BakeGuru Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 (endret) Hei! Jeg har en 2 år gammel corgi som heter Lisa, hun er en veldig smart hund og kan mye triks og vi trener en del med henne. Det er allikevel en ting sol plager oss veldig, Lisa bjeffer på og er redd for visse typer mennesker. Noen ganger er det tilfeldig hvem hun reagerer på, men mennesker hun alltid reagerer på og bjeffer på er mørk i huden, de fleste gutter, og de fleste med mørkt hår. Dette er helt sykt, og vi har aldri lært henne dette og er veldig lei oss for at det er sånn. Vi har flere venner som er mørk i huden/håret, og hun bjeffer de ned like mye hver gang de kommer på besøk, hun er også sånn mot mennesker hun møter ute når vi går tur. Etter hvert hvis vi har besøk lenge, så blir hun vant, men neste gang de samme kommer tilbake gjentar alt seg. Lisa er ikke aggressiv og kunn lekebiter og aldri på folk som hun ikke leker med. Det er verdt å merke at corgier er gjeterhunder og det merkes veldig av hennes oppførsel, da hun i tillegg bjeffer dersom vi har besøk og besøkende forlater bordet eller som ho da ser på det: flokken. Lisa har slete med separasjonsangst, men er blitt litt bedre med tiden. Når hun var liten tokk vi fly med henne og dette gikk helt fint. Allikevel når hun blei eldre er hun blitt veldig dårlig på å reise. Og om hun blir forlatt i buret, som er nødvendig om vi tar ferge eller fly da hun ikke kan sitte med oss, så nærmest roper hun og det er grusomt å høre på. Vi vet at corgier ofte bjeffer mye, men er det virkelig ingenting å gjøre med dette? Og er kanskje Lisa engstelig og trenger medisin? Har noen evt erfaringer med sånt? Er mye beroligende for hunder og jeg vet ikke hva jeg evt skal velge. Skal jeg dra til veterinær med henne? Vi har hatt hunder før, men aldri møtt noe liknende. Endret 3. mai 2020 av BakeGuru
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Har du tatt i bruk YouTube? Jeg er veldig glad i han her Zak George’s Dog Training Revolution sine videoer. Han viser hvordan man kan trene en hund til alt mulig rart, deriblant engstelse, bjeffing, biting osv. Han har veldig mange videoer, så du har mye å bla deg gjennom. Men han er dyktig. Anonymkode: d57a9...35d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tatt i bruk YouTube? Jeg er veldig glad i han her Zak George’s Dog Training Revolution sine videoer. Han viser hvordan man kan trene en hund til alt mulig rart, deriblant engstelse, bjeffing, biting osv. Han har veldig mange videoer, så du har mye å bla deg gjennom. Men han er dyktig. Anonymkode: d57a9...35d Ville ikke anbefalt han. Denne kanalen her er helt super og får deg til å virkelig forstå hunden: https://www.youtube.com/user/kikopup Anonymkode: 9f536...aaa 1
Tabris Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 Det å si nei eller hysje på en hund som bjeffer stopper bare symptomet, det tar ikke tak i årsaken som ligger bak: At hunden er engstelig. Skal man få bort bjeffingen langsiktig sett så er det best å jobbe med årsaken. Motbetinging fungerer veldig bra her, dvs at man endrer hundens assosiasjon fra noe skremmende til noe positivt. Ute på tur så ville jeg først fokusert på å få større avstand til de hun reagerer på. Dvs med en gang du ser at de kommer gående, rop eller lokk på hunden din og gå ut av veien, såpass langt at din hund ikke reagerer med å bjeffe. Så kan du starte motbetingingstreningen. Hver gang din hund snur seg mot de om passerer, si "bra!" og gi godbit. Gjenta "bra!" og godbit hver gang hun snur seg mot dem, og gjør det samme om hun gir deg øyekontakt. Gjenta til hun har glemt at de passerte, så kan du gå videre. Angående besøk så kan det hjelpe veldig på hvis dere kan møtes ute først. Mange hunder blir trigget og får forhøyet stress av at det kommer noen inn døren. Hvis dere møtes ute og går inn sammen, så kan det gjøre det lettere. Hvis hun bjeffer ute, forsøk å kaste en neve godbiter på bakken slik at hun kan spise og samtidig følge litt med på besøket. Når hun har roet seg så kan dere gå inn. Behold gjerne båndet på og sett deg i andre enden av sofaen fra besøket. Gi hunden tyggebein eller fylt kong ved siden av deg så hun har noe å holde på med. Besøket bør totalt ignorere hunden, ikke se på henne en gang. Du kan lese mer om motbetinging (også kalt "kindereggøvelsen") og hvordan du går frem her: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #6 Skrevet 8. mai 2020 På 3.5.2020 den 14.56, AnonymBruker skrev: Ville ikke anbefalt han. Denne kanalen her er helt super og får deg til å virkelig forstå hunden: https://www.youtube.com/user/kikopup Anonymkode: 9f536...aaa Hva med å komme med en begrunnelse til hvorfor du ikke anbefaler den første??? Anonymkode: c6245...aa9 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Hva med å komme med en begrunnelse til hvorfor du ikke anbefaler den første??? Anonymkode: c6245...aa9 Det lurer jeg også på. 1
Ellatin Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 On 5/3/2020 at 2:56 PM, AnonymBruker said: Ville ikke anbefalt han. Denne kanalen her er helt super og får deg til å virkelig forstå hunden: https://www.youtube.com/user/kikopup Anonymkode: 9f536...aaa Hva er galt med han egentlig? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå