Gå til innhold

Kronisk kalde føtter


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noe som helst behandling mot kalde føtter? Jeg er alltid iskald på føttene og holder på å bli klin sprø! Jeg har 23 grader i stua, 2 par ullsokker + ullpledd, og likevel er jeg iskald på beina. Jeg røyker ikke, drikker 0-3 ganger i året, trener kampsport 3 ganger i uka i tillegg til jogging, sykling, turer, svømming osv. I kampsporten min trener vi barføtt, og uansett hvor høyintensitet det er, så er jeg kald på beina gjennom hele treningen. Eneste gangene jeg er varm, er under dyna når jeg skal sove og i dusjen. Blir gal av å ha det sånn!! Ofte kan jeg svette på overkroppen mens jeg er kald på beina... Jeg har lavt stoffskifte, men jeg tar medisiner for dette og har nylig tatt blodprøver for å sjekke at ikke dosen må justeres.
Råd?

Anonymkode: 96b3f...c57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er hele fotbladet kaldt ?  Er leggene kalde også?

Anonymkode: 0fec2...847

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hele fotbladet kaldt ?  Er leggene kalde også?

Anonymkode: 0fec2...847

Hele foten er kald opp til ankelen i varierende grad, og når det er riktig ille så kan jeg bli kald helt opp til knærne om været slår om og jeg er kledd for dårlig f.eks., men det er mer sjeldent siden jeg er påpasselig.

Anonymkode: 96b3f...c57

Skrevet

Det er jo veldig typisk lavt stoffskifte da! Jeg og har det sånn selv om medisindosen er rett :sukk:

Har ikke bedre råd enn fotbad og ullsokker. Noen ganger tråkker jeg på varmeflaske  

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krakilsk skrev:

Det er jo veldig typisk lavt stoffskifte da! Jeg og har det sånn selv om medisindosen er rett :sukk:

Har ikke bedre råd enn fotbad og ullsokker. Noen ganger tråkker jeg på varmeflaske  

Men jeg synes jo jeg leser/hører overalt at det skal forsvinne med medisinering? Akkurat som lav forbrenning osv. forsvinner?

Anonymkode: 96b3f...c57

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg synes jo jeg leser/hører overalt at det skal forsvinne med medisinering? Akkurat som lav forbrenning osv. forsvinner?

Anonymkode: 96b3f...c57

Optimalt sett skal man bli helt symptomfri ja, men ikke alle blir det. Bruker du kun Levaxin? Noen har god erfaring med å kombinere med liothyronin, eller evt bytte til armour. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Krakilsk skrev:

Optimalt sett skal man bli helt symptomfri ja, men ikke alle blir det. Bruker du kun Levaxin? Noen har god erfaring med å kombinere med liothyronin, eller evt bytte til armour. 

Bruker kun levaxin ja, visste ikke det fantes noe annet en gang:P Men om en ikke blir symptomfri så kan det jo hende at flere av plagene mine er stoffskifte relatert? Jeg fikk det når jeg var 15 så kjenner liksom ikke til noe annet. Fikk beskjed om å ta en tablett, og tablett tar jeg.

Anonymkode: 96b3f...c57

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker kun levaxin ja, visste ikke det fantes noe annet en gang:P Men om en ikke blir symptomfri så kan det jo hende at flere av plagene mine er stoffskifte relatert? Jeg fikk det når jeg var 15 så kjenner liksom ikke til noe annet. Fikk beskjed om å ta en tablett, og tablett tar jeg.

Anonymkode: 96b3f...c57

Det kan jo tenkes ja.

Det er litt av et minefelt dette med de andre medisinene, mange leger sier at det ikke finnes forskning som tilsier at de fungerer bedre, men så er det jo også mange pasienter som allikevel sverger til at det er noe helt annet 🤷‍♀️ Jeg aner ikke, har selv ikke forsøkt noe annet enn Levaxin, men ta det opp med legen (eller hør med stoffskifteforbundet for mer info). Evt be om henvisning til spesialist (endokrinolog).  

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Krakilsk skrev:

Det kan jo tenkes ja.

Det er litt av et minefelt dette med de andre medisinene, mange leger sier at det ikke finnes forskning som tilsier at de fungerer bedre, men så er det jo også mange pasienter som allikevel sverger til at det er noe helt annet 🤷‍♀️ Jeg aner ikke, har selv ikke forsøkt noe annet enn Levaxin, men ta det opp med legen (eller hør med stoffskifteforbundet for mer info). Evt be om henvisning til spesialist (endokrinolog).  

