Gå til innhold

Innvandrere utgjør 40% av de smittede

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

"Overrepresentert" i forhold til hva. De som er kan ikke sitte hjem bak et PC skjerm og faktisk drar ute og jobber og tjener folk or leverer ting - og er dermed exponert? De som bor ikke kun 3 personer i en 300kvm villa?

Det er ekkelt å lese slik. Skam dere Breiviks venner...

Anonymkode: 6d194...0e6

39 minutter siden, Whistler said:

Kanskje vi burde rette isolasjon- og karantenetiltakene så de kun treffer innvandrere med mørk hudfarge?  Tyskerne hadde jo fellesdusjing for en folkegruppe for en del år tilbake.  Ikke spesielt ærefullt spør du meg.  Ikke spekulasjonen din heller.  Det er lav korrelasjon mellom intelligens og det å beherske norsk.

Her var det sannelig mange som trakk rasistkortet uvanlig fort, uten å nevneverdig reflektere over problemstillingen TS belyser. Det er egentlig litt vanskelig å ta folk seriøst når de er så raske til trekke tryllestaven sin og forvandle alt man ikke liker til rasisme eller beslektede virkelighets(fjerne)oppfatninger. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden Covid-19 er et koronavirus, altså i slekt med forkjølelsesvirus, kan det tenkes at vi som ofte er forkjølet har en liten immunitet. De som er oppvokst i varmere strøk har sannsynligvis sjeldnere vært forkjølet, og det er derfor mulig at de rammes hardere enn nordboere. Dette kan være en delforklaring, i tillegg til at folk i mange kulturer er mer fysiske enn gjennomsnittsnordmannen.

Anonymkode: 6760e...625

I tillegg til at de bor trangt, store familier i kommunale hus. 

Anonymkode: b35cf...ee5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan faktisk være d vitamin mangel! Og ikke at de ikke bryr seg eller utsetter seg for smitte

Anonymkode: 34f65...938

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Tiuren skrev:

Her var det sannelig mange som trakk rasistkortet uvanlig fort, uten å nevneverdig reflektere over problemstillingen TS belyser. Det er egentlig litt vanskelig å ta folk seriøst når de er så raske til trekke tryllestaven sin og forvandle alt man ikke liker til rasisme eller beslektede virkelighets(fjerne)oppfatninger. 

Det handler i hovedsak ikke om rasisme, men den evinnelige forestillingen om at språkkunnskap er lik intelligens.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Tiuren said:

Har TS belyst noen problemstilling? Vennligst forklar.

Vi ser en overrepresentasjon av Covid-19 i innvandrerbefolkningen. Hva er det naturlig å gjøre da: å prøve å finne ut hvorfor det er sånn.

Har TS gjort dette?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Her er det en fordel å vite hva man snakker om (det er det jo dessuten alltid...). Innvandrerbefolkningen er ikke dummere enn majoritetsbefolkningen, men de lever under andre vilkår enn mange andre.

De jobber i stor grad innenfor yrker hvor smitte figurerer hyppigere enn i øvrig befolkning. De besitter arbeid innenfor transport - og taxinæringen. Her har de nærkontakt med langt flere enn det økonomer og selvstendig næringsdrivende har. De jobber i stor grad innenfor helse (ofte sykehjem), og er av den grunn også smitteutsatt.  

En typisk lavklasse innvandrerfamilie består av en mor som jobber på sykehjem og en far som kjører taxi. Av denne grunn er det helt naturlig at smittebelastningen på slike familier er større enn i etnisk norske familier. 

Videre har man den sosiokulturelle og sosioøkonomiske siden ved minoritetsbefolkningen. De har kultur for å sette familien foran individet. Av denne grunn tilbringer de mer tid med hverandre og investerer mer i nærhet i slekten enn vi andre gjør. 

Når det gjelder den sosioøkonomiske siden ved innvandringsbefolkningen ser vi at de grunnet lavere inntekt ofte bor tettere enn majoriteten. De bor ofte på Oslo Øst i små leiligheter. Dette er i så måte et spørsmål om kapital heller enn vilje.

Når man kombinerer den tradisjonelle tilnærmingen til familien med dårligere økonomi, samt tilsetning i serviceyrker gir smitteprosenten mening.

De er ikke dummere, eller mindre opplyste enn oss andre, men de er landets lavklasse. Man så det samme mønsteret utspille seg under spanskesyken. Lavklassen ble den gang som nå, rammet hardere enn overklassen og middelklassen. 

I en «typisk lavklasse innvandrerfamilie» som du kaller det, så er toppen en av foreldrene i lønnet arbeid. Greit at du ikke vil si noe negativt om innvandrere, men det er faktisk skyhøy arbeidsledighet og trygdebruk hos dem. Lik det eller ei.

Anonymkode: 0a6a3...a16

• Liker 13
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Har TS belyst noen problemstilling? Vennligst forklar.

Vi ser en overrepresentasjon av Covid-19 i innvandrerbefolkningen. Hva er det naturlig å gjøre da: å prøve å finne ut hvorfor det er sånn.

