Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir trukket for mye skatt. Skattekalkulator beregner rett skatt, men skattekortet beregner feil og trekker meg mere. Har uføretrygd.

Anonymkode: 21cfc...b98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å skrive inn riktig beløp på forventet inntekt det. 

Anonymkode: b12e2...e18

  • Liker 8
Skrevet

Da trenger du nytt skattekort

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg og uføretrygdet, og har da ingen endringer i inntekt eller fradrag, og nå bergner de at jeg må betale 25 000 kr mer i skatt. Og det er umulig å gå inn og endre det. Fatter ikke hvordan de kan beregne så feil. Jeg har og laveste sats ufør, så det og betale så mye ekstra skatt, går jo utover økonomien min nå. 

Anonymkode: 5f77d...8d1

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg og uføretrygdet, og har da ingen endringer i inntekt eller fradrag, og nå bergner de at jeg må betale 25 000 kr mer i skatt. Og det er umulig å gå inn og endre det. Fatter ikke hvordan de kan beregne så feil. Jeg har og laveste sats ufør, så det og betale så mye ekstra skatt, går jo utover økonomien min nå. 

Anonymkode: 5f77d...8d1

Nei, det er ikke umulig å endre skattekortet. 

Anonymkode: b12e2...e18

  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke umulig å endre skattekortet. 

Anonymkode: b12e2...e18

Jo, det er det for meg. Siden jeg er ufør, og det er de jo klar over, så får jeg ikke endret inntekt. Dermed så får jeg ikke endret skattetrekket.

Anonymkode: 5f77d...8d1

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å skrive inn riktig beløp på forventet inntekt det. 

Anonymkode: b12e2...e18

Nei! Skriver inn samme beløp på kalkulatoren og skattekortet, men skattekortet trekker mer skatt

Anonymkode: 21cfc...b98

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det for meg. Siden jeg er ufør, og det er de jo klar over, så får jeg ikke endret inntekt. Dermed så får jeg ikke endret skattetrekket.

Anonymkode: 5f77d...8d1

Da gjør du nok noe feil 😊 har uføretrygd selv og har null problem med å endre intekten på skattekortet :)

 

Anonymkode: b12e2...e18

  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg og uføretrygdet, og har da ingen endringer i inntekt eller fradrag, og nå bergner de at jeg må betale 25 000 kr mer i skatt. Og det er umulig å gå inn og endre det. Fatter ikke hvordan de kan beregne så feil. Jeg har og laveste sats ufør, så det og betale så mye ekstra skatt, går jo utover økonomien min nå. 

Anonymkode: 5f77d...8d1

Ja meg trekker de 18 000 mere, forstår det ikke

Anonymkode: 21cfc...b98

AnonymBruker
Skrevet

Skatteetaten svarte meg dette:

Viser til din henvendelse. Grunnen til at total skatt i skattekortet viser noe høyere enn total skatt i skattekalkulatoren er fordi minstefradraget er litt lavere på skattekortstadiet. Dette er en sikkerhetsmargin som skal sørge for at du ikke f

Skattekalkulatoren sier jeg skal betale 47 000 i skatt , og skattekortet 50 000 med samme inntekt. Betyr det at jeg bare kan nedjustere inntekten på skattekortet slik det står jeg skal betale 47 000 i skatt?

Anonymkode: 21cfc...b98

AnonymBruker
Skrevet

Norge er i krise og trenger pengene. Alle må være med på dugnaden.

Anonymkode: 61b97...8e7

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/

 

Logg inn der, legg inn dine tall. Du kan manipulere skattekortet med å endre inntekt, fradager osv. Men husk at om du manipulrer den for mye slik at du ender med skattesmell, er det kun ditt ansvar.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skattekalkulatoren sier jeg skal betale 47 000 i skatt , og skattekortet 50 000 med samme inntekt. Betyr det at jeg bare kan nedjustere inntekten på skattekortet slik det står jeg skal betale 47 000 i skatt?

