Gå til innhold

Valpen har blitt ungdom!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den fantastiske lille valpen min begynner å nærme seg tenårene og ungdommsalder. Han er 4.5 mnd og er verdens snilleste hund hund problemet er at han vil leke og hilse på alle. Det merkelige er at dette helt naturlig har blitt begrenset grunnet korona men fortsatt kan han bli ganske vilter. Som regel går det greit hvis jeg har masse godbiter og får fokuset over på meg men er verre hvis vi er i en situasjon hvor min hunn må stå stående stille ovenfor en annen hund. Han drar seg lite i mot da dette er noe vi har jobbet mye med hele veien. Problemet er at han blir gira av å stå der og kan begynne å invitere til lek ved å bjeffe. Jeg skjønner at det er spenning som har bygd seg opp. Er det noen andre måter å trene dette På? Her har vi holdt På med fokus men si man er ute og spiser i parken med hunden og noen andre har også hund som sitter i nærheten . Da er det vanskelig å holde fokuset konstatnt. Kanskje en liten ruslerunde bort fra området og tilbake igjen kan roe ned? Jeg blir jo litt bekymret for at denne oppførselen skal bli vedvarende. Er det noen andre måter å jobbe På? Når han skal hilse på  mennesker og er vilter får jeg fokuset og går en minirunde for at han skal roe seg ned og det ser ut til å funke bare jeg sier hardt nok i fra til de som skal hilse, at de skal være rolige. Jeg er så redd for å jobbe feil men samtidig så vet jeg at det er mye som skjer i valpekroppen akkurat nå. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du jobber godt, jeg! Hvor bor du? Sahd ihund har flere (gratis) treff rundt om, hvor man kan trene på slikt. 

Ville vært konsekvent på å ikke hilse på andre hunder i bånd, da blir hilsingen med på å bygge opp forventningen om å hilse. Dermed blir han gira. Ville heller gått tur med andre uten å hilse, vente til hundene er rolige, og sluppet dem på egnet sted sammen. 

Anbefaler heller ikke å hilse på mennesker før han er rolig. 

Bare vær konsekvent, belønn ønsket adferd, ignorer han når han tuller, tren mye på å være rolig, og hold ut. Valpefaktene går over når det trenes på, plutselig sitter det. 😊

Kan også anbefale å kaste gobiter på bakken, istedet for å belønne i hånda. Da må han snuse for å finne dem, noe som virker beroligende. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...