AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Jeg synes hele korona-situasjonen er bare teit. Alt var jo bra, før hele verden overreagerte og det skapte store problemer for mange hundretusener, bare for å redde noen kronisk syke og eldgamle folk. Ja, mangel av verneutstyr er jo et problem, men akkurat det er ikke korona sin skyld, men dårlig planlegging på øverste nivå. Det kan jo komme når som helst ett nytt virus eller ny type influensa som krever plutselig masse utstyr. Hvorfor var ikke verden, ihvertfall rike land forberedt på dette? Og nå med korona så ser det ut at selve viruset ikke er så farlig likevel. Men tiltakene var jo helt ekstremt overreaksjon synes jeg. Død av eldre og syke var alltid gjennom hele historien noe mennesker måtte forholde seg til, og kunne komme seg gjennom med hjelp av støtte fra familie og venner. Men å forby sosial omgang, vennskap, fysisk kontakt, stenge inn folk, spre frykt, det er bare umenneskelig og dumt gjort. Selvfølgelig hadde saken vært en helt annen, hvis koronaen hadde vært som ebola, med 40% dødelighet og like farlig for barn og unge mennesker. Da hadde det vært verdt det å utsette mennesker for dette. Men nå blir 2020 bare året da hele verden overreagerte. Hvorfor reagerer ikke hele verden når det er snakk om barna som sulter i hjel i Afrika? Eller når det er snakk om klimakrisa? De tingene er sikkert farligere og mer dødelig enn korona, likevel reagerer ingen med drastiske tiltak for å redde barna eller klimaet. Men med korona stoppet hele verden opp og mange får langvarige konsekvenser av dette. Anonymkode: e5f4d...551 6
AfterTheRain Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Nå når jeg har tenkt litt over det... kan dette ha en sammenheng med at verdens ledere er stort sett overvektige, har høyt blodtrykk og er over 50? 😒 TS 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor reagerer ikke hele verden når det er snakk om barna som sulter i hjel i Afrika? Eller når det er snakk om klimakrisa? De tingene er sikkert farligere og mer dødelig enn korona, likevel reagerer ingen med drastiske tiltak for å redde barna eller klimaet. Men med korona stoppet hele verden opp og mange får langvarige konsekvenser av dette. Anonymkode: e5f4d...551 Sult ...? Les dette først. Og klimakrise? Hvor mange milliarder skal man sprøyte inn for å redde regnskogen i Brasil? Så du mener at reaksjonen mot korona er en overreaksjon, men alle milliardene man i løpet av snart 60 år har pumpet inn for å hjelpe de stakkars barna i Afrika uten at situasjonen har endret seg, eller milliardene man har sløst bort på regnskogen i Brasil og annen klimaavlat, er ikke det. Hvorfor ...? Anonymkode: 61018...8d5 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Jeg er til en viss grad enig med deg angående alle de enorme krisene vi har som det ikke blir gjort tilsvarende dramatiske tiltak for å løse, fordi det ikke rammer «oss rike». Samtidig gir det lite mening her i å bruke urelaterte situasjoner som et slags argument når man diskuterer én spesifikk situasjon. Ellers har du tydeligvis et veldig lemfeldig forhold til tall. Jeg er ikke enig i at vi skulle ha ofret millioner av menneskers liv (som ville vært resultatet på verdensbasis uten tiltak overhodet) fordi du synes det er «dumt» og problematisk å begrense ulike former for sosial kontakt, midlertidig stenge grenser, isolere syke for å hindre smitte etc. Det er en logisk brist å glemme å ta med alternativkostnaden her. Tror du virkelig vi ikke ville hatt enorme økonomiske tap og uante konsekvenser hvis vi ikke hadde iverksatt tiltak? Anonymkode: 0c1b5...bb3 3
AfterTheRain Skrevet 6. mai 2020 #5 Skrevet 6. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så du mener at reaksjonen mot korona er en overreaksjon, men alle milliardene man i løpet av snart 60 år har pumpet inn for å hjelpe de stakkars barna i Afrika uten at situasjonen har endret seg, eller milliardene man har sløst bort på regnskogen i Brasil og annen klimaavlat, er ikke det. Hvorfor ...? Anonymkode: 61018...8d5 Tenker de tingene bare viser at de prøvde å løse ting med penger akkurat fordi de var redde å iverksette faktiske tiltak. Med klimaproblemene kunne de også stoppet flytrafikken, begynne å bruke hjemmekontor i hele verden istedenfor å kjøre biler. Verden kunne sikkert bruke mange drastiske tiltak for å redde mennesker og fremme utviklingen / skole osv. i Afrika, men det er jo altfor ubehagelig å gjennomføre. Derfor var det alltid bare snakk penger. Men akkurat med korona klarer de plutselig å gjennomføre helt sykt drastiske tiltak. Som stort sett er unødvendige. Det er det jeg ikke skjønner. TS 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes hele korona-situasjonen er bare teit Allerede der virker innlegget bortkasta tid å lese, så lengre kom jeg ikke. Anonymkode: 20890...585 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 24 minutter siden, AfterTheRain said: Nå når jeg har tenkt litt over det... kan dette ha en sammenheng med at verdens ledere er stort sett overvektige, har høyt blodtrykk og er over 50? 😒 TS ??? Anonymkode: 66117...e94 1