Du kan i teorien gjøre dette ja. Men husk at kalkulatoren er kun et estimat, ikke sannheten. Det kan være andre forhold enn kun din inntekt som bestemmer din skattesum. Renter, gjeld, formue osv.

Anonymkode: f3c56...b0e

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skattekortet beregnes for å gi litt for høyt trekk, siden onkel stat har bestemt at vi helst vil ha igjen penger fremfor å få baksmell.

Anonymkode: 9728f...ac2

AnonymBruker
Skrevet

skattekortet er visst rett, men blir trukket for mye inne på nav..

Anonymkode: 21cfc...b98

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Skatteetaten svarte meg dette:

Viser til din henvendelse. Grunnen til at total skatt i skattekortet viser noe høyere enn total skatt i skattekalkulatoren er fordi minstefradraget er litt lavere på skattekortstadiet. Dette er en sikkerhetsmargin som skal sørge for at du ikke f

Skattekalkulatoren sier jeg skal betale 47 000 i skatt , og skattekortet 50 000 med samme inntekt. Betyr det at jeg bare kan nedjustere inntekten på skattekortet slik det står jeg skal betale 47 000 i skatt?

Anonymkode: 21cfc...b98

Myndighetene ønsker at du skal få penger tilbake med lave renter, noe som lønner seg for dem. Og de fleste blir bare glad til for å få igjen på skatten, selv om det er en dårlig deal. Hvis du ønsker lavere skattetrekk kan du feks oppgi høyere forventet gjeld eller gjeldsrenter for å kompensere.

Anonymkode: 11338...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Dette er hvorfor personlig økonomi burde vært en del av allmennutdannelsen

Anonymkode: 24030...071

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja meg trekker de 18 000 mere, forstår det ikke

Anonymkode: 21cfc...b98

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skatteetaten svarte meg dette:

Viser til din henvendelse. Grunnen til at total skatt i skattekortet viser noe høyere enn total skatt i skattekalkulatoren er fordi minstefradraget er litt lavere på skattekortstadiet. Dette er en sikkerhetsmargin som skal sørge for at du ikke f

Skattekalkulatoren sier jeg skal betale 47 000 i skatt , og skattekortet 50 000 med samme inntekt. Betyr det at jeg bare kan nedjustere inntekten på skattekortet slik det står jeg skal betale 47 000 i skatt?

Anonymkode: 21cfc...b98

Hvordan du får 50 000 - 47 000 til å bli 18 000 er meg en gåte. Det reelle tallet er 3000, altså ca 250 kr mnd. Virkelig noe å hisse seg opp for der altså. Betaler du for mye får du uansett pengene igjen. 

Anonymkode: 1fcc8...959

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan du får 50 000 - 47 000 til å bli 18 000 er meg en gåte. Det reelle tallet er 3000, altså ca 250 kr mnd. Virkelig noe å hisse seg opp for der altså. Betaler du for mye får du uansett pengene igjen. 

Anonymkode: 1fcc8...959

Nei, nav trekker meg over 60 000 i skatt. Skatteetaten trakk vist bare 3000 eller noe over det vanlige.

Anonymkode: 21cfc...b98

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myndighetene ønsker at du skal få penger tilbake med lave renter, noe som lønner seg for dem. Og de fleste blir bare glad til for å få igjen på skatten, selv om det er en dårlig deal. Hvis du ønsker lavere skattetrekk kan du feks oppgi høyere forventet gjeld eller gjeldsrenter for å kompensere.

Anonymkode: 11338...5f2

Kan jeg oppgi lavere inntekt for å få skatten til å stemme? eller er det bedre med å endre høyere gjeld?

Anonymkode: 21cfc...b98

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg oppgi lavere inntekt for å få skatten til å stemme? eller er det bedre med å endre høyere gjeld?

Anonymkode: 21cfc...b98

Prøv deg frem, du kan endre ulike ting og så får du se hvilket utslag det gir før du bestiller skattekortet.

Anonymkode: 11338...5f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...