Gå til innhold

Ord med ulik betydning !


Gjest Darcy

Anbefalte innlegg

Gjest Darcy

Der jeg kommer fra, betyr ordet kjekt praktisk.

Her jeg bor, betyr ordet kjekt koselig/trivelig/hyggelig.

Der jeg kommer fra betyr ordet snål morsom/trivelig/hyggelig, mens der jeg tidligere bodde betyr dette ordet merkelig/rar/snodig.

Andre eksempler som kan føre til full forvirring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Klar.

Der jeg kommer fra (østlandet) betyr det å være klar til å dra. Andre steder vet jeg det betyr sliten. :o

Østlandsk: skrike = rope

Nord-Norsk: skrike = gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

På store deler av vestlandet sier begrepet "kjekk" om en mann at han er hyggelig, en grei kar. Mens på østlandet betyr det at han er "pen på en mandig måte" (når en jente er "kjekk" har det ikke med utseendet å gjøre).

Jeg savner et norsk ord for "handsome" her på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På store deler av vestlandet betyr sier begrepet "kjekk" om en mannat han er hyggelig, en grei kar. Mens på østlandet betyr det at han er "pen på en mandig måte".

Jepp.. har opplevd noen misforståelser der, ja :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte

snål, som Darcy skriver er det som har skapt mest forvirring for oss... typen er opprinnelig fra telemark og i møte med familien hans fikk jeg høre at jeg var snål.. jeg tok det som en fornærmelse, og de skjønte absolutt ikke hvorfor :) men det ble oppklart da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taus.... Til vanlig betyr det å være stille - men i enkelte deler av Nord-Norge betyr det "ei jente". I andre deler av Nord-Norge er det nærmest et skjellsord, så da svigerbroren min og dama fikk ei datter og svigermor sa "jeg visste det ble ei taus" sperra jeg øynene opp ja :o Oi, så frekk hun var, tenkte jeg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
På store deler av vestlandet sier begrepet "kjekk" om en mann at han er hyggelig, en grei kar. Mens på østlandet betyr det at han er "pen på en mandig måte" (når en jente er "kjekk" har det ikke med utseendet å gjøre).

Jeg savner et norsk ord for "handsome" her på vestlandet.

Da jeg vokste opp på Sunnmøre ble ordet "fin" brukt om menn på samme måte som "kjekk" her østpå.

Så for meg er "fin", "kjekk" og "handsome" ett og samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en smule forvirret da jeg var på besøk på Røros, og vertskapet sa de skulle servere kake til frokost.

Kake=brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zim-zum

I Nord-Norge bruker de ordet "svang" når de mener sulten. Det ligner veldig på ordet "svanger", som betyr noe helt annet. Det er mange som har opplevd misforståelser på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Klar.

Der jeg kommer fra (østlandet) betyr det å være klar til å dra. Andre steder vet jeg det betyr sliten. :o

Østlandsk: skrike = rope

Nord-Norsk: skrike = gråte.

:ler: Samme forvirringen her! Husker alle så rart på meg (når jeg bodde i Molde) når jeg brukte ordet klar før jeg skulle på fest!

Et annet ord er svær. For oss østlendinger betyr dette stor/diger, mens det på vestlandet betyr grei/snill.

Ble en liten eksplosjon der første gang jeg ble kalt "så jævlig svær" når jeg bodde der! :hoho: ¤mimre,mimre¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

:ler: Samme forvirringen her! Husker alle så rart på meg (når jeg bodde i Molde) når jeg brukte ordet klar før jeg skulle på fest!

Et annet ord er svær. For oss østlendinger betyr dette stor/diger, mens det på vestlandet betyr grei/snill.

Ble en liten eksplosjon der første gang jeg ble kalt "så jævlig svær" når jeg bodde der! :hoho: ¤mimre,mimre¤

Hvor på vestlandet da? Har ikke jeg hørt, hverken i Stavanger eller Bergensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg (nordlending) sier "brød" om grovbrød (med pålegg), svigermor (trønder) sier "brød" om kake (søt bakst)

Jeg sier "kake" om kake (søt bakst), svigermor sier "kake" om grovt brød.

Blæ, så ekkelt det ble å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Østlandet betyr travel at man har mye å gjøre.

På Vestlandet betyr det at man er slitsom/noe er slitsomt.

Han e so travel. Det e so travelt å sjå film uten brilla

Unnskyld dårlig dialektgjengivning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darcy

Østlandsk: skrike = rope

Nord-Norsk: skrike = gråte.

Jeg vet om veldig mange steder på Østlandet hvor ordet skrike= gråte, og ikke rope og følte meg rimelig sikker på at dette gjaldt over hele Østlandet ?

Mente du omvendt, kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet om veldig mange steder på Østlandet hvor ordet skrike= gråte, og ikke rope og følte meg rimelig sikker på at dette gjaldt over hele Østlandet ?

Mente du omvendt, kanskje ?

Der hvor jeg er fra på Østlandet, betyr skrike å rope. Jeg møtte aldri noen som brukte skrike i betydningen å gråte mens jeg bodde der. Så det varierer tydligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swixi

Tror vi skal passe oss litt med uttrykket Vestlandet, Vestlandet går nemlig rimelig langt sør (dette kan sikkert diskuteres) etter mitt skjønn. For meg som er fra Rogaland betyr travel at man har mye å gjøre, og en mann kan fint være kjekk både av utseende og personlighet. Å ha det kjekt = å ha det koselig/hyggelig. Et alternativ til ordet kjekk om utseende, kan være at han er bra eller fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll
snål' date=' som Darcy skriver er det som har skapt mest forvirring for oss... typen er opprinnelig fra telemark og i møte med familien hans fikk jeg høre at jeg var snål.. jeg tok det som en fornærmelse, og de skjønte absolutt ikke hvorfor :) men det ble oppklart da..[/quote']

Jeg opplevde noe av det samme :ler: Hadde leid leilighet sammen med han som nå er mannen min, og han er da fra Telemark. Moren hans hadde vært innom for å se på den, og når jeg spurte ham om hva hun hadde syntes fikk jeg til svar at hun hadde syntes den var snål. Og da var jo mitt svar "hvorfor det???" Skjønte ikke hva som var så veldig rart med leiligheten, jeg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Da jeg traff mine kommende svigerforeldre (i Stavanger), kommenterte svigermor at skjørtet jeg hadde på var snålt.

-Ja, dette begynte jo bra, tenkte jeg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...