Gå til innhold

proteinbar / sjokolade etter trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Etter at jeg har gjort styrkeøvelser med manualer (ca 45 min daglig) så pleier jeg å innta en såkalt 100bar fra Proteinfabrikken, som inneholder redusert fett og mer protein (ca. 30g protein). Imidlertid inneholder sjokoladen ca 400 kalorier totalt. Mitt mål er ikke å gå ned i vekt, men å øke i muskelmasse. Vil treningen kompensere for disse 400 kaloriene eller vil jeg legge på meg mer fett hvis jeg ellers spiser normale mengder til frokost, lunsj og middag? Jeg har tenkt jeg noen ganger heller kunne droppet sjokoladen, tatt en banan og heller spist mer middag. Noen tanker?

Anonymkode: 8f5f1...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom du ønsker å øke muskelmassen så tenker jeg at disse 400 kaloriene bare hjelper på jeg

Anonymkode: 8ffe8...bd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har tenkt det samme. Men hvor mye kan man anta at man forbrenner under (og evt i kjølevannet) av en 45 min styrkeøkt med vanlig intensitet? (ca 10 reps x 4 sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har tenkt det samme. Men hvor mye kan man anta at man forbrenner under (og evt i kjølevannet) av en 45 min styrkeøkt med vanlig intensitet? (ca 10 reps x 4 sett).

Definitivt ikke 400 kcal, men det er uansett totalen i løpet av dagen som teller. Du kartlegger vekta over tid og tilpasser inntaket ut ifra det. Hva du forbrenner kun på trening, er irrelevant. Det finnes for øvrig en drøss av proteinrike alternativer uten de ekstra kaloriene. Sukkerfrie barer, shake osv, eller bare proteinrik mat til vanlig. Så lenge du innntar 1.6 g protein pr. kg kroppsvekt, er du good. 

Det er forresten en myte at det er nødvendig å innta proteiner rett etter trening. Måltidstiming er generelt veldig overhypa i fitnessmiljøet, noe stadig mer og mer forskning viser.

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løpegærn

Hvis spørsmålet ditt er om du forbrenner 400 kcal på en 45-minutters styrkeøkt, er svaret sannsynligvis nei. De fleste forbrenner ikke så mye på en styrkeøkt på 45 minutter, men det spørs jo litt på intensitet, din størrelse m.m. Med mindre du har problemer med å få i deg nok og riktig næring, er det ikke nødvendig å spise noe annet enn "vanlig mat", men hvis du synes den er veldig god og gir deg energi, så kan du jo godt gjøre det 😊

Husk at hvis du skal øke i muskelmasse, må du spise litt mer enn du forbrenner. Du må regne med å gå opp litt i fett også. Derfor såkalte muskelbyggere holder på med såkalt bulking og deffing. Generelt sier man at det ikke går an å bygge muskler og gå ned i vekt samtidig, men det finnes noe forskning som tyder på at mennesker som er veldig overvektige i noen grad klarer å både gå ned i vekt og bygge muskler samtidig. Men det høres ikke ut som det gjelder deg da. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar.

Jeg har tatt et valg på å ta 1/2 sjokolade i stedenfor en hel, for jeg har følelsen av at det blir litt mye. Så får jeg heller innta mer middag. Jeg spiser musli til frokost og brødskiver til lunsj, så jeg tror det bare er en fordel å kutte noe ned på karbohydratinntaket.

Jeg har en liten beholdning med slike sjokolader. Når jeg går tom tror jeg at jeg skal velge noe annet. Noen tips til sukkerfrie proteinkilder som ikke er for dyrt og som kan egne seg å innta etter trening? De aktuelle sokoladene jeg har spist koster jo ca. 30kr stykke, og det blir ganske dyrt i lengden...

Mtp det å forbrenne 400 kalorier. Er det ikke slik at kaloriforbrenningen generelt øker også i tiden etter trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Jeg har tatt et valg på å ta 1/2 sjokolade i stedenfor en hel, for jeg har følelsen av at det blir litt mye. Så får jeg heller innta mer middag. Jeg spiser musli til frokost og brødskiver til lunsj, så jeg tror det bare er en fordel å kutte noe ned på karbohydratinntaket.

