AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Hva er klassiske tegn på depresjon? Jeg er deprimert fordi jeg er kronisk fysisk syk og det fører til lav livskvalitet og at jeg ikke klarer å være sosial på annen måte enn via nettet og telefonsamtaler. Jeg isolerer meg mer og mer for folk, og har nesten helt sluttet å ta kontakt. Jeg har mistet sexlysten,har sluttet å sminke og stelle meg for det er stress, trøstespiser, sover dårlig,glor på tv eller er på kg halve døgnet, orker ingenting, ser ikke lyspkt i noe og synes selv at jeg er stygg, spesielt ansiktet mitt. Jeg vet dette er klassiske tegn på depresjon. Jeg har en bekjent/ venninne som sier hun er deprimert fordi hun mener hun selv er tjukk, og har problemer med å få seg jobb, er arbeidsledig på 3 året. Det skjønner jeg er en stor belastning når man er frisk nok til å jobbe, men hun har det stikk motsatt av meg. Hun maler og lager ting daglig og legger ut bilder på fb, baker forseggjorte flotte kaker på bestilling, planter blomster og pynter i hagen, er supersosial og er med på alt som skjer, trenger lite søvn og spretter opp etter 4 t søvn og er energisk. Trenger lite mat, er nesten aldri sulten og sminker, pynter seg og kler seg opp selv om hun bare skal på rema 1000. Kan man være deprimert og likevel ha så vidt forskjellige symptomer? Anonymkode: 27ced...873
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Bipolar er jo høyt og lavt dvs lavt= depresjon. Høyt er også depresjon men man går inn i en litt annen modus enn å sitte å være tung å deppa. Nå skal man jo være forsiktig med å navngi og diagnostisere, men det er faktisk sånn at depresjon kan arte seg veldig forskjellig ! Vet av erfaring, lærte veldig mye om meg selv av å gå i terapi også.. Anonymkode: 4c9e9...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 Nei. Og jeg blir alltid provosert når folk misbruker hva det vil si å være deprimert. Depresjon kommer riktignok i forskjellige grader, jeg antar du er moderat/alvorlig deprimert utifra det du beskriver? Men hun venninna de hørtes ikke akkurat deprimert ut i det hele tatt. Dårlig selvbilde, ja. Lei seg og kjeder seg fordi hun ikke har en jobb å gå til, ja. Men deprimert er hun ikke. En depresjon kjennetegnes av lite motivasjon, energiløshet, isolering, at alt er et ork osv, dvs det motsatte av hun. Anonymkode: ae235...bb7 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Og jeg blir alltid provosert når folk misbruker hva det vil si å være deprimert. Depresjon kommer riktignok i forskjellige grader, jeg antar du er moderat/alvorlig deprimert utifra det du beskriver? Men hun venninna de hørtes ikke akkurat deprimert ut i det hele tatt. Dårlig selvbilde, ja. Lei seg og kjeder seg fordi hun ikke har en jobb å gå til, ja. Men deprimert er hun ikke. En depresjon kjennetegnes av lite motivasjon, energiløshet, isolering, at alt er et ork osv, dvs det motsatte av hun. Anonymkode: ae235...bb7 Eller som meg, manisk depressiv. Eller bipolar som det i dag heter. Kan i ene øyeblikket ha energi nok til å løpe til månen og da kjøpe romfartøy, til to timer etter sitte å faktisk være så langt nede at livet ikke lengre er verdt strevet. Så det å si at jeg ikke er deprimert, fordi jeg til tider også er manisk er jo helt feil. Så bare bli provosert Anonymkode: 5ebc3...d13 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 Ts her. Jeg tenker at veninnen min da kan være en smule manisk-depressiv.Hun sier at jo jævligere hun har det dess mer styrer hun p.å med av aktiviteter.Dagen etter kan hun ligge rett ut og ikke orke å gjøre en dritt og ikke ha lyst til å leve. Anonymkode: 27ced...873
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 Man må slutte å misbruke diagnoser, og sykeliggjøre normale tilstander. Prøve å normalisere normale følelser. En kan være skikkelig lei seg og gråte og være fortvilt, en kan ha dager en har masse energi og er glad. en depresjon er en sykdom. å være deprimert fordi en er kjukk tror jeg ikke på. Ja en kan være fortvilet og nedstemt, men ikke kall det depresjon. symptomer på depresjon er nedsatt apetitt søvnvansker Ekstremt nedstemthet over tid mangel på interesser som før interesserte deg. isolering nedsattt sexlyst du kan Google det. dette er symptomer en må ha over tid Anonymkode: 5f993...cd8 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må slutte å misbruke diagnoser, og sykeliggjøre normale tilstander. Prøve å normalisere normale følelser. En kan være skikkelig lei seg og gråte og være fortvilt, en kan ha dager en har masse energi og er glad. en depresjon er en sykdom. å være deprimert fordi en er kjukk tror jeg ikke på. Ja en kan være fortvilet og nedstemt, men ikke kall det depresjon. symptomer på depresjon er nedsatt apetitt søvnvansker Ekstremt nedstemthet over tid mangel på interesser som før interesserte deg. isolering nedsattt sexlyst du kan Google det. dette er symptomer en må ha over tid Anonymkode: 5f993...cd8 Eller økt apetitt. Hvor lang tid må man ha hatt overnevnte symptomer? Graderes depresjon av hvor lenge man har vært deprimert eller graden av depresjon? Spør fordi at en psykolog som jeg kun har snakket med på tlf mener at jeg har en mild depresjon, men har nå vært sykemeldt i over 1/2 år grunnet depresjon, og vil nok fortsatt være sykemeldt en god stund. Depresjonen startet selvsagt en tid før jeg ble sykemeldt. Anonymkode: 3ce6a...59e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eller økt apetitt. Hvor lang tid må man ha hatt overnevnte symptomer? Graderes depresjon av hvor lenge man har vært deprimert eller graden av depresjon? Spør fordi at en psykolog som jeg kun har snakket med på tlf mener at jeg har en mild depresjon, men har nå vært sykemeldt i over 1/2 år grunnet depresjon, og vil nok fortsatt være sykemeldt en god stund. Depresjonen startet selvsagt en tid før jeg ble sykemeldt. Anonymkode: 3ce6a...59e Nei graden av depresjon vurderes etter hvor derpimert du på gitt tidspunkt, ikke hvor lenge du har vært deprimert. Dvs at når man er deprimert så vil man miste interesse og motivasjon til å gjøre ting. Sånn at en som har en mild grad av depresjon vil ha liten interesse og føle liten glede av å f.eks dra på treningsenter/kafe (sånne ting man likte tidlgere), MEN de vil likevel gjøre det. En med alvorlig depresjon derimot føler ingen glede eller interesse av ting man før likte og man orker ikke dra ut i det hele tatt (i de alvorligste tilfeller). Anonymkode: ae235...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei graden av depresjon vurderes etter hvor derpimert du på gitt tidspunkt, ikke hvor lenge du har vært deprimert. Dvs at når man er deprimert så vil man miste interesse og motivasjon til å gjøre ting. Sånn at en som har en mild grad av depresjon vil ha liten interesse og føle liten glede av å f.eks dra på treningsenter/kafe (sånne ting man likte tidlgere), MEN de vil likevel gjøre det. En med alvorlig depresjon derimot føler ingen glede eller interesse av ting man før likte og man orker ikke dra ut i det hele tatt (i de alvorligste tilfeller). Anonymkode: ae235...bb7 Så hvis man isolerer seg istedenfor og gjøre ting man tidligere gjorde, som å ikke treffe venner og- eller familie, ikke gå på butikken, ikke klare og gå på jobb osv, har man alvorlig depresjon? Anonymkode: 3ce6a...59e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så hvis man isolerer seg istedenfor og gjøre ting man tidligere gjorde, som å ikke treffe venner og- eller familie, ikke gå på butikken, ikke klare og gå på jobb osv, har man alvorlig depresjon? Anonymkode: 3ce6a...59e Skjønte ikke helt hva du mente, men dette må du spørre behandleren din om ☺ Anonymkode: ae235...bb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå