Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står at jeg og min sønn på 7 år skal bruke 18.500 i mnd ifølge sifo, men jeg bruker 16.000 i mnd og da er dette inkludert husleia på 8000 som sifo ikke tar med. Står at vi skal bruke 4250 på mat, bruker mellom 1500-2000 på mat og da kjøper jeg det jeg vil. Hvorfor kan de gå utifra et sånt budsjett når det er så feil for så mange? Stemmer sifo med deres budsjett? 

Anonymkode: c59c0...dbf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil faktisk påstå at om du bruker 1500 kr mnd i matbudsjett for to personer så mangler det noe vesentlig i kostholdet. 

Anonymkode: e59e1...3ee

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil faktisk påstå at om du bruker 1500 kr mnd i matbudsjett for to personer så mangler det noe vesentlig i kostholdet. 

Anonymkode: e59e1...3ee

Gjør ikke det. Spurte ikke om kostholdtips heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker under SIFOs budsjett, men reiser lite, spiser rimeligere, skjønner ikke helt deres lek-og mediebruk budsjettering. Har ca totaltforbruk på 20000-23000 pr mnd, og det inkluderer lån (9000), mat (5000-6000) og mye leker og klær til ungen. Sløser på interiør og ting til ungen. Og forsåvidt mat, men det er mye mer fokus på kos når man har kjæreste. Kunne levd på 1500-2000kr på mat om jeg ikke hadde hatt en storspist kjæreste som spiser mye her.

Anonymkode: 9aef4...80f

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står at jeg og min sønn på 7 år skal bruke 18.500 i mnd ifølge sifo, men jeg bruker 16.000 i mnd og da er dette inkludert husleia på 8000 som sifo ikke tar med. Står at vi skal bruke 4250 på mat, bruker mellom 1500-2000 på mat og da kjøper jeg det jeg vil. Hvorfor kan de gå utifra et sånt budsjett når det er så feil for så mange? Stemmer sifo med deres budsjett? 

8000 til mat, klær, reiser, tannlege, lege, sko, fritidsaktiviteter og alt? Det er magert. Kjøper du bare brukt og billig til ungen, da eller...? Du kan neppe ha råd til mye sosialt. Har levd like sparsomt som deg, men det gikk heftig ut over sosiale livet mitt, dessverre.

Skrevet

Sifo budsjettet er laget på hva en i snitt bruker så dermed vil det aldri stemme helt men gi en pekepinn

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker flere 1000 under deres budsjett, synes deres budsjett er helt på trynet. Blant annet må vi holde av 1800 kr per mnd til kollektivtransport selv om vi har 2 biler, med grunnlag av at vi har 2 barn. De er 0 og 3 år gamle, er ikke akkurat slik at de farter rundt med buss når det passer dem.

Samme med andre ting også, vi er aldri på kino, restauranter, fornøyelsesparker, frisør osv, for vi har ikke noe behov for det. Feriene består av turer til venner og familie hvor vi finner på gøye ting ute i naturen. 

Skjønner at det skal være et snitt, men synes det er urimelig at bankene skal være låst til det budsjettet når du søker lån feks. 

Anonymkode: a1f59...db6

AnonymBruker
Skrevet

Bruker langt mindre, spesielt tatt i betraktning at SIFO ikke har med store utgifter som Strøm, forsikringer, boligskatt, Kommunale avgifter, Trening/fritidsavgifter ++ 

Mitt inntrykk er at matbudsjettet til SIFO ligg betydelig høyrere en faktisk snittforbruk.

Anonymkode: 068fe...d2a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruker langt mindre, spesielt tatt i betraktning at SIFO ikke har med store utgifter som Strøm, forsikringer, boligskatt, Kommunale avgifter, Trening/fritidsavgifter ++ 

Mitt inntrykk er at matbudsjettet til SIFO ligg betydelig høyrere en faktisk snittforbruk.

SIFO har heller ikke med ferieutgifter

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8000 til mat, klær, reiser, tannlege, lege, sko, fritidsaktiviteter og alt? Det er magert. Kjøper du bare brukt og billig til ungen, da eller...? Du kan neppe ha råd til mye sosialt. Har levd like sparsomt som deg, men det gikk heftig ut over sosiale livet mitt, dessverre.

Kjøper det vi trenger og har lyst på. Han har mye mer tøy og leker enn han får brukt. Kjøper ingenting brukt. Vi reiser ikke. Har guttungen annenhver uke. Budsjettet som er satt av til bil bruker jeg mindre på og reiser aldri kollektivt. Sfo får vi redusert betaling på og mediebruk er også for høyt. På en annen side betaler jeg 500-1500 i strøm som ikke er beregnet med i sifo. 

Skrevet

Matbudsjettet stemmer ganske greit. 

