 4:37 PM, AnonymBruker said:

Mulig det var slik for deg. Men jeg opplevde at ting ble mindre bekymringsfullt da jeg ble eldre og kom meg ut i fast jobb.

barn er dessuten frivillig. Jeg har valgt et liv uten

Anonymkode: 2bf55...283

Altså... ting skal ikke tolkes bokstavelig eller tas seriøst bare fordi de står på internet.

Anonymkode: b44f7...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Legg til to små barn... 

Anonymkode: f6c47...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...