Gå til innhold

Funnet en kattefamilie i garasjen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjømt innunder taket har jeg funnet en kattemamma som passer godt på redet sitt. Hører litt piping av og til og regner med kattungene er svært små. Hun er svært beskyttende og jeg tør ikke nærme meg for å se. Problemet er at jeg ikke finner noen eier. Har spurt rundt i nabolaget og satt ut annonse, men ingen ser ut il å kjenne igjen katten. 

Har satt ut litt vann til den, men har ventet med å gi den mat i tilfellet eigerene kom. Nå begynner jeg å lure på om den er hjemløs. 

Har ikke dyr, mest fordi jeg ikke tror jeg har tid til den mellom unger og jobb. Og jeg har aldri hatt katt. Hva gjør jeg nå? Hva gjør jeg med kattungene dersom ingen kommer og henter de?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer Dyrebeskyttelsen. De har fosterhjem som vil ta seg av familien. 

Anonymkode: 5242e...0e9

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville ringt Dyrevernbeskyttelsen og satt ut mat til henne med en gang, hun er sikkert skrubbsulten. Og så gi henne fred til du får tak i hjelp. Takk for at du bryr deg og hjelper ❤

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at kattemamma valgte en plass å føde der hun kan få hjelp❤️ Jeg ville også ringt din nærmeste dyrebeskyttelse, for de kommer med feller for å fange kattemamma også tar de kattungene. Mamma blir sosialisert av fosterhjemmet og alle får nye hjem :) 

Anonymkode: 953c3...1b5

• Liker 6
Skrevet

Håper du oppdaterer! Ikke skrem pus, da kan det hende hun flytter ungene. Du kan gjerne sette ut litt mat til henne i garasjen, kanskje en nabo med katt kan gi deg noen never med kattemat?

• Liker 3
Skrevet

To av naboene mine (som selv er katteeiere) har meldt seg til å gi dem mat. Vi har en stor fellesgarasje og jeg lar bare porten til min del stå open. Har til og med hørt at noen gjerne adopterer en kattunge. Men det virker som om folk tar litt for lett på dette med katter. 

Jeg bor i utlandet og det virker ikke som om katter har dette tilbudet med dyrebeskyttelse her hvor jeg bor. Må i såfall reise inn i en større by. Men mannen min har sagt at jeg burde snakke med lokalpolitiet. Som regel de som tar seg av lokale småsaker. Tror jeg tar meg en tur over idag. 

Kattene ligger oppi en gammel barnevogn like under et tak og det er relativt varmt i garasjen. Det virker som om hun har funnet seg en lun plass iallefall. Jeg fant de igår og tipper jeg vil få litt hjelp av naboene mine. Det virker som at de bryr seg iallefall. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du TS? Vær sikker på at ikke politiet tar seg av saken ved å avlive dem - avhengig av hvilket land du oppholder deg i kan det være en reell fare for det. 

Katter er enkle dyr å ta vare på (i forhold til mange andre dyr), de klarer seg stort sett greit dersom de får mat og vann og kos og  en helsesjekk her og der. g det er mye godt selskap i dem. :) 

Anonymkode: bd476...53e

• Liker 6
Skrevet

Italia. De er glad i kjæledyrene sine her. Og jeg tenker at ikke blir så vanskelig å gi bort kattungene. Flere har staller og tar gjerne til seg katter som de holder på gården.

Jeg har ikke noe imot å huse en katt. Eneste problemet er at jeg reiser bort i lengre perioder om gangen. Og en katt som er vokst opp hjemløs er kanskje ikke så interessert i å flytte inn til meg.

Kanskje kan jeg overtale en av naboene å ta til seg familien, siden de selv har katter og har mer erfaring enn meg. Ellers så kan vel evt jeg ta meg av kattene. Men er redd katten kan bli veldig stresset eller sint om jeg bare tar den med meg sammen med ungene. Hun gjør vel ikke noe med dem? 

AnonymBruker
Skrevet

Du er ansvarlig for å hjelpe.

Du må sørge for videre omsorg OG sterilisering av mor og kattunger.

Det er garantert organisasjoner som kan hjelpe med omplassering .

Men. Det er TS som moralsk er ansvarlig nå,  ikke gi bort usterilisere kattunger til NOEN. 

Anonymkode: 0573d...459

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, marsiglia said:

Italia. De er glad i kjæledyrene sine her. Og jeg tenker at ikke blir så vanskelig å gi bort kattungene. Flere har staller og tar gjerne til seg katter som de holder på gården.

Jeg har ikke noe imot å huse en katt. Eneste problemet er at jeg reiser bort i lengre perioder om gangen. Og en katt som er vokst opp hjemløs er kanskje ikke så interessert i å flytte inn til meg.

Kanskje kan jeg overtale en av naboene å ta til seg familien, siden de selv har katter og har mer erfaring enn meg. Ellers så kan vel evt jeg ta meg av kattene. Men er redd katten kan bli veldig stresset eller sint om jeg bare tar den med meg sammen med ungene. Hun gjør vel ikke noe med 

Nei. Ikke overlat til naboer. 

Det er viktig at du tar kontroll her og sørger før deres ve og vel.

Nordmenn har god råd til å gjøre slikt og om du mot formodning skulle være lutfattig så må du spørre familie i Norge om penger

Det er UFATTELIG mange katter og hunder som lider stor nød. Og ps det gjelder også i Norge bare så det er sagt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

STERILISER.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, marsiglia skrev:

To av naboene mine (som selv er katteeiere) har meldt seg til å gi dem mat. Vi har en stor fellesgarasje og jeg lar bare porten til min del stå open. Har til og med hørt at noen gjerne adopterer en kattunge. Men det virker som om folk tar litt for lett på dette med katter. 

