Gå til innhold

Prøve på en sistemann

Amatariel

Anbefalte innlegg

CD 2

Tusen takk for gode klemmer og ord i går til alle som kommenterte her :klem:  det varmer å ha dere.

Og allerede på syklusens dag to er ting mye bedre! Jeg fikk nemlig letrozol! Whooo 😁 Det hjelper veldig å vite at jeg slipper å vente til neste syklus før jeg kunne prøve det, og at jeg nå har fått litt håp om at kanskje denne syklusen ikke blir så lang som fryktet?

Jeg sendte jo e-post til gynekologen i går og fortalte at jeg var på CD1, og timen jeg har booket der ikke er før CD14. Lurte på om det ikke var noe mulighet for å starte på EL-fremkallende medisin nå. Og noen timer senere fikk jeg bare en automatisk SMS med beskjed om at e-resepten var klar. Var rett ved et apotek da, og før jeg visste ordet av det hadde jeg letrozol i hendene. Herlig!

Jeg hadde faktisk ikke trodd at jeg skulle få medisin "så lett", uten nærmere undersøkelse. Var der i mai på sånn førstetime (var da jeg fikk metformin på nytt igjen), og så i forbindelse med MA'en i august selvfølgelig. Men jeg var klient der i både 2009 og 2013/2014, så jeg er jo ikke ny i systemet sånn sett. Gynekologen vet jo at jeg har slitt med hormonforstyrrelser før, manglende EL og nå har noe ustabil syklus. Så må være derfor jeg får medisinen uten time først.

Så jammen glad jeg har vært proaktiv på området, og har lært mye her inne. Før jeg ble prøver i år hadde jeg aldri hørt om letrozol. Men har mens jeg har vært her forstått at det er EL-fremkallende medisin, og at det erstatter gamle pergotime. Må si at på akkurat dette området føler jeg meg gammel. Pergo var så vanlig før! "Alle" prøvere/pco'ere brukte det. Har vært på prøveforum i årevis før, og der var det dedikerte grupper med "pergojenter" :lol: Og så plutselig forsvinner det bare - jeg måtte google litt om det og ser at det ble avregistrert som medisin i Norge i 2015. Så helt merkelig at det bare blir borte, og noe nytt kommer. Men sånn er det vel med medisinutviklingen. Må tro og håpe at det er til det bedre! Men jeg syns likevel at det er temmelig spesielt at det er en brystkreftsbehandlingsmedisin som brukes nå. Regner helt klart med at de har forsket nok på dette og at det gir effekt til oss prøvere også, men man stusser jo litt når man leser pakningsvedlegget. Jeg så iallefall på det i går, og det står jo ingenting om oss prøvere der. Tvert i mot er det litt skummelt da det står at det er viktig at det brukes av kvinner som ikke er i syklus, altså for kvinner som er ferdig med overgangsalderen. Men jeg skjønner jo da at det retter seg mot dem med brystkreftbehandling. Og jeg skal jo ikke ta en pille daglig heller, som det står i vedlegget. Jeg skal ta de 5 dagene som er vanlig for prøvere, CD3-8. 

Så da starter jeg faktisk med medisinen allerede i morgen! Føles fantastisk å gjøre noe. Tenk om EL bare kan komme på et normalt tidspunkt? Jeg blir fornøyd med alt før CD20! Men er jo ikke sikkert den vil ha noe effekt... Jeg har lest mye i letrozol-tråden her inne, og virker som medisinen stort sett gis til kvinner med manglende EL. Jeg har jo EL, men misfornøyd med at den kommer så sent annenhver syklus. Håper jeg ikke blir straffet for min utålmodighet, og at medisinen klusser til noe og jeg mister EL helt... Nei! Må være positiv her altså. Er sånn jeg føler meg i dag 😁

Endret av Amatariel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, Godis skrev:

Har dere satt en bestemt dato dere vil avslutte prøvingen om et halvt år om det ikke klaffer? 🥺