Jeg har en liten beholdning med slike sjokolader. Når jeg går tom tror jeg at jeg skal velge noe annet. Noen tips til sukkerfrie proteinkilder som ikke er for dyrt og som kan egne seg å innta etter trening? De aktuelle sokoladene jeg har spist koster jo ca. 30kr stykke, og det blir ganske dyrt i lengden...

Mtp det å forbrenne 400 kalorier. Er det ikke slik at kaloriforbrenningen generelt øker også i tiden etter trening?

Bodylab har tilbud fra tid til annen. Jeg har kjøpt proteinbarene deres til nedi 7 kr pr stk. De er gode og sukkerfrie. Smakte nettopp den bananskum-saken, og den var jo bare fantastisk. Ellers er jo proteinpulver som regel mye billigere enn barer. Du trenger i grunn ikke noe annet enn et mysekonsentrat (whey) hvis målet er å holde det budsjettvennlig.

Det med forbenning har ingenting å si, for det er helheten som er viktig. Det er ikke slik at du "kommer unna" med å spise mer i periodene du er mer aktiv, mens du ellers risikerer at det du inntar. heller lagres som fett osv. Ernæring er komplekst, og en tidkrevende prosess. Maten du spiser, ligger i magen lenge osv. Måltidstiming er generelt ekstremt overvurdert i fitnessmiljøet - alt for mye fokus på anabolske vinduer, oppfylling av glykogenlagre, fasted cardio mot "stubborn fat", konstant frykt for muskeltap (derav produkter som bcaa) osv osv. Hvis du ser på forskning på time restricted feeding (faste), så ser man at det ikke er noe forskjell på å overtenke detaljer, og det helt grunnleggende: Bare spis minst 3-4 proteinrike måltider med en total kalorimengde som matcher behovet ditt, det være seg vektoppgang, -nedgang eller vedlikehold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinbarer er sjokoladeerstatning, ikke materstatning. Du vil få mye mer igjen for å bruke de kaloriene på kvalitetsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Hel boks mager kesam gir mindre kalorier, mer protein og bedre fyllmasse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FluffyChix skrev:

Hel boks mager kesam gir mindre kalorier, mer protein og bedre fyllmasse.

Var det det beste eksemplet ditt på "kvalitetsmat"? Jeg tror du overvurderer forskjellen på et produkt som mager kesam og proteintilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Det er jo fancy med alle mulige barer og tilskudd man får kjøpt.. Jeg heier på mat, der er alt vi trenger. Har du en målrettet plan om å bygge muskler så bruk litt tid på å finne ut hvordan kostholdet ditt bør være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Khloe

Jeg håper ikke du spiser dette hver dag? Det er absolutt ikke sunt å få i seg så mye prosessert mat. Baren er fin som restitusjon etter tyngre treningsøkter hvor det er behov for raskt påfyll og man kanskje ikke har et kjøleskap i nærheten. Til hverdags burde du satse på ordentlig mat, eventuelt en proteinshake i ny og ne (som forøvrig heller ikke skal erstatte et variert kosthold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

proteinbarer er sjokoladeerstatning, ferdig snakka.

få i deg ordentlig næringsrik mat. øk heller karbo på etter trening maten for eks. 

proteinpulver kan du bruke som tilskudd, men kjøp et av høy kvalitet som er av både myse og kasein. Maks 1 dose om dagen.

Anonymkode: 27a2a...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

proteinbarer er sjokoladeerstatning, ferdig snakka.

få i deg ordentlig næringsrik mat. øk heller karbo på etter trening maten for eks. 

proteinpulver kan du bruke som tilskudd, men kjøp et av høy kvalitet som er av både myse og kasein. Maks 1 dose om dagen.

Anonymkode: 27a2a...412

Hadde du noen argumenter også? Annet enn "ferdig snakka"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...