AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #1 Skrevet 5. mai 2020 Skoliose, hypermobile ledd (på grunn av spina bifida occulta) og feilstillinger i hoftene (uvisst om dette skyldes en ulykke eller om det skyldes skoliosen). Fastlegen ga meg resept på Voltaren (som det viste seg at jeg ikke tåler) mot smerter når det står på som verst, Ibux og Paracet har ikke noe for seg, og sendte meg til fysioterapeut. Fysioterapeuten vet ikke helt hva han kan gjøre med det. Fastlegen mener skoliosen ikke er så ille, fysioterapeuten mener den er i grenseland for når den burde kastes over til noen med mer peiling. Skjevhet er ikke målt - røntgen av hofter/bekken viste tegn til det og fastlegen valgte å ta en kikk på ryggen min. I følge fysioterapeut og samboer er den veldig tydelig når man ser på både ryggraden og hvordan jeg står og går. Føler det er på tide med en second opinion, men er samtidig redd for at det viser seg å ikke være noen vits i det. Noen med erfaring med det samme, eller ihvertfall noe liknende, som fikk orden på kroppen etter hvert? Hva gjorde dere, hva hjalp? Er bare 22, men føler jeg har kroppen til en 80 åring, og håper virkelig det er et eller annet som kan hjelpe. Anonymkode: b34bc...16e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Trening, trening, trening, tilpasset styrke- og stabiliseringstrening. Hvis du ikke har solid støtte rundt risikerer du at det sklir enda mer. Rart fysioterapeuten ikke har understreket det og hjulpet deg med et treningsprogram? Mange har en skoliose og spina bifida occulta uten at det plager dem, men det kommer jo såklart an på grader. Anonymkode: 768b0...f1c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 Be legen om en henvisning til Sophies mindre i Oslo! Mulig man kan få time uten henvisning, men det vet jeg ikke. Ellers så burde du jobbe med å styrke kjernemuskulaturen din. Be fysioterapeuten sette opp ett tilpasset opplegg for deg. Crossfit kan og være bra. Anonymkode: dc2c4...6d6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Trening, trening, trening, tilpasset styrke- og stabiliseringstrening. Hvis du ikke har solid støtte rundt risikerer du at det sklir enda mer. Rart fysioterapeuten ikke har understreket det og hjulpet deg med et treningsprogram? Mange har en skoliose og spina bifida occulta uten at det plager dem, men det kommer jo såklart an på grader. Anonymkode: 768b0...f1c Joda, fysioterapeuten hjelper meg med trening. Han hadde akkurat begynt å planlegge program da Norge stengte, og han har valgt å ikke åpne igjen enda. Anonymkode: b34bc...16e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 Min erfaring (med bare skoliose) er at fysioterapeuten jeg gikk til ikke hadde peiling, Han mente jeg kunne trene ryggen rett igjen 🙄 han masserte litt, satte nåler eller brukte strøm, men det hjalp ikke. Styrketrening gjorde det bare verre, med mindre jeg var veldig selektiv på hvilke øvelser jeg tok og ikke. går til kiropraktor, han er utrolig mye flinkere. Kan mye om det, kan henvise deg til røntgen og få målt skjevheten og han kan også henvise deg videre, f.eks. til sophies minde. Du burde jo så absolutt ha vært der med dine sammensatte plager. Etter jeg begynte å gå til kiropraktor har jeg ikke lenger spenningsmigrene. Han har muskelknuter og knekker opp, og det har en veldig god effekt for meg. Anonymkode: 179fb...611 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 Å styrke kjernemuskulaturen er det eneste som har hjulpet for mine ryggsmerter, dvs. fysioterapi. Men det tok tid og regelmessig jobbing før det hjalp. Trene må jeg gjøre resten av livet hvis jeg skal holde dette noenlunde i sjakk. Føler du at du er godt utredet, at du har en diagnose som passer bra? Jeg tenker på om du kanskje burde fått en vurdering "fra bunn av". Siden du har symptomer fra rygg, hofter, hypermobilitet, føler deg som om du er 80 år osv. Som oftest fanges det jo opp hvis man har en sjelden sykdom som f.eks. EDS, men noen har litt atypiske symptomer og det hender virkelig at det ikke fanges opp også. Kan du henvises til spesialisthelsetjenesten så bare gå for det. Det er lite å tape på det! Anonymkode: edfaf...437