Jeg bor i utlandet og det virker ikke som om katter har dette tilbudet med dyrebeskyttelse her hvor jeg bor. Må i såfall reise inn i en større by. Men mannen min har sagt at jeg burde snakke med lokalpolitiet. Som regel de som tar seg av lokale småsaker. Tror jeg tar meg en tur over idag. 

Kattene ligger oppi en gammel barnevogn like under et tak og det er relativt varmt i garasjen. Det virker som om hun har funnet seg en lun plass iallefall. Jeg fant de igår og tipper jeg vil få litt hjelp av naboene mine. Det virker som at de bryr seg iallefall. 

1 time siden, marsiglia skrev:

Kanskje kan jeg overtale en av naboene å ta til seg familien, siden de selv har katter og har mer erfaring enn meg. Ellers så kan vel evt jeg ta meg av kattene. Men er redd katten kan bli veldig stresset eller sint om jeg bare tar den med meg sammen med ungene. Hun gjør vel ikke noe med dem? 

Å ta kattene inn til deg er det tryggeste. Steng de inne på et rom der det ikke er krise om mor ikke er husren, badet feks. Så lar du de være der, men du kan gjerne kose litt og sånn når du er der inne hvis de tillater det. For å være sikker på at du ikke mister noen bør du fange mor først, også hente kattungene. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men. Det er TS som moralsk er ansvarlig nå,  ikke gi bort usterilisere kattunger til NOEN. 

Ærlig talt. Hun skal ikke måtte brødfø og sterilisere de ville kattene. De må omplasseres. Men neppe så mange vil ha dem, hvis de er ville.  Om så er tilfelle så vil aldri de kattungene bli tamme. Så kanskje avliving ender med å være det beste løsningen. 

Anonymkode: 154c3...1f0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er TS det?

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Ikke overlat til naboer. 

Det er viktig at du tar kontroll her og sørger før deres ve og vel.

Nordmenn har god råd til å gjøre slikt og om du mot formodning skulle være lutfattig så må du spørre familie i Norge om penger

Det er UFATTELIG mange katter og hunder som lider stor nød. Og ps det gjelder også i Norge bare så det er sagt.

Da sier jeg som den i posten over her skrev, at her er kanskje avliving det beste

Anonymkode: 6e66e...51b

• Liker 2
Skrevet

Hvordan går det, ts?

Det finnes helt sikkert organisasjoner som jobber for omplassering av katter i Italia også :jepp:

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Hun skal ikke måtte brødfø og sterilisere de ville kattene. De må omplasseres. Men neppe så mange vil ha dem, hvis de er ville.  Om så er tilfelle så vil aldri de kattungene bli tamme. Så kanskje avliving ender med å være det beste løsningen. 

Anonymkode: 154c3...1f0

Man kan jo ta prisen det koster å sterilisere kattene når folk skal overta kattungene. Utifra det TS har beskrevet er kattungene små og da bør det være ganske enkelt å få ungene tamme. 

Skrevet

Naboen min er tydeligvis veldig glad i katter. De har tre som selvsagt er alle steriliserte. De går ned i hvertfall to ganger om dagen og skjekker til og mater katten og virker veldig entusiastisk. Vi har laget til en liten katteseng med høy kant rundt. Tidligere lå de på plasten som dekket vogna.

Det er 5 kattunger som er rundt 5-6 dager gamle. Det ser ut til at det har det bra. Kattemamma er mye roligere og ser bedre ut enn hva jeg først trodde. Så kanskje har den blitt forlatt eller har egentlig en eier som den kommer til å gå tilbake til. Er bare litt redd stakkars.

Det er veldig vanlig å sterilisere egne katter her, ihvertfall viss jeg skal tro det naboen min sier. Vi er ihvertfall enige om at katten må fikses. Evt om vi ikke finner et hjem til henne kan jeg ta henne. Får se hvordan det går fremover. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, marsiglia skrev:

Naboen min er tydeligvis veldig glad i katter. De har tre som selvsagt er alle steriliserte. De går ned i hvertfall to ganger om dagen og skjekker til og mater katten og virker veldig entusiastisk. Vi har laget til en liten katteseng med høy kant rundt. Tidligere lå de på plasten som dekket vogna.

Det er 5 kattunger som er rundt 5-6 dager gamle. Det ser ut til at det har det bra. Kattemamma er mye roligere og ser bedre ut enn hva jeg først trodde. Så kanskje har den blitt forlatt eller har egentlig en eier som den kommer til å gå tilbake til. Er bare litt redd stakkars.

Det er veldig vanlig å sterilisere egne katter her, ihvertfall viss jeg skal tro det naboen min sier. Vi er ihvertfall enige om at katten må fikses. Evt om vi ikke finner et hjem til henne kan jeg ta henne. Får se hvordan det går fremover. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, marsiglia said:

Hvis kattemammaen er roligere og tar i mot litt kos så kan det tyde på at hun er kjent med mennesker fra før av i alle fall. Det lureste å gjøre er å ta inn hele bunten, for kattungene bør vokse opp rundt mennesker, og bli vant til å bli håndtert av dere fra tidlig alder. Da blir de fine kjæledyr. Vokser de opp i garasjen så vil det bli vanskeligere å temme dem og dere har i teorien fem fremtidige villkatter med å gjøre. 

Anonymkode: a4bf6...28e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...