(Kan ikke fatte hva to mennesker spiser for 1500-2000 per mnd. Vi bruker nok en tusenlapp bare på frukt og grønt) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer jo ikke og det er jo som forventet. Gjennomsnittlig beregning av forbruk i dette landet vil jo variere fra landsdel til landsdel samt personlig inntekt. Hvis de hadde usikkerhetsfaktor med i kalkulatoren så ville man kanskje hatt lettere å forstå denne.

Jeg er singel og brukte over 4800 månedlig på mat før jeg ble permittert. Etter permitteringen har det gått ned til litt over 2000 og jeg kan ikke si at jeg lider noe overlast. Istedenfor å gå på restaurant etter jobben så lager jeg mat nå på kjøkkenet.

Videre med tanken på at sønnen din er der annenhver uke så er dere egentlig 1,5 stykk per mnd.

Anonymkode: ae1b4...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke det. Det er basert på gjennomsnitt. Dette står:

SIFOs referansebudsjett viser alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold. Regn ut ditt eget budsjett!

Tips til de som bruker SIFOs referansebudsjett til å lage eget budsjett (og budsjettet i Excel)
Alle budsjett er individuelle. Den beste måten å lage et budsjett på er å føre regnskap over eget forbruk en tid og bruke dette som utgangspunkt.

For den som ikke har ført regnskap kan referansebudsjettet brukes som en veileder. Men det er viktig at en selv vurderer tallene i forhold til egne prioriteringer og behov. Fordelingen av totalbudsjettet på de ulike forbruksområdene er kun ett av flere mulige fordelinger.

Anonymkode: 8e5c1...1cb

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, du skjønner vel selv at det er dere som bruker ualminnelig lite på mat? Eller tenker du at dere ligger på gjennomsnittet?  

Skrevet

Jeg syntes SIFO generelt estimerer høyt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge sifo bruker jeg 12.000 i mnd på diverse utgifter og det før husleia er tatt med. Ikke verst det, for en ung ufør inntekt... :roll:

Anonymkode: 3015a...b7a

• Liker 2
Gjest Ingaborga
Skrevet

Sifo stemmer ikke for meg. Maten er bare litt høyere enn det jeg bruker (bruker ca 1400, sifo sier 2300), og ellers er det meste feil. Bruker nok i snitt 30 kr på personlig pleie, og 50 kr på klær /mnd. 250kr på mediebruk (mobilabonnement), 50 kr på andre husholdningsartikler, posten på møbler er nok dog litt lav hvis jeg skal ta snittet av penger brukt på møbler for 2019/mnd, men da gjorde vi også investeringer i form av kvalitetsmøbler som varer de neste ihvertfall 15 årene. Bruker 400kr/mnd på treningssenter også. 

Sifos totale budsjett gir meg 9 150kr/mnd før strøm og husleie (med inntekt satt til 120 000/året), reelt forbruk inkludert husleie og strøm ligger på 8000kr/mnd. Da er ekstra forbruk på småplukk som mikrospar og pensjonsspar inkludert. 

Det skal sies at jeg lever på studentbudsjett, og vil ikke bruke sparepengene på forbruk, dermed er budsjettet lite. I jobb etter endt utdanning går nok forbruket opp en del, særlig på mat. 

Skrevet

Jeg synes matbudsjettet er sinnsykt lavt, skjønner ikke hvordan dere klarer å ligge under. Nå er jeg student så bolig og mat er hovedutgiftspostene mine. Jeg prioriterer mat høyt, men selv når jeg tidligere har hatt det trangere pga bosituasjon så har jeg aldri klart å ligge så lavt. Nå skal det sies at jeg er ganske høy og aktiv, så trenger ganske mye mat. Ellers så ligger jeg under i og med at jeg spinker på alt annet enn mat i min situasjon, men stusser på budsjettet da jeg føler det hadde vært vanskelig å leve på det sånn det står over mange år.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Rumle skrev:

Men, du skjønner vel selv at det er dere som bruker ualminnelig lite på mat? Eller tenker du at dere ligger på gjennomsnittet?  

Men herrefred, hvorfor henger dere dere oppi hva jeg spiser og bruker på mat? Jeg sier jeg kjøper det vi har lyst på, altså frukt og grønt, fisk, kjøtt, godteri, pålegg, brød, melk, juice, poteter, saus, dasspapir, såper, osv. Vi er ikke storspiste. Så det er normalt synes jeg. Klarer ikke å forstå hvordan folk klarer å bruke det dobbelte eller mer på mat. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men herrefred, hvorfor henger dere dere oppi hva jeg spiser og bruker på mat? Jeg sier jeg kjøper det vi har lyst på, altså frukt og grønt, fisk, kjøtt, godteri, pålegg, brød, melk, juice, poteter, saus, dasspapir, såper, osv. Vi er ikke storspiste. Så det er normalt synes jeg. Klarer ikke å forstå hvordan folk klarer å bruke det dobbelte eller mer på mat. 

Litt pussig å starte en tråd om Sifos matbudsjett og så bli forbanna hvis noen kommenterer mat og økonomi .. men ok :klo:

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...