AfterTheRain Skrevet 6. mai 2020 #8 Skrevet 6. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Allerede der virker innlegget bortkasta tid å lese, så lengre kom jeg ikke. Anonymkode: 20890...585 Sikkert mye her i livet du går glipp av med den mentaliteten, men du gjør som du vil. Men å skrive den unødvendige setningen din, det gidder du selvfølgelig. Håper du har det bedre nå. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 Denne tråden illustrerer bare en ting: Du blir ikke helt av å forhindre en katastrofe. Anonymkode: 6b018...819 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne tråden illustrerer bare en ting: Du blir ikke helt av å forhindre en katastrofe. Anonymkode: 6b018...819 Nei, hvertfall ikke når man prøver å leke "helt" ved å slukke et stearinlys med sprinkleranlegget slik at hele huset raseres av vannskader. Lyset blir riktignok slukket, men det spørs om huseieren klapper deg på skuldra etterpå. Anonymkode: 8f1bb...287 1
Gjest Lasox Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 (endret) Wow... for en iskald kommentar: "Bare for å redde noen kronisk syke og eldgamle folk". Du vet vel at du også kan bli alvorlig syk og dø av det, ikke sant? Boris Johonson holdte jo på å dø av viruset og han har alltid vært frisk! Selvfølgelig er planleggingen av verneutstyr hårreisende i Norge, men skjønte jo det i fjor var det vel SV ville gjennomføre gjennomgang men det avviste Høyre. Så får skylde på Høyre for den dårlige tilgangen på verneutstyr, ikke applaudere dem med å stemme på dem etter krisen som mange tydeligvis kommer til å gjøre... skremmende! Finland hadde lært av andre verdens krig og hadde godt med verneutstyr! Smarte folk med andre ord som klarer å tenke litt annerledes. Det å begrense og holde avstand til folk det er da minimal pris? Jeg har klart meg fint tre mnd. uten en klem elns. syns det myndighetene gjorde var strålende utenom det med flyplassene tar imot fly ifra Italia samtidig som vi ikke kunne reise dit pga. krisen var størst der. Men, ellers har dem gjort veldig mye bra for å holde smittenivået til et minimalt takket være tiltakene dem har gjort. Syns også det er kvalmende holdning av oss rike landene at vi skulle prioritere «covid-19» fremfor fokus på alt annet til Afrikanske land slik som ebola, hiv og andre virus som også er like viktig. Men, det er jo kun snakk om å redde hele verdens økonomien. Kollapser den så kollapser jo hele systemet. Endret 6. mai 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor reagerer ikke hele verden når det er snakk om barna som sulter i hjel i Afrika? Eller når det er snakk om klimakrisa? De tingene er sikkert farligere og mer dødelig enn korona, likevel reagerer ingen med drastiske tiltak for å redde barna eller klimaet. Men med korona stoppet hele verden opp og mange får langvarige konsekvenser av dette. Anonymkode: e5f4d...551 Har du ikke fått forståelse for det synspunktet hittil, så tviler jeg på at noe jeg svarer deg kommer til å få deg til å forandre mening. Vi får heller bare være enige om å være uenige. 🙂 Anonymkode: 4fe4c...3e7 1
Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2020 #13 Skrevet 6. mai 2020 De eldre og syke kan være foreldre, besteforeldre, døtre/sønner eller andre man er glad i. Mange tenker at det er overdrevent helt til det rammer dem selv. 3
ludden Skrevet 6. mai 2020 #14 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes hele korona-situasjonen er bare teit. Alt var jo bra, før hele verden overreagerte og det skapte store problemer for mange hundretusener, bare for å redde noen kronisk syke og eldgamle folk. Ja, mangel av verneutstyr er jo et problem, men akkurat det er ikke korona sin skyld, men dårlig planlegging på øverste nivå. Det kan jo komme når som helst ett nytt virus eller ny type influensa som krever plutselig masse utstyr. Hvorfor var ikke verden, ihvertfall rike land forberedt på dette? Og nå med korona så ser det ut at selve viruset ikke er så farlig likevel. Men tiltakene var jo helt ekstremt overreaksjon synes jeg. Død av eldre og syke var alltid gjennom hele historien noe mennesker måtte forholde seg til, og kunne komme seg gjennom med hjelp av støtte fra familie og venner. Men å forby sosial omgang, vennskap, fysisk kontakt, stenge inn folk, spre frykt, det er bare umenneskelig og dumt gjort. Selvfølgelig hadde saken vært en helt annen, hvis koronaen hadde vært som ebola, med 40% dødelighet og like farlig for barn og unge mennesker. Da hadde det vært verdt det å utsette mennesker for dette. Men nå blir 2020 bare året da hele verden overreagerte. Hvorfor reagerer ikke hele verden når det er snakk om barna som sulter i hjel i Afrika? Eller når det er snakk om klimakrisa? De tingene er sikkert farligere og mer dødelig enn korona, likevel reagerer ingen med drastiske tiltak for å redde barna eller