Gå til innhold

Flytte til Oppsal/Trasopp? Miljø, skoler etc?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi vurderer å flytte til Oppsal/Trasopp-området. Boligprisene er innenfor budsjett, og det virker som er trivelig og naturnært område. Men hvordan er det å bo der? Hvordan er miljøet/skolene? Er dette et område som er veldig preget av innvandring? Vi vil helst unngå 100% minoritetsspråklige elever med tanke på språkutvikling osv, men omtrent 50/50% er supert. 

Anonymkode: 513ca...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har venner som bor der og som er veldig fornøyde med området og skolene. 

Anonymkode: 372d9...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skøyenåsen-Godlia-Trasopp-Oppsal er kjempefint! Kort vei til byen men likevel nærmeste nabo til skogen. Nå generaliserer jeg sikkert litt for mye men: Innvandrerandelen er passe rundt 25 %, men det virker som at leilighetene er for små/dyre til at du får inn mange sånne store dysfunksjonelle familier på samme måte som andre steder i Oslo. Så innvandrerne her er som alle andre, og ikke noe å være skeptisk til i det hele tatt 😊 Videre har du heller ikke superrike folk her, de bor stort sett i solveien og Oslo vest (også satt på spissen), det bidrar til at det er lite snobberi.

Skolene er kjempebra, både Godlia, Trasopp og Oppsal! Kjenner mest til Godlia, der er det et veldig godt miljø, lite mobbing, lite merkepress, veldig fin blanding av folk! Fritidsaktiviteter er det bra utvalg av og det er jo rett ved skolen i Trasopphallen. Vi har bodd i området i 15 år og er fortsatt veldig fornøyd!

Anonymkode: c161e...c89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært der en del i det siste og da sett mye innvandrere, mange flere enn da jeg bodde der for omtrent 10 år siden (Solbergliveien). Men det kommer vel an på hvor man er, er jo en del hus/rekkehus på Oppsal og. 

Anonymkode: 9f3c7...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderer å flytte til Oppsal/Trasopp-området. Boligprisene er innenfor budsjett, og det virker som er trivelig og naturnært område. Men hvordan er det å bo der? Hvordan er miljøet/skolene? Er dette et område som er veldig preget av innvandring? Vi vil helst unngå 100% minoritetsspråklige elever med tanke på språkutvikling osv, men omtrent 50/50% er supert. 

Jeg jobber i en av skolene i disse områdene. For det første er det positivt at barna kommer i en klasse med mange med innvandringsbakgrunn særlig hvis deres foreldre snakker godt norsk og er godt integrert i samfunnet. Da får man også kulturforståelse på kjøpet.

Når dette er sagt, så kan jeg si at det er stor andel med innvandrere i samtlige skoler på Oslo øst generelt, desto mindre skolene ikke ligger i villaområder. Jeg jobber som sagt i en av disse skolene, og her har er det stor andel med elever med innvandrerbakgrunn. Disse minoritetsspråklige elevene har sjeldent hatt negativt påvirkning på klassemiljøet med noen få unntak  (slik vil det naturligvis alltid være at noen elever vil være krevende for læreren).

Anonymkode: 0d31a...2f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en av skolene i disse områdene. For det første er det positivt at barna kommer i en klasse med mange med innvandringsbakgrunn særlig hvis deres foreldre snakker godt norsk og er godt integrert i samfunnet. Da får man også kulturforståelse på kjøpet.

Når dette er sagt, så kan jeg si at det er stor andel med innvandrere i samtlige skoler på Oslo øst generelt, desto mindre skolene ikke ligger i villaområder. Jeg jobber som sagt i en av disse skolene, og her har er det stor andel med elever med innvandrerbakgrunn. Disse minoritetsspråklige elevene har sjeldent hatt negativt påvirkning på klassemiljøet med noen få unntak  (slik vil det naturligvis alltid være at noen elever vil være krevende for læreren).

Anonymkode: 0d31a...2f1

Det er ikke så mange på oppsal heller.

http://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/velocity?v=2&mode=cube&cube=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfCube%2FMinsprakGS2_C1&study=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfStudy%2FMinsprakGS2

I min datter sin klasse på Godlia er det kanskje 6-7 innvandrere, men det er flest fra Europa og bare 2 som du ville kjent igjen som innvandrer på gata. Disse snakker forøvrig veldig fint norsk! Flere er også halvt et-eller-annet-europeisk men har norsk som morsmål og er i alle sammenheng å regne som norske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært der en del i det siste og da sett mye innvandrere, mange flere enn da jeg bodde der for omtrent 10 år siden (Solbergliveien). Men det kommer vel an på hvor man er, er jo en del hus/rekkehus på Oppsal og. 

Anonymkode: 9f3c7...735

Takk for svar. Er der mye gjengproblematikk osv på skolene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skøyenåsen-Godlia-Trasopp-Oppsal er kjempefint! Kort vei til byen men likevel nærmeste nabo til skogen. Nå generaliserer jeg sikkert litt for mye men: Innvandrerandelen er passe rundt 25 %, men det virker som at leilighetene er for små/dyre til at du får inn mange sånne store dysfunksjonelle familier på samme måte som andre steder i Oslo. Så innvandrerne her er som alle andre, og ikke noe å være skeptisk til i det hele tatt 😊 Videre har du heller ikke superrike folk her, de bor stort sett i solveien og Oslo vest (også satt på spissen), det bidrar til at det er lite snobberi.

Skolene er kjempebra, både Godlia, Trasopp og Oppsal! Kjenner mest til Godlia, der er det et veldig godt miljø, lite mobbing, lite merkepress, veldig fin blanding av folk! Fritidsaktiviteter er det bra utvalg av og det er jo rett ved skolen i Trasopphallen. Vi har bodd i området i 15 år og er fortsatt veldig fornøyd!

Takk for svar! Dette virker jo veldig lovende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Er der mye gjengproblematikk osv på skolene? 

Nei, det er ikke det - har aldri hørt om det faktisk. Trasopp, Godlia og Østensjø samles på Skøyenåsen skole på ungdomsskolen, Oppsal skoler er 1-10 klasse. 

Meg bekjent må du enten til Grønland/Tøyen, søndre Nordstrand eller opp i Groruddalen for å finne slike gjenger og dårlig ungdomsmiljø. Har aldri sett en eneste gjeng her, og ikke hørt om det på skoler eller fra andre foreldre heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...