Så merkelig! Om folk føler seg bedre av andre medisiner må dem jo få de da. Men mtp. at prøvene mine er fine(ifølge legen, jeg aner ikke) så tviler jeg på at jeg får henvisning, det får man vel bare om legen ikke kan løse det selv? Men takk for tips, jeg er nødt til å ta opp dette for nå har jeg bodd hos en venn i 2 uker(lang historie) og som av økonomisk årsaker har 20 grader i stua. Hadde ullundertøy og kofte på for å ikke fryse forderva...

Anonymkode: 96b3f...c57

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mtp. at prøvene mine er fine(ifølge legen, jeg aner ikke)

Anonymkode: 96b3f...c57

Det kan være lurt å sette seg inn i prøveresultatene. Gjerne skrive dem ned. Tsh skal reguleres til å ligge innenfor et visst spekter, og for noen av oss fungerer det bedre om man ligger helt i nedre enden av skalaen (jo høyere tsh,  jo lavere stoffskifte). Så det kan jo hende at du har litt å gå på i forhold til å finjustere dosen (krysser fingrene for det).

Men hør med legen, for tar du for mye kommer stoffskiftet til å bli for høyt og det er virkelig ikke noe bedre :opplyser: 

 Du har forøvrig rett i at det er vanskelig å få henvisning på bakgrunn av LS, desverre.

Stoffskifteforbundet har forøvrig mange lokallag rundt omkring med flinke, snille folk fulle av kunnskap og gode råd :jepp:

 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Krakilsk skrev:

Det kan være lurt å sette seg inn i prøveresultatene. Gjerne skrive dem ned. Tsh skal reguleres til å ligge innenfor et visst spekter, og for noen av oss fungerer det bedre om man ligger helt i nedre enden av skalaen (jo høyere tsh,  jo lavere stoffskifte). Så det kan jo hende at du har litt å gå på i forhold til å finjustere dosen (krysser fingrene for det).

Men hør med legen, for tar du for mye kommer stoffskiftet til å bli for høyt og det er virkelig ikke noe bedre :opplyser: 

 Du har forøvrig rett i at det er vanskelig å få henvisning på bakgrunn av LS, desverre.

Stoffskifteforbundet har forøvrig mange lokallag rundt omkring med flinke, snille folk fulle av kunnskap og gode råd :jepp:

 

Ok, fant noen facebook grupper og her ser jeg det er snakk om en prøve det ikke ser ut som det er tatt av meg(kan logge inn og se svarene fra de siste årene og hvilke prøver som er tatt), og at det visstnok er vanlig at legen ikke vil ta denne prøven:\ Høres inviklet ut å sette seg inn i dette og det burde være unødvenidg...
Men takk for tips igjen:)

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:  Jeg har faktisk noe lignende, og blir smått helt fortvila for det er et brudd på ledningen en plass og da blir den jo ikke varm. Må vel investere i en ny:Pø

Anonymkode: 96b3f...c57

AnonymBruker
Skrevet

Varmeflaske under bena er nydelig. Da mener jeg apotekets varmeflaske eller lignende.

Anonymkode: b7047...caa

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noe som helst behandling mot kalde føtter? Jeg er alltid iskald på føttene og holder på å bli klin sprø! Jeg har 23 grader i stua, 2 par ullsokker + ullpledd, og likevel er jeg iskald på beina. Jeg røyker ikke, drikker 0-3 ganger i året, trener kampsport 3 ganger i uka i tillegg til jogging, sykling, turer, svømming osv. I kampsporten min trener vi barføtt, og uansett hvor høyintensitet det er, så er jeg kald på beina gjennom hele treningen. Eneste gangene jeg er varm, er under dyna når jeg skal sove og i dusjen. Blir gal av å ha det sånn!! Ofte kan jeg svette på overkroppen mens jeg er kald på beina... Jeg har lavt stoffskifte, men jeg tar medisiner for dette og har nylig tatt blodprøver for å sjekke at ikke dosen må justeres.
Råd?

Anonymkode: 96b3f...c57

Husker jeg var kald på føttene hele tida når jeg spiste lite/var undervektig. (men andre områder på kroppen også da)

Anonymkode: 8b990...a39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...