Gå til innhold

Hva er lov når man er i risikosonen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man gå på butikken? Få besøk av barn som ikke bor hjemme? Reise på ferie i Norge til sommeren? Gå turer ute? Være sammen i grupper på fem? 

Hva med de i risikosonen med barn på skolen? Har noen erfaring med at barna får tilrettelagt på skolen? Hvordan? Kan barna gå på fritidsaktiviteter? 

Noen som vet? :)

Anonymkode: b4c3d...819

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt er lov selv om man er i risikosonen. Det er man selv som velger hva man utsette seg selv eller den som er i risikosonen for. De samme rådene og pålegg som gjelder befolkningen gjelder de som er i risikosonen. Man bør bare være litt ekstra forsiktig. Man trenger for eksempel ikke å gå på et kjøpesenter. Kanskje være litt ekstra forsiktig i forhold til besøk. Man kan besøke, få besøk og gå på tur, men er lurt å holde avstand, unngå klemming osv. Tips er å være mest ute i friluft. Der smitter det ikke så lett. 

Jeg har forstått det slik at man kan få tilrettelagt på skoler. Vet at noen holder ungene hjemme fortsatt med brev fra lege. Er bare å prate med skolen og lege eventuelt hva som er lurt. Det samme hvis man selv eller noen i familien er i risikosonen. 

Anonymkode: e420b...8ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lov til det samme som andre, men anbefales å være mer forsiktig. Jeg har fått legeerklæring på at barnet mitt skal fortsette med hjemmeundervisning. Noe annen tilrettelegging var det ikke mulighet for på skolen.

Anonymkode: 0dbcd...5c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt er lov

Anonymkode: a1597...aad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke glem at man er et fritt menneske ihht. grunnloven. Den sier følgende om bevegelsesfrihet:

"§ 106.

Enhver som oppholder seg lovlig i riket, kan fritt bevege seg innenfor rikets grenser og velge sitt bosted der.

Ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til en effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt. Norske statsborgere kan ikke nektes adgang til riket."

Også om grunnloven:

" På grunn av de spesielle reglene om hvordan Grunnlovens bestemmelser kan endres, står Grunnloven over vanlige lover. Grunnloven er den eneste loven som gjelder både på bokmål og nynorsk. "

Kilde: lovdata.no

Det er ikke så rart at folk ikke vet hvilke rettigheter de har, såvidt meg bekjent er ikke grunnloven pensum på skolen. Men jeg oppfordrer alle til å lese den, slik at man ikke så lett lar seg styres som umyndige kveg av maktkåte politikere.

Du har naturligvis også lov og rett til å velge å holde deg isolert hvis du føler at dette er nødvendig for å beskytte deg for f.eks. Korona.

Anonymkode: d5bbb...088

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at man er et fritt menneske ihht. grunnloven. Den sier følgende om bevegelsesfrihet:

"§ 106.

Enhver som oppholder seg lovlig i riket, kan fritt bevege seg innenfor rikets grenser og velge sitt bosted der.

Ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til en effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt. Norske statsborgere kan ikke nektes adgang til riket."

Også om grunnloven:

" På grunn av de spesielle reglene om hvordan Grunnlovens bestemmelser kan endres, står Grunnloven over vanlige lover. Grunnloven er den eneste loven som gjelder både på bokmål og nynorsk. "

Kilde: lovdata.no

Det er ikke så rart at folk ikke vet hvilke rettigheter de har, såvidt meg bekjent er ikke grunnloven pensum på skolen. Men jeg oppfordrer alle til å lese den, slik at man ikke så lett lar seg styres som umyndige kveg av maktkåte politikere.

Du har naturligvis også lov og rett til å velge å holde deg isolert hvis du føler at dette er nødvendig for å beskytte deg for f.eks. Korona.

Anonymkode: d5bbb...088

Smittevernsloven overgår grunnloven på de punktene som kan gjøre at vi forhindrer smitte. Ergo kan man ikke 100% følge grunnloven nå. 

Anonymkode: 8b94b...500

• Opprett ny...