klimaet. Men med korona stoppet hele verden opp og mange får langvarige konsekvenser av dette. Anonymkode: e5f4d...551 Imponerende smart innlegg, for det første...du vet ikke hvor mange som til slutt dør av coronaen,da den ikke er over på lenge enda,for det andre så rammer coronaen alle typer mennesker. Når du skriver at verden ikke reagerer når barn sulter ihjel,så stemmer heller ikke dette, du har kanskje aldri fått med deg innsamlingsaksjoner eller hva røde kors og flere andre organisasjoner gjør??? I tillegg til disse smarte spørsmålene spør du også om klimakrisen, mener du at verden ikke bryr seg om den også??Du kan lese deg opp litt på alle disse emnene,og stille spørsmål som ikke får deg til å virke så dum,det er bare et råd til deg. Når vi andre vet at tusenvis av friske helsearbeidere verden over er døde av coronaen,så sitter du og tror det er bare eldre å syke som dør av den, da lurer jeg på hvor du henter din info ifra. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #15 Skrevet 6. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, hvertfall ikke når man prøver å leke "helt" ved å slukke et stearinlys med sprinkleranlegget slik at hele huset raseres av vannskader. Lyset blir riktignok slukket, men det spørs om huseieren klapper deg på skuldra etterpå. Anonymkode: 8f1bb...287 Vi får nå se hvordan det går i de landene der det ikke settes i verk "drakoniske tiltak". Vi får se. Anonymkode: 6b018...819
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #16 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, AfterTheRain skrev: Sikkert mye her i livet du går glipp av med den mentaliteten, men du gjør som du vil. Men å skrive den unødvendige setningen din, det gidder du selvfølgelig. Håper du har det bedre nå. Hvorfor håper du det? Anonymkode: b930a...51a
AfterTheRain Skrevet 6. mai 2020 #17 Skrevet 6. mai 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor håper du det? Anonymkode: b930a...51a Altså.. jeg går ut i fra at den som skrev dette er frustrert og føler seg ikke så bra. Så da håper jeg at det hjelper at han/hun får kritisere ordbruken min, og føler seg bedre etterpå.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #18 Skrevet 6. mai 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får nå se hvordan det går i de landene der det ikke settes i verk "drakoniske tiltak". Vi får se. Anonymkode: 6b018...819 Tja, vi kan se på Sveriges tall f.eks. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa Hvis du legger sammen dødstallene for gruppen fra 70 år og opp utgjør de 88,2% av de avdøde. Om du bare tar de som er 80 år og opp utgjør de 65,3% av de døde. Totalt har ca 0.03% av Sveriges befolkning dødd av Korona. Hvis man sammenligner tiltakene i Sverige med tiltakene i Spania og Italia så har de vært så og si null sammenlignet med de drakoniske tiltakene i Spania og Italia. Sverige har hittil mistet ca 5 % av det Italia og Spania har gjort sammenlagt. Kan det være andre årsaker enn inngripende myndigheter som er årsaken til at færre folk har dødd i Sverige kanskje? Likevel har Sverige, i likhet med Norge, innført totalt uakseptable lovendringer som setter demokratiet til side. Heldigvis har de ikke brukt sin nyvunnede makt for brutalt enda, og jeg synes slike tall burde være et meget godt argument for at diktatur ikke har noe som helst med å beskytte folk mot et virus å gjøre. Anonymkode: 8f1bb...287
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #19 Skrevet 6. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og nå med korona så ser det ut at selve viruset ikke er så farlig likevel. Men tiltakene var jo helt ekstremt overreaksjon synes jeg. Anonymkode: e5f4d...551 Har du faktisk ikke registrert hvordan det har gått for seg i Italia? Anonymkode: 0bc93...420
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #20 Skrevet 6. mai 2020 2 timer siden, AfterTheRain skrev: Nå når jeg har tenkt litt over det... kan dette ha en sammenheng med at verdens ledere er stort sett overvektige, har høyt blodtrykk og er over 50? 😒 TS Dette her er det utelukkende småjentene og småbarnsmødre som har manet til. Hele dette koronahysteriet er kjerringskapt gjennom slarv på sosialemedier. Ikke lat som noe annet. Det er sånne selverklerte mdg-metro-hipster jenter og de med tilsvarende gruppementalitet og lavt refleksjonsnivå som har skapt dette hysteriet. Det er de samme motbydelige jentene som gliser og gnir henda sleskt over bomringer og andre miljøtiltak, mens de skamløst brenner batteri på telefonen med de ennå mere skamløse selfiene sine for å pimpe ut sine høyst ukritiske og statusorienterte holdninger, som nå roper høyest om "oooo stakkars meg kommerr dø av korona, hold dere hjemme for faen, hulk hulk hulm!!!!!" i ren greta thunberg stil. Disse motbydelige karaktertypene er frontfigurer for dette tullet hysteriet som har ødelagt som mye for oss i årene framover. De skulle bare vist hvor foraktelige de er. Anonymkode: 3b2dc...b80 1
Anbefalte innlegg