Gå til innhold

Er lotteri 100 % matematisk scam?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (58 minutter siden):

LOL, jeg kjenner til flere som har vunnet stort i Lotto. 

Hva faen snakker du om,TS? 

Det er også nordmenn som har vunnet stort på Eurojackpot 

Nå er denne tråden 5 år gammel, så TS er kanskje ikke her lenger.

Lotto er ikke scam. Men sannsynligheten for å vinne er nok nøye beregnet. Det skal være akkurat høy nok sannsynlighet for å vinne til at folk har lyst å spille, men likevel så lav sannsynlighet at Norsk Tipping går i pluss. Og vinnersjansene er selvsagt avveid mot premiebeløpet. 

Oss som har hatt litt om sannsynlighetsberegning i mattetimene på skolen spiller ikke Lotto. Sannsynligheten for å vinne er alt for lav. Det er mye større sannsynlighet for å vinne i f.eks. V75, selv om du ikke kan noe som helst om hest og tipper vilt.

Anonymkode: 150ba...7b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oss som har hatt litt om sannsynlighetsberegning i mattetimene på skolen spiller ikke Lotto. Sannsynligheten for å vinne er alt for lav. Det er mye større sannsynlighet for å vinne i f.eks. V75, selv om du ikke kan noe som helst om hest og tipper vilt.

Tull, jeg fikk seks i matte og spiller fortsatt lotto. Ikke fordi jeg tror jeg får toppgevinsten, men for å ha muligheten til det, uansett hvor liten. :) 

Anonymkode: 8d2e9...cc8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Selv om det er svært liten sjanse for å vinne i lotto, så er det såpass mange som spiller at det er liten sjanse for at ingen vinner.

Hvis man gir noe nok sjanser, så vil man treffe til slutt.

Apekatter som skriver på skrivemaskiner vil til slutt skrive hele Shakespeares samlede verker - ordrett.

Dette forutsetter at man har god tid, evt. at det er mange nok apekatter :)

Dette kan bevises matematisk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_monkey_theorem

AnonymBruker
Skrevet
Chupacabra skrev (2 minutter siden):

Apekatter som skriver på skrivemaskiner vil til slutt skrive hele Shakespeares samlede verker - ordrett.

Jeg har alltid tenkt på de stakkars apekattene som får alt riktig helt til de bommer på siste bokstav, eller avslutter med komma istedenfor punktum. Så langt, men ikke lenger 🙈

Kan sammenlignes med det å komme ett tall unna toppgevinsten i Lotto. Der har jeg selv vært, men selv med de seks første tallene rett er jo sjansen liten til å få inn det sjuende. Men det ble tross alt noen kroner likevel (selv om jeg manglet tilleggstall). Og jeg fortsetter å spille, for den lille muligheten som finnes. Og så føles det jo positivt å bidra til at noen andre lykkelige får toppgevinsten, og noe går tilbake til idretten. 

I en annen tråd her så jeg noen som trodde at fordi tallene ett nummer unna deres "alltid går inn". Typ hvis de har 1, 7. 13, så går 2, 8 og 14 inn. Noen påsto dette hardnakket, men det er så klart bare tull. Folk tipper jo ulike tall, så alle kan ikke være "nære på" hver uke. Og man er jo faktisk ikke nære på om man har 2 og 1 går inn. En som har 27 er like nær, siden begge bommet.

Anonymkode: 8d2e9...cc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lotto er ikke scam. Men sannsynligheten for å vinne er nok nøye beregnet. Det skal være akkurat høy nok sannsynlighet for å vinne til at folk har lyst å spille, men likevel så lav sannsynlighet at Norsk Tipping går i pluss. Og vinnersjansene er selvsagt avveid mot premiebeløpet. 

Men dette er da noe alle som spiller lotto vet 

Anonymkode: ced95...307

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo lotteritilsyn… så det kan ikke være scam. 
Jeg kjenner barnet til noen som vant over 60 millioner i viking-lotto, og jeg kan forsikre deg om at de pengene finnes. 🤣

Anonymkode: afceb...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Lotto er en straffeskatt for folk som ikke har lært matte. De fleste vinner ikke noen storgevinst. Likevel fortsetter mange å levere kupongen hver uke i årevis. Noen bruker ganske store summer på pengespill, men vinner i beste fall smågevinster 

Anonymkode: a2d57...fc7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2020 den 8.51):

Rart at "måne landingen" ser veldig ut som en gammel sci fi film? Greit at man ble lurt av det på 60 tallet men kvaliteten er ikke god nok for å overbevise oss i dag 

Anonymkode: d08c6...9ca

Ikke mat trollene i skoleferien 🧌

Anonymkode: f5c67...920

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Absolutt alle i Norge som har hatt skolegang har hatt om sannsynlighetsberegning i mattetimene, så hva faen snakker du om? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tull, jeg fikk seks i matte og spiller fortsatt lotto. Ikke fordi jeg tror jeg får toppgevinsten, men for å ha muligheten til det, uansett hvor liten.

Du vil også satse penger på at du klarer å ringe en tilfeldig utvalgt blant Norges 6 mill. mobilabonnenter på ett forsøk?
(omtrent like vanskelig som å få 7 rette på én Lotto-rekke.)

Anonymkode: 0114f...c66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

en fyr jeg kjenner har vunnet flere millioner i lotto TO ulike beløp to ganger men til sammen nesten 12 mill, mor til en venninne vant noen millioner for en del år tilbake mener på det var tre, selv vant jeg 200 000 for tre år siden - så joda folk vinner, de annonserer det bare ikke.. 

Anonymkode: facce...a0a

Skrevet
Chupacabra skrev (19 timer siden):

Selv om det er svært liten sjanse for å vinne i lotto, så er det såpass mange som spiller at det er liten sjanse for at ingen vinner.

Hvis man gir noe nok sjanser, så vil man treffe til slutt.

Dette kan bevises matematisk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_monkey_theorem

Nei, selv ikke om man har nok tid. Det er 26 bokstaver i det engelske alfabetet, og med tanke på antall kombinasjoner og variable måter å plassere dem vil det ikke være særlig rasjonelt. 

Det er 80 658 175 170 943 878 571 660 636 856 403 766 975 289 505 440 883 277 824 000 000 000 000 forskjellige måter å stokke en kortstokk. Det er veldig mange. Tallet forklart av Neil DeGrasse Tyson

Skrevet (endret)

Lotteri er ihvertfall for de som har utfordringer på å skjønne statistikk.

Noen vinner jo, men oddsen for en premie som faktisk betyr noe er så lavt at man burde la pengene gå andre plasser.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet

Norsk Tipping oppgir heller ikke vinnersjansene. Spillerne er så naive at de ikke etterspør slik informasjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 11.15):

Skulle ikke vært lov å vinne flere ganger, er mange andre som trenger penger og. 

Anonymkode: 61aa2...10e

Lotteriloven regulerer dette. Vinnersjansen skal være lik hver gang du spiller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det skal være akkurat høy nok sannsynlighet for å vinne til at folk har lyst å spille, men likevel så lav sannsynlighet at Norsk Tipping går i pluss.

50% av inntektene til hvert spill i Norsk Tipping går til gevinster.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Norsk Tipping oppgir heller ikke vinnersjansene. Spillerne er så naive at de ikke etterspør slik informasjon.

Dette er tre skjermdumper tatt fra nettsidene til norsk tipping akkurat nå, kan du fortelle meg hva som står helt nederst på disse bildene? 

Screenshot_2025_06_23-1.png

Screenshot_2025_06_23-2.png

Screenshot_2025_06_23-3.png

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Lotteri er ihvertfall for de som har utfordringer på å skjønne statistikk.

Noen vinner jo, men oddsen for en premie som faktisk betyr noe er så lavt at man burde la pengene gå andre plasser.

Jeg spiller av og til lotto og jeg har studert statistikk på universitetsnivå. Jeg går ikke rundt og forventer å vinne. Poenget er den lille spenningen man får. Det knøttlille håpet som er helt teoretisk, men likevel deilig å kjenne på. 

Anonymkode: 82077...8a9

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg spiller av og til lotto og jeg har studert statistikk på universitetsnivå. Jeg går ikke rundt og forventer å vinne. Poenget er den lille spenningen man får. Det knøttlille håpet som er helt teoretisk, men likevel deilig å kjenne på. 

Anonymkode: 82077...8a9

Jeg ser den, men det finnes vel bedre måter å få litt kick utover å kaste bort penger, men jeg tror mange oppfatter at Lotto er eneste utvei fra et under middels økonomisk situasjon.

De jeg kjenner som spiller lotto er nettopp dette, med stor overvekt av eldre mennesker.

Endret av NakenPanda
Skrevet

Kjenner da to som har vunnet jeg.. Ene var for 15 år siden, vant vel 3-4 mill... Andre var for ett år siden.. Vant 1 mill... Så jo.. Det skjer jo! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...