Har TS gjort dette?

Nå føler jeg meg på ingen måte forpliktet til å svare deg, men siden jeg er så snill så kan jeg jo prøve...

TS har ikke konkludert, men løftet fram et problem for diskusjon. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

I en «typisk lavklasse innvandrerfamilie» som du kaller det, så er toppen en av foreldrene i lønnet arbeid. Greit at du ikke vil si noe negativt om innvandrere, men det er faktisk skyhøy arbeidsledighet og trygdebruk hos dem. Lik det eller ei.

Så lenge du ikke tar høyde for ulike grupperinger av innvandrere blir dette en helt meningsløs samtale. Vi vet jo for eksempel at det er store ulikheter blant innvandrere når det kommer til sysselsetting. Somaliere er nederst på stigen når det gjelder systemisk integrasjon. Dette kan selvsagt ha svært mange årsaker. En av årsakene er selvsagt nært knyttet til botid i Norge. De fleste somaliere er relativt nyankomne, og har slik sett ikke akklimatisert seg i forhold til sin nye kontekst. Andre elementer som spiller inn er selvsagt post traumatisk stress syndrom. Dette er en gruppe mennesker som har flyktet fra krig og elendighet. 

Mange somaliere har dessuten sittet fast i transittland i en årrekke, før de deretter har sittet flere år i påvente av asylsøknadsbehandling i Norske mottakssentre. Alt dette er svært belastende. Vi kan da ikke vente at de har en sysselsettingsgrad lik majoritetsbefolkningen med alt dette i bagasjen. 

Ser man for eksempel på polakker så ser vi at de er godt integrert i arbeidslivet. Dette kan selvsagt forklares med at de ikke besitter de samme negative erfaringene som vi ser hos for eksempel somaliere. De er Europeere, og likere oss kulturelt sett. 

Jeg synes gruppeinndelingen i innvandrere eller etnisk norske blir helt meningsløs. Det er altfor stor indre variasjon i gruppen til at en slik generalisering tjener til noe fruktbart. Dersom du tenker etter er jeg sikker på at du vedkjenner deg ulikhetene nordmenn imellom også. Er vi så like at vi kan lempes sammen i en gruppe slik du gjør med innvandrere? 

Uansett blir ikke poenget mitt vedrørende smitte undergravd dersom man legger ditt premiss til grunn. Altså at jeg har rett i alt jeg skriver foruten det faktum du hevder, altså at kun en av to voksne individer møter på jobb i service eller omsorgsnæringen? Dersom du ikke har noe annet å utsette på det jeg skrev synes det ikke umiddelbart som om du dementerer innlegget mitt.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor slipper de ut ungene for å leke, de er tett på i større grupper så jeg lurer på hvorfor foreldrene ikke bryr seg. Somaliere. 

Anonymkode: c4646...19e

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Manglende informasjonsflyt, seriøst?

Anonymkode: a935c...909

Hva ønsker du å uttrykke? At innvandrere er slemme, og gir en lang f i hvem som smittes?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Så lenge du ikke tar høyde for ulike grupperinger av innvandrere blir dette en helt meningsløs samtale. Vi vet jo for eksempel at det er store ulikheter blant innvandrere når det kommer til sysselsetting. Somaliere er nederst på stigen når det gjelder systemisk integrasjon. Dette kan selvsagt ha svært mange årsaker. En av årsakene er selvsagt nært knyttet til botid i Norge. De fleste somaliere er relativt nyankomne, og har slik sett ikke akklimatisert seg i forhold til sin nye kontekst. Andre elementer som spiller inn er selvsagt post traumatisk stress syndrom. Dette er en gruppe mennesker som har flyktet fra krig og elendighet. 

Mange somaliere har dessuten sittet fast i transittland i en årrekke, før de deretter har sittet flere år i påvente av asylsøknadsbehandling i Norske mottakssentre. Alt dette er svært belastende. Vi kan da ikke vente at de har en sysselsettingsgrad lik majoritetsbefolkningen med alt dette i bagasjen. 

Ser man for eksempel på polakker så ser vi at de er godt integrert i arbeidslivet. Dette kan selvsagt forklares med at de ikke besitter de samme negative erfaringene som vi ser hos for eksempel somaliere. De er Europeere, og likere oss kulturelt sett. 

Jeg synes gruppeinndelingen i innvandrere eller etnisk norske blir helt meningsløs. Det er altfor stor indre variasjon i gruppen til at en slik generalisering tjener til noe fruktbart. Dersom du tenker etter er jeg sikker på at du vedkjenner deg ulikhetene nordmenn imellom også. Er vi så like at vi kan lempes sammen i en gruppe slik du gjør med innvandrere? 

Uansett blir ikke poenget mitt vedrørende smitte undergravd dersom man legger ditt premiss til grunn. Altså at jeg har rett i alt jeg skriver foruten det faktum du hevder, altså at kun en av to voksne individer møter på jobb i service eller omsorgsnæringen? Dersom du ikke har noe annet å utsette på det jeg skrev synes det ikke umiddelbart som om du dementerer innlegget mitt.

BlaBlaBla. Det var du som brukte formuleringen LAVKLASSE innvandrerfamilie. Det var det jeg kommenterte på. Så da blir det nokså irrelevant denne bacheloroppgaven din i politisk korrekthet 🙂

• Liker 6
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BlaBlaBla. Det var du som brukte formuleringen LAVKLASSE innvandrerfamilie. Det var det jeg kommenterte på. Så da blir det nokså irrelevant denne bacheloroppgaven din i politisk korrekthet 🙂

Har det slått deg at noen har disse meningene helt uavhengig av om det er «politisk korrekt» eller ikke? Nyter du å forsøke å undergrave andres meninger ved å påstå at noe er «politisk korrekt», mao insinuerer du at vedkommende har inntatt et standpunkt for å gjøre seg populær? Diskutér sak.

Endret av Alivamale
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Alivamale skrev:

Har det slått deg at noen har disse meningene helt uavhengig av om det er «politisk korrekt» eller ikke? Nyter du å forsøke å undergrave andres meninger ved å påstå at noe er «politisk korrekt», mao insinuerer du at vedkommende har inntatt et standpunkt for å gjøre seg populær? Diskutér sak.

Det var nettopp sak jeg diskuterte. Men som respons på min innvending, kom personen med en lang tirade mot meg — der jeg ble tillagt masse meninger som gikk langt utover det lille jeg kommenterte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det er opp til deg å finne ut av. Man kan ikke bosette seg i et samfunn uten å undersøke hvordan samfunnet fungerer. Man bør virkelig orientere seg om hvordan helsevesenet henger sammen eller ha kjennskap til landets helsemyndigheter. 

Anonymkode: f805e...754

Hjelper ikke hvis man forstår språket dårlig. Og jeg tviler på at mange innvandrere vet at FHI har riktige opplysninger. Det er intet krav om at innvandrere skal sette seg inn i slikt de sannsynligvis aldri vil behøve å vite.

Du kommenterte noen som brukte Israel som et eksempel. I Isael var de ortodokse jødene overrepresentert når det gjaldt smittede. Få tar annen utdannelse enn religiøs, mange kan verken hebraisk eller arabisk, og og de bor tett innpå hverandre på hverandre på tvers av generasjoner. Har masse barn. Og de har lav inntekt, noen lever visstnok bare av barnebidrag. Kvinner jobber bare i hjemmet.

Anonymkode: 29849...725

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk blir så sur og fornærmet over fakta?? 

Anonymkode: be394...390

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke hvis man forstår språket dårlig. Og jeg tviler på at mange innvandrere vet at FHI har riktige opplysninger. Det er intet krav om at innvandrere skal sette seg inn i slikt de sannsynligvis aldri vil behøve å vite.

Du kommenterte noen som brukte Israel som et eksempel. I Isael var de ortodokse jødene overrepresentert når det gjaldt smittede. Få tar annen utdannelse enn religiøs, mange kan verken hebraisk eller arabisk, og og de bor tett innpå hverandre på hverandre på tvers av generasjoner. Har masse barn. Og de har lav inntekt, noen lever visstnok bare av barnebidrag. Kvinner jobber bare i hjemmet.

Du glemmer et viktig moment om de ultraortodokse i Israel; de var fullstendig oppdaterte på situasjonen (at du tror de ikke er opplyste eller kan hebraisk er mildt sagt spesielt), men valgte å la skjebnen forbli i guds hender.

• Liker 6
Skrevet

Har ikke lavere grad om det er det du impliserer. Jaja, uansett. Jeg tror ikke jeg gidder å kaste mer perler for svin i denne tråden. Kos deg med ekkokammeret ditt  :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor slipper de ut ungene for å leke, de er tett på i større grupper så jeg lurer på hvorfor foreldrene ikke bryr seg. Somaliere. 

Anonymkode: c4646...19e

Kanskje det være at de har opplevd som mye ille i hjemlandet, at korona ikke skremmer dem. Og at det føles trygt dersom de ikke er sammen med andre enn de som mener det samme som dem. Da smitter de ikke sårbare, redde nordmenn. Det har jo vært mye om at barn ikke er så smittsomme, og ikke blir så syke. Mulig de tenker at det er ufarlig for barn. Afrika har jo opplevd mye mer dødelige virus enn koronaviruset.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer et viktig moment om de ultraortodokse i Israel; de var fullstendig oppdaterte på situasjonen (at du tror de ikke er opplyste eller kan hebraisk er mildt sagt spesielt), men valgte å la skjebnen forbli i guds hender.

Det er riktig at de legger livet sitt i Guds hender. Men det med opplysning og språk er også riktig. Jeg husker ikke hvilken nyhetskanal/nettavis det sto i, så jeg kan ikke vise til link.

• Opprett ny...