Ikke nøyaktig dato. Men da jeg fikk med mannen på å prøve på en sistemann (dette var i april i år), så var det under de forutsetningene at vi skulle gi det ett år. Om det ikke går på det året så blir det ikke. Årsakene til det er litt vanskelig å forklare til andre som ikke er i vår situasjon, og har levd de årene vi har. Men det er kompleks. Min alder alene (36) er jo ikke ensbetydende med at jeg er gammel, jeg kan fertil sett kanskje få barn til jeg er minst 40. Men jeg har jo vært mor siden jeg var 19 år og hatt sammenhengende småbarnstid siden da (🙈) Så det er noe med å innse når nok er nok. Det er jo riktignok et liv jeg elsker, men hovedtyngden ligger litt i aldersforskjellen til barna også. Det er ikke bare jeg som ønsker meg et siste barn, men jeg ønsker et søsken til mine barn. Hvis jeg blir gravid NÅ så blir det 6 1/2 år mellom baby og nærmeste søsken. Det har vi opplevd før, og det går fint. Sånn akkurat (mtp. familiedynamikken vi har). Så 7 år føles veldig max ut for oss. Vil ikke noe mer enn det. Eldste barnet vårt er jo 16 år, så det er allerede hardt nok å innse at disse to ikke vil vokse opp sammen.
Psykiske nedturer er også et moment. Det er jo ikke alltid så lett å lage disse barna. Vi har jo gått igjennom en del aborter, og det tærer fryktelig på. På kropp, sinn, parforhold, familien forøvrig osv. Man blir oppslukt i prøving osv. Det føles ganske uaktuelt å "holde på med dette i årevis". Men klarer vi det innen 1 år så er det greit liksom. Da får vi en aldersforskjell som er til å leve med, og uten at det går på helsa og familien løs.

Men viktig å presisere at dette er VÅR situasjon. Jeg har all forståelse for at folk uten barn eller bare ett barn ikke ville brydd seg noe om dette. Det hadde jeg ikke selv heller, da hadde jeg prøvd alt og i så mange år som det var mulig, fertil sett om jeg var i en slik situasjon. Men jeg kan bare ikke bruke opp barndommen til de barna jeg har med å ønske - å være oppslukt prøver - på et nytt barn.

Mulig jeg kjenner på det å bare presse grensen liiitt foran meg når den nærmer seg - for ønsket mitt om en sistemann er så sterkt. Men nå har da jeg og mannen blitt enig da. Og når han har sagt stopp, så kan jeg ikke pushe på liksom.
Derfor føles selvfølgelig den MA'en i sommer ekstra tung ut. For mulig det var den sjansen vi hadde. Ville blitt under 6 år som aldersforskjell på de to minste også da, men nei.... sånn ble det ikke. Og om det blir en sistemann vil det neste halvåret vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper sånn at dette går kjære Amatariel ❤️ Jeg heier på deg, like mye som du heier på alle oss andre (du er helt unik der). Jeg har troa på to streker før jul 💛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så god nyhet! Nå ble jeg så glad. Det blir spennende å både lære mer om dette og se hvordan effekt det får i din situasjon. Vi får håpe på EL før CD20. Ellers glad for å høre at du er ved bedre mot og fikk en liten opptur ☺️Det har veldig mye å si når du nå går inn i et nytt forsøk. Jeg forstår godt grunnlaget for hvorfor dere har satt et tidspunkt. Det er fortsatt mye tid igjen og dersom tiden begynner å nærme seg, er det ikke utenkelig at mannen din selv foreslår å flytte litt på fristen.

Jeg og mannen min var enige om å prøve å bli gravide før jul og skulle i utgangspunktet vente dersom det ikke gikk, fordi det passet best i forhold til fødsel i sommerferien som student, ingen permisjon men masterskriving hjemmefra påfølgende år og barnehageplass allerede i august året etter. De tingene var veldig viktig for oss. Men så begynte julen å nærme seg og da sier mannen min til meg at han nå hadde så lyst på barn at han syntes vi skulle fortsette prøvingen dersom vi ikke er gravide til jul. Det meste løser seg uansett. Klart ikke samme situasjon, men mener bare at du ikke bør la deg stresse for mye av fristen. Det kan jo hende at mannen din syntes at dere er så nærme nå og ser hvor mye du vil ☺️

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du allerede har fått svar fra gynekologen, og ikke minst at de var behjelpelige og gode 😊

Synes dere har fine, kloke tanker rundt barn nummer fire! Og jeg skjønner at MA'en føles litt ekstra som et steg tilbake (selv om det aldri er hyggelig, men du skjønner vel). Prøving er virkelig en reise gjennom alle følelser som kroppen kan skape 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå så bra at du fikk resept og begynt på medisinen, krysser fingrene nå for at den funker så du slipper en lang syklus nå! Dette var gode nyheter, og godt for deg nå når du var så nede igår, så er det godt med en positiv nyhet som hjelper på litt så man får tilbake litt motivasjon igjen❤️ Krysser fingrene for at dette gjør susen og at du blir gravid nå❤️🤞🏻🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CD 3

Da var jeg allerede i gang med letrozol! Første tablett inntatt i dag.

Spennende! Liker å føle at jeg gjør noe nytt, og får enorme forhåpninger av det! 😄 😶 Men når jeg tenker meg om så er suksessraten min veldig høy på "nye ting". Da jeg aldri fikk EL og slet ekstremt med hormonforstyrrelser så fikk jeg metformin, og da ble jeg gravid på første EL med sønnen min ♥ Noen år senere slet jeg også med sen EL, og pga. stress med at mannen min skulle reise bort fikk jeg utstedt EL-sprøyte (ovitrelle), jeg tok den og ble jammen gravid med datteren min ♥ Så kroppen responderer bra på nye ting her :lol: Ikke bare blir jeg gravid, men det blir barn ut av det og! Kan selvfølgelig være tilfeldig... men hvem vet. Så når jeg nå skal prøve letrozol for første gang så blir jeg jo spent da. Vil sistemann bli unnfanget på det??

Jakten på EL blir jo derfor ekstra spennende nå. Trodde jo jeg skulle gå inn i en nitrist måned med EL rundt CD30, så vurderte jo å starte EL-testingen sent. Det kan jeg jo ikke nå. I en "normal" syklus for meg så pleier jeg å starte på CD13. Men blir så usikker på når det er lurt nå... tidligere enn det? Føles surrealistisk at jeg liksom skal få EL tidlig. Og dritkjipt å starte testingen på CD10 og så får jeg kanskje ikke noe voldsomt mye tidligere EL. Kan jo hende jeg ikke får noe effekt av disse tablettene også. Så litt usikker måned er det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal starte på CD10, bare i tilfelle den kommer tidligere enn forventet. Må være kjipt å gå glipp av EL. Dette blir bra 🌼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 9.13, Amatariel skrev:

CD 3

Da var jeg allerede i gang med letrozol! Første tablett inntatt i dag.

Spennende! Liker å føle at jeg gjør noe nytt, og får enorme forhåpninger av det! 😄 😶 Men når jeg tenker meg om så er suksessraten min veldig høy på "nye ting". Da jeg aldri fikk EL og slet ekstremt med hormonforstyrrelser så fikk jeg metformin, og da ble jeg gravid på første EL med sønnen min ♥ Noen år senere slet jeg også med sen EL, og pga. stress med at mannen min skulle reise bort fikk jeg utstedt EL-sprøyte (ovitrelle), jeg tok den og ble jammen gravid med datteren min ♥ Så kroppen responderer bra på nye ting her :lol: Ikke bare blir jeg gravid, men det blir barn ut av det og! Kan selvfølgelig være tilfeldig... men hvem vet. Så når jeg nå skal prøve letrozol for første gang så blir jeg jo spent da. Vil sistemann bli unnfanget på det??

Jakten på EL blir jo derfor ekstra spennende nå. Trodde jo jeg skulle gå inn i en nitrist måned med EL rundt CD30, så vurderte jo å starte EL-testingen sent. Det kan jeg jo ikke nå. I en "normal" syklus for meg så pleier jeg å starte på CD13. Men blir så usikker på når det er lurt nå... tidligere enn det? Føles surrealistisk at jeg liksom skal få EL tidlig. Og dritkjipt å starte testingen på CD10 og så får jeg kanskje ikke noe voldsomt mye tidligere EL. Kan jo hende jeg ikke får noe effekt av disse tablettene også. Så litt usikker måned er det! 

Så leit å høre at resultatet av forrige syklus ikke ble som ønsket :( Godt å høre dog at du får god hjelp av gyn. og med medisiner! Jeg har troa på denne perioden - for flere av oss! Krysser fingre og tær for at EL kommer i normal tid ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 6

Jeg syns fortsatt dette er et veldig kjedelig sted å være i syklusen, men ting føles nå uansett betraktelig bedre nå enn for en uke siden. Mensen er over! Er i gang med sex igjen. Bare der er jo livet veldig mye bedre :lol:
I morgen inntas siste letrozol-tablett og i dag tok jeg opp tempingen igjen. Orker ikke tempe under mensen, og i allefall ikke når det er helg. Skal ikke ha så mye å si disse første dagene så.

På CD14 skal jeg til gynekologen for å se hvordan det går med eggene og om det er håp for tidligere EL, så det er jo bare en drøy uke til. Håper det går fort! 

Ellers styrer jeg med å prøve å gå ned i vekt da. Story of my life... slitt med i mange år. Vet hva som skal til, men vanskelig å gjennomføre. Og når jeg er trist og lei meg så trøstespiser jeg iallefall! Snacks og godteri... bah. Så har ikke vært en god uke bak meg. Men fikk likevel litt nedgang på vekten i dag, så jeg takker og bukker. Skal skjerpe meg fremover! Har gått ned ca. 3 kg i høst, så det er da noe. Men har myye å ta av, så jeg må virkelig ta ordentlig tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 7

Og da var siste letrozoltablett tatt. Forhåpentligvis for alltid! Tenk det! At det er en mulig... aldri mer ta noe medisin. Hvis det bare klaffer nå så er jeg ferdig med å være prøver for alltid 🙏

Jeg må bare si at forventningene mine (som vanlig) er skyhøye. Jeg skjønner ikke hva det er med meg! At jeg skal bli forventningsfull. Det gjør jo bare fallet rundt IKM ekstra hardt når mensen kommer. Men jeg klarer liksom ikke å la være. Og det er nesten alltid noe som gir meg disse forventningene... F.eks i september da det var første pp etter MA'en. Med tanke på min 100% suksessrate etter SA'ene mine... men nei, så gikk det ikke. Eller babyklister. Som jeg brukte i to pp'er, og ble gravid i begge. Klart forventningene er der når jeg forsøker det igjen, men nei, ikke det heller.

Det som er forventningene denne gangen er jo letrozolen da. At det er en ny medisin. To ganger tidligere har jeg fått utstedt ny medisin, og begge gangene ble jeg gravid på første EL - og dette er barn jeg har i dag ♥ ♥
For nøyaktig 10 år siden nå så ga gynekologen meg metformin. Jeg hadde aldri hørt om det før, men tok jo villig i mot. Og på første EL etter inntak av det, så ble jeg gravid. Og for ca. 6 år siden var jeg deprimert etter en SA, visste ikke hva jeg skulle gjøre, og på toppen av det hele viste det seg at mannen skulle reise bort på en sjelden jobbtur akkurat da jeg forventet å ha EL. Det var fullstendig nedslående, og jeg tok kontakt med gynekologen for å få "akutt hjelp". Da var det ovitrelle jeg fikk, for å tvinge eggløsning litt tidligere, slik at vi kunne få en sjanse. Sykeste opplegget, for jeg husker at vi hadde sex omtrent i det mannen skulle ut av døren for å rekke fly :icon_lol: EL skjedde to dager etter han hadde reist, men egentlig skulle den kommet noen dager senere, så sprøyta funket den! Og takket være vår iherdig innsats rett før han dro, så ble jeg gravid!

Så jeg har jo disse opplevelsene friskt i minnet, og siden den gang har jeg ikke forsøkt noe ny medisin. Ikke før nå når jeg nå har fått letrozol. Jeg vil bli evig takknemlig om denne bare kan føye seg inn i rekken med suksesshistoriene! 🤞 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir så spennende fremover hos deg nå, å se om medisinen funker og at du får EL til rett tid🤞🏻 Skjønner godt forventingene dine, ettersom du nå prøver noe nytt som resulterte i en graviditet sist, som var noe av de samme medisinene 😊 jeg har også skyhøye forventinger hver PP selv om jeg ikke prøver nye ting😅 mest fordi jeg tenker at det egentlig skal være stor sjanse for å bli gravid når man har sex irundt EL, de møtes jo, sædcellen og egget, og jeg ser for meg dette når EL skjer, og tenker hver gang at idag skjer det😅 så skjønner veldig godt når du får noe hjelpemidler oppå det hele at du får en stor forventning! Men nå tenker jeg og spør vanskelig, hvorfor er det større sjanse at du blir gravid på de medisinene kontra at du ikke går på de? Blir egget også bedre av kvalitet av medisinene? Tenker foruten at du får tidligere EL da altså 😊 bare av nysgjerrighet at jeg spør 😊 jeg har virkelig troa hos deg nå hvertfall, og så bra du fikk denne medisinen så kjapt så du fikk deg en opptur i prøvingen❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig spennende å følge med på EL testingen nå!! og skjønner godt at du har forhåpninger fordi det har/hadde jeg også i begynnelsen av denne perioden når jeg skulle begynne på Letrozol og som du vet så kom EL til et vanlig tidspunkt! 😄 Satser på at det samma skjer med deg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Love90 skrev:

hvorfor er det større sjanse at du blir gravid på de medisinene kontra at du ikke går på de? Blir egget også bedre av kvalitet av medisinene? Tenker foruten at du får tidligere EL da altså 😊

Nei jeg tror ikke kvaliteten blir noe bedre, så sånn sett ikke noe større sjanse for at jeg blir gravid nå. Har lest noen steder at det er meninger om at hvis man har sen EL så er det "dårlig egg", men tror det er en gammel myte. Jeg har uansett nesten alltid hatt sen EL, men barna mine er slettes ikke noe dårlig av den grunn :lol:

Årsaken til at jeg ønsker å bruke medisinen er utelukkende fordi jeg vil ha tidligere EL. Etter min egen beregning så skal jeg ha EL rundt CD28-30, men jeg ønsker jo gjerne en mer normal mellom CD15-20. Og eneste årsak til at jeg vil ha tidligere EL er for at jeg ønsker flere muligheter til å prøve. Tiden renner ut for meg... skal sykluser drive å være så lange her, så blir det flere ventedager og færre prøvedager. Så det er bare det jeg tenker på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å lese at du fikk medisiner tidligere enn du hadde trodd! Det er jo helt topp! Også at han er spesialist. Ingenting er bedre 🤩 

On 10/21/2020 at 9:28 AM, Amatariel said:

Jeg vet jeg ikke kommer til å gi opp, men bruke det halvåret som er igjen.

Jeg forstår veldig godt tankegangen, men kanskje du skal prøve å snu på det? Det har gått et halvt år, men det er et helt halvt år igjen. Om du skjønner? Du greide å bli gravid i sommer, så du kan greie det dette kommende halvåret også. Og om du hadde startet prøvingen nå, men bare skulle forsøke i et halvt år, så hadde dette vært starten og bare spennende. Lag deg en ny start, så godt det går ❤️ 

On 10/23/2020 at 9:13 AM, Amatariel said:

Jakten på EL blir jo derfor ekstra spennende nå. Trodde jo jeg skulle gå inn i en nitrist måned med EL rundt CD30, så vurderte jo å starte EL-testingen sent. Det kan jeg jo ikke nå. I en "normal" syklus for meg så pleier jeg å starte på CD13. Men blir så usikker på når det er lurt nå... tidligere enn det? Føles surrealistisk at jeg liksom skal få EL tidlig.

Jeg har EL ca CD14, så jeg må starte testing ca CD10. Det var i går, og da var jeg på kontoret så testen ble såsomså og det så ikke ut som det var noen anntydning til strek. Men nå er det jo 100% hjemmekontor fremover og enklere å teste, så spent på testen etterpå. Litt enklere å legge inn aksjer også når begge har hjemmekontor og kan bruke lunsjen til litt mer enn lunsj ;) hehe

Måtte november bli vår måned!!!!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Jeg likte så godt setningen din  «Liker å føle at jeg gjør noe nytt, og får enorme forhåpninger av det!»

Håper du får gode erfaringer med letrozol🤞🏼🤞🏼🤞🏼Jeg er som deg, nye ting gir motivasjon og håp. Jeg skal til spesialist i dag og forhøre meg om medisin som kan gi eggløsningen en piff. Så hyggelig du var innom dagboken min og skrev🥰 Som du vet har vi ingen forsøk i det offentlige og har vært igjennom 7 runder med prøverør.  Håper på ny boost etter besøket hos gynekologen i dag💖

Heier på deg🥰Håper gullegget deres kommer denne mnd😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...