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #7 Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å styrke kjernemuskulaturen er det eneste som har hjulpet for mine ryggsmerter, dvs. fysioterapi. Men det tok tid og regelmessig jobbing før det hjalp. Trene må jeg gjøre resten av livet hvis jeg skal holde dette noenlunde i sjakk. Føler du at du er godt utredet, at du har en diagnose som passer bra? Jeg tenker på om du kanskje burde fått en vurdering "fra bunn av". Siden du har symptomer fra rygg, hofter, hypermobilitet, føler deg som om du er 80 år osv. Som oftest fanges det jo opp hvis man har en sjelden sykdom som f.eks. EDS, men noen har litt atypiske symptomer og det hender virkelig at det ikke fanges opp også. Kan du henvises til spesialisthelsetjenesten så bare gå for det. Det er lite å tape på det! Anonymkode: edfaf...437 Helt ærlig så er jeg litt usikker på om føler jeg meg tilstrekkelig utredet eller ikke. Føler på at fastlegen ikke har nok tid til å kunne hjelpe, og fysioterapeuten sier jo selv at han ikke vet hva som skal/bør gjøres, så jeg vet ikke om den vonde klumpen i magen skyldes følelsen på manglende behandling eller manglende utredning. Kanskje en kombinasjon? Aner ikke. Har i det minste funnet ut at å ta en lang, varm dusj noen ganger hjelper litt på smerter. Riktig nok frem til jeg går ut av dusjen, men det blir i det minste en halvtimes tid med mindre ubehag. Til tider har jeg såpass vondt i hofter og rygg med strålinger nedover bena og oppover mot nakke og skuldre at jeg ikke får til å stå i dusjen, eller å i det hele tatt komme meg ned trappa for å gå i dusjen, og da føler jeg litt på at jeg ikke riktig vet hva jeg skal gjøre når smertestillende ikke har effekt. Anonymkode: b34bc...16e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #8 Skrevet 10. mai 2020 Jeg vet ikke hvordan du fungerer i hverdagen, men det høres ut som du er i ganske dårlig form. Greier du å jobbe eller studere? Jeg tenker at du burde undersøkes av spesialist uansett egentlig. Særlig viktig er det dersom du skulle bli dårligere. Dumt å gå glipp av behandling, dersom det finnes. Jeg synes ikke du skal akseptere dette uten en ordentlig utredning. Men fysioterapi er bra uansett, så ville fortsatt med det samtidig. Anonymkode: edfaf...437
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvordan du fungerer i hverdagen, men det høres ut som du er i ganske dårlig form. Greier du å jobbe eller studere? Jeg tenker at du burde undersøkes av spesialist uansett egentlig. Særlig viktig er det dersom du skulle bli dårligere. Dumt å gå glipp av behandling, dersom det finnes. Jeg synes ikke du skal akseptere dette uten en ordentlig utredning. Men fysioterapi er bra uansett, så ville fortsatt med det samtidig. Anonymkode: edfaf...437 Fungerer greit. Studerer. Har konstant vondt, men etter hvert blir det litt som å ha en skikkelig ekkel flis i fingeren. I starten er det kjempevondt hele tiden, men etter hvert vender du deg til det. Det er alltid noe ubehagelig, men det gjør ikke kjempevondt før du kommer borti flisen, om du skjønner hva jeg mener. Hvordan bør jeg gå frem? Kan fysioterapeuten hjelpe meg med henvisning videre, eller må fastlegen gjøre det? Eventuelt dra til en privat lege for en gjennomgang? Å få time hos fastlegen er helt håpløst, haha. Anonymkode: b34bc...16e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 Hvis fysioterapeuten ikke vet hva som skal gjøres bør hn jo enten lese seg opp eller anbefale at du kontakter noen andre! Jeg ville begynt med å ringe rundt til ulike fysioterapeuter. Hvis du bruker sterke smertestillende må du jo til legen før eller siden uansett, så jeg ville tatt det opp da. Anonymkode: 768b0...f1c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis fysioterapeuten ikke vet hva som skal gjøres bør hn jo enten lese seg opp eller anbefale at du kontakter noen andre! Jeg ville begynt med å ringe rundt til ulike fysioterapeuter. Hvis du bruker sterke smertestillende må du jo til legen før eller siden uansett, så jeg ville tatt det opp da. Anonymkode: 768b0...f1c Bruker ikke smertestillende. Anonymkode: b34bc...16e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå